Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Catwoman

Catwoman

15-04-2023 om 20:58 Topicstarter

Temet schreef op 15-04-2023 om 12:50:

In aanvulling op Tsjor: als je een afspraak maakt waarbij de alimentatie daalt naarmate het aantal zorgdagen stijgt, is dat voor hem een stimulans om meer zorg op zich te nemen.

Als dat niet is wat je wilt, moet je oppassen met wat je afspreekt.

Verder nog een waarschuwing. Pas een beetje op dat je niet steeds nieuwe/ andere redenen vindt om die omgang niet te vertrouwen en ertegen te zijn. Hoe harder jij tegenstribbelt, hoe harder hij gaat roepen dat hij zijn kind wil zien, en straks heb jij het gedaan. Dan ben jij de overbezorgde moeder die geen afstand kan nemen van haar rancune tegen haar ex.

Laat het dus een beetje los, geef wat vertrouwen. Dan hoeft hij minder te bewijzen en dan dringt hij misschien ook minder aan.

Ik ga niets afspreken over zorgdagen want ik wil dat hij de kleine zo weinig mogelijk krijgt. 

Ik heb niet steeds andere redenen om de omgang niet te vertrouwen, er is maar een reden en dat is dat mijn ex geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft. 

Ik heb wel besloten dat ik akkoord ga met de omgang bij mijn ex thuis. Die vrijwilliger is er dan bij dus dan is het in ieder geval veilig. 

Het doel van omgang is dat kind en vader een band opbouwen. Die zal hoe dan ook anders zijn dan de band tussen kind en jou, omdat kind en vader elkaar veel minder zien.
Er zijn wel meer mensen die kinderen pas leuk gaan vinden als er een bepaalde wederkerigheid van het contact uitgaat en ze 'er wat mee kunnen' maar ze worden nu eenmaal niet geboren als ze zes zijn. En voor het opbouwen van een band is regelmatig contact wel noodzakelijk. 

Als hij zelf iets moet regelen en dat niet doet en het boeit hem niet dat hij dan de kleine niet ziet...dan zegt dat iets over hem en zijn prioriteiten.
Als hij zijn huis opruimt en tijdelijk niet gebruikt omwille van de omgang, dan is dat mooi. Het maakt op zich niet uit dat dat de reden is, als hij die verantwoordelijkheid maar neemt.
Wel begrijp ik dat je bang bent dat hij dat niet meer zal doen zodra de begeleiding eraf gaat en er niemand meer meekijkt.

Catwoman

Catwoman

15-04-2023 om 21:11 Topicstarter

MamaE schreef op 15-04-2023 om 20:59:

Het doel van omgang is dat kind en vader een band opbouwen. Die zal hoe dan ook anders zijn dan de band tussen kind en jou, omdat kind en vader elkaar veel minder zien.
Er zijn wel meer mensen die kinderen pas leuk gaan vinden als er een bepaalde wederkerigheid van het contact uitgaat en ze 'er wat mee kunnen' maar ze worden nu eenmaal niet geboren als ze zes zijn. En voor het opbouwen van een band is regelmatig contact wel noodzakelijk.

Als hij zelf iets moet regelen en dat niet doet en het boeit hem niet dat hij dan de kleine niet ziet...dan zegt dat iets over hem en zijn prioriteiten.
Als hij zijn huis opruimt en tijdelijk niet gebruikt omwille van de omgang, dan is dat mooi. Het maakt op zich niet uit dat dat de reden is, als hij die verantwoordelijkheid maar neemt.
Wel begrijp ik dat je bang bent dat hij dat niet meer zal doen zodra de begeleiding eraf gaat en er niemand meer meekijkt.

Ja dat is mijn grootste angst, dat mijn ex nu goed gedrag laat zien en dan als de begeleiding weg is weer gewoon doet waar hij zelf zin in heeft. En dat hij dan onverantwoordelijk is

Catwoman

Catwoman

18-04-2023 om 00:41 Topicstarter

Vandaag het verslag gehad van het gesprek van afgelopen donderdag. De helft klopt niet wat er in staat en ik mis veel dingen. Ook hebben ze in de nieuwe datums al meegenomen dat de kleine bij mijn ex thuis komt terwijl ik daar nog over na zou denken. Dus daar kan ik morgen weer over gaan bellen. Ik kan daar echt zo pissig om worden. 

Vandaag was ik weer met de kleine naar de huisarts geweest en die vermoed nu astma bij hem. Dat maakt het dan weer iets lastiger want ik wilde de omgang wel een paar x bij mijn ex doen maar hij rookt in huis en blowt in huis en dat lijkt me nou niet echt geschikt voor een baby met astma.

Catwoman schreef op 18-04-2023 om 00:41:

Vandaag het verslag gehad van het gesprek van afgelopen donderdag. De helft klopt niet wat er in staat en ik mis veel dingen. Ook hebben ze in de nieuwe datums al meegenomen dat de kleine bij mijn ex thuis komt terwijl ik daar nog over na zou denken. Dus daar kan ik morgen weer over gaan bellen. Ik kan daar echt zo pissig om worden.

Vandaag was ik weer met de kleine naar de huisarts geweest en die vermoed nu astma bij hem. Dat maakt het dan weer iets lastiger want ik wilde de omgang wel een paar x bij mijn ex doen maar hij rookt in huis en blowt in huis en dat lijkt me nou niet echt geschikt voor een baby met astma.

Maar als je ex dat nog niet weet dat zijn zoon astma heeft dan kan hij ook niet zijn huis luchten en zijn gedrag aanpassen. Je zult hem die informatie wel moeten geven en ook de aanwijzingen die de arts geeft voor de omgeving ruim van te voren moeten meedelen.

Verder zou ik per mail /app reageren op het gespreksverslag en niet alleen bellen zodat je ook achteraf kunt aantonen dat je het niet met het verslag eens bent.

Zou je niet proberen los te laten waar je geen invloed op hebt? Die bijdrage zakelijk regelen inderdaad en de omgang zoveel mogelijk beperken in wat vader wel kan en dan zich aanpast. Wat hij in eigen tijd doet kun je toch niet afdwingen. Zolang de ogen die meekijken hem goed genoeg vinden heb je niets.
Een band opbouwen zal anders zijn met hem als je kindje nu heeft met jou.

vind het wel bewonderingswaardig en lijkt erop dat hij wel inziet dat jij niet meer voor hem in staat. Of hem toe laat. Hij moet nu voor zijn kind willen. Wil hij overslaan dan zegt dat weer hoe hij erin staat. 
Kijk waar je stond en nu. Vind het toch een stuk kalmer geworden nu. 
en ja boos kun je erom worden, maar het helpt niet hem iets te laten bewegen voor kind zijn bestwil door je energie daaraan te verspillen. Ik zou je zoveel mogelijk concentreren op jezelf en je eigen band met je kleine. 

Hier een kind met astma en die is er overheen gegroeid (dat kan ook nog). Astma en allergie gaan wel veel samen.

Je zou hem mee kunnen vragen naar een afspraak met de huisarts/praktijkondersteuner voor uitleg over astma. Dan horen jullie beiden hetzelfde en kan je vragen stellen over astma en roken, blowen etc. Je kan hem natuurlijk vertellen maar dan wordt het hem meegedeeld terwijl als hij tijd en energie steekt in een gesprek, hij betrokken wordt. Dan heb je twee mogelijkheden, of hij past zijn huis(houden) en blowen aan of hij doet dat niet (ondanks uitleg). Daarmee bekent hij kleur. Doet hij het niet, kan de regeling dus niet bij hem thuis plaatsvinden. Doet hij dat wel en hij gaat de mist in, weet iedereen meteen wanneer je aan de bel kan hangen. 
Over dat rapport, vind ik wat lastig. Voel je je nog wel gehoord? Wat je er ook over communiceert, doet dat per mail zodat je bewijs hebt van je bezwaren.

Dat je zoontje astma heeft, moet je wel aan je ex laten weten. Dan kan hij er rekening mee houden door bijvoorbeeld zijn huis te luchten voordat de omgang plaatsvindt.
Ik vermoed dat stoppen met binnen roken te veel gevraagd gaat zijn.
Hij kan er overheen groeien, maar waarschijnlijk niet op korte termijn. En het doel van begeleide omgang is wel dat het uiteindelijk onbegeleid gaat zijn.
Op zich is roken/binnen roken denk ik geen reden om omgang te weigeren.

Catwoman

Catwoman

18-04-2023 om 14:21 Topicstarter

MamaE schreef op 18-04-2023 om 13:50:

Dat je zoontje astma heeft, moet je wel aan je ex laten weten. Dan kan hij er rekening mee houden door bijvoorbeeld zijn huis te luchten voordat de omgang plaatsvindt.
Ik vermoed dat stoppen met binnen roken te veel gevraagd gaat zijn.
Hij kan er overheen groeien, maar waarschijnlijk niet op korte termijn. En het doel van begeleide omgang is wel dat het uiteindelijk onbegeleid gaat zijn.
Op zich is roken/binnen roken denk ik geen reden om omgang te weigeren.

Ja ik ga hem dat wel laten weten. Ik houd hem tot nu toe ook overal van op de hoogte. En mijn intentie is niet om de omgang te weigeren. 

Catwoman

Catwoman

18-04-2023 om 14:22 Topicstarter

Eppos schreef op 18-04-2023 om 10:43:

Zou je niet proberen los te laten waar je geen invloed op hebt? Die bijdrage zakelijk regelen inderdaad en de omgang zoveel mogelijk beperken in wat vader wel kan en dan zich aanpast. Wat hij in eigen tijd doet kun je toch niet afdwingen. Zolang de ogen die meekijken hem goed genoeg vinden heb je niets.
Een band opbouwen zal anders zijn met hem als je kindje nu heeft met jou.

vind het wel bewonderingswaardig en lijkt erop dat hij wel inziet dat jij niet meer voor hem in staat. Of hem toe laat. Hij moet nu voor zijn kind willen. Wil hij overslaan dan zegt dat weer hoe hij erin staat.
Kijk waar je stond en nu. Vind het toch een stuk kalmer geworden nu.
en ja boos kun je erom worden, maar het helpt niet hem iets te laten bewegen voor kind zijn bestwil door je energie daaraan te verspillen. Ik zou je zoveel mogelijk concentreren op jezelf en je eigen band met je kleine.

Wat vind je bewonderingswaardig? 

Catwoman schreef op 18-04-2023 om 14:21:

[..]

Ja ik ga hem dat wel laten weten. Ik houd hem tot nu toe ook overal van op de hoogte. En mijn intentie is niet om de omgang te weigeren.

Ik bedoelde meer; in huis roken is niet verboden. Als je een ex hebt die dat doet, is dat doorgaans geen reden om de omgang buitenshuis plaats te laten vinden.
Ja, het is ongezond en slecht voor kinderen, maar contact tussen ouder en kind wordt doorgaans belangrijker gevonden. Legio kinderen groeien op met rokende ouders en wonen daar ook. Nee, dat is niet gezond. Maar je kunt daar niet zo gek veel aan doen. 

MamaE schreef op 18-04-2023 om 14:27:

[..]

Ik bedoelde meer; in huis roken is niet verboden. Als je een ex hebt die dat doet, is dat doorgaans geen reden om de omgang buitenshuis plaats te laten vinden.
Ja, het is ongezond en slecht voor kinderen, maar contact tussen ouder en kind wordt doorgaans belangrijker gevonden. Legio kinderen groeien op met rokende ouders en wonen daar ook. Nee, dat is niet gezond. Maar je kunt daar niet zo gek veel aan doen.

De maat zal (astma van) het kindje zijn. Zijn de omstandigheden  goed genoeg zal kind er geen last van hebben en anders wel… dan moet het of beter (luchten, schoonmaken) of op een andere manier.

Catwoman, op 15.05.23 zeg je: 'Ik ga niets afspreken over zorgdagen want ik wil dat hij de kleine zo weinig mogelijk krijgt.'
Op 18.04.23 zeg je: 'En mijn intentie is niet om de omgang te weigeren'

Begrijp ik het goed dat je omgang niet wil weigeren, maar wel dat hij de kleine zo min mogelijk krijgt?

Tsjor
 

'Vandaag was ik weer met de kleine naar de huisarts geweest en die vermoed nu astma bij hem.'
Astma is nog een vermoeden. Wat wordt de volgende stap? Komt er nog een nader onderzoek? Kun je dan je ex daarin meenemen?

Tsjor

dat hij wel enigzins bedaard is in zijn gedrag. Eerder was het vooral dat jij min of meer door zijn gedrag liet voortsleuren en hij van geen ophouden wist. Nu haakt hij af en weet jij veel beter en is hij ook daarmee lijkt het hè, wel tot inkeer gekomen. In de zin dat dramgedrag en jou lastig vallen steeds sterk is afgenomen. 
Ik snap trouwens wel op zich dat je wel omgang toelaat maar liever zo min mogelijk. Zover ik hier kan oordelen lijkt me dat wel passend en ik me kan invoelen. 
Ik zou dat alleen niet te vaak hardop zeggen met zo min mogelijk. Zou vooral instanties gewaar laten worden wat voor vlees het is qua vader en gedrag tov kind, jou en anderen. 
Wees vooral wijs in realistische zin, zoals met bijdrage. Loonstrook nee? Dan juridisch oplossen. Geen verwachtingen vanuit de persoon van vader zelf hebben. Gaat de man ooit een verbeterde versie van zichzelf worden dan zal hij dat doen omdat hij er zelf blijkbaar zin in had beter dan zoals afgelopen tijd zich te willen gedragen. 
Uit ervaring zit het er soms dik in dat mensen zichzelf prima vinden zoals ze zijn. En als het echt niet goed gaat met kind daar heb je wel zwaardere voorbeelden van slecht functioneren nodig. In elk geval om omgang tegen te gaan. Moet je ook wel goede reden voor hebben. En je hoeft het probleem daar bij hem ook niet op te lossen. Dat zou hij zelf moeten. Daar heb je dan ook zijn zelfinzicht voor nodig. Dus sluit je daar voor af als het geen zwaar bedreigende dingen zijn. Zo wel, weer aankaarten bij instanties zoals nu 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.