Juulia
03-01-2009 om 16:42
Zwembad bij de buren: last
Ik ben gevaagd door de buurman een door hem opgesteld bezwaarschrift te ondertekenen. Bezwaar is gericht op het zwembad dat onze achterbuurman wil aanleggen in zijn tuin. Ik weet alleen niet of ik ga ondertekenen. Enerzijds lijkt het me niet bepaald bevorderlijk voor de onderlinge verhoudingen, maar aan de andere kant vraag ik me af wat voor last wij van zo'n zwembad zullen hebben. Vandaar de vraag: zijn er OOL-ers die een buurman/vrouw hebben met een zwembad? Ervaren jullie overlast e.d?
Juulia
Manda Rijn
05-01-2009 om 15:08
Vind het ook apart
dat de mensen in kwestie niet even laten weten aan de buren dat er een zwembad komt bij de erfgrens.
Juulia
05-01-2009 om 21:38
Zwembad concreet
Ik weet dat er een bouwaanvraag is ingediend en een week later de bouwvergunning is verleend omdat dat bij ons in het huis-aan-huisblad wordt gepubliceerd. Ik werp daar altijd een snelle blik op en zag zodoende het adres van de achterbuurman voorbij flitsen. Inmiddels weet ik ook dat het zwembad 9 bij 5 gaat worden en op 0.5 meter uit onze erfgrens komt te liggen.
Maar goed we gaan dus geen bezwaar maken. Mochten we al overlast ervaren dan melden we ons dan wel bij de achterbuurman.
Juultje
Even zo...
05-01-2009 om 21:55
Juulia
Wat ik nog weet over ons zwembad is dat het minimaal 1.0 meter van de erfgrens geplaatst moest worden. Dat is volgens mij ook noodzakelijk omdat er ook rondom het bad gestabiliseerd zand (zand gemengd met cement wat dus hard wordt en het bad steunt; de waterdruk zou anders van alles kunnen doen) moet worden geplaatst. Misschien verschilt dit per bad, maar het lijkt me wijs om even navraag te doen. Ik zou niet direct bezwaar maken maar gewoon eens informeren hoe dat precies zit. Het lijkt me trouwens ook erg lastig om een bad 0.5 meter uit de erfgrens te plaatsen zonder de schutting en jouw tuin te beschadigen.
Jesse_1
06-01-2009 om 11:26
Een halve meter?!
Dan zou ik toch nog eens met de buurman gaan praten.
Jesse
mirreke
06-01-2009 om 15:35
Maar als er al een bouwvergunning is verleend...
dan kun je toch geen bezwaar meer maken? Bij ons ging het als volgt, je dient je aanvraag in, dit wordt gepubliceerd in het blaadje waarna men 6 weken de tijd krijgt om bezwaar aan te tekenen. Daarna wordt dan ofwel de vergunning verleend ofwel je krijgt eerst een heel gedoe met het bezwaar waarna (meestal) alsnog de vergunning wordt verleend.
Maar een halve meter uit de erfgrens... Mag dat wel? Kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Als het wel zo is en de bouwvergunning is al verleend is er ook niets meer aan te doen. Meestal is het ook nog zo dat je iemand de gelegenheid moet geven te bouwen, dus het kan best zijn dat je schutting of beplanting even weg moet. Je buurman/de aannemer doet dat dan en is dan ook verplicht het weer in de oude staat terug te brengen.
Kortom, ik zou toch even gaan praten, zodat je ook weet in hoeverre je last van het bouwen ed. gaat krijgen.
Ik vind 50 cm uit de erfgrens sowieso wel erg krap voor een zwembad, kun je met goed fatsoen niet eens langs de rand lopen. En als jij net je terras daar hebt is het wel erg op elkaars lip...
Hoe ver is het zwembad dan bij jouw huis vandaan?
Tinus_p
06-01-2009 om 16:02
Mirreke
Mirreke:
"Maar als er al een bouwvergunning is verleend dan kun je toch geen bezwaar meer maken?"
Vziw wel -Temet zal dat beter weten. Maar ik geloof dat je nog 6 weken hebt tot de vergunning onherroepelijk wordt.
Temet
06-01-2009 om 19:23
Inderdaad
Zoals Mirreke ook al zegt: na de vergunningverlening is er nog een bezwaartermijn van zes weken.
Een kennis van mij wachtte om die reden ook zes weken en een dag voordat hij, na de verkregen (aan)bouwvergunning, feitelijk met het werk begon.
Ik vermoed (maar heb amper verstand van ruimtelijke ordenings-zaken) dat de aanvraag ook gepubliceerd wordt om iedereen alvast de gelegenheid te geven zijn zegje te doen, ter voorbereiding van het uiteindelijke besluit. Kan ook handig zijn, want een goede voorbereiding scheelt bezwaarzaken.
Groeten,
Temet
Tihama
06-01-2009 om 19:53
Ligt nog anders
Temet.
"Ik vermoed (maar heb amper verstand van ruimtelijke ordenings-zaken) dat de aanvraag ook gepubliceerd wordt om iedereen alvast de gelegenheid te geven zijn zegje te doen, ter voorbereiding van het uiteindelijke besluit. Kan ook handig zijn, want een goede voorbereiding scheelt bezwaarzaken."
Als je géen zienswijze hebt ingediend in de periode dat de aanvraag nog liep (en er dus nog geen bouwvergunning verleend was) dan wordt je bezwaar ook niet ontvankelijk verklaard. Tenzij je aannemelijk kunt maken dat je niet in staat geweest bent om in die periode een zienswijze in te dienen.
De slaagkans van het bezwaar hier is daarom erg klein.
Ik vind overigens die halve meter uit de erfgrens wel erg opvallend. Meestal wordt een afstand van 1 meter aangehouden.
Tihama
Juulia
07-01-2009 om 13:27
Gemeente
Heb vandaag een kopie van de bouwtekening ontvangen. Het zwembad wordt minimaal 1 meter uit de erfgrens geplaatst. Tenminste als ik goed gemeten heb
Maar goed, iemand vroeg hoe diep mijn tuin was. Die is 10 meter diep dus als ik achter in mijn tuintje zit, zit ik er ver genoeg vanaf.
Ach ja ik ga als ze aan het bouwen zijn gewoon eens even langs. Om kennis te maken, interesse te tonen. Zien we daarna wel weer,
Niny
07-01-2009 om 22:40
Overlast
Wij hebben buren in de straat met een zwembad. Hemelsbreed ligt dat tussen de 12 en 30 m van onze tuin af (hangt ervanaf of we voorin of achterin de tuin zijn). Ze gebruiken het niet zo vaak, maar als ze het doen vind ik de overlast groot. Eerst wordt het geval 3 dagen lang (deze zomer, net in een weekend met mooi weer)met zo'n vreselijke hogedrukreiniger schoongemaakt. Dan gooien ze er stinkende chemicaliën in zodat het echt schoon is. Het zijn al vrij lawaaierige mensen dus ook zwemmen doen ze niet echt zachtjes
Dus Juulia, van een zwembad op een meter van de erfscheiding gaan mijn haren overeind staan!
Niny
mirreke
08-01-2009 om 15:04
Toch wel dichtbij je huis juulia
Als je tuin tien meter diep is en het bad zit op 1 m uit de erfgrens, dan zit het dus 11 meter van je achtergevel af? (ja ja, ik kan rekenen...) Dat is niet echt veel hoor, en de omvang van het bad is niet mis, zeker niet in verhouding met jouw tuin. Sterker nog, het bad is ongeveer even groot als jouw tuin.
Niet om te gaan zitten miesmuizen over een zwembad, maar ik vind het op zich best dichtbij. Is de tuin van de buren net zo groot als de jouwe, maw. krijgen ze dan een zwembad ipv een tuin, of is hun tuin veel groter en hebben ze het bad zover mogelijk bij hun eigen achtergevel weggeplaatst (in verband met (geluids)overlast natuurlijk)? Dan zit het misschien wel dichter bij jouw gevel dan bij de hunne. Kijk, en dan ligt het naar mijn mening toch anders. Dan zou ik wel willen kijken of het niet verplaatst zou kunnen worden, wat verder bij jou vandaan en wat dichter naar de buurman zelf toe. En dan ga ik me ook afvragen of buurman (die je niet kent blijkt uit je berichtjes, ben je pas verhuisd, of zijn zij nieuw?) gewoon expres verzuimd heeft om met zijn plannen bij jou langs te gaan.
Wel is het zo Juulia dat je niets meer kunt beginnen als de bouwvergunning definitief is en het zwembad is er echt. Dus ik wil je niet ophitsen maar ik zou nu langsgaan om kennis te maken, zodat je ook een indruk krijgt van het soort mensen. Valt er mee te praten of niet als er problemen zijn, zoiets.
Enne, heb je jonge kinderen? Dan zou ik ook willen dat ze een goed en deugdelijk hek om het zwembad plaatsen. Want water is zoo aantrekkelijk voor die kleintjes...
Sascha2
08-01-2009 om 19:42
Tihama vraagje
Wat je schrijft over het al dan niet indienen van zienswijzen en vervolgens de mogelijkheid van bezwaar (of juist niet), is dat op grond van de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening? Want op grond van de oude wet is het wel mogelijk om geen zienswijzen in te dienen en later toch bezwaar te maken. Dan moet het wel gaan om een vrijstellingsprocedure. Indien geen vrijstellingsprocedure nodig is maar een gewone bouwaanvraag ingediend kan worden, dan is er geen mogelijkheid tot indienen van zienswijzen. Althans, dat was zo tot 01-07-08. Kun jij me toelichten hoe het onder de nieuwe wet is? Alvast bedankt!
Sascha
Sascha2
08-01-2009 om 19:49
Mirreke en bezwaren
Je hebt wel gelijk hoor, wat betreft mogelijke bezwaren tegen de aanleg van zo'n zwembad. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken dat mijn achterburen een zwembad aanleggen. Ook ik heb een tuin van zo'n 10 meter diep en da's echt niet veel als er een herrie aan het einde van de tuin gemaakt wordt.
Maar de bezwaren die je noemt, zoals geluidsoverlast, stankoverlast etc. zullen niet helpen indien er een gewone bouwvergunning verleend kan worden (dus geen vrijstelling). Indien er een bouwaanvraag ingediend wordt en er geen strijd is met het geldende bestemmingsplan (en bouwbesluit en welstandsnormen en evt. bouwverordening) dan moet de gemeente de bouwvergunning verlenen. Er is geen sprake van inspraak/zienswijzen van anderen. Oftewel: er is geen belangenafweging o.i.d. en dus zullen bezwaren als: gevaar voor geluidsoverlast/stank etc. geen juridische haalbaarheid hebben. Anders kan het zijn in geval van een vrijstellingsprocedure overigens.
Dus: mijn advies is: stap op je buurman af, maak kennis en zorg dat je op goede voet komt te staan. Mocht je na de aanleg van het zwembad daadwerkelijk last krijgen, dan kun je veel makkelijker met elkaar overleggen dan dat je nu bezwaar zou maken, terwijl je daar juridisch niets mee op zult schieten (in geval van een gewone bouwvergunning nogmaals). Tenzij er natuurlijk andere bezwaren zijn, zoals strijd met het bestemmingsplan, maar die informatie zie ik niet in dit draadje staan.
Tihama
09-01-2009 om 09:55
Sascha
Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik realiseerde me dat mijn vorig antwoord niet helemaal sluitend was (vrijstellingen/vergunning door elkaar), dus ik ben er even ingedoken. Maar de nieuwe Wro kent zoveel variabelen als het gaat om zienswijze, bezwaar en beroep dat ik (als niet-jurist) het spoor voorlopig nog bijster ben. Vakinhoudelijk heb ik er tegenwoordig alleen nog maar zijdelings mee te maken, dus mijn drang om er diep in te duiken is ook wat minder groot
Sorry.
Tihama
Sascha2
09-01-2009 om 14:26
Tihama
He jammer! Ik had de hoop dat je me wat kon meeloodsen door de wirwar van de nieuwe wet Inderdaad, die variabelen maken het er niet makkelijker op (ook niet voor een wel-jurist als ik ). Toch bedankt voor je antwoord!
Sascha
mirreke
09-01-2009 om 14:38
Sascha
Dank voor je uitleg.
Ik denk niet dat ik persé voor bezwaar zou zijn, eerlijk gezegd juist niet. Maar ik wilde eigenlijk meer aangeven dat je beter nú eerst met de buren kunt kennismaken om een inschatting te maken van hoe ze zijn en of je goed kunt overleggen, dan langsgaan als het zwembad er al is en dan wel zien.
Maar ik wist trouwens niet dat er geen belangenafweging meespeelt.
Sascha2
09-01-2009 om 14:49
Mirreke
Daar heb je gelijk in. Beter op voorhand langs gaan en wie weet kan er nog overleg worden gepleegd over het hoe en het wat. Als het bad er eenmaal is, zal het niet verlegd worden
Graag gedaan hoor!
Sascha