Juulia
03-01-2009 om 16:42
Zwembad bij de buren: last
Ik ben gevaagd door de buurman een door hem opgesteld bezwaarschrift te ondertekenen. Bezwaar is gericht op het zwembad dat onze achterbuurman wil aanleggen in zijn tuin. Ik weet alleen niet of ik ga ondertekenen. Enerzijds lijkt het me niet bepaald bevorderlijk voor de onderlinge verhoudingen, maar aan de andere kant vraag ik me af wat voor last wij van zo'n zwembad zullen hebben. Vandaar de vraag: zijn er OOL-ers die een buurman/vrouw hebben met een zwembad? Ervaren jullie overlast e.d?
Juulia
tonny
03-01-2009 om 17:04
Wat voor last denk je te hebben van een zwembad?
Denk je dat er dag in dag uit hele hordes gasten komen zwemmen? (dan heb je een optimistische weersverwachting
Wat heeft de buurman tegen op een eventueel zwembad?
Het lijkt mij niet storender dan een barbecue of een hogedrukspuit of andere zaken die geluid/geur geven, maar misschien zie ik het te simpel.
tonny
(geen buren met zwembad; tuinen bieden hoogstens ruimte aan een bescheiden vijvertje)
amk
03-01-2009 om 18:45
Mogelijke overlast:
geluid vooral als er kinderen aanwezig zijn.
geur, vooral als het bad te goed (chloor) of juist niet goed genoeg gereinigd wordt. (put lucht)
Ongedierte: water trekt beesten aan.
tuinverzakkingen bij lekkage.
groet,
Angela
Even zo...
03-01-2009 om 19:11
Wij hebben een zwembad
Wij hebben een zwembad in de tuin. De buurman die een zwembad wil aanleggen moet hiervoor een bouwvergunning aanvragen (ik ga er vanuit dat het bad dieper wordt dan 1 meter).
Geur; ons bad heeft ozon en uv filters. Wij gebruiken één miniscuul chloortabletje per week voor een zwemad van 3 bij 8. Bovendien gaat er veel meer chloor in zo'n groot opblaasbaar zwembad dan in een echt zwembad. Een echt zwembad kan niet zonder circulatie en hierdoor hoef je veel minder chloor te gebruiken.
Ongedierte; tja, hier kan ik niets over zeggen. Maar ik ben nog nooit iets geks tegengekomen in het zwembad.
Tuinverzakkingen; voor het zwembad is een bouwvergunning nodig. Er wordt dus gecheckt of het conform de regelgeving wordt gebouwd. Eén voorwaarde is dat het zwembad minimaal 1 meter uit de erfgrens moet worden gebouwd. Ook de constructie is van belang: onder ons zwembad ligt een dikke betonplaat met wapening. Rondom het zwembad ligt tot onder de diepte van het zwembad gestabiliseerd zand. Vertrouw er maar op dat als het volgens de vergunning wordt gebouwd dat de kans op tuinverzakking nihil is.
Geluid; tja, dat is wel waar! Op een echt zomerse dag én meerdere kinderen in het bad is het hier niet rustig. Maar... dat is het bij de buren met een trampoline of bij de andere buren met een groot opblaasbaar zwembad ook niet. Bovendien zijn de écht zomerse dagen per jaar meestal op één hand te tellen. Op andere dagen zwemmen we een half of heel uurtje en dan is er ook heel wat minder kabaal.
Ik durf hier te zeggen dat de buren zich niet ergeren aan ons zwembad. De buurkinderen in ieder geval niet, die mogen regelmatig meeplonsen.
Bovendien heeft bezwaar maken weinig zin. De vergunning wordt zonder veel problemen verleend. Als je buurman een schuurtje wil bouwen, kun je daar niet blij mee zijn maar je kunt er weinig mee doen. Wél bezwaar aantekenen levert je weinig op (behalve mogelijk een boel ellende).
Jade
03-01-2009 om 20:39
Wat even zo ook al zegt:
als er mensen zijn die en een trampoline en een opblaasbaar zwembad (en dan bedoel ik zo´n groot geval) in de tuin hebben kan dat ook geluidsoverlast opleveren.
Wij hadden een groot opblaasbaar zwembad met een filterpompje en elke dag werden er chloortabletten in het zwembad gegooid (in zo´n drijver). Geen putlucht te ruiken.....
Buren verderop hadden een echt grote zwembad in de tuin (je moest de trap opklimmen om erin te kunnen Het gaf totaal geen overlast. Ook zij gebruikten spul om het water zuiver te houden en hadden 1 of ander spul om het water te controleren.
Ik zou niet tekenen omdat de buurman dat graag wil. Eigenlijk zou ik helemaal niet tekenen, maar goed, dat moet je zelf maar beslissen
Tinus_p
03-01-2009 om 22:03
Eerst lezen
Lees evt het bezwaarschrift van buurman -dat kan je op ideeën brengen maar ook je meer inzicht geven of hij enorme ruziezoeker is.
En ik zou niet meetkenen maar evt apart een bezwaarschrift maken -dat is niet zo moeilijk.
Dees 68
03-01-2009 om 22:36
Jeetje
Wat vind ik dit erg zeg.
Ik verbaas me echt over de buren van Juulia: Overlast van een zwembad??? Hoe erg kan het zijn? Het lijkt af en toe wel of mensen elkaar tegenwoordig niets meer gunnen.
En zelfs al zou je er iets van merken, wat dan nog? Als de buren barbecuen merk ik dat ook en als de buurman 's-avonds onder mijn openstaande slaapkamerraam een sigaretje rookt ruik ik dat ook, maar ja dat krijg je als je bij andere mensen in de buurt woont. En als mijn kinderen in de achtertuin grote pret hebben kan ook de hele buurt meegenieten. Helaas het is niet anders...
Het is geven en nemen, en als je daar niet tegen kunt moet in een hutje op de hei gaan wonen lijkt me.
Tirza G.
04-01-2009 om 00:44
Het enige wat ik kan bedenken
Is het gevaarvoor eventuele buurtkinderen die er in vallen ofzoiets. Net zoals bij een vijver zeg maar. Voor de rest vind ik het mmmmm gezeur
Tirza
wil40
04-01-2009 om 01:14
Geluidsoverlast
Ja, als er veel kinderen bij betrokken zijn zal een zwembad wel wat geluidsoverlast geven. Een barbecue of feestje is natuurlijk niet dagelijks, zwemmen bij mooi weer wel.
Zijn de achterburen sowieso al mensen die veel geluid produceren? Je zal maar naast de Familie Flodder wonen en zij gaan een zwembad bouwen, ook voor hun bierdrinkende vrienden, dan zou ik misschien tekenen. Maar zijn het gewoon gezellige mensen die rekening houden met de buurt, dan niet. Inderdaad, normale buurgeluiden horen erbij.
Ik zou zelf geen zwembad in mijn tuin willen. Als ik zoon met vriendjes in een plaatselijk zwembad meemaak, zou ik die herrie niet in mijn tuin willen. Volgens mij gaan 10 jarige jongetjes 10 keer zo hard schreeuwen met water in hun oren. Bommetje!!!!!
kaaskopje
04-01-2009 om 01:34
Kwestie van wennen
Ik kan me best voorstellen dat de buurman allerlei visioenen krijgt bij het vooruitzicht dat er een zwembad naast zijn tuin komt. Puur angst voor het onbekende. Ik weet nog dat ik voor het eerst ons huis in aanbouw ging bekijken. Hoe dichter ik bij het huis kwam hoe harder de kinderen van de buurschool klonken. Oh jee, moest ik naast díe herrie wonen? En in de praktijk valt het heel erg mee. Je went aan het geluid.
Maar hoe vaak zal het bad van 's morgens tot 's avonds in gebruik zijn. Bij 18 graden ga je niet lekker in je (natte) blote bast bij het zwembad rondhangen. Op een trampoline kun je zelfs in de winter springen als je er gek genoeg voor bent, een zwembad is alleen maar leuk als de temperatuur mee wil werken.
CC
04-01-2009 om 08:57
Als je al bezwaar zou hebben
Dan zou ik dat niet via een buurman willen doen. Maar gewoon via een eigen bezwaarschrift met eigen meningen.
Je schrijft zelf: Lijkt me niet bevordelijk voor de onderlinge verhoudingen.... Welke bezwaren zie je dan zelf? Wordt het een open zwembad of een overdekte (geen idee hoe groot de tuin is) Grenzen jullie tuinen aan elkaar? Je schrijft achterbuurman, maar dat kan aan de voorkant zijn maar ook achterkant? Hoeveel overlast denk je te gaan krijgen? Heeft die man kinderen?
En dan eens kijken naar het weer van Nederland de afgelopen jaren? Jaaaa heftige zomers hoor. Niet dus. Als het een buitenbad wordt dan zit je er dus niet echt gebakken. tenzij je het in deze tijd ook een beetje gevuld laat, kan je een ijsbaantje exploiteren.
Ik zie het verhaal van "niet bevordelijk" niet zo, eerlijk gezegd.
Succes in je overdenkingen en laat je niet leiden door eventuele gevoelens als "het gras is groener" (of in dit geval het zwembad blauwer) probeer het eens voor jezelf op schrift te zetten.
groeten
Andrea
04-01-2009 om 10:34
Zwembad in de tuin
Grote kans dat er in de zomer een opblaasbad in de tuin staat waar dan meerdere kinderen in zitten. Dat maakt waarschijnlijk net zo veel lawaai dan een zwembad dat in de grond zit. Daarbij wordt een zwembad alleen gebruikt als het echt mooi weer is, een trampoline, klimrek, schommel o.i.d. wordt ook gebruikt als het niet hoog zomer is (zoals andere hier al opmerkten).
liora
04-01-2009 om 10:41
Even zo
Hoi even zo,
Waarom post je anoniem? Geneer je je ervoor dat je een zwembad hebt? waarom?
Liora
om deze reden ook maar even zo
04-01-2009 om 11:28
Nou liora
Omdat het in Nederland over het algemeen de tendens is je te moeten schamen voor luxe en geld en er mee te koop lopen is al helemaal "not done". Ik vertel ook al nooit wat hier in huis staat want voordat je het weet sta je bekend als de forummer met geld te veel en krijg je dat in diverse discussies weer voor je voeten gegooid. Ik snap even zo... dus wel.
liora
04-01-2009 om 11:45
Jammer
Hoi,
Jammer hoor, want daardoor ontstaat hier het beeld dat de gemiddelde forummer voor 75 euro per week boodschappen doet voor vijf personen en drie konijnen, naar een heel goedkope kapper gaat, op vakantie naar de camping, etc.
Blijkbaar geven mensen met meer middelen niks prijs in draadjes over uitgaven.
Ik vind het trouwens niks om je voor te schamen!
Liora
reina
04-01-2009 om 11:47
Niet
Ik zou echt niet tekenen. Juist leuk voor hen (en mogeijk ook voor de buren dat ze zo'n zwembad kunnen plaatsen (als ik ruimte genoeg had zou ik het ook wel willen!). Overlast kun je overal van hebben, overlast heeft vooral te maken met hoe je de dingen ervaart. De kans dat de bezwaar-aantekenende buurman zich er aan gaat storen is groot, aangezien hij het nu al niet ziet zitten en dus elk geluidje zal woonden kwamen er mesen langs met handtekeningen tegen de tennisbaan, de hondenclub (een heel eind verderop in het bos...), de motorvereniging (die mogelijk langs zouden rijden als ze een tocht organiseerden) etc. Ik werd meestal gek aangekeken als ik zei niet te tekenen: "Maar iedereen tekent'. Tja, ik niet... (en heb ook nooit last gehad van een van genoemnde verenigingen)Laat die mensen toch lekker plezier hebben!
Manda Rijn
04-01-2009 om 12:15
Tja
als je leuke buren hebt waar de kinderen welkom zijn visa versa dan zie ik er wel wat in.
Ik vind het minder om de hele zomer geplons en vrolijke kinderen moeten aanhoren als die van mij er niet bij mogen. Verder vind ik het stinken, die chloorlucht.
Een zwemvijver vind ik wel weer leuk, dat is een zelfreinigend zwembad met planten. Heb daar nog aan zitten te denken maar onze tuin is echt te klein en ons budget ook
kaaskopje
04-01-2009 om 13:45
Altair
Daar hebben ze vaak geen uitnodiging voor nodig. Je kinderen krijgen dan opeens nieuwe vriendjes.
Manda Rijn
04-01-2009 om 14:24
Altair ot
vind ik een interessante kwestie.
Hier staat in de zomer vrijwel al het speelgoed op straat, wat mij wel eens stoort is dat bepaalde kinderen nooit op hun eigen fiets zitten maar altijd op die van een ander. Maar verder, ach ik vind wel ergens dat als je een zwembad hebt je de buurtkinderen er ook in moet laten als dat tenminste kinderen zijn die doorgaans ook over de vloer komen.
Even zo...
04-01-2009 om 15:08
Liora
Reden 1 is dat als ik met mijn gewone nick zou schrijven ik de kans op herkenning wel flink groter is geworden. Ik gebruik dus vaker een andere nick als zaken iets eenvoudiger te herleiden zijn. Er zijn hier genoeg mensen met drie kinderen waarvan er ééntje buisjes heeft en het anderre kind maar niet zindelijk wil worden. Dat zijn algemene dingen. Er zijn er niet zoveel die een zwembad hebben en (fictief!!!) in Drenthe wonen, een bijzondere ziekte of hobby hebben en net bevallen zijn.
En inderdaad. Ik schaam me niet maar als ik wordt niet serieus genomen in draadjes over bezuinigingen etc. als 'men' weet dat ik een zwembad in de tuin heb. Sowieso voel ik op dit (toch geweldige) forum een afkeer van mensen die het wat beter hebben (door eigen toedoen).
Ook heb ik geen zin in reacties waarin doorklinkt dat een zwembad overdone is in Nederland (ingegeven door doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg of jaloezie?). Ook in real life zijn die reacties er ten overvloede. Een zwembad is te koud, niet veilig, je maakt er nooit gebruik van, veel gedoe, etc. Helaas voor al die doemdenkers... afgelopen zomer hebben we vijf weken lang minimaal 5 dagen in de week gezwommen. Het water is altijd minimaal 25 graden en het is heerlijk om iedere dag er even in te duiken. Inderdaad met 22 graden vertrek je niet naar het openbare zwembad, maar omdat je eigen zwembad dichtbij is plons je er toch even met z'n allen in. Veiligheid; er staat een groot hek om heen dat altijd op slot zit.
Even zo...
04-01-2009 om 15:13
Kaaskopje
Jeetje, wat klink je weer vreselijk negatief en zuur. Zie mijn vorige posting, ik raak er aan gewend. Het is simpel zat; mijn kinderen mogen ieder één vriendje/dinnetje uitnodigen om mee te zwemmen. Op heel warme vakantiedagen maak ik wel eens een uitzondering; dan mogen er wat meer een uurtje komen zwemmen. En mijn kinderen zijn erg sociaal en hebben al veel vriendjes en snappen wel dat kinderen die anders niet komen spelen ook niet hoeven te komen om te zwemmen. Bovendien; ouders voelen zich zelf vaak bezwaard.... Het beste vriendinnetje van mijn zoon woont bij ons in de straat. Zij heeft geluk, zij mag bijna iedere dag bij ons zwemmen. Maar ze luistert goed (luister je niet, dan ga je naar huis) en mijn zoontje vindt het geweldig om met haar te zwemmen. Wij vinden het geweldig om onze kinderen zoveel speelplezier mee te geven!
kaaskopje
04-01-2009 om 15:21
Even zo
Dat is werkelijk niet zuur bedoeld. Een gezin uit de buurt kreeg een flinke trampoline in de tuin en het was een verzuchting van de betreffende moeder zelf. Ze had nog nooit zoveel kinderen in de tuin gezien onder de noemer 'vriendje'. Mijn dochters hebben zich bij een ander jongetje uit de buurt ook schuldig aan gemaakt en ik heb ze daar ook op aangesproken.
Even zo...
04-01-2009 om 15:30
Liora
"Blijkbaar geven mensen met meer middelen niks prijs in draadjes over uitgaven."
Grappig, je weet nu alleen van mij dat ik een zwembad heb, en meteen ben ik 'rijk'!
Bovendien is het niet waar wat je zegt. Ik heb ook wel eens geschreven in draadjes over uitgaven. Maar niet vanuit de insteek: kijk eens hoeveel wij uitgeven. Daar gaat het de vragenstelster meestal niet om.
Amy
04-01-2009 om 15:40
Raar
Wat raar dat een buurman de deuren lamgs gaat, om te vragen te tekenen tegen het plan een zwembad aan te leggen. Waarom wil hij iedereeen mobiliseren? Kan hij het niet alleen af?
Ik heb ooit zoiets gehad, ook een buurman met petitie tegen een plan, maar vond collectief optreden niet nodig.
Lis@
04-01-2009 om 15:41
"Blijkbaar geven mensen met meer middelen niks prijs in draadjes over uitgaven."
Klopt helemaal. Wat heeft het voor zin om je financiën op het forum rond te strooien?
Maar even terug komen op het onderwerp brrrrrrrr enge buurman heb jij! Ik zou beslist niet tekenen en de mensen op de hoogte brengen van het zwembad/zwembadje. Waar wordt er eigenlijk over gepraat?
Juulia
04-01-2009 om 16:59
Zo he wat een reacties
Ik heb het er vandaag met de buurman over gehad. Hij is bang voor overlast (het is overigens een hele normale redelijke man hoor die buurman van ons ). Hij weet nu dat ik zijn bezwaar niet zal ondertekenen. Na jullie reacties voorzie ik geen overlast. Ik vermoed overigens dat mijn buurman ook niet door zal zetten.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de achterburen niet even komen melden dat er iets gebouwd gaat worden vlak bij onze erfgrens. Is toch vrij fatsoenlijk om te doen, of verwacht ik teveel?
Juulia
Temet
04-01-2009 om 17:02
Juulia
Even los van het zwembad : is het een bezwaarschrift (is dat ding vergunningplichtig dan? Kennelijk) of een onofficiële petitie? In het eerste geval heeft tekenen helemaal niet eens zin. Buurman moet bezwaar maken, en dat zal afgedaan worden met de regels die daarvoor gelden, en of jij er al dan niet ook tegen bent doet er vziw niet toe. Als jij er wat tegen hebt moet je zelf maar een bezwaarschrift indienen.
Dus als het een echt bezwaarschrift is zou ik hoe dan ook niet tekenen: als je niet veel bezwaar hebt zet jet de verhoudingen nodeloos onder druk, als je wel veel bezwaar hebt moet je zelf in actie komen (en wel tijdig, anders heeft het geen zin meer).
Betreft het een petitie, dan ligt dat anders, en dan is het kennelijk een soort verzoek aan de buren om zo'n ding niet aan te leggen.
En gaat die buurman ook wat doen aan de stankoverlast van barbecues in de zomer? Als we het nou over regelmatig weerkerende ergernissen hebben?
Ik zou niet tekenen, afwachten hoe het loopt en pas als er echt werkelijk overlast ontstaat aan de buren rechtstreeks vragen om e.e.a. een tikje in te perken. Een zwembad op zichzelf veroorzaakt voor jou immers geen overlast (zoals een grote boom of uitbouw dat kan doen), alleen als er gebruik van wordt gemaakt zou er misschien een probleem kunnen ontstaan.
Groeten,
Temet
wiggie
04-01-2009 om 22:41
Juulia
Bij ons huis zat een zwembad. Toen wij erin kwamen wonen hebben we het dichtgegooid. Het was oud, niet onderhouden en om het weer aan de praat te krijgen en te onderhouden was voor ons te kostbaar.
Maar goed, buren waren wel blij dat we het dichtgooiden, ze hadden blijkbaar last gehad van geluidsoverlast. Kinderen, in het water springen, en blijkbaar feesten tot 's avonds laat.
Ik vind trouwens wel dat je buurman er melding van hoort te maken.
Muusje
05-01-2009 om 02:06
Overlast van zwembad
In onze wijk heeft ongeveer twee derde van de huizen een zwembad. En ja, je hoort wel eens wat kinderen vrolijk zwemmen en soms ook wel eens een feestje met wat geplons. Maar het valt erg mee, vind ik. Het is nooit zoveel lawaai als in een openbaar zwembad, daar zijn toch veel meer mensen en geen buren om rekening mee te houden.
Groetjes, Muusje
mirreke
05-01-2009 om 14:59
Melding maken
Ik kan me voorstellen dat hij uit fatsoen melding komt maken als hij een zwembad wil laten aanleggen. Maar dat is geen verplichting. En het hangt ook af van hoever hij met zijn plannen is, misschien zijn het alleen nog maar plannen. En hoe weet je misschien klagende buurman het eigenlijk?
Je kunt nu toch ook eens zelf langsgaan? Goh, ik hoorde dat... Zou ik zelf doen. Trek je niets aan van wat hoort, en wie eigenlijk wat op welk tijdstip hoort te doen. Gewoon zelf gaan vragen, dan weet je alles uit de eerste hand. Misschien krijg je wel overlast tijdens de bouw of zo, dat zou ik wel willen weten.
En ik vind het inderdaad een beetje zuur als iemand over een zwembad bezwaar wil maken. Maar je schrijft al dat jij het niet gaat doen, en je buurman waarschijnlijk ook niet. Gelukkig maar, want het kan de verhoudingen behoorlijk verzieken.