Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 01:06

Marja

Of ik nu wil of niet, ik zie andere mensen (even denkbeeldig, want ik kom al járen niet meer in een zwembad) en menselijk als ik ben en iedereen dan is heb je een eerste indruk van iemand. Dat schiet tóch door je hoofd. Dat mag ook, vind ik, het gaat erom wat je daar verder mee doet. Wat mij betreft is dat blijven glimlachen en ieder uiterlijk respecteren. Voor mij is het zien van andere niet perfecte mensen een geruststelling. Gelukkig... ik ben niet de enige zonder een lichaam als van Doutzen Kroes.

Marja

Marja

04-04-2018 om 11:48

Laatste

Ik zal er over ophouden, maar dat was echt niet wat je zei in #327.

Perfectie bestaat niet. Maar vrouwen houden zichzelf tegen in wat ze doen door mensen die zo onzeker zijn over zichzelf dat ze dikkere mensen nodig hebben om zichzelf dunner te voelen. En die dikkere vrouwen voelen die blikken en de daarbij horende gedachtes echt wel. Wat doen we elkaar aan? Ik heb geen zin om een ander zich beter te laten voelen omdat ik 30 kg meer weeg door medicatie. Tja, dat staat niet op mijn voorhoofd.

Oké, ik stop er over, maar ik moest het even kwijt omdat het me zo tegenviel.

blik

blik

04-04-2018 om 11:56

Pasen

Schandelijk misdragen op eetgebied deze dagen, was wel lekker.
Weegschaal heeft me niet gestraft, maar het kost me wel weer moeite de draad op te pakken.

Nu wat ziek, zodra dat over is wil ik weer met vasten beginnen.
Partner wordt weer steeds dikker dus dat is een extra motivatie voor mij (of misschien wel de eerste nu) ik hoop hem mee te krijgen. Hij was vorig jaar goed bezig en dat is allemaal flink afgevlakt.
Vooral IF heeft hem toen goed gemotiveerd.

Ik heb ook al aangekondigd dat ik vanaf volgende week echt heel gezond ga koken. (Deze week ben ik er niet, kookt hij. Redelijk gezond maar in verhouding te weinig groente enz)
Voor de kinderen kies ik vaker voor wat minder gezonde maaltijden erbij in een week, maar dat ga ik nu tot een minimum beperken.
Ook ga ik geen enkel lekkers meer kopen (deed dat nu op verzoek) ze kopen het maar zelf!

Misschien wat extreem maar er moet nu wel even wat veranderen hier in huis. Ik maak me echt zorgen over gewicht partner en dochter wiebelt te vaak in gevaren zone. Zij is dus niet dik maar kan daar zomaar in gaan schieten. (Is ook onmatig met snoepen)
Ik moet de kar maar even gaan trekken op dit gebied.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 12:52

Marja

Ik zei: "Als je twijfelt over je eigen verschijning, is een bezoek aan het zwemparadijs heel geruststellend" en daar zie ik niets verkeerds in. Als je een laag zelfbeeld hebt, dan is het een geruststelling om te zien dat heel veel mensen kwabjes en ribbeltjes hebben, of zelfs lichamelijke gebreken. Ik heb het dus niet over leedvermaak over minder perfecte lichamen. Ik heb het over dat je mag oordelen dat het best meevalt met jezelf, of dat je "gelukkig" niet de enige bent met een bochel of rare knieën.

Los daarvan vind ik zelfspot een goed ding, zelfs als dat door een ander wordt aangeboden. Ik weet niet of je de afgelopen tijd iets hebt meegekregen van het programma Taboe met Philippe Geubels? Ik heb nog nooit een aflevering gezien, maar wel fragmenten. Hij maakt (harde) grappen over handicaps voor publiek wat deze handicap heeft en ik vind dat geweldig. Mensen met een handicap/beperking kunnen wel tegen een stootje. Het kan pijnlijker zijn om te merken dat mensen alleen maar medelijden hebben en het er niet over durven te hebben.

Ella

Ella

04-04-2018 om 13:28

Gestart

Nou Blik, je hebt in ieder geval in de gaten dat je die kar moet trekken dus dan maar gewoon doen, veel succes!

Gisteren gestart met minder en gezonder te eten en hoop daardoor af te vallen. Dag is niet helemaal zonder misser afgelopen maar ik ben vol goede moed. Overdag is het probleem niet, maar die avonden. En nu ook meer gaan bewegen....

Inhakend op bovenstaande "discussie", ik voel me ook een stuk beter als ik niet de enige zeekoe in het zwembad ben. Ik wens niemand overgewicht toe maar als je de enige bent is niet echt fijn.

blik

blik

05-04-2018 om 00:47

Kar trekken

Ella, succes!
Ja, ik denk dat de bal bij mij ligt hier in huis.
Ik heb steeds meer veranderingen doorgevoerd de laatste 2 jaar en flink gestimuleerd maar hoopte toch steeds op (meer) samenwerking hierin van man, en liet verantwoordelijkheid deels bij hem en bij dochter ook wel voor groot stuk.
Dat ga ik nu toch meer inperken en ik ga maar even niets van man verwachten en zelf de lijnen uitzetten.
Ben benieuwd en heb er eigenlijk ook wel zin in.
Tijd voor verandering hier!

blik

blik

07-04-2018 om 01:19

Hoe gaat het

met jullie?
Ik krijg nu ook een (beetje) taille en dat is wel grappig!
Nu partner nog meekrijgen, vandaag goed gestart. Gelukkig is hij dol op salades dus ik ga hem daar maar mee overvoeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2018 om 02:05

Slechte dag

Ik kon vandaag diverse zoete verleidingen niet weerstaan en voel me daar best 'zwak' door. Maar goed, ik was bij mijn zus. Bij binnenkomst herhaalde ze een paar keer 'jeetje wat een verschil, wat ben je slank!', dus dat doet een mens goed. Ik blijf in de 86 kilo hangen. Het wordt hoog tijd dat ik daar onder raak. Maar met een open zak paaseitjes op tafel, is dat wel moeilijk

Lekker gesport

Vandaag, sinds weken, wee4 zo heerlijk’ gesport. Onbereikbaar voor anderen en zo een sportieve relaxte dag voor mijzelf.
En na Pasen weer aan de oma-bordjes begonnen. Broek zit nu weer wat losser..
Ik drink nu vaker zodat ik niet iets te eten in mijn handen heb, maar een glas drinken.

blik

blik

07-04-2018 om 19:03

Wat fijn

Kaaskopje, dan ben je blijkbaar goed bezig geweest.
Flanagan, wat heerlijk dat sporten voor je. Ik blijf het missen en blijf worstelen met zoeken van balans tussen bewegen en rusten.
Gisteren de verleiding van het mooie weer niet kunnen weerstaan en te lang gewandeld. In combi met veel huishouden, werk en boodschappen doen etc gewoon weer teveel en nu weer veel pijn. Aarrgg!

Mari39

Mari39

09-04-2018 om 22:05

ik ga me aansluiten!!

Ik wil ook afvallen, om preciezer te zijn, die buik moet weg. Verder hoeft er niet echt iets af. 1,74 lengte en ik schat 65 kilo. Dus heel acceptabel, maar die buik!! Die is echt 5 maanden zwanger zo lijkt het. Sinds ik in de overgang ben wordt het erger. Past ook totaal niet bij de rest van mijn lijf.

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo goed weet wat er tegen te doen,want ik snoep niet zo heel veel denk ik. Echt snacken 2 koeken per dag of zo? Maar als ik bij appie ben vind ik die 4 croissants voor 1 euro wel erg verleidelijk dus dat zal ik eens laten liggen.

ik lees veel over eiwitrijk eten, en vooral savonds kan ik daar wel wat winst halen. Koken jullie voor huisgenoten dan apart? Ik kan me niet voorstellen dat mijn huisgenoten blij worden van mijn dieet. Zeker aangezien zij alle 3 formaat gespierde spijker zijn. Hoe doen jullie dat?

blik

blik

09-04-2018 om 22:22

Oei Mari

Klinkt alsof je een prachtige BMI hebt, en dan toch een (te?) dikke buik, klinkt niet bemoedigend!

Ja,ik kook deels apart, niet omdat ik meer eiwitten eet, wel meer groente. (Probeer ik althans)
Ik los het vaak op door een extra salade erbij te maken. (Waar je trouwens ook heel wat eiwitten in kwijt kunt als je wilt)
Of nog een extra portie warme groente erbij, voor mij vaak champignons, zo klaar. Ook daar kun je natuurlijk weer eiwitten bij kwijt.

Maar blijft lastig, omdat kinderen hier toch (des pubers) vooral dol zijn op de minder gezonde koolhydraatrijke producten. Frietjes, pizza, bladerdeeg (quiche ed) mie, risotto etc. Ik wissel wat af tussen hun versies en de wat gezonder gepimpte versies. Als we bijvoorbeeld risotto eten dan eet ik zelf daar ook gewoon teveel van.. (en partner)
Ook los ik het vaker op door kinderen wat extra koolhydraten te serveren door lekkere (redelijk gezonde) broodjes erbij. Die laat ik dan wel grotendeels staan al vind ik ze lekker.

blik

blik

09-04-2018 om 22:23

En trouwens

Extra eiwitten neem ik vaak door de dag, bakje yoghurt of kefir bijv.

blik

blik

10-04-2018 om 11:41

Mari

Dat 'niet bemoedigend' bedoel ik trouwens niet voor jou, maar voor 'ons ljners' (ik vond het vooral voor mezelf niet bemoedigend klinken) het stond er een beetje krom.
Nu volop in nieuws + campagne over suikers; we eten blijkbaar gemiddeld 30 klontjes per dag. (Terwijl we er 0 nodig hebben)
In dit licht is 'slechts 2 koeken per dag' misschien wel veel.

Pirata

Pirata

10-04-2018 om 12:31

Mari

Volgens mij ben jij een echte klant voor de sporthoepel...
Als ik hersteld ben (ben net geopereerd) dan ga ik er ook eentje aanschaffen.
Ik wil ook wel een strak lijf. Met of zonder bikini (liefst mét).

Pirata

Pirata

10-04-2018 om 12:36

en huisgenoten

Ik heb zelf een zoutarm en eiwitbeperkt dieet. Dat zoutarme kan voor de huisgenoten beslist geen kwaad, dus die krijgen alles ook ongezouten.
En voor het overige: ik neem meer of minder uit de pan van de zaken die ik wel of niet mag. Zo eet ik gerust een half saucijsje in plaats van een hele (de andere helft wordt door de kinderen naar binnen gewerkt).
Eenpans/schaalsgerechten worden meestal conform mijn eisen gemaakt. Extra dingen zoals meer spekblokjes in de stamppot kunnen er op het bord nog wel doorheen gegooid worden voor de liefhebbers.
Lasagne maak ik in een kleine privéschaal naast de grote bak, dan mogen zij hun vette eiwitrijke zoute bak zelf leegeten en heb ik mijn slanke groenterijke zoutarme versie. Helemaal voor mezelf, jammie. Dat is niet veel extra werk trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2018 om 12:49

Suiker

Hoe meer je zelf maakt, hoe minder ongemerkt toegevoegde suiker. Dat in een appel al drie klontjes suiker zitten, da's ook veel!

Ik had gister rode uiensaus volgens het recept gemaakt en braaf een half schepje suiker toegevoegd. Tijdens het eten vroeg ik me af waarom het in het recept stond. Veel te zoetig.

Mari

Ik kook niet anders. We eten uit dezelfde pot. Alleen schep ik minder op dan voorheen.

Je kan de slappe buikspieren aanpakken, door een matje te kopen en op de grond buikoefeningen te doen of door zittend Op de grond, je knieën te buigen en met je ene elleboog je andere knie aan te tikken.

Philippe Geubels

"Taboe" was inderdaad een fantastische reeks.

De bedoeling was dat Geubels telkens met 4 mensen een weekje optrok om samen met hen de grenzen van de humor te onderzoeken, m.b.t. hun specifieke situatie.
In volgorde van uitzending:

"mensen met een fysieke beperking"
"ongeneeslijk zieke mensen"
"mensen met een andere huidskleur"
"mensen die blind en slechtziend zijn"
"mensen die in armoede leven"
"mensen met een psychische kwetsbaarheid"
"holebi's"
"mensen met obesitas".
compilatie-aflevering

Ik weet niet of er een geografische beperking is (moet u even proberen), maar als u een (gratis) accountje aanmaakt kan u wellicht de reeks bekijken op vrtnu: https://www.vrt.be/vrtnu/zoeken/#taboe

De reeks toonde Geubels zoals we hem hier eigenlijk niet kenden: ondanks de vaak cynische grapjes, toch een goede luisteraar en een erg empatische man.

Mari39

Mari39

10-04-2018 om 15:50

Hoepelen

Ik heb eens gegoogled. Dat lijkt me wel iets, alhoewel ik het niet meer kan. Denk ik. Vroeger kon ik heel goed hoepelen. Beide kanten op en zelfs met twee. Ik ga op zoek naar zon ding.
En heb vandaag een proefles fitness gereserveerd. Ik ben trots op mijzelf!!
Ik eet overdag vrij veel eiwitten denk ik. Yoghurt in de ochtend, vaak een eitje tussen de middag. Ik wandel veel met de hond.

Ik heb het draadje over sporthoepel gelezen, een uur per dag!! Wauw!!!!

blik

blik

10-04-2018 om 18:35

Suiker

Kaaskopje, de suiker in fruit telt toch niet mee?
Die suiker wordt juist langsaam in je lichaam opgenomen.
Behalve uiteraard als je het fruit weer bewerkt, er sap van maakt oid.

Mari,het hoepelen met een sporthoepel is echt niet moeilijk hoor, zelfs ik kan het. Wel maar één kant uit
En ik heb de discipline niet het uit te bouwen en vast te houden, ik ga weer proberen.

Pirata

Pirata

11-04-2018 om 08:49

Suiker

Het maakt niet uit waar die suiker in zit. Suiker = suiker. Ook in fruit.
Echter de gezonde kanten van het fruit tellen zwaarder dan de ongezonde kanten. Maar wie dagelijks de fruitschaal leegeet, krijgt ook behoorlijk veel suikers binnen. De soort maakt natuurlijk wel verschil.

blik

blik

11-04-2018 om 11:44

Pirata

Fructose heeft volgens mij (als je gewoon de vrucht eet) een andere werking op bloedsuikerspiegel. Negatieve effecten van te veel fruit zijn volgens mij nooit aangetoond. Algemene adviezen gaan over minimum aantallen.
Dit is al eens besproken in dit draadje, maar ik kan me ook weinig voorstellen bij het leegeten van de fruitschaal, na een paar stuks is het toch niet lekker meer?
Uiteraard heb je hier weer uitzonderingen op, maar ik denk dat mensen eerder te weinig dan teveel fruit eten.

Blijft over zorg voor je gebit natuurlijk, voor je gebit kun je beter niet teveel fruitmomenten op een dag hebben.

blik

blik

11-04-2018 om 13:53

Ook dat

stukje gaat over zoeten (van voedingsmiddelen) met fructose, niet over fruit.
Fruit bestaat natuurlijk ook uit meer suikers dan alleen fructose, ik had het over fructose voor het gemak.

blik

blik

11-04-2018 om 14:25

Pirata

Als je leest over onderzoeken dan blijkt dat niet duidelijk is wat een optimale hoeveelheid fruit per dag is, onderzoeken geven verschillende resultaten.
Het Voedingscentrum adviseert een minimum aan 2 stuks per dag, ze geven geen maximum.

Voor mezelf geldt: zolang niet helder is hoe het precies zit ga ik maar op mijn eigen gevoel af en luister daarbij naar mijn lichaam.
Volgens mij doe je het redelijk goed (gezond) als je al een hoop voorbereide producten laat staan. Ik probeer zelf ook toegevoegde suikers te vermijden en dat is voor mij een winst van 90% ofzo tov hoe ik at.

Fruit ben ik juist meer gaan eten, at echt niet genoeg. Maar gemiddeld zit ik denk ik op 2 stuks. 6 bananen zijn toch niet lekker?

Wel ben ik voorzichtiger geworden met sap en smoothies, ik begrijp dat de suikers in geperst fruit juist weer snel opgenomen worden. Dochter wilde voorheen nog weleens vaak smoothies maken met toch wel echt veel fruit. Hoe het dan (blender) met de vezels zit is me ook niet geheel duidelijk, lees daar ook verschillende dingen over.
(En ik heb het wel geprobeerd maar met groente erin wil ze niet, wel doe ik er avocado in en yoghurt, aangezien ze weinig yoghurt eet voor mij toch een reden soms smoothies te maken voor haar)

Wat natuurlijk wel ook speelt is dat met veel fruit je ook weer veel gif binnen krijgt, dat is weer minder. Vraag is of de gezonde kanten opwegen. Ik koop wel veel biologisch (ja, ook gif) maar niet alles, dat is me te duur.

Pirata

Pirata

11-04-2018 om 14:28

Zeker

Zeker waar, maar fructose is dus niet beter dan glucose. Integendeel.
En 2 stuks fruit is natuurlijk absoluut niks mis mee.

blik

blik

11-04-2018 om 14:31

Maar

Dochter wil hier behalve smoothies ook zo weleens veel fruit eten.
Ok hamer wel op het 'clusteren' vh fruit voor haar tanden maar verder denk ik dat ze beter fruit kan eten dan croissantjes of chips.

blik

blik

18-04-2018 om 10:51

Lukt het nog

bij jullie met de goede plannen?
Hier meestal wel, val ook wel snel in de fout, 'vergeet' bij etentjes ed wel snel dat ik eigenlijk op wil letten. Maar pak het dan wel weer op daarna en dat is toch wel winst voor me.
Ik hoop dit keer uit het jojo-en te blijven en niet weer terug te vallen. Vooralsnog blijft gewicht stabiel en daalt ook langsaam.
Ik hoop dat het bij jullie ook goed gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.