Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex gaat in buitenland werken

MargjeV schreef op 22-08-2024 om 20:24:

[..]

Ik vrees dat je gelijk hebt. Het is niet dat ik het niet wil of niet zou doen. Als moeder zet je jezelf voor je kinderen aan de kant. Het is meer dat ik hun een andere aanwezige vader gun en mijn moederhart hem door elkaar wil schudden. Maar idd, ik kan van hem geen vader maken

Het is gewoon stom, hij gaat zoveel missen (en doet dat ook al) van zijn kinderen. Mijn ex heeft het ooit overwogen toen de kinderen al oudere tieners waren, maar alles bij elkaar opgeteld heeft hij toen besloten dat hij bij ze in de buurt wilde blijven i.p.v. gaan voor zijn carrière. (en het was echt een hele mooie functie).

Hoe die weekenden eruit komen te zien, dat zou ik zeker op papier zetten. 

Maak die weekenden ruim, zodat jij ook eens een heel weekend weg kunt, als je dat wilt. Dat zul je hard nodig hebben. Maar zorg ook dat de kinderen vroeg genoeg weer bij jou komen zodat ze nog even weer kunnen "landen" voordat ze (op hun gewone tijd) naar bed gaan, zodat ze de volgende dag kunnen functioneren op school.
Dus bv. van vrijdag na school tot zondag 17 of 18 uur. Als het 18 u is, dan hebben ze al bij vader gegeten. Zoiets. 

Ik zou voorstellen dat jullie de vakanties 50-50 verdelen en dat hij ze in "zijn" vakanties kan meenemen naar Noorwegen.

Je kunt ook best evaluatiemomenten afspreken, bv na 3 maanden, na een jaar, einde lagere school en verder naar behoefte. 

Zoals ik al zei, ik denk dat er best kans is dat je ex gewoon aan het ouderschapsplan kan houden. Praat eerst eens met hem, en vervolgens met een advocaat.
Maar praat met hem vanuit een grondhouding dat het niet vanzelf spreekt dat hij zijn carrière voorrang geeft boven zijn verplichtingen in de zorg voor zijn kinderen. Het zijn ook zijn kinderen. 

'Maar idd, ik kan van hem geen vader maken' Dat heb je al gedaan door een kind van hem te krijgen en je hebt hem niet uit de ouderlijke macht laten zetten. Hij is dus vader. Maar je kunt niet een vader van hem maken zoals jij wil dat hij vader is.

Tsjor

Ik zou in een discussie met hem (rechtstreeks of in een procedure) proberen weg te blijven van dat hele betoog over " jij bekommert je alleen maar om geld en niet om de kinderen en ik kan geen vader van je maken". Gewoon meer feitelijk: we hebben afspraken gemaakt in dat ouderschapsplan, dat lijkt me niet verenigbaar met werken in Noorwegen, dus leg maar eens uit hoe/waarom jij denkt dat dat wel zou kunnen. Anders krijg je zo'n volstrekt onproductieve "ik geef meer om de kinderen dan jij" discussie, ik denk niet dat dat de boel vooruit helpt.

Dat je er ondertussen het jouwe van denkt spreekt vanzelf.

MargjeV

MargjeV

23-08-2024 om 10:54 Topicstarter

tsjor schreef op 23-08-2024 om 08:19:

'Maar idd, ik kan van hem geen vader maken' Dat heb je al gedaan door een kind van hem te krijgen en je hebt hem niet uit de ouderlijke macht laten zetten. Hij is dus vader. Maar je kunt niet een vader van hem maken zoals jij wil dat hij vader is.

Tsjor

Een vader zoals ieder kind dat zou willen en verdient. In mijn ogen is een verwekker niet per definitie ook een vader

MargjeV schreef op 23-08-2024 om 10:54:

[..]

Een vader zoals ieder kind dat zou willen en verdient. In mijn ogen is een verwekker niet per definitie ook een vader

Hier moet je wel mee oppassen hoor. Jij gaat sinds de scheiding niet meer over hoe hij vader is. Je kunt alleen je kinderen helpen te leren accepteren hoe hij die vaderrol invult. Hij is en blijft namelijk hun vader, hoe jij ook over hem denkt. Ik hoop dat je het op kunt brengen om dat ook naar je kinderen uit te blijven stralen. Natuurlijk wens je ze een meer betrokken vader toe, dat snapt iedereen. Dit had jij ook niet voor ogen toen je samen kinderen kreeg. Maar dit is wie/waar jullie het mee moeten doen. Je kon hem niet veranderen tijdens jullie relatie, maar nu al zeker niet meer. Dus laat dat los. Je kunt alleen maar zorgen zelf de beste moeder voor je kinderen te zijn. En dat doe je o.a. door je kinderen wel te steunen in het (weinige) contact dat er met hun vader is.

Wel kun je natuurlijk zoals hierboven al gezegd is kijken of je hem kunt houden aan het bestaande convenant. Steek daar je energie in.

Ik heb niet alle reacties gelezen maar zulke jonge kinderen elke maand 2 vluchten laten maken is gewoon niet in hun eigenbelang (ook qua gezondheid) en zou ik pertinent weigeren. 2x per jaar in vakanties kan ik in meegaan, daar houdt het wel op. 

HS26 schreef op 23-08-2024 om 11:35:

Ik heb niet alle reacties gelezen maar zulke jonge kinderen elke maand 2 vluchten laten maken is gewoon niet in hun eigenbelang (ook qua gezondheid) en zou ik pertinent weigeren. 2x per jaar in vakanties kan ik in meegaan, daar houdt het wel op.

Genoeg kinderen die regelmatig vliegen (vakantie, familie etc). En talloze landen waar binnenlandse vluchten gewoon normaal zijn ivm de omvang. Daar lopen ze niets van op. Contact met de ouder gaat altijd voor tenzij hij gevaarlijke of illegale dingen doet. En dat is hier niet. Het is niet aan de andere ouder hoe hij zijn ouderschap gaat invullen. Vader kan vervangende toestemming aanvragen en dat zal ten koste gaan van de kinderen. Hij gaat daar immers wonen en heeft daar een leven. 

Het is Noorwegen he? Een veilig Europees land. Hij gaat niet naar de andere kant van de wereld of een oorlogsgebied. 

To ga een plan maken en kijk wat de exacte bedoeling is. Misschien kan je voorstellen het te combineren met studiedagen, feestdagen op school of schoolvakanties. Die zijn er continu.

Izza schreef op 23-08-2024 om 11:53:

[..]

Genoeg kinderen die regelmatig vliegen (vakantie, familie etc). En talloze landen waar binnenlandse vluchten gewoon normaal zijn ivm de omvang. Daar lopen ze niets van op. Contact met de ouder gaat altijd voor tenzij hij gevaarlijke of illegale dingen doet. En dat is hier niet. Het is niet aan de andere ouder hoe hij zijn ouderschap gaat invullen. Vader kan vervangende toestemming aanvragen en dat zal ten koste gaan van de kinderen. Hij gaat daar immers wonen en heeft daar een leven.

Het is Noorwegen he? Een veilig Europees land. Hij gaat niet naar de andere kant van de wereld of een oorlogsgebied.

To ga een plan maken en kijk wat de exacte bedoeling is. Misschien kan je voorstellen het te combineren met studiedagen, feestdagen op school of schoolvakanties. Die zijn er continu.

Je lijkt wel heel erg zeker van je zaak. Heb je ook voorbeelden van weekend omgang naar ouder in buitenland? Voorbeelden uitspraak rechter?

Jij zou je kinderen van 4 en 6 zo meegeven waarbij ze vrijdags  +/- 5 uur heen reizen en zondags dan weer +/- 5 uur? En dan maar hopen dat de vertrektijden redelijk zijn. Wat vind jij het belang van de kinderen hierin? 

MargjeV

MargjeV

23-08-2024 om 12:57 Topicstarter

linn19 schreef op 23-08-2024 om 12:38:

[..]

Je lijkt wel heel erg zeker van je zaak. Heb je ook voorbeelden van weekend omgang naar ouder in buitenland? Voorbeelden uitspraak rechter?

Jij zou je kinderen van 4 en 6 zo meegeven waarbij ze vrijdags +/- 5 uur heen reizen en zondags dan weer +/- 5 uur? En dan maar hopen dat de vertrektijden redelijk zijn. Wat vind jij het belang van de kinderen hierin?

Ik deel je mening volledig. Af en toe is niks mis mee, maar niet maandelijks. Hij wil die baan, hij verhuist naar een ander land, hij wil onder deze regeling uit voor zijn belang. Dan mag hij de effort maken voor zijn kinderen terug te komen en niet andersom. Op idd vakanties etc na, dat is prima. Maarja... mening of het rechtsysteem zijn 2 dingen he. Evenals empathie en inlevingsvermogen in kleine kinderen of het puur praktisch bekijken en of iets illegaal of gevaarlijk is of niet. Die kunst bevat ook niet iedereen

Ben je niet bevreesd dat hij de kinderen in Noorwegen wilt houden zodat jij naar Noorwegen toe kan gaan om je kinderen op te halen? Woont hij daar alleen of heeft hij daar iemand leren kennen? Laat hem maar een vakantiehuisje huren in Nederland als hij zijn kinderen wilt zien.

MargjeV schreef op 23-08-2024 om 12:57:

[..]

Ik deel je mening volledig. Af en toe is niks mis mee, maar niet maandelijks. Hij wil die baan, hij verhuist naar een ander land, hij wil onder deze regeling uit voor zijn belang. Dan mag hij de effort maken voor zijn kinderen terug te komen en niet andersom. Op idd vakanties etc na, dat is prima. Maarja... mening of het rechtsysteem zijn 2 dingen he. Evenals empathie en inlevingsvermogen in kleine kinderen of het puur praktisch bekijken en of iets illegaal of gevaarlijk is of niet. Die kunst bevat ook niet iedereen

Precies dit bedoel ik!

Ik vind het een belachelijk idee, voor de kinderen, het milieu en alles. De kinderen zijn ook nog eens te jong om zelf te reizen dus hij moet ze ook nog ophalen!

Maar of je een poot hebt om op te staan weet ik niet.... ik kan me wel voorstellen dat urenlang reizen op vrijdag en zondag voor de kinderen teveel is (voor volwassenen ook!), en dat zoals iemand eerder zei de kans bestaat dat ze bij vertraging te laat terug zijn op zondag of misschien zelfs maandag. Dus daar zou ik het wel op sturen dan. 

Misschien is er nog een compromis mogelijk: Elke schoolvakantie een lang weekend? Vrijdag heen, dinsdag terug ofzoiets?

MargjeV schreef op 23-08-2024 om 12:57:

[..]

Juridisch gezien doet die man niets verkeerd. Hij mag zijn gezinsleven op eigen wijze vormgegeven. Hij dekt alle kosten en zorgt dat de kinderen gevoed, gekleed en op tijd bij to en op school zijn. Wat hij verder doet in zijn tijd doet er niet toe. Mensen hebben het recht hun eigen gezinsleven vorm te geven. Mij lijkt dit ook niet heel wenselijk (en niet haalbaar op de lange termijn). Maar dat is een mening. Daar gaan rechters niet over. 

Mensen hier denken dat ze nog zeggenschap hebben over hun ex. Maar je bent gescheiden! Zelfs partners met verslavingen of zeer twijfelachtig gedrag hebben recht op hun kind. Deze man doet op zijn manier moeite voor zijn kinderen. Ik zou dus afspraken maken en kijken hoe dat in de praktijk gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.