Brianna F
17-07-2010 om 21:30
Worden kinderen steeds meer in de watten gelegd?
Ligt het aan mij of worden de kinderen steeds meer in de watten gelegd?
Voorbeeld: mijn kinderen fietsten 10 jaar geleden gewoon de 50 km naar het zomerscoutingkamp. Ook in de jongste groepen (10 jaar) Nu worden alle kinderen van basisschoolleeftijd met de bus gebracht.
Ook de bijeenkomsten elke week, daar fietsten de kinderen onder begeleiding van de leiding gewoon naar toe. Wat zal het zijn, 2 km? Nu worden ze stuk voor stuk door ouders gebracht en gehaald met de auto.
Dit is 1 voorbeeld, maar zo heb ik er nog meer.
Ik geloofde het eerst ook niet.
Bastet
18-07-2010 om 18:29
Pelle
Ik zie werkelijk het probleem niet van een flink stuk fietsen met een hele groep.En uiteraard,niet elk aanrijdinkje is gelijk een geval seh natuurlijk.Kinderen zijn niet van suiker...mijn dochter gaat ook in groep 8 weer lekker op kamp op de fiets van Z'meer naar Delft.Daarvoor nog een keer of vier op de fiets voor een dagdeel middelbare school,of een theatervoorstelling,ook met de hele klas.Daarbij,ouders vinden om te rijden is bepaald niet makkelijk tegenwoordig!
Brianna F
18-07-2010 om 20:12
Jakiro
Nee, vroeger was zeker niet alles beter, maar hadden kinderen zeker een veel betere conditie dan nu, omdat de meeste ouders het nu heel normaal vinden dat ze met de auto of het OV gaan.
En ik heb geen probleem, ik vind alleen iets, nl. dat kinderen tegenwoordig overpamperd worden.
Jakiro
18-07-2010 om 20:23
Goh zeg
Als alleen dat iets minder fietsen per jaar debet is aan de slechtere conditie van kinderen tegenwoordig dan was die conditie al 0,01.
Die slechtere conditie ligt niet aan het mindere fietsen van en naar school en/of kamp maar aan dat op hun gat zitten achter de PC, TV of Nintendo in plaats van buiten rondhollen.
En aan de hap/slik/weg maaltijden die we allemaal gebruiken.
Of aan de continuroosters cq overblijven (basisschool) waardoor een gigantisch groot gedeelte van de kinderen slechts (bijna) de helft afleggen van wat ze eerst deden.
Dat overpamperen ben ik overigens niet met je eens. Ik zou echt van z'n lang zal ze leven nu geen kind willen zijn. De basisschoolll. hebben het vele malen zwaarder dan dat ik het in mijn jeugd had, ondanks het gepamper (blijkbaar) van de ouders.
Vroeger ging je naar school 2x op een dag, geen huiswerk, ook niet in de 6e klas, je zat op voetballen of ballet waarvan 1x training en een wedstrijd (of 2e training) en dat was het. Geen cito-toetsen, werkstukken, powerpoints,boekverslagen, engelse toetsen, virtueel en IRL sociale contacten bijhouden en er was altijd een ouder thuis als je gevallen was en een zere knie had.
Geen assertiviteitstrainingen als 4-jarige of een sociaal/emotionele volglijst. Nee, gewoon kleien en kliederen en als je 6 was ging je na de zomervakantie naar de 1e klas.
Jakiro
(jeetje, ik lijk wel een oud wijf )
Sharon*
18-07-2010 om 20:50
Ik denk niet dat dat er mee te maken. heeft. Hoe zit het dan met kinderen vroeger die vlak bij school woonden? Hadden die ook allemaal een slechte conditie? Had ik mijn kinderen verder op school moeten doen ipv 4 minuten lopen?
Trouwens, vroeger ging ik ook met ov naar school, toch altijd een goede conditie gehad. het is niet zo zwart wit.
Jakiro
18-07-2010 om 22:01
Drommels
Uit 1970.
De enige Cito was die uit de 6e klas (of was het nou Nipo of Ipo ?), echt niet 3x per jaar zoals nu.
Korfbal; echnie, moest ik een rokje aan en een 6 draaien.
Biebkaart; was altijd te laat met inleveren, kostte me klauwen vol met geld.
En mijn ouders hadden een eigen zaak, maar pa of ma was er als broertje en ik thuis kwamen.
Het was ook maar een voorbeeld (van die sporten). Kinderen van 8/9 zitten op voetbal, hockey, streetdance, zangles en dan allemaal tegelijk. Op de dagen dat ze niet op de BSO zitten.
Pfoei, zwaar hoor. Ik moet er niet aan denken.
(heft wel het conditieprobleem op veroorzaakt door het niet fietsen)
Jakiro
Kaaskopje
18-07-2010 om 22:02
Pelle
Ik heb nooit gezegd dat een fietstocht een probleem is, maar ik vind wel dat je het naar leeftijd op moet bouwen. Bij die twee keer 15 km waren mijn dochters 8-9 jaar. Toen waren ze die afstand nog niet gewend. Omdat we geen haast hadden hebben we de rit onderbroken voor een picknick.
Het zal je verrassen, maar 40 jaar geleden hadden ouders ook al een auto en reden er bussen. Het kwam werkelijk geen seconde bij mijn ouders op om mij weg te brengen. Bij geen een ouder eigenlijk. Bij slecht weer ging ik wel eens met de bus naar school, maar als het even kon fietsten wij. We gingen in onze vrije tijd ook met vrienden en vriendinnen fietsen. Ik woonde vlakbij de duinen en daar ging je heen met de fiets. Geen probleem in die tijd. Zowel vanaf school als tijdens zo´n fietstocht ben ik wel eens gevallen. Een littekentje zit nog licht zichtbaar bij mijn wenkbrauw. Toen was het pijnlijk, maar ik ben er vrolijk om blijven fietsen.
Op zich begrijp ik best dat je de auto pakt als die voor de deur staat. Kinderen achterin en je hebt het allemaal keurig onder controle, maar ik vind het wel kwalijk dat kinderen niet anders meer weten dan dat ze met de auto heen en weer gereden worden. Het een leidt misschien ook wel tot het ander. Wanneer leert een kind zich verantwoord in het verkeer te gedragen als het altijd rondgereden wordt? Ik vind in een groep moeten fietsen dus niet automatisch reden om de auto te pakken. Dat moeten ze ook leren.
Vic
18-07-2010 om 23:07
Goh
Ik kan me niet zo gek veel herinneren van de zesde klas. Wel weet ik nog dat ik mocht breien als mijn werk af was. We zaten destijds goed in de sjaals Afgezien van topo leren hadden we geen huiswerk, en we deden geen cito (maar andere scholen wel). De schoolreis ging naar Stayokay Heemskerk, en voor mijn gevoel was dat minstens 150 kilometer fietsen vanaf Haarlem. We gingen in groepjes van 4 kinderen, onder begeleiding van een ouder.
Kaaskopje
18-07-2010 om 23:37
Jakiro e.a.
Als jij je al oud voelt... ik ervaar wat ik hier lees als generatiekloof
Ik vat jouw tekst op als dat je generaliseert. Niet elk kind zit tenslotte de hele dag achter de een of andere computer. En wat noem je hap slik weg maaltijden? Er wordt hier nog steeds gekauwd
Ik moest op de lagere school ook al werkstukjes/werkstukken maken en een spreekbeurt houden. Dat ze het tegenwoordig met computerprogramma's kunnen maken en verfraaien zie ik niet als verzwaring van het onderwijs. Ik vind het een vooruitgang. Wij moesten foldermateriaal aanvragen, dat moest je per post thuiskrijgen, je moest naar de bibliotheek, plaatjes zoeken, uitknippen, alles met de pen opschrijven, etc.. Mijn beste vriendin op de lagere school was een jaar ouder dan ik. Haar klas had Frans én Engels in het pakket. Om de een of andere reden (daar heb ik me verder nooit in verdiept) is dat voor ik dat had moeten krijgen afgeschaft. Een andere taal op de basisschool is op zich niet nieuw dus.
Dat sommige kinderen veel op hun gat zitten komt natuurlijk voor een groot deel omdat ze wel het materiaal krijgen waarmee ze op hun achterste spelletjes kunnen doen. Hoever ga je erin mee om je kind van al die spelletjes te voorzien? Ouders zijn daarnaast veel voorzichtiger, terecht én onterecht, geworden. Tot waar mag en kind gaan zonder de ouders ongerust te maken?
Kaaskopje
19-07-2010 om 00:18
Pelle
Gelukkig gaan er ook nog genoeg kinderen met de fiets of lopend naar school, maar gezien de felle reacties in draadjes waarin het gaat om kinderen halen en brengen moeten we dagelijks halen en brengen met de auto ook normaal vinden en dat zal waarschijnlijk alleen maar meer worden. Als ik naar mijn werk vertrek rijdt ik langs een bso. Moeder duidelijk al klaar voor haar werk loopt snel op en neer vanuit de auto en rijdt daarna door naar haar werk. Dat zal zo verder gaan tot het kind alleen van huis mag. Ze is niet de enige. Tegen de avond staan er veel meer auto's. Tenzij die kinderen in het weekend met hun ouders gaan fietsen raken ze niet gewend aan verkeersdeelname. De auto is tenslotte ook handig om mee naar de supermarkt te gaan, opgehaald te worden bij een speeladres, enz..
Ik biecht eerlijk op dat mijn kinderen vroeger ook niet dagelijks op de fiets zaten op een weg met auto's. We gingen wel eens naar de stad en zodra het kon fietsten ze naast ons mee, maar de school staat naast huis en het huis staat in een omgeving die je kindvriendelijk kunt noemen. Vriendinnetjes wilden gráág bij ons spelen, dus daar hoefden ze ook niet persé voor op de fiets. En dat kon je toch merken. We hebben in het begin veel moeten bijsturen in het verkeer. Kijk uit, let op... Terwijl we bij kinderen die wel elke dag moesten fietsen merkten dat opletten veel meer in hun systeem zat. Ik vind daarom dat fietsen de voorkeur heeft als het ook maar even kan. Dat is nu eenmaal het vervoersmiddel waar ze tot hun 18de, eventueel 16de mee over straat moeten.
Sasvangent
19-07-2010 om 09:18
Over bus en brengen
mijn 7-jarige is zaterdag op kamp vertrokken van de turnkring. Het is zo'n 150 km verder. Zij is met de bus, maar de groep vanaf 12 tot 16 jaar gaan met de fiets.
Vinden jullie dat nu ver voor deze leeftijd of valt dat mee?
Sasvangent
19-07-2010 om 10:08
Trouwens
mijn man vertelde mij een tijd geleden dat hij vroeger ook al zo'n dikke 100 km fietste op 9 jarige leeftijd, om naar z'n oma te gaan. Dat was wel met papa erbij, maar wel op 1 dag.
Al zien we onze zoon dat niet doen, en die wordt ook 9.
Kaaskopje
19-07-2010 om 11:48
150 km
Als het in meer dagen is verdeeld kan het natuurlijk, maar anders lijken ze wel gek.
Ik heb een keer samen met man op 1 dag 90 km gefietst. Toen ik in onze stad bij ons toenmalige café afstapte hád ik me toch zadelpijn. Ik kon toen we weer op moesten stappen wel janken! Nou ja, de les was in ieder geval dat ik na zo'n tocht niet bij een café moest neerstrijken
Kersen
19-07-2010 om 13:06
Luxe
vorige week 's ochtends een handdoek op de wc-vloer gevonden, aan zoon gevraagd wat is dat voor?, 's nachts moeten plassen en de vloer was KOUD, de vloerverwarming stond nog niet aan...
Tja, van alle luxe worden we allemaal watjes!
Mamarijke
19-07-2010 om 15:28
Wisselend per kind
Onze dochter van 6 kan eigenlijk nog niet fatsoenlijk fietsen (met zijwielen). Ik zie haar dus voorlopig ook nog niet 15 km fietsen.
Het kind van mijn zus (wel 10 jaar geworden in maart) fietst erg graag. Afgelopen zaterdag had hij al 77 km erop zitten toen hij bij mijn ouders kwam. Hier had hij ruim 3,5 uur over gedaan. Hij ging nog even de Brienenoord over (voor de leuk) en na de koffie vrolijk naar huis (7 km). En tja, dat doet hij dus zeer regelmatig. Bijna iedere week fietsen ze ook wel op een avondje naar een ander dorp (totaal ook iets van 35 km).
reina
20-07-2010 om 09:14
Didi
Er zullen zeker andere gevaren zijn dan 30 jaar geleden. En er zullen gevaren zijn die er altijd al waren, maar die toen niet dagelijks je huiskamer binnenkwamen. Maar je moet uitkijken niet te overbeschermend te zijn, weerbaar maken is ook belangrijk. Als ik kinderen van 13 zie die niet alleen mogen fietsen, die niet alleen met de bus mogen etc , dan vraag ik me af op welke leeftijd dat dan wel mag. Als pubers hun eigen gang willen gaan en dan eigenlijk nog niet zelfstandg genoeg zijn omdat ze het niet geleerd hebben, vind ik dat juist gevaarlijk.
reina
20-07-2010 om 10:27
Pelle
Ik heb nu even wat kinderen in gedachten waarvan de een alleen naar school mag fietsen als ze met een groepje fietst, de ander wordt inderdaad gehaald en gebracht. Of wel met de bus de vaste route naar school mogen, maar verder niet.