Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

21-03-2025 om 21:28 Topicstarter

Evaluna schreef op 20-03-2025 om 18:35:

Dit soort gedachtegangen heb ik ook weleens meegemaakt.
Juist wel uitbreiden met de motivatie dat vader zich dan kan laten zien. Weet je zeker dat dit plan van de begeleiding komt, of zou ze ook vader hebben gesproken?
Het kan zijn dat ze "op zoek zijn" naar een reden om alles af te sluiten onder het mom "vader werkt niet aan de afspraken mee".

Nee ze heeft vader niet gesproken. Dit komt echt bij haar vandaan. Mede door het advies van het wijkteam. 

Catwoman

Catwoman

21-03-2025 om 21:33 Topicstarter

tsjor schreef op 21-03-2025 om 07:08:

Voordeel zou zijn dat jij er dan niet bij hoeft te zijn, want het contact met je ex levert jou veel druk op.
Ik snap dat je het vreemd vindt, maar waarom zou je erop tegen zijn?

Tsjor

Zoals ik al eerder zei kan mijn ex niet alleen zijn met ons zoontje. Dat is niet verantwoord. We hebben niet voor niets begeleiding erbij. 

Catwoman schreef op 21-03-2025 om 21:33:

[..]

Zoals ik al eerder zei kan mijn ex niet alleen zijn met ons zoontje. Dat is niet verantwoord. We hebben niet voor niets begeleiding erbij.

Wie vindt dat precies niet verantwoord? Is dat vastgesteld? Is het uberhaupt mogelijk om een vader-zoon relatie op te bouwen als die man niet een uurtje veilig met zijn kind alleen kan zijn? Waar komt dat idee toch vandaan dat ieder mens, hoe gebroken ook, het recht heeft om een kind te zien, en dat dat kind daar dus verplicht aan onderworpen moet worden? Hoe is dat goed voor een kind?

Als we dat idee eens uit de wereld konden helpen Annapollewop!!

Begin dan bij het begin: word niet zwanger van iemand die gebroken is c.q. verslaafd (= half Amsterdam), manipulatief, en/of narcist is (geluk als je het zelf niet bent).
Veel is op aangeven van Catwoman. Het grootste probleem is dat zij niet bestand is tegen zijn manipulaties en hij is verslaafd is (aan? canabis, cocaïne, niet duidelijk).
De omgangsbegeleider zegt dat ex niet voor het kind kan zorgen, dus moet de omgang (1 uur) begeleid. Ik ben het met je eens dat de vader op deze manier eigenlijk niet de kans krijgt om enige relatie op te bouwen met het kind, maar meer is blijkbaar niet mogelijk, dis is het maximale. Tenzij je vader verbiedt om om te gaan met zijn kind.

Tsjor

tsjor schreef op 22-03-2025 om 16:24:

Begin dan bij het begin: word niet zwanger van iemand die gebroken is c.q. verslaafd (= half Amsterdam), manipulatief, en/of narcist is (geluk als je het zelf niet bent).
Veel is op aangeven van Catwoman. Het grootste probleem is dat zij niet bestand is tegen zijn manipulaties en hij is verslaafd is (aan? canabis, cocaïne, niet duidelijk).
De omgangsbegeleider zegt dat ex niet voor het kind kan zorgen, dus moet de omgang (1 uur) begeleid. Ik ben het met je eens dat de vader op deze manier eigenlijk niet de kans krijgt om enige relatie op te bouwen met het kind, maar meer is blijkbaar niet mogelijk, dis is het maximale. Tenzij je vader verbiedt om om te gaan met zijn kind.

Tsjor

Dat laatste lijkt me eigenlijk het beste, want waar jij de verantwoordleijkheid geheel bij de moeder legt kun je net zo goed vinden dat een vader die zich niet als een fatsoenlijke vader kan gedragen ook niet een kind had moeten maken en in ieder geval niet moet zeuren dat hij er contact mee wil hebben terwijl hij daar niks voor wil doen en niks mee kan.

Overigens is dit allemaal Captain Hindsight want het kind is er nu en daar zal CatWoman het toch mee moeten doen.

Het is ook niet zo dat elke man direct al op zijn voorhoofd heeft staan of hij een waardeloze vader gaat zijn. Zou op zich wel makkelijk zijn, maar daar zullen wel weer maatschappelijke bezwaren tegen komen. En je hoort ook nooit dat iemand zich bij de eerste date voorstelt met "Hi, ik ben narcist en ik ga ook graag vreemd terwijl ik drugs gebruik".

Ik denk dat dat ook heel wat mannen een nare tijd zou besparen, want erachter komen dat je met een bepaalde persoon beter geen kinderen had kunnen krijgen overkomt ook hen wel eens.

Het beste is dan ook om niet na een eerste date al het bed in te duiken.

Tsjor 

Je hebt het toch niet over TO? Want daar was vziw (het draadje loopt al even) sprake van een langer lopende relatie met een gewenste zwangerschap, omdat vader clean was en de verwachting was dat hij dat zo blijven. Maar helaas

Overigens lijkt het me niet zo'n punt om op je eerste date, of welke date dan ook, het bed in te duiken, als je maar anticonceptie gebruikt. Maar goed, met de situatie van TO heeft dat dus allemaal niets te maken

tsjor schreef op 23-03-2025 om 08:03:

Het beste is dan ook om niet na een eerste date al het bed in te duiken.

Tsjor

Huh? Wat heeft deze opmerking met dit topic te maken? En daarnaast, wat een onzin ook, want al duik je wel bij de eerste date met elkaar in bed, wat zegt dat dan volgens jou?

Catwoman

Catwoman

23-03-2025 om 21:41 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 22-03-2025 om 10:51:

[..]

Wie vindt dat precies niet verantwoord? Is dat vastgesteld? Is het uberhaupt mogelijk om een vader-zoon relatie op te bouwen als die man niet een uurtje veilig met zijn kind alleen kan zijn? Waar komt dat idee toch vandaan dat ieder mens, hoe gebroken ook, het recht heeft om een kind te zien, en dat dat kind daar dus verplicht aan onderworpen moet worden? Hoe is dat goed voor een kind?

Veilig thuis heeft dat tegen mij gezegd. Mijn ex is verslaafd en ook in gebruik. Hij doet geen testen voor de omgang en is waarschijnlijk nog (deels) onder invloed omdat hij de avond/nacht ervoor heeft gebruikt. De omgangsbegeleiding heeft ook gezegd dat mijn ex niet alleen kan zijn met ons zoontje omdat ze tijdens de omgang vaak moet ingrijpen. Ik vraag me soms ook af wat ons zoontje hieraan heeft 

Catwoman

Catwoman

23-03-2025 om 21:45 Topicstarter

Temet schreef op 23-03-2025 om 16:22:

Je hebt het toch niet over TO? Want daar was vziw (het draadje loopt al even) sprake van een langer lopende relatie met een gewenste zwangerschap, omdat vader clean was en de verwachting was dat hij dat zo blijven. Maar helaas

Overigens lijkt het me niet zo'n punt om op je eerste date, of welke date dan ook, het bed in te duiken, als je maar anticonceptie gebruikt. Maar goed, met de situatie van TO heeft dat dus allemaal niets te maken

Ja klopt helemaal! 

Ik heb een heel praktische vraag. Heb jij het tegen je zoontje over 'je vader' of 'je Papa'?
Hij is nu wel op een leeftijd dat kinderen het over hun Papa hebben. Of aan hem vragen : waar is jouw Papa? 
Wat er ook uitkomt als omgang, lijkt het me wel goed dat je zoontje echt weet dat hij een Papa heeft, inclusief een foto van Papa en zoontje op zijn slaapkamer. 
Zelfs als er geen omgang meer zou zijn. 

Catwoman

Catwoman

27-03-2025 om 12:52 Topicstarter

Ik heb vanmorgen eindelijk de advocaat gesproken die ik al een tijdje probeer te bereiken. Hij heeft uitleg gegeven over het vernietigen van de erkenning. Dat gaat niet zo makkelijk, eigenlijk alleen als de vader toch de vader niet is of als het om een stiefvader gaat en moeder daarvan gescheiden is. Dat is niet aan de orde. Dat was ook niet wat ik heel graag wilde maar ik wilde wel alle opties duidelijk hebben zodat ik een goede richting kan kiezen. Hij heeft mij nog wat adviezen gegeven over mijn situatie. Hij zei dat ik het beste dit traject kan af laten lopen en dan als het gestopt is afwachten of ex initiatief neemt om met een traject te komen of naar de rechter stapt. Als hij naar de rechter gaat dan kan er een ots uitkomen maar dat is niet zo erg want dan is het ook weer begeleid. Ik neig er wel naar om die kant op te gaan. Maar ik wacht nog even het plan van de omgangsbegeleiding af

" Hij zei dat ik het beste dit traject kan af laten lopen en dan als het gestopt is afwachten of ex initiatief neemt om met een traject te komen of naar de rechter stapt"

Daar ben ik het helemaal mee eens.

" Als hij naar de rechter gaat dan kan er een ots uitkomen maar dat is niet zo erg want dan is het ook weer begeleid."

Daar ben ik het niet zo mee eens. Maar misschien is er sprake van een misverstand tussen jou en je advocaat.
Ik zie niet in waarom er een ots uit zou kunnen komen. Een ots kan er komen als er sprake is van een ernstige bedreiging in de ontwikkeling van het kind, waarbij de ouder of ouders met gezag de hulp die nodig is voor het kind niet vrijwillig willen aanvaarden. Nu wordt er best wel eens aangenomen dat er sprake is van een ontwikkelingsbedreiging als er geen contact is tussen kind en vader, maar er is geen sprake van dat jij de noodzakelijke hulp niet wil accepteren. Dus is er helemaal geen reden voor een ots. 

Het is ook niet zo dat een ots betekent dat de omgang begeleid wordt. Ook bij een ots kan het best zijn dat op een gegeven moment het idee is dat er onbegeleide omgang plaatsvindt. 

Soms wordt een ots ook uitgesproken als er sprake is van een 'vechtscheiding'. De interventie is meestal niet zo succesvol, maar volgens deze blog wordt dat ook wel begrepen: https://jeugdbeschermingwest.nl/blog/ots-in-een-vechtscheiding-als-de-strijd-maar-stopt/
Ik vind het ook niet zo'n aantrekkelijk perspectief.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.