Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


blik

blik

04-06-2019 om 11:12

Kaaskopje

Oh, ik dacht dat je weer op mijn opmerkingen over fruit reageerde. Ik zelf zou het erg jammer vinden als het zoveelste exotische fruit hier populair gaat worden.

Pasta is hier wel altijd volkoren, veel lekkerder. Zelfs de mie nu, en de wraps.

blik

blik

04-06-2019 om 11:34

Aftrap

Vandaag gestart met de lekkerste yoghurt ever: vette Griekse met beetje bramen, aardbeien en banaan. En veel ongebrande noten erin.
Ze lekker!
En in het kader van groente bij iedere maaltijd had ik eerst een wortel gegeten.

Hangkous

Hangkous

04-06-2019 om 12:21

Hier een lang weekend weg geweest

En flink genoten van lekker eten. Uit eten geweest en op de camping het vuur in de barbecue aangemaakt. Zondag onderweg naar huis bij een snackbar aangeland en de buik gevuld. Dat was wat minder genieten en nu ik op de weegschaal stond zelfs een beetje verdrietig.😢
Zit weer ruim boven de 62,5 moet echt oppassen nu dat ik niet weer boven de 63 kom.
63 is mijn ideale gewicht.
Als jongste zo thuis is (aangepaste roosters ivm ?) gaan we lunchen. Hij met een tosti, ik met een stengel bleekselderij en geroosterde boterham met een schrapje fritessaus.

Alles bijgelezen wat jullie de afgelopen dagen hebben gepost. In het kader van meer groenten eten doe ik regelmatig meerdere groenten serveren. Een portie gekookt en wat rauw. Rauwkost of salade.

blik

blik

04-06-2019 om 16:01

Hangkous!?

Je ideale gewicht is 63, je zit daar onder, en je vindt dat verdrietig? Dat snap ik niet helemaal

Net nog overheerlijk gebak afgeslagen, gaat goed vandaag deze nieuwe start!

Hangkous

Hangkous

04-06-2019 om 16:20

63 liefst iets daaronder

63 ligt een kilo onder mijn streefgewicht. Toen ik begon met lijnen ongeveer 2 jaar geleden had ik 64 als doel. Dat is ongemerkt 63 geworden en dat voelde goed, iets daaronder voelde nog beter.
Met de zomervakantie in aantocht, heerlijk naar Frankrijk en daar flink genieten van allerlei culinaire hoogstandjes was ik wat ruimte aan het maken om te kunnen genieten. Even naar flink onder de 63 en dat was mooi gelukt met 62,4. Na zo'n lang weekendje kamperen en genieten zat ik alweer aan 62,8 en als ik dan even niet oplet is het zo weer ruim 63.
Ik weet dat schommelingen in gewicht tot een kilo heel makkelijk kunnen ontstaan en ook helemaal niet erg zijn. Maar ruim boven 63 wil ik echt niet meer komen, dan passen alle nieuwe broeken niet meer.
Als ik nu niet even oplet dan ga ik met dit gewicht naar Frankrijk en dan zit er zo aardig wat bij door minder bewegen en wel lekker eten.

Pluis

Pluis

04-06-2019 om 16:35

Hier lukt het even niet

Ik blijf hangen rond de 73. En daardoor raakt de motivatie een beetje kwijt. En dan voel ik me om onduidelijke redenen ook nog eens niet lekker (moe, spierpijn, beetje duizelig, dunne ontlasting, beetje last van hooikoorts ook, kortom gewoon niet lekker) en dan verdwijnt er na het sporten toch ineens een hele zak chips naar binnen . Waar ik niet eens echt van genoten heb, want ik voelde me tijdens het snacken al schuldig. Zo zonde ook van die uiterst gezonde avondmaaltijd van salade met gerookte makreel. Maar goed, tijdelijke dip hoop ik. Ik wil er echt heel graag 5 kilo af, dan pas ik al die broeken die ik vorig jaar gekocht heb weer .

blik

blik

04-06-2019 om 17:31

Oh ok Hangkous

Zo precies meet ik mijn gewicht nooit!
Zal ik ook wel nooit doen.
Jij bent er wel snel bij iig, als het dreigt 'mis' te gaan

Pluis, we zitten een beetje hetzelfde
Ik wil er ook (weer) 5 kg af en wil ook weer passen in de kleding vorig jaar gekocht.
En ik vind dus ook de motivatie niet, voel me ook niet lekker. Maar lekker of niet, ik ga nu weer aan de slag.

Dadelijk heerlijke gezond gevulde paprika's, daar ook nog wat salade en klein stukje zalm bij.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-06-2019 om 17:33

Naar aanleiding van Hangkousje's #366

Kijk! Daar heeft het Amerikaanse leger iets op gevonden: de 'suspension sling'! Het beste bekend onder de merknaam TRX.

Niet zonder reden heb ik het ding hier op dit forum al eens eerder onder de aandacht gebracht: ik vind het een uitkomst. Doordeweeks, maar zeker ook op vakantie.

Je kunt ze inmiddels in allerlei soorten, maten en prijscategorieën verkrijgen. Wie nog onbekend is met de oefeningen, koopt er één die komt met een handleiding en instructievideo's of – beter nog! – laat zich onderrichten door een professionele sportcoach.

Uit ervaring weet ik dat het laatste veel leuker kan zijn. De 'proefkonijnen' op de DVD van mijn 'military' TRX presteren het althans om geen enkel lachje te laten zien gedurende de algehele training! – Ook al leidde dat natuurlijk verschrikkelijk af van de kern; ik heb hier nog speciaal op gelet bij het bekijken van de beelden hier bij mij thuis op de bank. – Enfin! Bij een sportschool staat alleen al de lijfelijke aanwezigheid van trainer(s) en deelnemers aan de les garant voor een heel wat menselijker interactie. Met enig geluk maakt je trainer zelfs grapjes, als dat je mag gaan wedijveren om de titel 'Gladiator van de dag' ...

Het is werkelijk fantastisch wat (jij of wie ook) met een 'suspension sling' kan. Binnen afzienbare tijd – nauwgezet te volgen met behulp van bijvoorbeeld een mobiele telefoon – is het mogelijk om op een oppervlak van zeg twee bij twee meter het hele lichaam te stalen.

En met alle spiermassa die je zodoende onderhoudt dan wel aankweekt, krijgt dat teveel aan calorieën geheid minder kans je vetgehalte te verhogen.

Rode krullenbol

Hangkous

Hangkous

04-06-2019 om 17:45

Wegen op de sport

Iedere vrijdag en als dat uitvalt heb ik op maandag een inhaalmoment.
De groepsgenoten strijden iedere week om winnaar van de week te worden.
Soms is gelijk blijven al genoeg om te winnen. Meestal gaat het om 300 g per week. Was al in geen tijden meer winnaar. Ik hoefde maar 8 kg in totaal wat er 9 geworden zijn.
Een van de dames moest 30 kg om een gezond gewicht te bereiken, inmiddels nog 23. Zij won meestal, maar soms ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2019 om 01:28

Blik

Wat exotisch fruit betreft, snap ik denk ik wat je bedoelt. Onnodig over de wereld gevlieg met die dingen. Maar... door wat ik ervan gezien heb, heb ik het gevoel dat het een vrucht is die voor vegetarisch eten werkelijk iets kan betekenen, weliswaar aangevuld met ontbrekende stoffen, maar juist in gebieden waar niet alles kan groeien, lijkt de jackfruit dat wel te kunnen (voor zover mijn kennis nu is) en betekent dat een bron van inkomsten voor de bevolking aldaar. Men wil de 'gelukszoekers' niet hier, zo kunnen we wat voor ze betekenen. Misschien ook een manier om de sojateelt niet nog meer uit te laten breiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2019 om 01:35

Hier ook die ellendige 73 kilo

maar dan omdat ik daar maar niet definitief in blijf. Vandaag voor de derde dag dan wel 73 nog wat, maar de ervaring leert dat dat zomaar hoger kan worden. En dan moet het dus weer naar beneden. Zo vlot als het tot hier ging, is er nu een kink in de kabel

Pirata

Pirata

05-06-2019 om 14:03

vasten

Toch maar een vastendag vandaag, tot nu toe heb ik alleen koffie met melk op.
Ook al weet ik niet wat ik nu weeg, ik zag op een foto dat ik tijdens mijn eerdere 6/1 periode slankere benen had.
Ik word inmiddels wel wat knorrig... in meerdere opzichten.
Vanavond bonenburgers. Ik kannie wachten.

blik

blik

05-06-2019 om 17:26

Leuk Pirata

Ik doe mee!
Meestal eet ik dan overdag niets, vandaag heb ik een wortel en een appel gehad, ook best goed toch.
Nog niet echt knorrig hier, heb zelfs boodschappen gedaan, wel moeite moeten doen om niet een zakje fisherments friends bij kassa te kopen
Vooral heel veel groente en fruit gekocht, kinderen eten ook ladingen nu, echt niet normaal.

We eten allerlei restjes vanavond, ik zie nog wel, gaat vast lekker smaken!

Emmawee

Emmawee

05-06-2019 om 17:39

Suikerchallenge

Is deze week. De uitdaging is om een week lang geen vrije suikers te eten.
Ik doe mee met mijn zoon en het gaat ons allebei eigenlijk prima af. Ik ben wel benieuwd of het aan mijn gewicht te merken zal zijn, maandag.

blik

blik

05-06-2019 om 21:04

Ik doe met jou ook mee

Emmawee
Het skippen van 'suikers' is bij mij inmiddels bijna een automatisme bij willen afvallen/gezond doen.
Of ben jij heel erg fanatiek?
Ik check bijv niet of er suiker wordt toegevoegd in bijv het (volkoren) brood dat ik koop. En zo zullen er nog wel wat dingetjes zijn die ik mis waardoor ik vast wel iets van 'suiker' eet.
Jammer dat ik dochter, hoewel ze best met lijn bezig is, niet meer mee krijg hiermee, was gezellig voorheen!

Een godenmaal, dat was het echt vanavond. Het was al best lekker van zichzelf, maar door het vasten werd het echt verrukkelijk.

Pirata

Pirata

05-06-2019 om 21:32

Hier

Mijn bonenburgers waren best goed gelukt. 😊
Om 5 uur ben ik wel bezweken voor een handje noten.
Voor bonenburger-geinteresseerden: https://www.vpro.nl/programmas/koken-met-van-boven/lees/recepten/alle-hoofdgerechten/bruine-bonen-burgers.html
Wel iets meer pittige kruiden er in doen, vind ik.

Emmawee

Emmawee

05-06-2019 om 22:10

Fanatiek

Met zo'n challenge doe ik wel fanatiek.

Behalve vandaag, want in de vegetarische burger zat natuurlijk ook suiker en dat was er even tussendoor geglipt. Ik had beter zelf bonenburgers kunnen maken, net als Pirata. Ik ga straks het recept bekijken. Maar verder let ik dus echt goed op en de mayonaise voor bij de sla heb ik vandaag zelf gemaakt. Heerlijk. Dat ga ik vaker doen.

Ik merk inderdaad hoeveel suiker ik al geschrapt heb uit mijn eetpatroon, maar ik merk ook dat ik er vandaag opeens heel veel zin in heb. Brood met vlokken vooral. Tja, dat blijft wel mijn grote liefde.

blik

blik

05-06-2019 om 23:29

Brood?

Eet je nu helemaal geen brood(producten) dan of heb je brood gevonden zonder suiker? Of bak je zelf?
Er schiet me nu even niks te binnen maar ik eet vast nog meer waar ongemerkt suiker in verwerkt zit. Laatste jaren al veel aangepakt/aangepast maar vast nog niet alles.
Ik ga er eens op letten!

Hangkous

Hangkous

06-06-2019 om 06:52

suiker in brood

Behalve bij suikerbrood en andere zoete broodjes eet je geen auiker in je brood. Die suiker is voeding voor de gist die het brood laat rijzen. De gist maakt alcohol en CO2 van de suiker en dat verdwijnt bij het bakken. Dus normaal brood onder je kaas kan je gewoon eten als je suikerloos wilt. Krentenbrood en suikerbrood niet daar zit meer suiker/rozijnen in.

blik

blik

06-06-2019 om 08:13

Suiker

Suiker heeft toch ook andere functies in brood, het wordt ook bijv gebruikt om donkere korst te maken.
Ik wil je best geloven dat de suiker verdwijnt bij bakken, maar waarom dan brood zoals allison?

Nogmaals, zo fanatiek ben ik zelf niet, al probeer ik sowieso brood te minderen, zeker als ik suiker arm eet. (en dan alleen volkoren natuurlijk)

Emmawee

Emmawee

06-06-2019 om 08:16

Volkorenbrood

Ik heb inderdaad de ingrediënten gecheckt en er zit geen suiker in. In wit brood zit nog wel eens dextrose of maltose, heb ik begrepen.
Het diabetes fonds heeft trouwens een gratis online magazine uitgegeven met allerlei informatie over suiker en recepten enzo. Best leuk. Je krijgt het als je je inschrijft voor de 'challenge' (zo erg).
https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/suiker-challenge/inschrijven

blik

blik

06-06-2019 om 08:21

Nee

Ook in volkorenbrood wordt vaker suiker toegevoegd. Maar dat hoeft voor jouw brood niet zo te zijn.

Emmawee

Emmawee

06-06-2019 om 08:24

Allinson

"Ik wil je best geloven dat de suiker verdwijnt bij bakken, maar waarom dan brood zoals allison?"

Moet er een reden zijn voor Allinson? Dat is gewoon compacter volkorenbrood. Er wordt wat meer water aan het deeg toegevoegd. De rest is geslaagde marketing.

blik

blik

06-06-2019 om 08:42

Geen toevoegingen

dus ook geen suiker. Ik neem aan dat daar een reden voor is.
Natuurlijk is het inmiddels marketing, bijna alles is marketing, 'suikervrij' ook
(ik betaal belachelijk veel voor bijv mayonaise zonder suiker, ja, ik weet, moet het zelf gaan maken..

Emmawee

Emmawee

06-06-2019 om 08:59

De reden

De reden is in elk geval niet dat volkorenbrood zonder toegevoegde suiker nog niet bestond.

Ik heb gisteren voor het eerst van mijn leven zelf mayonaise gemaakt. Ooit eerder geprobeerd, maar dat ellenlange kloppen werd bij mij geen succes. En toen zag ik dit voorbij komen op Facebook.
https://www.culy.nl/inspiratie/koken-bakken/snelle-zelfgemaakte-mayonaise/
Vanaf het moment dat alle ingrediënten op kamertemperatuur binnen handbereik liggen, heb je binnen één minuut superlekkere mayonaise.

blik

blik

06-06-2019 om 09:10

Emmawee

Ik weet niet zo veel van brood, ik vroeg het me gewoon af omdat Hangkous aangaf dat alle suiker verdwijnt bij bakken, het zou mi dan niet zinvol zijn de suiker weg te laten.

Dank voor je mayo tip!
Dat moet zelfs mij wel lukken, ga het proberen!

rode krullenbol

rode krullenbol

06-06-2019 om 09:10

Bedankt voor de tip, Emmawee

Die ga ik zeker eens uitproberen!

Maar wat - denk jij - zou er in hemelsnaam zijn gebeurd met de spuitjes op het tweede plaatje?

Hangkous

Hangkous

06-06-2019 om 09:18

Roerbakken

Op heel hoog vuur, dat ze een beetje "karamelliseren".
Iets te ver doorbakken en ze zijn zwart, eigenlijk rijp voor de vuilnisbak maar dat is mijn mening.

blik

blik

06-06-2019 om 09:29

Fout ik weet

Maar hoe donkerder hoe lekkerder.
Zo zie ik het liefst bijna alle vlees en groente.
Ik word een beetje beschermd hier thuis omdat niemand mijn smaak deelt
Wat mijn partner 'bakken' noemt noem ik stoven.

blik

blik

06-06-2019 om 12:18

Zo simpel

Net een flinke salade gemaakt en gegeten.
Zo stom eigenlijk, ik bedacht me dat ik dat nog steeds nauwelijks/niet doe voor mezelf.
Gewoon een kwestie van doen natuurlijk

Vraag me opeens af of de suikers in balsamico azijn ook bij de 'verkeerde' horen, er zitten geen toegevoegde suikers in maar wat er precies gebeurt met de druivensuikers weet ik niet. (zoals gedroogd fruit ook weer veel zoeter is)
Ik gebruik veel balsamico. Misschien maar weer eens een tijdje vervangen door citroen oid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.