Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Emmawee

Emmawee

06-06-2019 om 12:28

Blik

Ah nu snap ik hoe je het bedoelde.

Je kunt gist ook voeden met de suikers die van nature al in het meel aanwezig zijn. Dat duurt echter langer en gaat niet bij alle graansoorten even makkelijk. Door het gist te voeden met suiker ben je sneller klaar en heb je een meer gestandaardiseerd proces. Je weet altijd precies welke hoeveelheid gist en suiker je nodig hebt.

De suiker wordt dus opgegeten door het gist en dat zorgt voor de luchtige structuur van brood. De suiker die wordt gebruikt, wordt niet op de ingrediëntenlijst vermeld, omdat het simpelweg niet meer in het brood aanwezig is. Dus ook bij Allinson en ander volkorenbrood kan het heel goed zijn dat er wel suiker is gebruikt, maar dat het er niet in zit.
Als suiker wordt toegevoegd voor de smaak of kleur van het brood, dan is het een gewoon ingrediënt en moet dat worden vermeld.

.Emmawee

.Emmawee

07-06-2019 om 07:27

Haha Rode Krullenbol

Ik vroeg mij af welke spuitjes je bedoelde en nam mij voor om nog eens goed te kijken welk bizarre detail ik over het hoofd had gezien.

Toen ik de site weer opende begreep ik ook de reacties van Hangkous en Blik beter. SpRuitjes dus.
Maar roerbakken, dat doe ik altijd en dan zien ze er nooit zo uit. Ik dacht dat ze misschien in de oven zouden zijn gebakken. Gepofte spruitjes, of gegrild?

Een kleine zoekactie met de termen Culy en spruitjes, gaf mij deze link: https://www.culy.nl/recepten/gefrituurde-spruitjes-uit-de-airfryer/

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2019 om 08:20

Nou ...

Blij toe dat zich hier geen 'airfryer' tussen het kookgerei bevindt!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2019 om 11:07

Brood bakken

Wij voegen ook suiker toe aan brood. We hebben van het oorspronkelijke recept al wel een paar gram zout afgehaald.

Suiker wordt ook gebruikt om brood donker te kleuren. Niet alleen de korst dus. De suiker wordt gecaramelliseerd en door het deeg gedaan. De donkere caramelkleur zorgt dus voor het gezonde uiterlijk van een donker bruin brood. Een bleke Bet is dus eigenlijk gezonder, laat je niet foppen door de mooie donkere kleur. Je proeft dan ook geen zoet, omdat caramel in donkere vorm eerder wat bitter wordt. Alleen als er veel rogge door zit, is een meer donkere kleur wel logisch. Een tarwe-rogge-brood dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2019 om 11:09

Een airfryer bakt minder vet. Dat is duidelijk te merken. Patat uit de airfryer vind ik echt lekker genoeg.

Pirata

Pirata

07-06-2019 om 11:13

Een airfryer is gewoon een klein heteluchtoventje... wat is daar mis mee?

Emmawee

Emmawee

07-06-2019 om 14:17

Ik vermoed...

Dat RK de spruitjes op de Culy-site er gewoon niet zo aantrekkelijk uit vindt zien.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-06-2019 om 15:22

Correct!

Bovendien hecht ik aan de smaak van de oude vertrouwde gekookte spruitjes met enkele snufjes nootmuskaat en wat plakjes roomboter er bovenop.

Over het consumptieartikel 'airfryer' als zodanig heb ik me eigenlijk nog steeds geen goed gefundeerde mening kunnen vormen. Behalve dan dat zo'n ding hier hopeloos in de weg zou staan en functioneel zou overlappen met de gasoven; die overigens hoognodig aan vervanging toe is.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2019 om 11:37

Ovenfriet

Sinds we de frituurpan de deur uitgedaan hadden, probeerden we ook weleens ovenfriet. Dat lukte zelden echt goed. Wat een gedoe. Met de airfryer gaat het beter. Soms moeten we ze nog even wat langer laten bakken, maar dan zijn ze knapperig. Wij benutten de airfryer veel te weinig, dat is best zonde.

blik

blik

08-06-2019 om 11:48

Ovenfriet

Ik maak altijd friet in de oven.
Nu wordt het niet zo lekker als in frituurpan, maar lekker genoeg. Ik vind het juist ook wel een voordeel dat het iets minder lekker wordt, daardoor maken we het maar heel af en toe.

Hier kom ik, zoals meestal, veel in aanraking met allerlei lekkers. (gebak, chips, drop etc) Geen ideale omgeving om aan lijn te doen!
Vooralsnog lukt het me (sinds paar dagen dus) alles te laten staan en afslaan. Moeilijk deze x, dus ben blij dat het me lukt. Vorige keren ging de zin in al dat lekkers met een week of 2, 3 flink naar achtergrond, ik hoop dat het nu ook zo gaat. (anders ga ik zeker voor de bijl)

Emmawee

Emmawee

08-06-2019 om 12:17

Ovenfriet

Deze week twee keer gemaakt en heb het volgende geleerd:
1. De aardappelreepjes moeten echt goed drogen zijn.
2. Ipv een lepel olie 'er overheen druppelen' werkt het beter om in een kom een lepel olie de mengen door de droge reepjes.
3. De over moet goed heet zijn.
4. De patat omscheppen na 20 minuten, dan na 10 en dan na 5 en dan is het zo goed als klaar.
5. Eerder had ik al geleerd dat het gebruik van bakpapier echt noodzakelijk is.
6. Ik moet het nog eens proberen met minder kruimige aardappelen.

Het is inderdaad niet zo lekker als gefrituurde patat, maar zoals Blik zegt: je krijgt daardoor ook minder de neiging om te over-eten.

Hangkous

Hangkous

08-06-2019 om 14:17

Altijd gefrituurde friet

Maar dan wel een afgepaste portie deze zak haal ik : https://www.jumbo.com/jumbo-verse-friet-700g/211746ZK/
Inmiddels 2 volwassenen en 2 pubers dus er moet nog wat bij. Broodje hamburger met friet of broodje shoarma met friet wordt het dan.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2019 om 14:35

Overeten

Je eten onaantrekkelijk maken om jezelf te beschermen, gaat me wat te ver. Als je het "fout" doet, geniet er dan ook maar van, is mijn motto. 😊

Emmawee

Emmawee

09-06-2019 om 00:32

Onaantrekkelijk maken

Ja haha Kaaskopje, ik maak het natuurlijk niet onaantrekkelijk. Ik maak het juist erg lekker.
Maar er is wel een verschil tussen vreetkick-lekker en gewoon goed, smakelijk eten. Zoals zelfgemaakt roomijs heerlijk is, maar niet de smaak, het mondgevoel en het jeugdsentiment heeft van een softijsje.

Verder ben ik 't met je eens dat je af en toe gewoon lekker moet kunnen genieten van iets wat niet direct de meest gezonde keuze is. Maar ik geniet over het algemeen ook erg van de minder bewerkte variant.

blik

blik

09-06-2019 om 20:13

Ach

Volgens mij kun je ieder gerecht en maaltijd zo fout of gezond maken als je wilt.
Ik ga nu liever voor het zoveel mogelijk mijden van 'foute' producten, dat vind ik makkelijker dan matigen of weinig eten.
Nog steeds erg veel lekker, fout aanbod.
Trots op mezelf dat het me lukt het te laten
Kost nog steeds moeite maar wel al minder.

blik

blik

11-06-2019 om 14:10

Poe

Een week nu, redelijk gezond.
Helemaal suikervrij lukt me nu niet, niet te doen door omstandigheden, maar ik doe mijn best. In ieder geval niet meer gesnoept of echt ongezonde dingen gehad. Aanbod was abnormaal, misschien is dat altijd zo en valt het nu meer op. Misschien snoepte ik veel meer dan ik doorhad.

Nog niks afgevallen, maar dat zal zo snel ook wel niet gebeuren. Ik kan even minimaal bewegen, en dat even kan ook langere tijd zijn. Ook beperkt qua zelf koken en inkopen doen etc.
Ik leg me er even bij neer en probeer iig niet te 'snoepen' , voorlopig uitdaging genoeg.
(vasten is nu ook niet handig)

Hangkous

Hangkous

11-06-2019 om 14:41

(On)aantrekkelijk maken

Om zo min mogelijk last te hebben van mijn prikkelbare darm eet ik iedere morgen 1 flinke eetlepel zemelen met net zoveel yoghurt dat het weg te krijgen is. In tijden waarin ik meer last zou kunnen hebben van pds doe ik dat 3 keer per dag.
Die 6 hapjes maak ik niet lekkerder met suiker of siroop. Het moet naar binnen en zo calorie-arm mogelijk.

Begin dit jaar had mijn moeder een ongelukje gehad en was wat immobiel waardoor haar darmen ook niet meer optimaal presteerden. Van de dokter had ze van die zakjes vezels gekregen. Niet lekker (kon je lekkerder maken met wat siroop stond op de verpakking) en bovendien werkte het spul veel te goed, wat door de immobiliteit ook weer onhandig was.
Ik dus mijn zemelen aangeraden. Om de boel weer goed te krijgen eerst 3 keer per dag en dan op termijn terug naar 1 keer per dag.
Mijn moeder klagen dat ze zo vol zat van al die zemelen, geen trek meer had in ander eten. Bleek dat ze drie keer per dag een schaaltje yoghurt zat te eten met zemelen erin en wat suiker om het lekker te maken. Bij de nodige vezels kreeg ze dus ook 15 gram eiwit binnen en zeker 25 gram koolhydraten; een hoeveelheid die helemaal niet nodig was geweest als ze een paar eetlepels yoghurt had gepakt in plaats van een heel schaaltje.

Blik sterkte met je beperkte mobiliteit

blik

blik

11-06-2019 om 18:23

Hangkous

Dankjewel!

Bolletje

Bolletje

11-06-2019 om 20:30

twijfel om hier mee te doen

Ik twijfel een beetje of ik me thuis voel in dit draadje, als het al erg is om in plaats van 4 eetlepels yoghurt, 8 eetlepels te nemen met wat suiker (die suiker doe ik nu ook niet maar gewoon, dat idee). En als mensen die een BMI van 22,5 hebben eigenlijk nog naar 21,5 willen.

Mijn BMI was inmiddels al een paar jaar helaas zo'n 28, toen ik het de afgelopen pakweg 1,5 jaar, stom genoeg, nog verder opgaf en het opliep tot iets van 30,5. En ja. Dat is dus echt obesitas.
En mijn probleemgebied is, behalve bovenbenen, vooral mijn buik (mijn billen blijven behoorlijk plat), dat schijnt ook wel de verkeerde soort te zijn...
Ik merkte het, voelde me lelijk, maar...zie mijzelf (in mijn hoofd) als dunner dan dat.
Maar goed dat is dus niet zo en eind maart heb ik eindelijk de wil teruggevonden om gezonder te worden. Het gaat wel goed! Ik ben 5 kg afgevallen met mijn eigen verzonnen dieet (geen snoep/koek behalve op absolute hoogtijdagen, en verder alles minderen) en sporten. Van niet sporten (hier en daar wel de fiets pakken maar dat was het wel) naar 2 a 3 keer per week fitnessen. En wel eens een avondwandelingetje en dergelijke.
Die 5 kg minder maakt me net geen obesitasser meer. Maar uiteraard nog wel veel te zwaar.
Er is wel al iemand geweest die dit gezien had, op mijn werk, zonder dat ze wist dat ik daarmee bezig was!

Ik blijf meelezen en wellicht schrijf ik nog eens!

Pirata

Pirata

11-06-2019 om 20:38

Bolletje

Welkom!
Ik ben zelf ook niet zo fanatiek, maar het meelezen hier inspireert wel hoor. Hoewel ik niet alles toepas.
Morgen maar weer ff "vasten".

blik

blik

11-06-2019 om 20:42

Hee Bolletje

Je voelt je thuis in dit draadje als je er iets aan hebt ik heb er veel aan gehad en nog.
Toen ik begon met dit draadje was mijn bmi ook bijna 30.
Zo te lezen ben je hartstikke goed bezig!!

Bolletje

Bolletje

11-06-2019 om 20:44

bedankt Pirata!

Dank je!

Misschien zegt dat iets over hoeveel ik eerst at en wat ik normaal vond, maar...ik vind mijzelf best wel fanatiek. Het werkt voor mij ook niet om de ene dag te denken dat het vandaag niet zoveel uitmaakt en de andere dag weer min of meer te vasten.
Dit moet mijn nieuwe gewoonte zijn/blijven.

Ik geef wel toe dat ik dit 2x eerder heb gedaan. De eerste keer was ik me er trouwens steviger van bewust dat jojo-en een valkuil is (het lukte om 2 jaar praktisch hetzelfde te blijven wegen en dat was slank - maar ja 15 jaar geleden) dan de tweede keer. Dat ging harder terug.

Niet snoepen lukt goed (al ben ik van nature dol op snoep / taart / koek en echt een zoetkauw). Minder avondeten vind ik nog het moeilijkst.

Bolletje

Bolletje

11-06-2019 om 20:47

ook bedankt Blik!

Ook bedankt!

Ik vind het ook leuk om hier te lezen.
Wel zie ik dat niemand mijn dieet doet: alles minder (en geen snoep-koek).

Jullie zijn ook goed bezig zeg! En zo niet, dan zie ik vaak een goede reden (immobiel, het ergens moeilijk mee hebben,... hoewel dat ook een valkuil is, dat daar meer troosteten tegenover mag staan, maar toch)

Pirata

Pirata

11-06-2019 om 20:52

Troosteten

Ik beken: mijn chef deed vandaag meermaals irritant (bemoeizucht). Dus ik heb 4 koekjes op vanmiddag.
En morgen hopelijk uit eten (of niet), zie examentopic...

Bolletje

'Wel zie ik dat niemand mijn dieet doet: alles minder (en geen snoep-koek).'

Geen snoep of koek (of taart, dat zo ongeveer wekelijks beschikbaar is op mijn werk) doe ik ook. En daarnaast geen (of amper) kaas vanwege de verzadigde vetzuren en geen vlees (maar niet vanwege de lijn). Daarnaast zo veel mogelijk rauwkost of fruit als tussendoortje.
Alles minder werkt bij mij niet, dan gaat mijn bloedsuikerspiegel raar doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2019 om 23:14

Blik

Dat klinkt allemaal best ernstig! Sterkte ermee.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2019 om 23:34

Bolletje

Ben je mal, je past er prima tussen. Ik kom ook van
een BMI van 30+ en bij de laatste kilo's is mijn zelfdiscipline een stuk lager dan voorheen. Het hoeft ook eigenlijk niet meer, maar ik zou het fijn vinden om een marge te hebben binnen een goed gewicht wat mag schommelen.

Ik volgde jouw dieet ook. Minderen en meer bewegen. Maar ik ben wel bescheiden koekjes blijven eten en onze foute gewoonte, van mei tot oktober elke dag een ijsje.

De beweging bestond aanvankelijk uit wandelen met een groep, later fitness. Ik stelde geen grote doelen aan mezelf, eerst maar eens 5 kilo eraf, dan nog maar eens. Elk behaald doel is een overwinning en motiveert om door te gaan.

blik

blik

12-06-2019 om 00:04

Ja balen

Loopt niet super goed nu hier
Zijn wel situaties waarin ik geneigd ben flink terug te vallen op ongezond eten. En dat wil ik nu echt niet, hou me dus wat vast aan oa dit draadje!

Pirata

Pirata

12-06-2019 om 07:50

Blik

Vorig jaar heb ik noodgedwongen 2 maanden op de bank gezeten. En niet aangekomen! Ik begon elke dag pas met eten rond 12:00. Juist omdat stilzitten een risico is.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-06-2019 om 08:47

Draadje

Het is niet zo dat ik denk oeh.... wat zullen ze wel niet denken als ik niet meer af val, maar dat we erover praten helpt wel als steuntje in de rug .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.