Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2019 om 09:13

Nog even napruttelen over de kaas

Wat de anderen zeggen, bedoel ik ook. Een plakje geschaafde kaas kan ook dik zijn, dus als je al die plakjes tegen elkaar aanlegt is het niet zo heel veel minder dan voorgesneden. Wat voor mij ook een obstakel is, is dat schaven pijnlijk is. Ik doe 1 plak kaas tussen twee boterhammen. Op een bolletje doe ik afwisselend (net hoe mijn pet staat kennelijk) een halve plak of hele plak en ja dan zou geschaafde kaas wel tot minder veel leiden. Ik zou dan allang blij zijn als het oppervlak bedekt is, dus snel stoppen met schaven. Wat de likjes betreft had ik kennelijk het idee dat dat ook op kaas en zo gedaan werd.

bieb63

bieb63

31-05-2019 om 15:48

Ook nog even napruttelen over die kaas en meer

Wbt plakjes versus zelf geschaafde kaas: natuurlijk zijn er allerlei argumenten te bedenken waarmee je met beiden evenveel kaas op je brood krijgt. Ik moet er bij zeggen dat ik van de oude kaas ben en een stevige (Gero?) kaasschaaf heb, die vrij dun schaaft (zeker bij oude kaas). Hoe dan ook: met zelf kaas schaven heb je de hoeveelheid vele malen meer in de hand dan met kant en klare plakken. Maar waar het uiteindelijk om ging: Er is niets mis met volkorenboterhammen eten als ontbijt/lunch om niet aan te komen of op gewicht te blijven, zolang je maar op het beleg let, dus niet te calorierijk en/of te veel. Daar valt en staat een broodmaaltijd zo goed als mee.

blik

blik

01-06-2019 om 19:11

Kaas

En ik ben juist niet zo bang voor de kaas
Ik geloof dat het wel meevalt met het ongezonde ervan. Hier dus wel voorgesneden plakken, heerlijk en makkelijk.
Ik heb wel meestal Maaslander, toch net wat minder zout.
Uiteraard kaas niet ongelimiteerd, maar dat geldt zeker ook voor brood mi, zeker als je wilt afvallen.
Ik probeer juist meer (gezond) beleg te eten en minder brood. Wij eten bijv vaak als avondeten salade met klein stukje brood erbij. Vroeger was dat vaker meer en ongezonder brood, heerlijk, wit stokbrood bij avondmaaltijd.

Toch nog even kaas

Ik ben vegetarier en ik wil graag iets van 6 a 7 kilo kwijt. Maar ik ga steeds de fout in met kaas en noten. Kaas op brood, mozzarella door de salade, geraspte kaas bij de pasta, walnoten door de stamppot, cashewnoten bij de mie.

Iemand ideeen? Bij de app van het voedingscentrum krijg ik als alternatief 'mager vlees', maar dat was niet debefoeling.

Debefoeling?

De bedoeling 😂😂
Gevalletje conveve 😀

blik

blik

01-06-2019 om 22:54

Ja Knurf

Daar zit ik dus ook wel mee, ik vind niet echt een calorie arm lekker alternatief voor vlees of vis.
Wij eten nu eigenlijk teveel kaas in allerlei varianten.

Emmawee

Emmawee

01-06-2019 om 23:10

Op brood

Tomaat met peper, zout en mayonaise.
Komkommer met mayonaise, of pindakaas met komkommer.
Hummus (vele variaties mogelijk)
Gebakken champignons (of eigenlijk: gegrild in een koekenpan zonder vet)
Ei, omelet
Gebakken ui, gebakken ui met tomaat, daar een lekker prutje van.
Groentenprutjes van de avond daarvoor, evt staafmixer erop, evt een beetje mayo, evt wat augurk erdoor snipperen, of gedroogde tomaat, afhankelijk van de samenstelling.

Emmawee

Emmawee

02-06-2019 om 10:33

250 gram groenten per dag

Als je nastreeft om 250 gram groenten op een dag te eten en zo'n 200 gram fruit, ontkom je er bijna niet aan om ook groenten te eten bij de lunch.

Groenten en fruit zijn niet het probleem

Ik eet kaas of gekookt ei met tomaat of sla op mijn brood voor de lunch, en minstens twee stuks fruit per dag. Juist daarom snak ik 's avonds naar iets met een 'bite' bij de rijst (met wokgroente), stamppot, pasta (met tomaat, prei, champignons, ui). Het gaat echt om de vleesvervangers.

Pirata

Pirata

02-06-2019 om 10:59

Bite

Een vegetarische bite: linzen of andere stevige peulvruchten.
Als ik lui ben eet ik pasta met een zak vegetarische bolognese (Hak). Zitten linzen in ipv gehakt. Zelf zoiets maken kan natuurlijk ook!

Emmawee

Emmawee

02-06-2019 om 11:42

Knurf

Je schrijft:

"Maar ik ga steeds de fout in met kaas en noten. Kaas op brood, mozzarella door de salade, geraspte kaas bij de pasta, walnoten door de stamppot, cashewnoten bij de mie."

Kaas op brood dus. Ja, met sla en tomaat, schrijf je later. Maar als je tomaat en sla eet zonder kaas, dan scheelt dat toch alweer de kaas? Het ging toch om alternatieven zonder kaas en noten?

Door de salade en door de stamppot kun je gedroogde tomaten doet, of gebakken champignons, of gebakken ui, of augurk. Of bonen of linzen, maar ook gebakken wortel (in dunne schijfjes) en geroosterde paprika.
Of een Porto Bello erbij, heerlijk.

250 gram groenten is best veel. Ik durf te stellen dat de meeste mensen dat niet makkelijk eten op een dag. En ik denk ook dat wanneer je dat wel doet, je veel minder extra's als kaas en noten 'nodig' hebt.

Neemt niet weg dat het heerlijk is, natuurlijk. En dat je het kunt missen.

Triva

Triva

02-06-2019 om 12:14

"Als je nastreeft om 250 gram groenten op een dag te eten en zo'n 200 gram fruit, ontkom je er bijna niet aan om ook groenten te eten bij de lunch."

Hoezo? Wat is er mis met 250 gram groenten bij het avondeten en twee keer fruit als tussendoortje?

Emmawee

Emmawee

02-06-2019 om 12:18

250 gram groenten per dag

"Wat is er mis met 250 gram groenten bij het avondeten en twee keer fruit als tussendoortje?"

Nou, niks. Maar ga eens goed wegen hoeveel groenten je eet bij het avondeten en ik durf te beweren dat de meeste mensen die 250 gram per persoon niet halen.

Emmawee

Emmawee

02-06-2019 om 12:21

Aanvulling

En zeker niet elke dag,, of zelfs 'gemiddeld per dag'.

Triva

Triva

02-06-2019 om 12:30

Emmawee

Maar dát is nu juist het probleem, als je wil afvallen zorg dan dat je in ieder geval eet wat aanbevolen is. De kans is groot dat je dan ook veel minder honger hebt.

Een doosje diepvriesgroente is 450 gram. Wij hebben er drie nodig met ons vieren.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx dus dit invullen en dat minimaal per dag eten.

blik

blik

02-06-2019 om 12:36

Emmawee

Helemaal eens met belang van veel groente (en fruit) en momenteel streef ik naar zeker 3 a 4 ons groente per dag, maar een goed alternatief voor vlees is het niet. Je mist dan toch een hoop vitamines, mineralen en eiwitten.
Als je af en toe wel vlees eet dan zit dat natuurlijk verder wel goed.
Mayo is trouwens misschien wel een goeie om te combineren, al ben ik zelf absoluut geen fan van mayo. Maar voor dochter (helemaal vegetarisch) kan het vaker gebruikt, ze is er wel dol op.
Peulvruchten, daarmee ben ik aan het experimenteren maar ik vind het vooralsnog echt niet lekker om het meer dan zo heel af en toe en dan heel minimaal te gebruiken. Partner is er wel dol op maar nu met zijn maagklachten niet zo handig. Zelf gebruik ik veel noten, zaden en pitten, dat vind ik wel lekker, en itt sommige anderen hier blijkbaar zie ik de noodzaak niet van matigen hierin.

Lekkerste vooralsnog vind ik nog zelf gefabriceerde burgers oid, zo gezond, voedzaam en lekker te maken als je zelf wil. Maar best wat werk en nu ontzettend weinig tijd.

Pirata

Pirata

02-06-2019 om 12:43

Dol op peulvruchten

Peulvruchten zijn gezond, lekker, goedkoop, weinig milieubelastend, gemakkelijk en een goede bron van eiwitten.
Blik, ik snap je betoog niet. Je houdt niet erg van peulvruchten maar wel van zelfgemaakte burgers? Wat doe je daar in dan? En van peulvruchten word ik niet winderig, behalve misschien van bruine bonen.

Emmawee

Emmawee

02-06-2019 om 13:02

Dat is precies wat ik zeg, Triva

Eet 250 gram groenten per dag.

En door dit over de dag te verdelen heb je de grootste kans dat je dit ook echt dagelijks eet.

Veel mensen vinden een vrachtlading gekookte groenten niet echt aantrekkelijk bij de avondmaaltijd. Ook wordt 's avonds niet altijd de meest verstandige keuze gemaakt. Als je dat van jezelf weet is het verstandig om overdag al een deel van je groenten binnen te krijgen.

Jij eet elke avond verstandig, niets aan toe te voegen. Je hebt waarschijnlijk ook geen overgewicht.

Ik ben dol op groenten, maar wel gevarieerd. Liefst 2 of 3 soorten, gekookt, gebakken, gestoofd of rauw. Dan eet ik gemakkelijk ruim 300 gram bij de avondmaaltijd. Maar omdat we ook wel eens veel minder groenten eten in de avond, vind ik het het een goed advies om ook overdag groenten te eten.

bieb63

bieb63

02-06-2019 om 13:10

Triva

Ik denk toch echt dat het voor velen heel lastig is om bij de avondmaaltijd (bijna) dagelijks 250 gram groente te eten. Als je A/V/G eet, of voor mijn part zonder V, dan is een berg sperziebonen van 250 gram wel errug veel, ook al lust je die best. Maar ook in 1-pansgerechten, ovenschotels of pasta's, en ook al verwerk je er veel groente in, dan is dat nog een enorme berg, met de andere ingrediënten, wat je dan in totaal op je bord hebt als dat moet voldoen aan iig 250 gram groente. Wat wel kan helpen is rijst en pasta te vervangen door courgette spaghetti of bloemkoolrijst. Maar ook dan ben je redelijk snel uit verzonnen.

Pirata

Pirata

02-06-2019 om 13:16

Bah

Courgetti of bloemkoolrijst, dat blief ik niet.
Maar hier gaat gerust 1200 gram groente in een pastagerecht voor 4. 2 keer 450-gramspak tomaten, een grote ui en dan nog wat prei, wortel en bleekselderij. Eten met volkoren pasta natuurlijk.
Wat ook helpt is ' s middags warm eten. Een restje van een andere dag, daar zit meer groente in dan in een bammetje met kaas. Of doe rucola op je bammetje erbij.

Vegetarische opties

Ik ben lui dus krijg mijn vegetarische low cal maaltijden wekelijks afgeleverd.

Zo even een greep van wat ik lekker vind
Rijstwafels met avocado pasta en zongedroogde tomaten, ei erbij
Quinoa met geroosterde groenten en een eetlepel feta
Paddestoel risotto
Paksoi met tofu en rijst
Brood met pindakaas en een banaan
Vijf walnoten, 20 hazelnoten als snack
Vegetarische Pad Thai
Courgettini met quorn bolognese (hou je caloriën over voor kaas)
Bak cottage cheese met sla
Falafel, houmous
Soep, soep en nog eens soep

Wat mij opvalt is dat een eetlepel verkruimelde kaas zoals feta of geitenkaas véél smaak kan toevoegen en niet zoveel caloriën bevat als ik dacht.

Ik word sneller vol van noten als snack dan ergens door en geniet er dan ook meer van.

Als je groenten of fruit bij elke maaltijd eet gaat je “caloriëndichtheid” omlaag en zit je sneller vol.

Succes met afvallen!

Emmawee

Als ik alleen tomaat op brood eet, heb ik na een uur weer honger 😐.

Die gedroogde tomaten ga ik zeker gebruiken. Olijven kunnen ook door de pasta voor de bite. Peulvruchten kan ik ook vaker eten. En tauge wokken.

blik

blik

03-06-2019 om 09:56

Burgers

Worden idd veel van peulvruchten gemaakt maar je kunt ze overal van maken.
Door dit draadje ga ik weer wat meer mijn best doen! Probeer tijd vrij te maken om burgers te maken en toch ook meer peulvruchten proberen.

Knurf, dat heb ik ook, ik heb echt eiwitten en vet nodig. (ik doe geen boter op brood)
Ik ben dan ook veel langer verzadigd. Ben en blijf dol op brood maar blijf wel eten dan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2019 om 10:30

Jackfruit

Ik zag laatst dácht ik bij Binnenstebuiten, maar ergens anders kan ook, jackfruit als alternatief voor draadjesvlees. Ik ken iemand die van alles helpt opzetten in een dorp in Afrika en heb haar direct als tip gestuurd dat ze dit kunnen gaan verbouwen, omdat het weleens booming kan worden en het een gemakkelijk te telen vrucht is. Hier een hele website over en met recepten van jackfruit: https://www.fairtradeoriginal.nl/jackfruit/?utm_source=fairtradeoriginal&utm_medium=jackfruit.nl&utm_campaign=jackfruit

Pirata

Pirata

03-06-2019 om 10:42

Jackfruit

Ik heb dat geprobeerd, maar niet als draadjesvlees. Ik vond er weinig aan. Veel voedingswaarde heeft het overigens niet.

blik

blik

04-06-2019 om 09:22

Dank voor tip

Ik zal het eens proberen Kaaskopje.
Al denk ik ook niet dat een nieuwe vrucht zoveel toevoegt, zeker niet qua voedingswaarde, we hebben al zoveel fruit.
En er valt heerlijk te koken met fruit! Alleen pruttelt dochter dan zo.. Al kookt ze zelf ook steeds meer met banaan en mag avocado inmiddels ook, daar doe ik wel eea mee.

Hier gaat het NIET goed. Ik kom zelfs bij!
Zit nu op 65 kg!
(zat onder 60)
Geen wonder, ik blijf snoepen. Heb meer dan genoeg excuses, goede redenen en smoezen, maar nu is het klaar. Geen gesnoept meer, vanaf vandaag!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2019 om 09:51

Het gaat om de structuur en wat voedingswaarde betref

Het is geen fruit zoals je appels als fruit in huis kunt halen. Omdat je het als draadjesvlees of pulled pork kunt bereiden, wel naar eigen smaak gekruid en gemarineerd, kan dat helpen om een maaltijd het juiste mondgevoel te geven voor mensen die draadjesvlees missen, maar ook om bepaalde maaltijden vegetarisch te kunnen maken. Ik vraag me nu spontaan af of je er ook hachee mee zou kunnen maken.

Wat de voedingswaarde betreft lijkt het wel van toegevoegde waarde https://www.isditwelgezond.nl/jackfruit/, maar volgens deze informatie moet je het niet als volledige vleesvervanger zien: https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/jackfruit-wat-is-dat-eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2019 om 09:59

Blik

Lastig hè, dat gesnoep . Ik snoepte vroeger eigenlijk amper, ik hield meer van koek (grote), maar dat is er zomaar ingeslopen. Man kon hier zakken vol drop weg eten zonder mij in verleiding te brengen, maar ergens is dat mis gegaan. Niet dat ik zakken vol weg snoep, maar een stuk of 15 op een dag is mogelijk. De grote koeken vind ik nog steeds lekker, maar ik doe mijn best om dat binnen de perken te houden. We zitten wel weer in ons ijsjes-seizoen. Lachwekkende traditie eigenlijk, maar we vinden het echt iets om naar uit te kijken, elke dag dus.

blik

blik

04-06-2019 om 10:14

Kaaskopje

Ik mis geen draadjesvlees!
Ik wil vooral volwaardig en verantwoord vega koken voor dochter in de groei.
Voor mezelf niet zo want zo 1 x per week eet ik vis of vlees dus eiwitten genoeg.

Met snoepen bedoel ik overigens geen snoepjes maar alle overbodige suikers dus ook chips, gebak, koek, chocolade, ijs maar ook toch dat witte stokbroodje kruidenboter enz.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2019 om 10:41

Blik

Ik zei toch ook niet dat jij draadjesvlees mistte? Ik bedoel dat soort reacties vooral algemeen.

Wat brood betreft, ben ik ook niet altijd verstandig bezig. Ik eet 'gewoon' witte bolletjes. En met pasta eten we ook niet braaf volkoren producten. Soms wel, te vaak niet. Wel eet ik regelmatig yoghurt met muesli met gedroogd fruit, noten en soms kokos erin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.