Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Getuigenissen gevraagd: hoe weggaan?

Edithvandebiejen

Edithvandebiejen

11-04-2025 om 03:09 Topicstarter

Hey Tsjor, bedankt voor je verhaal en verduidelijking. Je hebt ook een heel parcours afgelegd..  Bij ons is het wel zo dat hij zeer onregelmatig werkt waardoor ik al sowieso het meest bij hen ben. Ik wil het beste voor hen. Hier wordt naar gevraagd maar ik ben wat bang om te veel details te delen: de Kids zijn nog jong tot zeer jong. Ver van tieners, maar 1 vd 2 zou dit zeker wel al als moeilijk ervaren... 
Ik luister veel podcasts momenteel en ik denk dat ik begin te beseffen dat ik mijn angst moet doorprikken. Ik zit met een gevoel dat ik eigenlijk geen recht heb op eigen keuzes voor mezelf. Ik heb al altijd moeite gehad om relaties te verbreken. Ik denk altijd meer hoe de ander zich voelt dan hoe ik me voel. De gevoelens van een ander hebben prioriteit op de mijne. En ik denk ook, dat als je dan nog samen bent met iemand die toch blijkbaar dominant, bazig en controlerend is, dit behoorlijk zelfdestructief is of ben ik misschien zo geworden door hem over de jaren heen? Passief? Ik weet het niet. Hij zei me ooit: eigenlijk zou jij veel meer kunnen, een veel hogere functie hebben maar je bent gewoon te goed... Dat is blijven plakken. 
Eigenlijk heb ik nu mensen nodig die zeggen: het is oké, je mag nu zorgen voor jezelf, je eigen gevoelens hebben en je eigen keuzes maken. Alles komt goed. 

Ga ervan uit dat iedereen het beste wil voor de kinderen. En soms is dat zelfs de scheiding.
'Eigenlijk heb ik nu mensen nodig die zeggen: het is oké, je mag nu zorgen voor jezelf, je eigen gevoelens hebben en je eigen keuzes maken. Alles komt goed.' Uiteindelijk is dat iets wat anderen niet aan je kunnen geven als je het niet aan jezelf kunt geven. En blijkbaar gunt je man je dat ook. Als het om werk gaat: wil je dan wel iets anders, wil je een hogere functie of een andere functie? En denk dan niet meteen in (on)mogelijkheden en de belemmeringen die de kinderen je geven. Denk vrij. Persoonlijk vind ik het volgen van een cursus voor mezelf goed werken. Je kunt vaak uitzoeken wat voor studie, kort, lang, hoeveel dagdelen, online of fysiek, waarbij fysiek altijd de mogelijkheid geeft tot nieuwe contacten. Het kan doelgericht zijn, gericht op werk. Het kan ook jezelf verbreden. En het schept voor jezelf een terrein waar de ander niet controlerend en dominant over kan zijn.
'ik denk dat ik begin te beseffen dat ik mijn angst moet doorprikken.' Ik denk het ook, zowel wat betreft de scheiding als wat betreft je eigen levenskeuzes. Ik weet niet of je met de scheiding moet beginnen. Na de scheiding heb je veel energie nodig om alles weer op zijn pootjes terecht te krijgen en dus ook weer weinig energie over om te bedenken wat nu je eigen keuzes zijn.
Tenzij hij je gaat vermoorden natuurlijk.

Tsjor

Kersje schreef op 10-04-2025 om 16:56:

[..]

Je hoeft mijn zienswijze ook niet te wijzigen, is namelijk niets mis mee. Ga vooral door met vergelijken en wegkijken, maar laat mensen die wél het welzijn van kinderen vooropstellen (zij vragen er immers niet om om geboren te worden) ook gewoon hun mening plaatsen!

Ik doe toch niks? Ik geef alleen mijn mening. En jij de jouwe. Ik ga die van jou niet weghalen of zo. De suggestie dat jij wel het welzijn van kinderen vooropstelt en ik niet vind ik beneden de gordel.

AnnaPollewop schreef op 11-04-2025 om 14:02:

[..]

Ik doe toch niks? Ik geef alleen mijn mening. En jij de jouwe. Ik ga die van jou niet weghalen of zo. De suggestie dat jij wel het welzijn van kinderen vooropstelt en ik niet vind ik beneden de gordel.

👍️

tsjor schreef op 11-04-2025 om 07:32:

Ga ervan uit dat iedereen het beste wil voor de kinderen. En soms is dat zelfs de scheiding.
'Eigenlijk heb ik nu mensen nodig die zeggen: het is oké, je mag nu zorgen voor jezelf, je eigen gevoelens hebben en je eigen keuzes maken. Alles komt goed.' Uiteindelijk is dat iets wat anderen niet aan je kunnen geven als je het niet aan jezelf kunt geven. En blijkbaar gunt je man je dat ook. Als het om werk gaat: wil je dan wel iets anders, wil je een hogere functie of een andere functie? En denk dan niet meteen in (on)mogelijkheden en de belemmeringen die de kinderen je geven. Denk vrij. Persoonlijk vind ik het volgen van een cursus voor mezelf goed werken. Je kunt vaak uitzoeken wat voor studie, kort, lang, hoeveel dagdelen, online of fysiek, waarbij fysiek altijd de mogelijkheid geeft tot nieuwe contacten. Het kan doelgericht zijn, gericht op werk. Het kan ook jezelf verbreden. En het schept voor jezelf een terrein waar de ander niet controlerend en dominant over kan zijn.
'ik denk dat ik begin te beseffen dat ik mijn angst moet doorprikken.' Ik denk het ook, zowel wat betreft de scheiding als wat betreft je eigen levenskeuzes. Ik weet niet of je met de scheiding moet beginnen. Na de scheiding heb je veel energie nodig om alles weer op zijn pootjes terecht te krijgen en dus ook weer weinig energie over om te bedenken wat nu je eigen keuzes zijn.
Tenzij hij je gaat vermoorden natuurlijk.

Tsjor

Zoals ik de posts van TO lees, weet ze heel goed dat ze weg wil bij haar man en zit ze nu in een destructieve relatie. Ze schreef dat ze energie en zichzelf kwijt raakt. Dus jouw indirecte advies te blijven in de relatie vind ik een gevaarlijke.

De kans is groot dat juist het in zo’n destructieve relatie zitten haar veel te veel energie kost. De kans is aanwezig dat ze, als ze weg is uit deze relatie en alles weer op de rit heeft, ze meer energie heeft om beter voor zichzelf te zorgen en mogelijk ander werk te gaan doen.

@TO, als je heel zeker weet dat je weg wilt bij hem, dan zou ik z.s.m. gaan, maar zorg dat je alles goed voorbereid hebt, zie de tips van anderen. En zorg vooral ook dat je weg gaat en niet terug keert door zijn manipulatieve gedrag. Misschien heb je hulp van een professional nodig om je daarbij te helpen. 

Als je nog tijd nodig hebt om dat te regelen, kan je relatietherapie doen, maar als je het al zeker weet (wat ik in jouw berichten lees en begrijp) is het natuurlijk zonde van de tijd en het geld. Het enige voordeel daarvan is, dat je dan tegen je partner,’ de buitenwereld en later je kinderen, kan zeggen dat jullie zelfs relatietherapie hebben geprobeerd maar dat ook dat niet geholpen heeft.

Veel vechtscheidingen komen doordat de echtscheidingsmelding niet begrepen is (is iets anders dan geaccepteerd). Een vechtscheiding kost gigaveel energie, en gaat ook lang door na de feitelijke scheiding. Dan is er helemaal geen sprake van dat je 'alles op de rit krijgt', maar dan is er telkens weer iets nieuws dat je overhoop haalt.
Ik probeer haar daarvoor te waarschuwen.
Of denk je dat iemand zo kan weglopen, de kinderen meeneemt, en dat de partner dan zegt: oh, oke, ook goed, gaan we regelen. Maak de angst voor de partner niet groter dan nodig is. Een manipulatief iemand is naar, maar als je je eenmaal daarvan bewust bent, het doorziet en je erboven kunt stellen ben jij de baas.

Tsjor

tsjor schreef op 13-04-2025 om 09:24:

Veel vechtscheidingen komen doordat de echtscheidingsmelding niet begrepen is (is iets anders dan geaccepteerd). Een vechtscheiding kost gigaveel energie, en gaat ook lang door na de feitelijke scheiding. Dan is er helemaal geen sprake van dat je 'alles op de rit krijgt', maar dan is er telkens weer iets nieuws dat je overhoop haalt.
Ik probeer haar daarvoor te waarschuwen.
Of denk je dat iemand zo kan weglopen, de kinderen meeneemt, en dat de partner dan zegt: oh, oke, ook goed, gaan we regelen. Maak de angst voor de partner niet groter dan nodig is. Een manipulatief iemand is naar, maar als je je eenmaal daarvan bewust bent, het doorziet en je erboven kunt stellen ben jij de baas.

Tsjor

Ja maar we kunnen vanuit hier natuurlijk niet zien of ts man alleen maar manipulatief is via wat traantjes of zwaardere middelen in gaat zetten als geweld of dreiging met zelfmoord. Je moet de angst voor de partner niet groter maken dan nodig inderdaad, maar je moet vooral niet naief zijn en je kan je eigen veiligheid en die van je kinderen niet verwaarlozen als je vermoed dat partner uit zijn dak zal gaan. Ts kent haar man het beste en kan het beste inschatten wat zijn reactie zal zijn. Maar voor nu:  Er wordt veel ruzie gemaakt, man is controlerend en wil altijd het laatste woord hebben. TS is soort van murw geworden door de hele situatie en lijkt de energie noch de wilskracht te hebben om zich te weer te stellen tegen deze opstelling van man. Denk je echt dat het nu opportuun is om vreedzaam te gaan overleggen met hem hoe de scheiding aangepakt kan worden? Wetend dat bij mannen die zich al controlerend en manipulatief opstellen het moment van scheidingsaankondiging tot een directe escalatie kan leiden? Waarom dat risico nemen? Je hoeft niet bot te zijn en het huis leeg te halen zodat man ineens van alles gestript is. Maar maatregelen als een verblijfplaats regelen, de kinderen elders laten verblijven en iemand meenemen (of buiten laten wachten) als je het aankondigt mogen niet de reden tot een vechtscheiding zijn. Nooit. Als ze dat zijn is het eens te meer een bewijs dat je er goed aan gedaan hebt je eigen veiligheid en die van je kinderen te waarborgen.

Anoniemvoornu schreef op 08-04-2025 om 18:45:

[..]

Ziek , hoezo ? Het is hard maar het is wel zo , moeder karel zegt zelf eerder ik wilde kinderen hij wilde ze wel maken met me, relatie kwam pas later enz. Haar kinderwens is altijd leidend geweest in haar beslissingen ook toen vader na de eerste al aangaf en liet zien geen vaderrol te willen, wilde zij 2 verwante kinderen hebben en maakte de rest niet uit

Nou ik weet niet hoor, ze heeft wel jaren relatietherapie geprobeerd met hem, toch? Klinkt niet als een vooropgezet plan hem te dumpen. En als hij geen tweede kind wilde, had hij toch een condoom kunnen gebruiken of zich laten steriliseren. 

Lexus schreef op 15-04-2025 om 10:30:

[..]

Nou ik weet niet hoor, ze heeft wel jaren relatietherapie geprobeerd met hem, toch? Klinkt niet als een vooropgezet plan hem te dumpen. En als hij geen tweede kind wilde, had hij toch een condoom kunnen gebruiken of zich laten steriliseren.

Ik ga hier niet alles neergooien wat ze over de kwestie heeft geschreven.

Kunnen we het onderwerp Moederkareltje laten rusten? Bedankt. En Lexus dat heb je goed begrepen. Azijn gooien op al dor liggende bladeren is altijd lekker lijkt wel. Bahbah.

Moederkareltje schreef op 15-04-2025 om 16:01:

Kunnen we het onderwerp Moederkareltje laten rusten? Bedankt. En Lexus dat heb je goed begrepen. Azijn gooien op al dor liggende bladeren is altijd lekker lijkt wel. Bahbah.

Sorry ik wilde geen azijn strooien naar jou maar vond iets ziek noemen gewoon niet nodig , ja hard (mischien) maar gezien jouw eigen reacties en woordkeuze nou niet echt overdreven ofzo, echt nogmaals ik wens je alle goeds en je kinderen al helemaal en met mij vast meer want daarom riep het forum ook eensgezins dat je man een lambal is al een hele tijd

Moederkareltje schreef op 15-04-2025 om 16:01:

is prima, hoop dat het goed met jullie gaat. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.