Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Geen geld om te scheiden


Sammy70

Sammy70

27-06-2021 om 10:22

Bolmieke schreef op 27-06-2021 om 09:35:

[..]

Eigenlijk ben ik wel erg benieuwd waar dat ongeveer in Nederland is. Ik heb een vriendin die al anderhalf jaar dakloos is na de scheiding samen met haar 13 jarige dochter. Tot nu toe woont ze buiten het seizoen op een vakantiepark en verder steeds een week bij vrienden en kennissen. We zijn allemaal al een tijd op zoek naar een woning om haar te helpen, qua inkomen komt ze in aanmerking voor sociale huur maar qua punten komt ze nog lang niet in aanmerking. Ze kan verhuizen en heeft een beroep waarmee ze wel overal makkelijk aan de slag komt. Ik begrijp dat je niet je woonplaats wil prijsgeven maar als je zegt welke provincie en of het een grote, middelgrote of kleine plaats is dan zou dat heel fijn zijn!

Soms is de wachttijd echt veel minder. Soms zelfs 8 maanden: Rijssen-Holten Sociale huurwoning? In zeker een kwart van de gemeenten wacht je meer dan 7 jaar | NOS

Bolmieke schreef op 27-06-2021 om 09:35:

[..]

Eigenlijk ben ik wel erg benieuwd waar dat ongeveer in Nederland is. Ik heb een vriendin die al anderhalf jaar dakloos is na de scheiding samen met haar 13 jarige dochter. Tot nu toe woont ze buiten het seizoen op een vakantiepark en verder steeds een week bij vrienden en kennissen. We zijn allemaal al een tijd op zoek naar een woning om haar te helpen, qua inkomen komt ze in aanmerking voor sociale huur maar qua punten komt ze nog lang niet in aanmerking. Ze kan verhuizen en heeft een beroep waarmee ze wel overal makkelijk aan de slag komt. Ik begrijp dat je niet je woonplaats wil prijsgeven maar als je zegt welke provincie en of het een grote, middelgrote of kleine plaats is dan zou dat heel fijn zijn!

Bij veel woningbouwverenigingen zijn er ook woningen waarvoor je kunt loten. Sommige wbv’s verloten al hun aanbod. Als je echt overal kunt wonen kun je op veel plekken meedoen. 
Uit een draadje van januari: “Ik heb me ondertussen ingeschreven voor Zeeland/Oost Brabant.
Hier doen ze ook aan lotingen, 1e reageerder en snelle beslisser, dus wie weet...”

https://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/wachttijden-sociale-huurwoningen?page=2#82

Ze vertelde in een later draadje dat ze snel een woning had gevonden. Als ik het me goed herinner, vertelde ze er niet bij waar dat was. 

Sammy en Mija bedankt, ik ga het aan haar doorzetten. Dat Rijssen-Holten lijkt mij ook nog eens een prima plaats om te wonen.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

27-06-2021 om 15:49 Topicstarter

@Bolmieke wij wonen in Noord-Brabant. Onze wbv doet inderdaad soms lotingen. Misschien heb ik een verkeerd beeld hoor, maar ik keek van de week op Marktplaats en toen zag ik wel wat woningen staan waar huursubsidie op aangevraagd kan worden. Dan zit je wel echt aan de bovengrens en in een woning die een stuk kleiner is dan wat je krijgt bij de wbv, maar het is niet heel slecht als tijdelijke oplossing. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

27-06-2021 om 15:53 Topicstarter

Ohja, Noord Brabant en wel een grote plaats. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

27-06-2021 om 15:56 Topicstarter

@Temet dus als mijn man minder dan 40.000 euro verdiende en ik ook, dan hebben we er recht op? Ook als we gezamenlijk méér verdienden? Want in dat geval zouden we er wel recht op hebben. Dat zou een onwijze meevaller zijn. 

Bij mijn weten wel. Bel een advocatenkantoor en laat je voorlichten. Uiteindelijk kost het hoe dan ook geld, en die voorwaardelijke toevoeging is ook iets om rekening mee te houden, maar een echtscheidingsadvocaat kan je vertellen hoe het zit. Bij een telefoontje gaat niet meteen de meter lopen, dus bel zo'n kantoor eens op. 

Groeten,

Temet 

In Friesland is de zoektocht naar een woning uit te drukken in weken,niet maanden

sonja hn schreef op 28-06-2021 om 10:16:

In Friesland is de zoektocht naar een woning uit te drukken in weken,niet maanden

nou, dat ben ik het niet met je eens. Zoonlief staat hier ook al 3 jaar op de wachtlijst, en wacht nog steeds. 

en daar waar het korter is: dan zit je waarschijnlijk anti kraak op een buiten dorp, waar niets of weinig is, en je een auto moet hebben want de bussen komen maar 1 maal in het uur. 

Nee hoor, na 6weken een appartement in Leeuwarden,had zelfs keuze,via een woningstichting.

sonja hn schreef op 29-06-2021 om 15:52:

Nee hoor, na 6weken een appartement in Leeuwarden,had zelfs keuze,via een woningstichting.

ja, ja, tuurlijk. 

Wat was de huurprijs voor dat appartement? en via die woningstichting? Was dat voor jou alleen of voor een gezin? 

Als ik nu google op huurwoning  + leeuwarden https://www.pararius.nl/huurwoningen/leeuwarden

dan krijg ik voornamelijk 1 of 2 kamer woningen met een minimale oppervlakte. En anders RUIM boven de toeslaggrens. Dat moet je ook maar op kunnen brengen.

En zie je dat gebeuren met TO, in een woonruimte met 2 kinderen met 2 kamers? 

Nu heb ik geen idee waar je woont, maar zo makkelijk als dat jij denkt dat het is, is het echt niet. 

MevrouwKrul schreef op 26-06-2021 om 22:53:

wat betreft die dagelijkse contactmomenten: mijn man moet zo vroeg naar zijn werk, dat hij de kinderen nooit naar school/bso kan brengen. Ik wilde zelf voorstellen dat ik ze dagelijks breng, en hij ze haalt. En dat ze dan een x aantal keer bij hem eten voor hij ze naar mij brengt, de andere dagen eten ze gewoon bij mij. En dan nog een weekend- en vakantieverdeling erbij, waarbij ze wel bij hem kunnen slapen. Ik geloof best dat dat pittig is, maar ik geloof ook dat het voor de kinderen fijn is om beide ouders dagelijks te zien en niet steeds met slaapspullen te hoeven zeulen. Overigens zijn ze nu heel klein, dus misschien kan ik in het plan meenemen dat het na zoveel jaar wordt herzien. 

Je (ex-) man ligt in scheiding, dus zijn verantwoordelijkheid naar zijn kinderen wordt anders. Tijd dus voor hem om het hierover te hebben met zijn werkgever. 

Hij begint elke ochtend vroeg. Eerst kon dat, omdat hij samen was met jou, maar bijvoorbeeld bij co ouderschap wordt dat heel lastig. 

Hij zal eraan moeten wennen dat hij niet alles door jou kan laten oplossen. Dit zou ik zeker met hem bespreken. Elke dag wisselen lijkt me onrustig voor de kinderen en op lange termijn onhaalbaar voor jullie. 

Bolmieke schreef op 27-06-2021 om 09:35:

[..]

Eigenlijk ben ik wel erg benieuwd waar dat ongeveer in Nederland is. Ik heb een vriendin die al anderhalf jaar dakloos is na de scheiding samen met haar 13 jarige dochter. Tot nu toe woont ze buiten het seizoen op een vakantiepark en verder steeds een week bij vrienden en kennissen. We zijn allemaal al een tijd op zoek naar een woning om haar te helpen, qua inkomen komt ze in aanmerking voor sociale huur maar qua punten komt ze nog lang niet in aanmerking. Ze kan verhuizen en heeft een beroep waarmee ze wel overal makkelijk aan de slag komt. Ik begrijp dat je niet je woonplaats wil prijsgeven maar als je zegt welke provincie en of het een grote, middelgrote of kleine plaats is dan zou dat heel fijn zijn!

Ik heb via direct kans een sociale huurwoning in Vlaardingen Zuid-Holland gekregen, je moest zo snel mogelijk reageren (echt binnen 30 seconden) en met een beetje geluk was je de eerste. Ze hadden ook veel lotingwoningen!

sonja hn schreef op 29-06-2021 om 15:52:

Nee hoor, na 6weken een appartement in Leeuwarden,had zelfs keuze,via een woningstichting.

Welke woningstichting dan en welk jaar was dat?

Ik sta namelijk al 5 en half jaar en ruim 4 jaar ingeschreven in Leeuwarden en ik werd vrijdag 43ste, dus nog lang niet aan de beurt.

FrieslandHuurt,dit jaar.woonfriesland is inderdaad hopeloos

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.