Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


tsjor schreef op 21-04-2023 om 15:41:


Advocaat of LBIO zijn goede oplossingen, maar ik zou het dus echt via de mensen van Bor spelen. Als zij ook niet weten hoe je tot een goede beoordeling komt kun je hen helpen met deze suggesties. De teamleider die dit voorgesteld had was toch een professional? Maar dan nog: als het vrijwilligers zijn die zich bezig houden met moeizame constructies voor ouderschap zou het goed zijn als ze zich realiseren dat sommige voorstellen eerder olie op het vuur gooien dan dat ze iets oplossen.

Tsjor

Als een goedbedoelende BOR vrijwilliger zich op het vakgebied van lbio begeeft, dat klopt toch voor geen meter? Hoe zie je dat voor je Tsjor, als BOR zegt: 50 euro, lijkt me goed?

TO is er niet voor op aarde om de BOR vrijwilligers subtiel te laten inzien dat ze zich op verkeerd gebied begeven. Daarvoor zijn de risico's voor haar als individu te groot.

gr Angela

Nogmaals: bij BOR moet de vraag komen liggen: hoe kan ik nu beoordelen of dat bedrag klopt.
Dat is belangrijk omdat Catwoman al meteen aangeeft dat zij daar zo haar twijfels over heeft. Zoals te verwachten was.
Als Catwoman nu zelf zegt: ik wil de advocaat het laten bepalen; of: ik wil de berekening door het LBIO laten maken, dan geeft ze aan dat ze nu (!) het niet eens is met de voorgestelde werkwijze van Bor. Dat is een beetje laat, dat had ze dan eerder moeten doen, niet nu, nu het bedrag bekend is. Dan laadt je minstens de verdenking op je dat het je te doen is om geld, meer geld.
Om te voorkomen dat zij in dat kwade daglicht komt te staan (dus als degene die uit is op meer geld) kan ze beter een andere weg bewandelen: meegaan in de werkwijze van Bor, zoals ze dat eerder ook aangegaan is; en dan het probleem op tafel leggen dat er nu ligt: hoe kan ik beoordelen of dit goed is.

Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

tsjor

Nog een poging: 'TO is er niet voor op aarde om de BOR vrijwilligers subtiel te laten
inzien dat ze zich op verkeerd gebied begeven. Daarvoor zijn de risico's voor haar als individu te groot.'

Nee, TO is er voor haar eigen situatie, maar de situatie waarin zij zit is dat zij te maken heeft met een wijze van alimentatieberekening die wat merkwaardig is. Zij is daar zelf bij geweest toen dat afgesproken werd. Nee, het was niet haar idee, maar wij zat wel aan tafel, zij is zelf dat proces mee ingegaan, zij is meegelopen met de mensen van Bor is het verkeerde gebied. en de uitkomst kon je vooraf voorspellen.

Dan: wat zijn nu de risico's voor haar als ze het aanbod accepteert? Want dan kan nog altijd: hartelijk dank en we gaan verder. Ik denk dat je gaat zeggen: het risico voor haar is dat het te weinig is, dat het aanbod te laag is, dat ze meer eruit zou kunnen slepen. Dat zal in elk geval de gedachte zijn van de vrijwilligers die het traject begeleiden: ze wil er meer geld uitslepen. Als je dat beeld wil vermijden zul je dus net iets anders moeten doen.

Tsjor

Ik begrijp sowieso de discussie over die €100 alimentatie niet. Nogmaals, waarom hierover zo ingewikkeld doen, terwijl er een professionele organisatie (LBIO) is die dit kan oppakken en regelen? Laat de vrijwilligers van de BOR hier buiten en enkel doen waarvoor zij zijn ingeschakeld.

tsjor schreef op 21-04-2023 om 16:40:

Nog een poging: 'TO is er niet voor op aarde om de BOR vrijwilligers subtiel te laten
inzien dat ze zich op verkeerd gebied begeven. Daarvoor zijn de risico's voor haar als individu te groot.'

Nee, TO is er voor haar eigen situatie, maar de situatie waarin zij zit is dat zij te maken heeft


Op het gebied van alimentatie is de combinatie Bor en TO een mismatch. Dat kan je niet rechtbreien. Dus ik zou tegen mijzelf zeggen, dank je Bor, excuus voor mijn vraag, ik zette jullie daarmee in een rol die jullie niet horen te hebben, helaas hebben jullie die aangepakt maar jullie zijn er ook mee aan de haal gegaan maar ik ga met deze vraag naar de LBIO. In de praktijk zou ik het er niet meer over hebben want dan moet je ze actief zeggen welke kul hun advies was. Dat vindt niemand leuk om te horen. 
En als alles klaar is en je weet dat je de Bor niet meer nodig hebt, kan je met de directrice praten dat ze voortaan beter de LBIO adviseren. Of niet.

Hoe communiceer je dit naar ex, buiten de Bor om?
Tja, tijdens Bor kan je, zodra het langskomt, zeggen dat je bericht hebt ontvangen maar liever dit deel buiten de Bor houdt zodat de Bor alleen over de omgang gaat want “daar hebben wij onze handen al vol aan”. 

Omdat TO toen niet wist wat ze nu wist hoeft ze zichzelf niet te blijven wentelen in die situatie. Tsjor, het lijkt erop dat jij alles wilt structuren en dat TO per definitie de wijste moet zijn . Maar als ze dat  allemaal deed en wist had ze hier niet een posting neergezet.  Dus ja je uitleg snap ik op inhoud maar het is nogal mosterd en niet toepasbaar op de situatie nu.
Gr Angela 

Angela1967, ik heb al meteen voorspeld dat het problemen op gaat leveren,  dat kun je teruglezen.

Philou: het probleem is dat je voor het LBIO medewerking van de andere partij moet hebben. Je kunt dat niet in je eentje. dus: 'ik ga met deze vraag naar het LBIO' is een beetje een loze kreet. Als ex een aanbod heeft gedaan (binnen het kader van Bor) en dan buiten Bor om met ex gaan praten over een andere werkwijze lijkt mij een ingewikkelde beweging. 

Ik zoek een uitweg voor Catwoman, waarin ze haar eigen onvrede kan kanaliseren en op een bevredigende wijze toch een voor haar controleerbaar aanbod krijgt voor alimentatie.

Tsjor

tsjor schreef op 21-04-2023 om 18:27:

Angela1967, ik heb al meteen voorspeld dat het problemen op gaat leveren, dat kun je teruglezen.

Tsjor

Oke dat stond mij  niet voor ogen 

Gr Angela 

tsjor schreef op 21-04-2023 om 18:27:

Angela1967, ik heb al meteen voorspeld dat het problemen op gaat leveren, dat kun je teruglezen.

Philou: het probleem is dat je voor het LBIO medewerking van de andere partij moet hebben. Je kunt dat niet in je eentje. dus: 'ik ga met deze vraag naar het LBIO' is een beetje een loze kreet. Als ex een aanbod heeft gedaan (binnen het kader van Bor) en dan buiten Bor om met ex gaan praten over een andere werkwijze lijkt mij een ingewikkelde beweging.

aha, dat wist ik niet. Ook op dat vlak dus niet heel handig, dus. Ik zou dit eigenlijk liever bij de directrice willen bespreken in de verwachting dat die zal zeggen dat dit inderdaad niets is voor haar vrijwilligers en dus doorstuurt.

Philou schreef op 21-04-2023 om 18:43:

[..]

aha, dat wist ik niet. Ook op dat vlak dus niet heel handig, dus. Ik zou dit eigenlijk liever bij de directrice willen bespreken in de verwachting dat die zal zeggen dat dit inderdaad niets is voor haar vrijwilligers en dus doorstuurt.

Dat is ook niet zo. Hieronder gekopieerd van lbio.nl onder het kopje als de alimentatie niet betaald wordt:

kinderalimentatie niet betaald wordt

Kinderalimentatie is voor de verzorging en opvoeding van het kind of de kinderen. Ook als partners uit elkaar gaan, blijven beide ouders financieel verantwoordelijk voor het kind. Die plicht duurt tot uw kind 21 jaar wordt. U en uw (ex)partner dienen een financiële regeling te treffen als u uit elkaar gaat. De rechter kan hiervoor een bedrag per maand vaststellen.

Wat kunt u doen als de kinderalimentatie niet betaald wordt?

De betaling van alimentatie regelt u in eerste instantie onderling met uw ex-partner. Helaas komt het best vaak voor dat de alimentatie niet betaald wordt. Dat kan heel vervelend zijn voor u als alimentatiegerechtigde. U heeft de alimentatie immers nodig voor de verzorging en opvoeding van het kind. Zonder kinderalimentatie kunt u financiële problemen krijgen. Gelukkig kunt u gratis het LBIO inschakelen.

Het LBIO

Het LBIO is een overheidsorganisatie met jarenlange ervaring in het innen van achterstallige alimentatie. Dit gaat om kinderalimentatie en partneralimentatie. Als u het LBIO inschakelt, is dat altijd gratis voor u.

Het LBIO zal eerst proberen om uw ex zover te krijgen dat hij of zij de kinderalimentatie na een brief van het LBIO alsnog aan u zal betalen. Doet hij of zij dit, dan sluit het LBIO de zaak. In de meeste gevallen lukt het ons de betalingen op gang te krijgen. Wordt de alimentatie niet of niet voldoende betaald? Dan nemen we de inning over. Vanaf dat moment worden bij uw ex kosten in rekening gebracht. Voor u blijft de dienstverlening kosteloos.

Het LBIO kan zelf beslag leggen op een inkomen, zoals een uitkering of loon. Lukt dit niet, dan kunnen we een deurwaarder inschakelen. Ook als we beslag leggen of een deurwaarder inschakelen, betaalt u als alimentatiegerechtigde niets.

U kunt hier een verzoek tot overname van de inning indienen. Wij gaan dan snel voor u aan de slag.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-04-2023 om 21:03

@max Wat jij citeert gaat over de deurwaardersfunctie van het lbio. Daar heb je pas iets aan als er door de rechter alimentatie is vastgesteld (staat ook in dat stuk. Niet als je onderling een bedrag afspreekt.
TO heeft nog helemaal geen alimentatie afspraak, laat staan dat deze door de rechter bekrachtigd is.

Het lbio kan ook alimentatie berekeningen doen - daar gaat deze discussie over. Maar dat is alleen mogelijk als beide ex partners vrijwillig hun financiële gegevens aandragen. Wil een van beiden dat niet, dan moet een berekening via de rechter afgedwongen worden. En pas daarna komt de mogelijkheid die jij citeert.

Catwoman

Catwoman

21-04-2023 om 21:41 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Ik denk erover om die coördinator van de bor een mail te sturen met de vraag of mijn ex dit met haar heeft overlegd (dat moest namelijk van haar) of dat hij dit zelf heeft bedacht zonder met haar te overleggen en hoe ze bij de berekening zijn gekomen. 

Is dat een goed plan? 

Catwoman

Catwoman

21-04-2023 om 21:43 Topicstarter

Ik heb de coördinator van de bor vandaag weer een mail gestuurd met mijn op en aanmerkingen op het verslag. Ze heeft het aangepast en het verslag opnieuw verstuurd naar iedereen. Dan kan ik dat nu in ieder geval loslaten 

'Ik denk erover om die coördinator van de bor een mail te sturen met de vraag of mijn ex dit met haar heeft overlegd (dat moest namelijk van haar) of dat hij dit zelf heeft bedacht zonder met haar te overleggen en hoe ze bij de berekening zijn gekomen.'

Dan stuur je naar mijn mening teveel aan op het problematiseren van je ex. De vraag: 'hoe kan ik controleren of dit een goede berekening is' is neutraler.

Tsjor

je kunt ze ook na de zin van Tjor richting lbio leiden door te zeggen dat je gehoord hebt dat er berekeningen voor zijn en of zij daar wat van weten. Het LBIO of zo? Want je wil ook niet teveel vragen maar kinderen zijn duur. En jij weet niet of dit bedrag wat hij nu biedt klopt en hoe je dat zou kunnen controleren.

Want met dit eerste bedrag ben je er nog niet, het moet jaarlijks aangepast worden, kosten stijgen tenslotte,  dus ook daar komt het lbio weer om de hoek kijken die stellen jaarlijks het wettelijke indexatie percentage vast. Dat jullie daar aan gaan vasthouden wil je ook vastleggen in je alimentatieregeling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.