Echtscheiding en erna

jasper84
08-03-2025 om 15:24
Liefde zoeken
Hoi, ik ben nieuw hier. In het kort, man 42 3 kids ontrouw meegemaakt 2 jaar gevochten voor de relatie sinds een maand het besluit genomen dat het niet meer werkt en nooit meer gaat werken. Mijn vrouw heeft de afgelopen maanden al fysiek steeds meer afstand genomen omdat ze dat nodig zei te hebben. Nu dus de kogel door de kerk, we gaan na bijna 25 jaar waarvan 10 getrouwd uit elkaar.
Ik loop al weken als een zombie rond en verbeeld mezelf met andere vrouwen die me lief hebben en die mijn liefde ook graag ontvangen, want man wat heb ik aan een dood paard getrokken. Om me van deze ellende meteen in een relatie te storten is natuurlijk geen beste keuze, maar is het raar dat ik behoefte heb aan gezelschap zonder buikpijn en op eierschalen te lopen. Dat ik gewoon weer iemand wil die me een appje stuurt dat m’n dag maakt die blij is als ik langs kom die vraagt of we iets leuks gaan doen! Het zonnetje komt er weer aan, ik wil gewoon gelukkig zijn zoals ook mijn nog vrouw dat wil maar dan op mijn manier.
Herkennen jullie dit ? Ik maak mezelf helemaal gek want gevoelsmatig ben ik al twee jaar oneerlijk veel liefde aan het verspillen.

Elpisto
10-03-2025 om 08:55
Homeguy schreef op 09-03-2025 om 22:16:
Het kan raar lopen...
Ik vond na het 2e overspel in 7 jaar en daarmee de beeindiging van de relatie met de moeder van mijn drie kinderen na een weekje Bumbelen een heeele leuke dame met wie ik inmiddels bijna een jaar samen date, weekendjes weg ga, wintersport en het vooral heeel fijn heb.
Zij loopt een halfjaar voor in haar scheiding en we vinden veel steun, begrip maar ook rust en liefde bij elkaar.
Jammer dat dit allemaal niet lijkt te mogen volgens de regels. Iedereen is toch anders?
Ook ik heb na 4 jaar individuele,- en relatietherapie aan een dood paard getrokken en tijdens dat proces mijn ex minder leuk gaan vinden omdat ik maar gaf en gaf en er kwam niks terug. En eerlijk gezegd ben ik zeer blij dat ik daar binnenkort vanaf ben. Zij vertrekt 600m verderop, ik houd ons door mij verbouwde huis en de gezellige straat. Prima, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Er wordt hier geroepen dat vrouwen niet zitten te wachten op Jasper's verdriet of dat hij 'issues' zou hebben. Hoezo? Je wordt als man toch gesmeekt om je kwetsbaar op te stellen anno '25?
Als je de matcho uit gaat hangen en dan blijkt dat een toneelstuk, da's niet handig maar gewoon praten over je gevoelens moet toch kunnen en als een vrouw je dan afwijst weet je verder genoeg toch?
Doe wat past bij je gevoel nu. Uiteraard kun je alleen jezelf gelukkig maken maar net zoals mensen je een zetje de put in kunnen geven helpen ze je er ook weer uit. En of dat nou een vriend of een fijne vrijpartij met een minnares is mag je zelf bepalen lijkt me.
Nog los daar van: Als je daar in een vroeg stadium gewoon open en eerlijk over bent, kan een vrouw dit toch zelf bepalen? Ik ben in een stadium waarin ik nog helemaal niet open stond voor wat nieuws ( nog steeds niet trouwens) ook tegen iemand aangelopen die precies hetzelfde had meegemaakt als mij en ongeveer in precies hetzelfde tijdspad. We wisten daarom allebei dat het niet echt iets serieus was, we elkaar vooral door een moeilijke periode probeerden te trekken en het was heerlijk om wat herkenning te zien. Het heeft ons allebei vreselijk goed geholpen en we hebben veel lol gehad. Maar we wisten ook allebei direct wat we aan elkaar hadden in die zin: Niks serieus, gewoon wat lol en tegen elkaar aan ouwehoeren. Maar je moet voor jezelf wel duidelijk hebben of je daar zin in hebt.

Izza
10-03-2025 om 12:21
Het gevoel is heel begrijpelijk. Maar geef jezelf de tijd! Echt maak niet de fout direct te vluchten in een nieuwe relatie omdat je niet alleen kunt zijn. Verwerk je scheiding en werk aan jezelf. De tijd die dat kost is voor iedereen anders. Maar neem niet alle verdriet mee in een nieuwe relatie. Daar zit niemand op te wachten en het is geen gezonde start als jij eerst door een berg verdriet en problemen heen moet komen. De kans bestaat dat de ander afhaakt (wat een nieuwe afwijzing is en deuk in je zelfvertrouwen). En de dames die wel blijven zijn soms zelf ook niet wat goed voor jou is (want welke stabiele leuke vrouw wil nu een nieuwe relatie vol emotionele problemen. Of iemand die nog niet klaar is met zijn ex?)
Ga tijd investeren in vrienden, je werk, hobby's (weg met die excuses), sportclub en de kinderen. Leer alleen zijn en jezelf redden. Dat kost tijd. Als je er weer klaar voor bent is een friends with benefits een optie. En wie weet wat er daarna nog kan of komt.

Izza
10-03-2025 om 12:30
Elpisto dat kan zo zijn. Maar dan moet je zelf ook bedenken dat je daarmee ook iemand binnen krijgt met zijn eigen bak ellende. Volgens mij heeft to wel even genoeg aan zijn eigen problemen zonder onderdeel te worden van die van een ander. Ik zou echt niet zitten te wachten op iemand die iedere keer bij mij komt uithuilen over zijn ex of de scheiding. Ben geen psycholoog. Daarom heb ik juist bewust gezocht naar mensen die dat achter zich hadden gelaten en weer zelfstandig en positief in het leven stonden. Sterker nog in mijn omgeving zijn dat soort vers gescheiden mannen juist een rode vlag. Misschien leuk voor een avondje maar geen relatiemateriaal. En ook geen fwb.
Leuke en zelfstandige mensen weten wat ze waard zijn. Die hebben op deze leeftijd geen tijd en zin meer in gedoe. Ze kunnen zichzelf prima redden en hebben daar geen ander voor nodig. Ze zijn zelfs liever alleen dan maar iemand te nemen bij gebrek aan wat anders of niet alleen te kunnen zijn.

Elpisto
10-03-2025 om 13:00
Izza schreef op 10-03-2025 om 12:30:
Elpisto dat kan zo zijn. Maar dan moet je zelf ook bedenken dat je daarmee ook iemand binnen krijgt met zijn eigen bak ellende. Volgens mij heeft to wel even genoeg aan zijn eigen problemen zonder onderdeel te worden van die van een ander. Ik zou echt niet zitten te wachten op iemand die iedere keer bij mij komt uithuilen over zijn ex of de scheiding. Ben geen psycholoog. Daarom heb ik juist bewust gezocht naar mensen die dat achter zich hadden gelaten en weer zelfstandig en positief in het leven stonden. Sterker nog in mijn omgeving zijn dat soort vers gescheiden mannen juist een rode vlag. Misschien leuk voor een avondje maar geen relatiemateriaal. En ook geen fwb.
Leuke en zelfstandige mensen weten wat ze waard zijn. Die hebben op deze leeftijd geen tijd en zin meer in gedoe. Ze kunnen zichzelf prima redden en hebben daar geen ander voor nodig. Ze zijn zelfs liever alleen dan maar iemand te nemen bij gebrek aan wat anders of niet alleen te kunnen zijn.
Uiteraard. Maar goed, dat werkt dan ook niet voor iedereen hetzelfde toch? Ik vond het best verfrissend om iemand tegen te komen die een beetje in hetzelfde proces zat en we hebben daarin best wel wat aan elkaar gehad. Het was inderdaad leuk voor wat avondjes en we hebben precies gevonden wat we op dat moment zochten: Wat lol en wat afleiding. Zo lang je je zelf daar niet in verliest en allebei voor ogen hebt wat het is, is dat prima toch? Het is niet alsof bij ons de gesprekken ontrouw als rode draad hadden ofzo. Maar gewoon, ongedwongen lol en af en toe wat leuks doen.
Althans, zo heb ik dat ervaren. Ik kan me ook prima zelf redden en weet precies wat ik waard ben en heb het ook veel te druk met alle leuke dingen om iets serieus te beginnen of te zoeken.

IMI-x2
10-03-2025 om 13:07
Elpisto schreef op 10-03-2025 om 08:55:
[..]
Nog los daar van: Als je daar in een vroeg stadium gewoon open en eerlijk over bent, kan een vrouw dit toch zelf bepalen? Ik ben in een stadium waarin ik nog helemaal niet open stond voor wat nieuws ( nog steeds niet trouwens) ook tegen iemand aangelopen die precies hetzelfde had meegemaakt als mij en ongeveer in precies hetzelfde tijdspad. We wisten daarom allebei dat het niet echt iets serieus was, we elkaar vooral door een moeilijke periode probeerden te trekken en het was heerlijk om wat herkenning te zien. Het heeft ons allebei vreselijk goed geholpen en we hebben veel lol gehad. Maar we wisten ook allebei direct wat we aan elkaar hadden in die zin: Niks serieus, gewoon wat lol en tegen elkaar aan ouwehoeren. Maar je moet voor jezelf wel duidelijk hebben of je daar zin in hebt.
Dat is lust zoeken. Prima, als je dat allebei wilt en je daar van begin af aan duidelijk over bent. Jasper wil liefde zoeken. Dat is wat anders.
Natuurlijk zijn er ook wel vrouwen te vinden die een emotioneel gebroken man willen opvangen of oplappen. Meestal zijn dat ook vrouwen met issues: redderssyndroom, verpleegstersyndroom, of niet alleen kunnen zijn. Als de man in kwestie na verloop van tijd weer wat opkrabbelt, zal zo'n relatie in het beste geval barsten, of in het slechtste geval heel lelijk worden: de "kapotte" man moet namelijk wel in zijn afhankelijke rol blijven, maar dat kan en wil hij niet, en dan wordt de boel al snel toxisch! Het zal vast heel soms wel gebeuren dat zo'n relatie zich ontwikkelt tot een gezonde, gelijkwaardige relatie, maar ik heb het nog nooit gezien. Ik heb het wel vaak mis zien gaan. Doe dat jezelf niet aan.

Izza
10-03-2025 om 13:50
Elpisto, een fwb zoals jij die waarschijnlijk beschrijft is inderdaad prima. Maar dat werkt alleen als beiden er hetzelfde instaan. Intimiteit en veel contact kan verbinden of voor verschillen zorgen. Het is heel lastig dat luchtig te houden als een of beiden nog vol trauma of drama's zitten rondom de scheiding. Daarnaast kent to alleen een zeer langdurige vaste relatie en de regels die daarvoor gelden. Als fwb ben je niet exclusief en mag die ander naast jou andere fwb's of ONS hebben. Of gewoon gaan daten waarbij het contact zo weer over kan zijn. Dat moet je wel aankunnen. Zeker als je bedrogen bent.
Daarbij is een fwb geen goede vriend of vaste relatie waarbij je continu je problemen kunt bespreken. En volgens mij heeft to daar wel behoefte aan. Ik zou dus eerst zelf sterker worden voor ik mij op een fwb zou storten. En fwb's met dezelfde ervaring zijn prima. Maar mensen die nog in de scheiding zitten zou ik niet daten.

Stresskipje
10-03-2025 om 14:12
Daarbij is een fwb geen goede vriend of vaste relatie waarbij je continu je problemen kunt bespreken. En volgens mij heeft to daar wel behoefte aan.
Zoals ik het lees wil hij juist positieve aandacht en gezelligheid ter afleiding. Nu zit hij hele dagen te malen over zn ellendige situatie, en wil hij daar juist even NIET mee bezig zijn.
Ik denk dat de titel wat onhandig gekozen is, en misleidend is.

MRI
10-03-2025 om 14:20
hm ik merk nogal een genderdivide in de reacties vwb zaken verwerken en zelfstandig in het leven kunnen staan tegenover 'ach neem toch gewoon dingen tot je die de pijn verlichten'. En dat lijkt een afspiegeling van wat cijfers laten zien over hoe mannen en vrouwen met scheiding/ weduwnaarschap omgaan: Mannen hebben veel eerder een nieuwe relatie. Vrouwen gaan verwerken en kijken wat anders zou kunnen de volgende keer. Lastig als je als vrouw een man zoekt die zaken verwerkt heeft. Lastig als je als man gewoon lol wil hebben en 'gevoed' wil worden en je moet zware gesprekken hebben of zo. Misschien kunnen we als genders iets van elkaar leren?

Renate46
10-03-2025 om 14:45
MRI schreef op 10-03-2025 om 14:20:
Mannen hebben veel eerder een nieuwe relatie. Vrouwen gaan verwerken en kijken wat anders zou kunnen de volgende keer.
Dat vind ik zulke cliches. Heb een aantal vriendinnen die gelijk na de scheiding een nieuwe partner zochten en mee wilde samenwonen. Zelfs nu bonuskindjes zeggen ze dan tegen mij en doen of er niks gebeurt is. Ach meid wat een plezier.
TO moet echt eerst zelfstandig, sterker worden en het allemaal verwerken. Keek laatst op fb en zag uit het (scheidings)groepje waar ik toen contact mee had dat de meeste alweer gelukkig zijn in de liefde. Maar geef het tijd TO. 1-2 jaar is niks. Het komt vanzelf en dan weet je ook wat voor soort partner je wil en niet de eerste beste die lief tegen je is.

linn19
10-03-2025 om 14:52
Renate46 schreef op 10-03-2025 om 14:45:
[..]
TO moet echt eerst zelfstandig, sterker worden en het allemaal verwerken..
Ik vind dit van die "moeder Theresa" uitspraken van vrouwen. In dit topic is dat gehalte zeer hoog bij de reacties van vrouwen. Alsof TO handelingsonbekwaam is.
TO MOET helemaal niks.
Ik vind de reacties van de heren in dit topic juist verhelderend en verfrissend maar ook die worden gecorrigeerd door vrouwen hier op het forum.
Goh....

Elpisto
10-03-2025 om 15:56
MRI schreef op 10-03-2025 om 14:20:
hm ik merk nogal een genderdivide in de reacties vwb zaken verwerken en zelfstandig in het leven kunnen staan tegenover 'ach neem toch gewoon dingen tot je die de pijn verlichten'. En dat lijkt een afspiegeling van wat cijfers laten zien over hoe mannen en vrouwen met scheiding/ weduwnaarschap omgaan: Mannen hebben veel eerder een nieuwe relatie. Vrouwen gaan verwerken en kijken wat anders zou kunnen de volgende keer. Lastig als je als vrouw een man zoekt die zaken verwerkt heeft. Lastig als je als man gewoon lol wil hebben en 'gevoed' wil worden en je moet zware gesprekken hebben of zo. Misschien kunnen we als genders iets van elkaar leren?
Maar het een sluit het ander niet uit toch? Nu zit ik absoluut niet op een nieuwe relatie te wachten, maar je kunt toch prima bezig zijn met je verwerking en ondertussen, bij een gebrek aan beter woord, ouwehoeren? Overigens "moet" niemand ook wat toch? Op het moment dat je gewoon eerlijk bent over wat je intenties zijn of waarom je op een datingapp zit en een vrouw gaat daar in mee ( of andersom, een man gaat daar in mee) dan weet je toch direct wat je aan elkaar hebt?
Hier was het overigens de vrouw die zich direct in een nieuwe relatie stortte, dus dat gaat hier al niet helemaal op.

MRI
10-03-2025 om 16:27
Elpisto schreef op 10-03-2025 om 15:56:
[..]
Maar het een sluit het ander niet uit toch? Nu zit ik absoluut niet op een nieuwe relatie te wachten, maar je kunt toch prima bezig zijn met je verwerking en ondertussen, bij een gebrek aan beter woord, ouwehoeren? Overigens "moet" niemand ook wat toch? Op het moment dat je gewoon eerlijk bent over wat je intenties zijn of waarom je op een datingapp zit en een vrouw gaat daar in mee ( of andersom, een man gaat daar in mee) dan weet je toch direct wat je aan elkaar hebt?
Hier was het overigens de vrouw die zich direct in een nieuwe relatie stortte, dus dat gaat hier al niet helemaal op.
Ik zeg toch niet dat iemand wat moet? Ieder mag doen wat die wil. Persoonlijk heb ik het gehad met mannen die van de ene naar de andere springen, alles wat er gebeurt is met hun ex parkeren, zo snel mogelijk een nieuw modelletje in laten vliegen en zo een vrij platte leercurve creëren. En veel vriendinnen van mij ook trouwens. Maar ach dat zijn wij. De een zegt hier 'ga lekker je goddelijke gang' de ander 'zou je niet eens je pijn aangaan'. En daarin is natuurlijke iedere raad examplarisch voor wat de raadgever zelf zou doen. En ts mag eruit pikken waar hij zin in heeft.

Izza
10-03-2025 om 16:29
Stresskipje schreef op 10-03-2025 om 14:12:
[..]
Zoals ik het lees wil hij juist positieve aandacht en gezelligheid ter afleiding. Nu zit hij hele dagen te malen over zn ellendige situatie, en wil hij daar juist even NIET mee bezig zijn.
Ik denk dat de titel wat onhandig gekozen is, en misleidend is.
Misschien komt het ook door de titel. Maar to zoekt liefde en wil aandacht (ook voor en vanwege zijn problemen). Heel begrijpelijk maar dat zal je zelden bij een fwb of ons vinden lijkt mij....

RoodVruchtje
10-03-2025 om 16:40
Niemand legt hier Jasper iets op, toch? Hij kan uit alle adviezen halen wat hij wil (of juist niet), prima toch?! Ieder mens is anders en verwerkt op een andere manier. Toch zijn er daarnaast ook genoeg goede tips/adviezen als je graag nieuwe liefde of enkel vriendschap/lust zoekt, wat dat is echt wel een wereld van verschil namelijk.

Izza
10-03-2025 om 16:46
MRI schreef op 10-03-2025 om 16:27:
[..]
Ik zeg toch niet dat iemand wat moet? Ieder mag doen wat die wil. Persoonlijk heb ik het gehad met mannen die van de ene naar de andere springen, alles wat er gebeurt is met hun ex parkeren, zo snel mogelijk een nieuw modelletje in laten vliegen en zo een vrij platte leercurve creëren. En veel vriendinnen van mij ook trouwens. Maar ach dat zijn wij. De een zegt hier 'ga lekker je goddelijke gang' de ander 'zou je niet eens je pijn aangaan'. En daarin is natuurlijke iedere raad examplarisch voor wat de raadgever zelf zou doen. En ts mag eruit pikken waar hij zin in heeft.
Precies dit. Ik heb totaal geen trek in partners die hun oude relaties niet verwerkt hebben. Of nog in allerhande ellende zitten met een ex, een huis, geen werk hebben of de kinderen. Mijn leven is goed op de rit. Dat verwacht ik van een partner ook. En anders is single zijn ook prima. Ik begrijp niet waarom je op deze leeftijd nog zou storten in andermans ellende.
Met een fwb ga je geen langdurige of diepgaande verbintenis aan. En geen gezamenlijk sociaal leven. Dus dat is misschien wat anders. Maar ook daarin begrijp ik heel goed dat je een bepaalde standaard hebt.