Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-01-2023 om 10:56
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
27-03-2025 om 23:16
Temet schreef op 27-03-2025 om 13:06:
" Hij zei dat ik het beste dit traject kan af laten lopen en dan als het gestopt is afwachten of ex initiatief neemt om met een traject te komen of naar de rechter stapt"
Daar ben ik het helemaal mee eens.
" Als hij naar de rechter gaat dan kan er een ots uitkomen maar dat is niet zo erg want dan is het ook weer begeleid."
Daar ben ik het niet zo mee eens. Maar misschien is er sprake van een misverstand tussen jou en je advocaat.
Ik zie niet in waarom er een ots uit zou kunnen komen. Een ots kan er komen als er sprake is van een ernstige bedreiging in de ontwikkeling van het kind, waarbij de ouder of ouders met gezag de hulp die nodig is voor het kind niet vrijwillig willen aanvaarden. Nu wordt er best wel eens aangenomen dat er sprake is van een ontwikkelingsbedreiging als er geen contact is tussen kind en vader, maar er is geen sprake van dat jij de noodzakelijke hulp niet wil accepteren. Dus is er helemaal geen reden voor een ots.
Het is ook niet zo dat een ots betekent dat de omgang begeleid wordt. Ook bij een ots kan het best zijn dat op een gegeven moment het idee is dat er onbegeleide omgang plaatsvindt.
Hij zei ook niet dat er altijd een ots komt maar dat het wel zou kunnen. Ik heb gezegd dat ik daar bang voor ben maar hij zei dat dat niet hoeft. Hij heeft uitgelegd wat dat inhoudt en hoe dat werkt.
28-03-2025 om 16:28
Je hoeft er inderdaad niet bang voor te zijn, maar je zit er ook niet op te wachten, zo'n gezinsvoogd die zich met jouw zaken gaat bemoeien. In jouw situatie heb je er hoogstwaarschijnlijk meer last dan gemak van, dus als de Raad voor de Kinderbescherming aanstuurt op een ots, zou ik daar bezwaar tegen maken.
Maar goed, hoogstwaarschijnlijk komt er helemaal geen verzoek om een ots