Echtscheiding en erna
Reload94
16-01-2025 om 11:03
Overdracht
Hallo,
Mijn ex en ik hebben een omgangsregeling met ons kind.
Ik zelf woon 1 jaar samen met nieuwe partner en dit gaat super.
Officieel is de overdracht na het avondeten, ik haal der altijd om 6 uur op, hij haalt der echter vaak eerder op rond 12 a 1 uur, als hij wakker is. (Net nachtdienst gehad dan). En hier heb ik dus nooit moeilijk over gedaan als die eerder haalt en is dus eigenlijk beetje standaard geworden. Echter nu moet ik dus werken, en wil die der direct ochtendsvroeg halen en dus niet gaan slapen. Dit wil die alleen maar omdat hij liever niet wil dat ze alleen bij m'n partner is eventjes. Hij gaat er dus eigenlijk vanuit dat hij gewoon kan halen rond die tijd. Ik gaf aan officieel is het zelfs pas na het avondeten en vind beetje raar dt je alleen eerder willen halen om die reden en dus niet gaat slapen na een nachtdienst.
Hij dreigt nu dus met n rechtzaak als ik niet akkoord ga.
Wat zeggen jullie gewoon laten gaan ? Ik zelf heb natuurlijk eigenlijk geen zin in onnodig gezeik. Maar telkens afkeurend doen na m'n partner word ook beetje vervelend
Reload94
16-01-2025 om 21:59
linn19 schreef op 16-01-2025 om 21:32:
Dit wil die alleen maar omdat hij liever niet wil dat ze alleen bij m'n partner is eventjes.
Maar telkens afkeurend doen na m'n partner word ook beetje vervelend
Hij kan 'm wel een lul vinden vooral vanwege jaloezie maar goed lijkt me dit niet 😅
En dat het eigenlijk alleen maar is omdat hij m'n partner niet wil zien terwijl onze dochter en hij juist n hele goeie band hebben, snap dat het lastig is soms voor hem maar vind ook op gegeven moment beetje erover heen zetten
Ik denk dat jij de "bedreiging" die de vader van je dochter kan voelen tov jou nwe partner en zijn dochter best wel onderschat en eigenlijk bagataliseert en belachelijk maakt met de term ''jaloezie".
Je gooit dan ook nog olie op het vuur door te stellen dat dochter en nwe vriend van jou een hele goede band hebben.
Je kan wel stellen dat de vader van je dochter zich erover heen moet zetten maar dat gaat op deze manier niet lukken.
Kun jij je voorstellen dat dit niks met jaloezie te maken heeft maar met angst van de vader om zijn dochter kwijt te raken?
En vanuit die wetenschap de vader van je dochter benaderen en een oplossing bedenken waarin je zijn gevoel serieus neemt en niet belachelijk maakt.
Nou hij heeft al meerdere keren aangeven mij terug te vallen, maar tuurlijk zal die vast ook angstig zijn. Ik heb natuurlijk dat niet zo tegen hem gezegd en probeer rekening te houden met zijn gevoel erin.
Maar ondanks die angst vind ik niet dt je zomaar respectloos en kleinerend kan doen tegen iemand.
Ben echt niet moeilijk met regeling maar wil dit wel zonder dingen te eisen en dreigen gewoon goed overleg
linn19
16-01-2025 om 22:06
Reload94 schreef op 16-01-2025 om 21:59:
[..]
Nou hij heeft al meerdere keren aangeven mij terug te vallen, maar tuurlijk zal die vast ook angstig zijn. Ik heb natuurlijk dat niet zo tegen hem gezegd en probeer rekening te houden met zijn gevoel erin.
Maar ondanks die angst vind ik niet dt je zomaar respectloos en kleinerend kan doen tegen iemand.
Ben echt niet moeilijk met regeling maar wil dit wel zonder dingen te eisen en dreigen gewoon goed overleg
In dit geval is er vanuit jou kant toch helemaal geen intentie tot overleg?
Jij had het al uitgedacht, jij moet werken,dochter is even bij jou vriend en vader kan dochter dan bij hem ophalen.
Je zet vader voor het blok en vind dat hij zich er nu maar eens overheen moet zetten.
Reload94
16-01-2025 om 22:08
linn19 schreef op 16-01-2025 om 22:06:
[..]
In dit geval is er vanuit jou kant toch helemaal geen intentie tot overleg?
Jij had het al uitgedacht, jij moet werken,dochter is even bij jou vriend en vader kan dochter dan bij hem ophalen.
Je zet vader voor het blok en vind dat hij zich er nu maar eens overheen moet zetten.
Nou dit is in principe ook mijn tijd, dus logisch dt ik t ingedeeld heb toch, ging er eerst niet vanuit natuurlijk dt ze dan al bij hem zou zijn. En hij gewoon slaapt dan.In principe had ik der na werktijd ook nog even kunnen zien werk namelijk geen volledig dagen.
Hij begon direct te eisen ik haal der ochtendsvroeg anders rechtszaak.
linn19
16-01-2025 om 22:30
Reload94 schreef op 16-01-2025 om 22:08:
[..]
Nou dit is in principe ook mijn tijd, dus logisch dt ik t ingedeeld heb toch, ging er eerst niet vanuit natuurlijk dt ze dan al bij hem zou zijn. In principe had ik der na werktijd ook nog even kunnen zien werk namelijk geen volledig dagen.
Ik probeer duidelijk te maken dat je zelf ook de mogelijkheid hebt om wat meer de- escalerend te communiceren met vader maar je haalt er van alles bij waarom jij het gerechtvaardigd vind om maar niet je dochter mee te laten gaan met vader ochtends vroeg.
Jullie hebben als ouders nog heel lang met elkaar te maken, als je nu deze slag probeert te "winnen" hebben jullie als ouders nog een lange weg te gaan.
Reload94
16-01-2025 om 22:49
linn19 schreef op 16-01-2025 om 22:30:
[..]
Ik probeer duidelijk te maken dat je zelf ook de mogelijkheid hebt om wat meer de- escalerend te communiceren met vader maar je haalt er van alles bij waarom jij het gerechtvaardigd vind om maar niet je dochter mee te laten gaan met vader ochtends vroeg.
Jullie hebben als ouders nog heel lang met elkaar te maken, als je nu deze slag probeert te "winnen" hebben jullie als ouders nog een lange weg te gaan.
Dat snap ik, maar snap niet zo goed waarin ik niet goed communiceerde, wat ik hier typ heb ik natuurlijk niet tegen hem letterlijk allemaal gezegd, als je gewoon vraagt goh zou ik dan wat eerder kunnen halen, ik slaap dan xtje niet, is het prima toch?
Het gaat mij echt om de toon en telkens dreigen of rare dingen zeggen. dit gaat natuurlijk niet om alleen deze keer of om winnen. Het gaat erom dat hij telkens altijd maar denkt dat het precies zo gaat zoals hij wil zonder gewoon fatsoenlijk gesprek. Wat als ik bijv nog wat gepland had met der na mijn werktijd? Ik moest vn hem toestemmen of anders belde hij direct n advocaat. hele ouderschapsplan heb ik notabene alles mee toegestemd zoals hij het wou, en dat t perfect op zijn werk is afgestemd en hij altijd vrij is als hij der heeft en dus onregelmatige dagen bij haar is. Dus ik doe dit echt niet om te winnen. Wil gewoon dat het x meer respect behandeld word, want telkens probeer ik maar gewoon ja te zeggen want geen zin in gezeik en alles wat hij zegt wat niet kan te negeren.
Heb 'm ookal gezegd dat hij der gewoon kan halen maar volgende x graag zonder direct eisen of dreigen. Ik gun m echt z'n tijd met z'n dochter en zeg eigenlijk nooit nee. Maar gaat echt om de toon telkens. Of moet ik dan altijd alles pikken
Anoniemvoornu
17-01-2025 om 08:52
Reload94 schreef op 16-01-2025 om 22:49:
[..]
Dat snap ik, maar snap niet zo goed waarin ik niet goed communiceerde, wat ik hier typ heb ik natuurlijk niet tegen hem letterlijk allemaal gezegd, als je gewoon vraagt goh zou ik dan wat eerder kunnen halen, ik slaap dan xtje niet, is het prima toch?
Het gaat mij echt om de toon en telkens dreigen of rare dingen zeggen. dit gaat natuurlijk niet om alleen deze keer of om winnen. Het gaat erom dat hij telkens altijd maar denkt dat het precies zo gaat zoals hij wil zonder gewoon fatsoenlijk gesprek. Wat als ik bijv nog wat gepland had met der na mijn werktijd? Ik moest vn hem toestemmen of anders belde hij direct n advocaat. hele ouderschapsplan heb ik notabene alles mee toegestemd zoals hij het wou, en dat t perfect op zijn werk is afgestemd en hij altijd vrij is als hij der heeft en dus onregelmatige dagen bij haar is. Dus ik doe dit echt niet om te winnen. Wil gewoon dat het x meer respect behandeld word, want telkens probeer ik maar gewoon ja te zeggen want geen zin in gezeik en alles wat hij zegt wat niet kan te negeren.
Heb 'm ookal gezegd dat hij der gewoon kan halen maar volgende x graag zonder direct eisen of dreigen. Ik gun m echt z'n tijd met z'n dochter en zeg eigenlijk nooit nee. Maar gaat echt om de toon telkens. Of moet ik dan altijd alles pikken
Ik denk dat je sommige dingen gewoon moet pikken , heel hard gezegd , je bent vast niet voor niks gescheiden, dus dat zijn toon je niet aanstaat zal vast, als jij werkt en je ex is vrij , is het toch prima dat hij jullie kind bij zich heeft , leuk dat ze een goede band heeft met je nieuwe partner maar dit is haar vader
Reload94
17-01-2025 om 09:06
Anoniemvoornu schreef op 17-01-2025 om 08:52:
[..]
Ik denk dat je sommige dingen gewoon moet pikken , heel hard gezegd , je bent vast niet voor niks gescheiden, dus dat zijn toon je niet aanstaat zal vast, als jij werkt en je ex is vrij , is het toch prima dat hij jullie kind bij zich heeft , leuk dat ze een goede band heeft met je nieuwe partner maar dit is haar vader
Nou ja, ik vind dat dit best ver gaat zijn gedrag, het is meer dan even zijn toon niet aanstaan. Het is echt bij mensen zwart praten leugens vertellen dreigen telkens etc. en ik moet telkens mijn hele werkrooster vakanties etc aanpassen aan hem, op zijn werk en als hij x ergens niet mee eens is. omdat hij bepaalde dingen zo wil, er komt nooit een compromis of een x hoe het mij iets beter uitkomt. heb wat dat betreft echt geluk dat mijn werk me er zo in steunt nog maar er zijn natuurlijk grenzen. Plus 24uur wakker zijn en halfuur rijden met onze dochter na de tijd lijkt me ook niet goed, hij heeft al x ongeluk gehad na een nachtdienst vanwege in slaap vallen achter stuur.
En wat is dn het nut van een ouderschapsplan, als een ouder zich daar blijkbaar niet aan hoeft te houden want je moet toch alles goed vinden want wat er in staat ook qua vakanties enz word nu nooit aangehouden, vorig jaar zomer heeft hijbhet 4x aangepast vlak voor de tijd wanneer hij haar bij der zou willen
Eerder ophalen zoals altijd natuurlijk geen probleem maar om 8uur direct vanuit nachtdienst ineens voor onze deur te willen staan terwijl dat normaal nooit kan vanwege slapen en dan het niet eens op fatsoenlijke manier zeggen
Anoniemvoornu
17-01-2025 om 09:13
Reload94 schreef op 17-01-2025 om 09:06:
[..]
Nou ja, ik vind dat dit best ver gaat zijn gedrag, het is meer dan even zijn toon niet aanstaan. Het is echt bij mensen zwart praten leugens vertellen dreigen telkens etc. en ik moet telkens mijn hele werkrooster vakanties etc aanpassen aan hem, op zijn werk en als hij x ergens niet mee eens is. omdat hij bepaalde dingen zo wil, er komt nooit een compromis of een x hoe het mij iets beter uitkomt. heb wat dat betreft echt geluk dat mijn werk me er zo in steunt nog maar er zijn natuurlijk grenzen. Plus 24uur wakker zijn en halfuur rijden met onze dochter na de tijd lijkt me ook niet goed, hij heeft al x ongeluk gehad na een nachtdienst vanwege in slaap vallen achter stuur.
Eerder ophalen zoals altijd natuurlijk geen probleem maar om 8uur direct vanuit nachtdienst ineens voor onze deur te willen staan terwijl dat normaal nooit kan vanwege slapen en dan het niet eens op fatsoenlijke manier zeggen
Je haalt er van alles bij wat niet belangrijk is voor deze kwestie , de overdracht, nu dus weer dat je ex leugens verspreid en nu komt ineens een ongeluk . Dat laatste lijkt me veel belangrijker om te vermelden , als ik er overheen gelezen had dan sorry ,dan hoe goed je nieuwe partner is met je kind. Ik dacht eerder te lezen dat je het ook wel eens aanpaste naar een tijd die jou beter uitkwam
Reload94
17-01-2025 om 09:22
Anoniemvoornu schreef op 17-01-2025 om 09:13:
[..]
Je haalt er van alles bij wat niet belangrijk is voor deze kwestie , de overdracht, nu dus weer dat je ex leugens verspreid en nu komt ineens een ongeluk . Dat laatste lijkt me veel belangrijker om te vermelden , als ik er overheen gelezen had dan sorry ,dan hoe goed je nieuwe partner is met je kind. Ik dacht eerder te lezen dat je het ook wel eens aanpaste naar een tijd die jou beter uitkwam
Nou ja ik heb natuurlijk niet hele verhaal getypt, maar heeft er natuurlijk wel allemaal mee te maken, dat hij gewoon telkens denkt ik ga lelijk doen en dreigen en ze moet toestemmen.
En dat hij nachtdienst heeft en dus eigenlijk die tijd slaapt stond ik er dacht ik wel in?🙈
Ik zelf pas het indd nooit aan. Ik zeg wel is als het de dag is dat ze na mij toe gaat zal ik der school halen scheelt ons allebei 40 min rijden (hij moet 20 min rijden naar der school) en dan is het altijd nee ik haal der gewoon, haal der maar om 6uur gewoon
IMI-x2
17-01-2025 om 09:27
Reload94 schreef op 16-01-2025 om 22:08:
[..]
Nou dit is in principe ook mijn tijd, dus logisch dt ik t ingedeeld heb toch, ging er eerst niet vanuit natuurlijk dt ze dan al bij hem zou zijn. En hij gewoon slaapt dan.In principe had ik der na werktijd ook nog even kunnen zien werk namelijk geen volledig dagen.
Als de overdracht volgens het convenant of vonnis om 18 u is, kun je daar gewoon, rustig en standvastig aan vasthouden. Niet boos worden, gewoon kalm en droog de boodschap herhalen: je kunt haar om 18 u komen halen, zoals in ons convenant/het vonnis staat. Niet meer uitleggen, gewoon herhalen. Wees niet bang voor een rechtszaak, dat zou hem veel geld en energie kosten en helemaal niets opleveren.
Een tip: vertel hem voortaan niet meer wanneer jij wel en niet werkt, als dat geen invloed heeft op de overdracht van jullie dochter. Dat leidt immers alleen maar tot gedoe.
Reload94
17-01-2025 om 09:41
IMI-x2 schreef op 17-01-2025 om 09:27:
[..]
Als de overdracht volgens het convenant of vonnis om 18 u is, kun je daar gewoon, rustig en standvastig aan vasthouden. Niet boos worden, gewoon kalm en droog de boodschap herhalen: je kunt haar om 18 u komen halen, zoals in ons convenant/het vonnis staat. Niet meer uitleggen, gewoon herhalen. Wees niet bang voor een rechtszaak, dat zou hem veel geld en energie kosten en helemaal niets opleveren.
Een tip: vertel hem voortaan niet meer wanneer jij wel en niet werkt, als dat geen invloed heeft op de overdracht van jullie dochter. Dat leidt immers alleen maar tot gedoe.
Ja precies, ben dan bang dt hij dan na de tijd drama maakt als m'n partner de deur opendoet ivm ikzelf. 🙈 hij heeft op een of ander manier echt een probleem met hem. Terwijl ze elkaar niet kennen. Als mijn dochter toevallig x m'n partner zijn naam noemt schiet zijn gezicht eigenlijk al na onweer en als het kan loopt die direct weg
linn19
17-01-2025 om 09:49
Reload94 schreef op 17-01-2025 om 09:41:
[..]
Ja precies, ben dan bang dt hij dan na de tijd drama maakt als m'n partner de deur opendoet ivm ikzelf. 🙈 hij heeft op een of ander manier echt een probleem met hem. Terwijl ze elkaar niet kennen. Als mijn dochter toevallig x m'n partner zijn naam noemt schiet zijn gezicht eigenlijk al na onweer en als het kan loopt die direct weg
Jij en je ex hebben een verleden samen en dat is niet op een juiste manier emotioneel afgesloten. Is jouw relatie met nwe vriend de reden van de scheiding?
Reload94
17-01-2025 om 09:53
linn19 schreef op 17-01-2025 om 09:49:
[..]
Jij en je ex hebben een verleden samen en dat is niet op een juiste manier emotioneel afgesloten. Is jouw relatie met nwe vriend de reden van de scheiding?
Nee de reden is dat me ex is vreemdgegaan met mijn toen beste vriendin. Hij denkt hier alleen heel makkelijk over ach lust anders dan liefde.
Alleen omdat ik mijn huidige partner al langer ken, was ooit eventjes een collega van mij. Zegt hij nu dat er langer wat speelde wat dus niet het geval is, sprak hem eerste instantie zelfs niet eens.
Hij zegt ook dat hij me alles zou vergeven dat hij niet erg vindt maarja er was niks gebeurd 😅 maar ik vergeef het hem niet vooral omdat hij nu dus denkt dat het blijkbaar niet erg is als iemand x misstap maak
MamaE
17-01-2025 om 10:02
Ik vind autorijden als je 24 uur wakker bent met een kind heel onverantwoord. Net zo onverantwoord als rijden met drank op. Dus beter gaat hij eerst slapen en haalt hij daarna kind uit school of na het avondeten.
Het ding met een afspraak is dat beide partijen zich daar aan moeten houden. En ook dat je die niet om de haverklap aanpast, want dan is er feitelijk gezien geen regeling meer. Ik ben ook geen voorstander van altijd eerst de andere ouder vragen voor opvang. Dan blijf je namelijk continu jezelf moeten verantwoorden over wat je allemaal te doen hebt in jouw tijd met kind. En krijg je heel veel wisselmomenten. Je bent gescheiden en moet dus allebei je eigen leven gaan vormgeven met soms een kind en soms zonder kind. Wat je in die tijd doet, heeft de ander niks mee te maken. Het kan ook continu voer voor discussie geven. Als kind bij jou is, heb je soms opvang nodig. Dan regel je dat zelf. En dat kan ook opa/oma, de buurvrouw, oppas uit de buurt zijn. Voor je ex idem. Mocht het echt niet lukken, kun je altijd je ex nog vragen. Maar elkaar standaard als eerste moeten vragen, zou zeker niet mijn voorkeur hebben.
linn19
17-01-2025 om 10:04
Reload94 schreef op 17-01-2025 om 09:06:
[..]
En wat is dn het nut van een ouderschapsplan, als een ouder zich daar blijkbaar niet aan hoeft te houden want je moet toch alles goed vinden want wat er in staat ook qua vakanties enz word nu nooit aangehouden, vorig jaar zomer heeft hijbhet 4x aangepast vlak voor de tijd wanneer hij haar bij der zou willen
Je zegt wel dat er grenzen zijn maar je geeft ze niet duidelijk aan aan je ex. Ook hier is het onduidelijk wat nu precies je beweegreden is om nee te zeggen omdat je er vele redenen bij haalt.
Eerst is het de toon en dan is het weer het gevaar wat je ziet als hij haar na nachtdienst gelijk ophaalt dan weer wat anders.
En uiteindelijk heb je ja gezegd met de mededeling volgende keer zonder dreigen.
1 Stel je verwachtingen bij. Je ex communiceert op een andere manier.
2 Zet niet je dochter in als het gaat over de toon hoe hij tegen jou spreekt.
3 Sta achter een beslissing die je genomen hebt en wees zuiver over de weegreden van je beslissing. Er allerlei redenen bijhalen maakt het voor jezelf en je eigen reactie naar vader vele malen moeilijker en onduidelijker.
4 Communiceer veel duidelijker zonder verwijten en nee zeggen mag best.