Brianna F
17-07-2010 om 21:30
Worden kinderen steeds meer in de watten gelegd?
Ligt het aan mij of worden de kinderen steeds meer in de watten gelegd?
Voorbeeld: mijn kinderen fietsten 10 jaar geleden gewoon de 50 km naar het zomerscoutingkamp. Ook in de jongste groepen (10 jaar) Nu worden alle kinderen van basisschoolleeftijd met de bus gebracht.
Ook de bijeenkomsten elke week, daar fietsten de kinderen onder begeleiding van de leiding gewoon naar toe. Wat zal het zijn, 2 km? Nu worden ze stuk voor stuk door ouders gebracht en gehaald met de auto.
Dit is 1 voorbeeld, maar zo heb ik er nog meer.
Ik geloofde het eerst ook niet.
winniethepooh
17-07-2010 om 21:47
Tja
Ik denk dat ook meer ligt aan de tijd waarin wij leven heel veel ouders durven hun kinderen niet meer alleen over straat laten gaan er gebeuren zulke rare dingen de laatste jaren en het wordt alleen maar erger.
Het heeft meer met veiligheid te maken denk ik ik zou mijn kinderen ook niet alleen een stuk laten fietsen zeker in de winter niet......
Nikus
17-07-2010 om 21:51
???winnie the pooh
Hier gaat zoonlief gewoon op de foets naar school. Hij moet 40 minuten fietsen door het veld! Wordt hij zelfstandig van!
Niet de kinderen zijn watjes, het zijn de ouders die de huidige watjes generatie laat ontspruiten!
Kaaskopje
17-07-2010 om 22:01
Nikus
Had je dat ook goedgevonden bij een meisje? Wat is een foets trouwens, een kruising tussen een koets en een fiets? (grapje!)
winniethepooh
17-07-2010 om 22:18
Nikus
Daar ben ik het niet helemaal mee eens dat de ouders watjes zijn ze gaan voor veiligheid dat heeft niets met watjes te maken die van mij gaan echt niet door het park fietsen hoor ik wil daar zelf op geen enkele tijdstip doorheen fietsen dan ben ik geen watje maar veiligheid gaat voorop het ligt misschien ook aan de stad waar je woont....
Kaaskopje
17-07-2010 om 22:23
Deels watjes, deels veiligheid
Man en ik verbaasden ons jaren geleden al over het feit dat je scholieren met de bus van a naar b zag reizen in de stad. Dus niet hop met de fiets al dan niet naar het station of van en naar huis, maar met de bus. Ik zie dat nu ook nog. In plaats dat de kinders even snel naar het station lopen gaan ze massaal met de bus. Het is met een beetje doorstappen 10 minuten, de bus zal er niet veel sneller over doen. Als mijn dochter naar een bepaald kamp gaat met scouting gaan ze inderdaad soms met de fiets. Zo'n 40 km denk ik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ver genoeg vind hoor. Wij hebben geen auto dus pamperen in die zin hebben wij de kinderen nooit gedaan, maar er zit een eind aan wat ik 'wattig' vind. Voor een kind van 10 vind ik 50 km erg ver en dan zou ik vervoer met een auto niet overdreven vinden.
Dat de kinderen ook voor 2 km met de auto gebracht worden en niet met de fiets onder begeleiding, komt misschien wel doordat óuders steeds hogere eisen stellen waaraan de begeleiding moet voldoen, maar misschien is dat ook wel wettelijk bepaald, waardoor de begeleiding niet voldoet aan de eis?
Ik fietste als 9 jarige 5 km naar de lagere school. In ons dorp was alleen een katholieke en openbare school en dat kon niet als kind van gereformeerde ouders! Heen 5 en terug ook 5 dus. Vaak alleen, soms met een vriendje. Bij slecht weer mocht ik met de bus. Ik kan me er af en toe over verbazen hoe makkelijk mijn ouders met die dingen waren. Ook als ik in het donker tussen de weilanden door moest fietsen was dat gewoon. Ik vind dat voor mijn dochters niet echt veilig, dus.... daar heb je het al
Tirza G.
17-07-2010 om 22:41
Zit net te kijken naar
cold case, een detectiveserie waar ze zgn. ouwe onopgeloste zaken oplossen. Deze ging over de moord op een ventje van een jaar of 10, 12 - eind jaren 60. Eén van de dingen die hij gedaan had, was het maken van een raket en hij had bij een ijzerboer een beetje dynamiet gebietst. Dus die politie-agenten (van nu zeg maar) en jij geeft gewoon dynamiet mee aan een kínd?! Waarop die man zegt: ach ja, toen kon dat nog. Toen droegen kinderen ook nog geen helm en mochten ze nog gewoon buiten rauzen. Frappant
Tirza
Lou
17-07-2010 om 23:09
Veiligheid
Ik denk dat in elk geval de beleving van veiligheid wel is veranderd. Dertig jaar geleden fietste ik wekelijks in mijn eentje (ronde tien jaar) door het bos naar het volgende dorp, ook in de winter en 's avonds in het donker. Echt pikkedonker was het daar, je had alleen je koplamp om je bij te schijnen. No way dat mijn dochter dat zou mogen. Maar wij werden ook zo veel vrijer gelaten in alles. Buiten spelen tot etenstijd in het hele dorp bijvoorbeeld, en al heel jong alleen op vakantie. Kijkend naar de rest van het dorp was ik daarin geen uitzondering.
Maar daar ging het niet over. Watjes. Nee, ik vind een kind geen watje als het 50 km fietsen niet ziet zitten. Ik vind het eerder vreemd dat ze dat tien jaar geleden (zo kortgeleden nog) wel deden. Ik vind het zelf eigenlijk niet eens per se onveilig, hoewel dat ontwennen van in groepen fietsen er vast ook mee te maken heeft, maar vooral vér. Men, vijftig kilometer. Van mij zouden ze ook een bus mogen huren.
Karin*
17-07-2010 om 23:09
Met de auto naar school
ipv met de fiets, dat komt denk ik ook omdat ouders gelijk door moeten naar hun werk. Die hebben geen tijd om eerst naar school te fietsen, kind af te zetten , terug naar huis te fietsen en dan met de auto naar hun werk te gaan.
Wij gingen ook altijd met de fiets, maar ik hoefde dan ook niet om half negen te beginnen op mijn werk.
Kaaskopje
17-07-2010 om 23:14
Pelle
Ik denk dat het huren van een bus te duur is bij bijvoorbeeld scoutingkampen. Scouting is qua contributie en kosten voor kampen relatief goedkoop en daardoor redelijk laagdrempelig. Als je dan opeens buskosten gaat doorberekenen in kampkosten is het een stuk minder goedkoop. Dat speelt mee denk ik.
Dat kinderen van nu niet meer gewend zijn een stuk te fietsen vind ik eigenlijk wel kwalijk. Gaan die kinderen dan nooit een stukje fietsen met hun ouders?
Maxime.M
17-07-2010 om 23:47
Meerdere mogelijkheden
Hoi,
Ik denk dat het aan meerdere factoren ligt.
Het was inderdaad vroeger rustiger op de weg, minder verkeer.
Volgens mij ook minder gewelddadigheid tegen andere mensen/kinderen
En.. vroeger hadden onze moeders meestal geen auto ter beschikking, dus misschien hadden ze ons best willen brengen en zich daar prettiger bij gevonden, maar de mogelijkheid was er gewoon niet. Er waren volgens mij erg weinig gezinnen met een tweede auto. (en met de eerste was vader natuurlijk naar zijn werk) en nog voor die tijd hadden mensen alleen maar een fiets tot hun beschikking.
Maxime
Brianna F
18-07-2010 om 03:37
Reactie
Sommigen gaan ervan uit dat die kinderen alleen moeten fietsen, maar er gaan gewoon per groep een heleboel leiders mee. Ze fietsen op fietspaden, door rustige gedeeltes en over die 50 km doen ze de hele dag, met picknicken en alles ertussen. Ik vind dat ook wel bij de scouting horen. Actie, je eigen kampplaats opzetten e.d.
Het laatste wat ik had vernomen is dat de tenten voor hun opgezet worden. Dat moesten mijn dochters allemaal nog zelf doen. Vandaar dat ik vind dat ze wel erg in de watten worden gelegd.
liora
18-07-2010 om 08:35
Maxime
Hoi Maxime,
Misschien ben jij een stuk ouder dan ik, maar wat jij beschrijft klinkt me eerder jaren 50. Wij hadden 1 auto inderdaad, mijn moeder reed want mijn vader kon niet goed rijden. Mijn moeder werkte ook. Tot ik vier jaar was vooral 's avondspits, later fulltime.
Ik ging met mijn zussen met de bus naar school, vanaf mijn negende mocht ik fietsen.
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Bastet
18-07-2010 om 08:46
Grote groep
Toen mijn zoon nog op scouting zat,gingen ze gewoon op de fiets overal heen,met een grote groep.En ook in de bovenbouw van de basisschool,op de fiets naar middelbare scholen kijken,en ook op de fiets van Zoetermeer naar Delft,op groep 8 kamp.Dus het gebeurt nog wel degelijk.
Bastet
liora
18-07-2010 om 09:03
Grrrr
Ehhh mijn moeder werkte eerst vooral 's avonds, die spits heeft er niks mee te maken!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fraz
18-07-2010 om 09:33
Eerste reactie
was pfffff 50 km wat een end moet er niet aan denken. Daarna realiseerde ik mij dat je die natuurlijk niet in 1 ruk achter elkaar door fietst maar dat je er inderdaad een hele dag over doet. Dan is mijn reactie oh dat doen de kinderen van de bovenbouw ook als ze op werkweek gaan. Dan gaan ze op excursie en sommige plekken liggen 20-25 km verderop en daar fietsen ze dan heen, doen hun ding daar en fietsen weer terug. Die kinderen zijn dan 9-10-11 jaar. Maar goed 50 km fietsen is best een behoorlijk eind en je kunt het inderdaad als dagtrip plannen maar zo gek vind ik het niet om daar met de bus heen te gaan.
Over de opkomsten vind ik het afhangen van de plek, de tijd en de leeftijd of het raar is of niet dat ouders de kinderen brengen. Ik zelf zou mijn kind dan met de fiets brengen (kind zelf fietsen) tenminste dat doe ik ook altijd met de voetbaltraining van mijn zoon (nu 8 jaar)
Tja tijden veranderen wel een beetje. Niet alleen kinderen worden meer gehaald en gebracht of rijden met de bus. Ook volwassenen lopen en fietsen minder. Vroeguh liep je elke dag naar school ook als het 10 km lopen was want je had geen fiets, daarna deed men dat op de fiets en nu heeft vrijwel iedereen een auto en zal men eerder geneigd zijn die 10 km met de auto te doen.
reina
18-07-2010 om 09:59
Onveilig gevoel
"Ik denk dat in elk geval de beleving van veiligheid wel is veranderd."
Dat denk ik ook. Alles wat er, waar dan ook in Nederland, gebeurt wordt uitgebreid besproken in de media, daardoor krijgen mensen het gevoel dat het super-onveilig is. Ik woon in een stad waar het voor fietsers echt veilig is, gescheiden fietspaden en overal stoplichten als ze de busbaan oid over moeten steken, toch zijn er ook hier veel kinderen die niet fietsen, te gevaarlijk, te ver etc. Volgens de cijfers is onze stad de laatste jaren veiliger geworden, maar het gevoel van onveiligheid is toegenomen, mensen zijn banger, dat denk ik zeker. Ik fietste vanaf mijn 12e dageijks 10 km naar school (naar de lagere school moest ik 2 km lopen), door bos en over de hei, heb dat nooit vervelend gevonden.
Kortgeleden organiseerden we een fietsspeurtocht (voor VO klas 1 en 2), er waren nogal wat leerlingen die helemaal geen fiets hadden en waarbij er ook geen enkele fiets in het gezin was, sommigen leenden er een en waren al snel doodop, omdat ze zelden fietsen.
Overigens ben ik geen voorstander van fietsen naar kampen in grote groepen, tenzij dat heel gedisciplineerd gebeurt en de groep het aankan, kinderen letten dan vaak minder op en een ongelukje is dan zo gebeurd.
Maxime.M
18-07-2010 om 10:21
Nou liora
Als ik goed nadenk, ik ben van 1970 en mijn ouders hadden de eerste 10-15 jaar maar één auto, en bij ons in de straat hadden andere gezinnen ook maar een auto. Sterker nog, mijn moeder heeft op mijn 10e pas haar rijbewijs gehaald. Kan toeval zijn hoor, dat het gewoon bij ons in de buurt zo was, maar mijn vader kon nooit brengen en halen voor dingen van school omdat hij werkte (ja toen werd er ook al eens om vervoer gevraagd) maar wij zijn ook gaan fietsen naar kamp.
Mijn zoon is dit jaar ook gaan fietsen naar kamp 40 km. Terug werden ze opgehaald (ook de fietsen dus), maar dat was meer om tijdgebrek, school wilde nog wat andere leuke dingen met de kinderen doen, en als je dan al bijna een hele dag bezig bent met fietsen...dat is ook zo zonde.
Maxime
Maxime.M
18-07-2010 om 11:04
Oh ik herinner me ineens iets
dochter is een paar jaar geleden op kamp geweest naar Texel. Met de bus.. maar, dáár heeft ze al die dagen het hele eiland over moeten fietsen met van die huurfietsen van daar. 't kind had nog nooit zoveel gefietst achter elkaar (gaat wel op de fiets naar school) en had op dat eiland op de heen en terugweg wind tegen. Ze was ondanks het bewolkte weer, hardstikke bruin geworden en had enorme spierpijn Ze zijn het gewoon niet gewend meer.
Maxime
Wilgenkatje-
18-07-2010 om 12:46
Ze zijn het niet meer gewend
op de basisschool worden veel kinderen met de auto gebracht en gehaald. Zelfs op het VO doen sommige ouders dat nog.
Ook weet ik dat heel wat ouders voorkeur hebben voor een VO-school die dichtbij is, want zo ver fietsen, da's zo sneu.
Na het VO hebben velen een OV-kaart, en dan raken ze helemaal geen fiets meer aan. Jammer hoor.
Over 'veiligheid' - hm, ik weet niet of dat nou zo zwaar telt, volgens mij zit het vooral in de hoofden van ouders.
En hoe minder je fietst, hoe enger het lijkt (geldt ook voor zelfstandig met OV reizen trouwens; dat vinden veel auto-ouders ook eng)
Het is een kwestie van je kinderen dingen leren. Als je pas met 12 wordt losgelaten in het verkeer, is het heel anders als wanneer je al sinds je kon fietsen door je ouders werd meegenomen.
Ik weet nog goed dat mijn moeder/vader en ik toen ik klein was op moeilijke punten lopend met de fiets aan de hand overstaken. Dan leer je de situatie te overzien en gedraag je je in overeenstemming met wat je kinderhersenen aankunnen.
Tirza G.
18-07-2010 om 13:03
Meer kamp
Je hebt wél veel meer kamp voor je centen als je niet hoeft te fietsen en te tentopzetteren. Want laten we wel wezen: wat héb je daar nou aan? Volgens mij kun je 100 worden zonder een tent op te kunnen zetten. En wát is in vredesnaam een HUDO? (wil ik het weten, wil ik het weten).
Tirza (die vrijwel nooit fietst. Ik heb spierballen in mijn hersens)
Sera
18-07-2010 om 13:49
Vroeger
Als kinderen hadden wij altijd heel veel vrijheid. Ik liep vanaf mijn vijfde elke dag met mijn oudere broer naar school. Dat was ongeveer 45 minuten lopen. Eerste stuk over provincie wegen en tweede stuk door het stadje met enkele drukke kruisingen. We gingen ook wel eens liften, meestal met bekenden maar soms ook wel met vreemden. Ik kan met niet herinneren dat mijn ouders daar ooit wat van gezegd hebben maar misschien wisten ze het ook niet want ik kan me ook niet herinneren het ooit verteld te hebben.
In de vakanties zwierven we altijd kilometers rondom huis. Heel vaak maakten we uitstapjes op de fiets of lopend samen met kinderen uit de buurt. Dan waren we echt bijna de hele dag weg. Mijn ouders vonden dat best mits we onze klusjes voor die dag wel gedaan hadden. We hadden niet altijd passende fietsen dus het verschilde per jaar of we lopend of op de fiets gingen. Meestal lopend want dan konden we echt het bos in en de velden.
Toen ik een jaar of 8 was ging ik ook samen met oudere broer en jongere broer/zus naar het strandje. Dat was 30 minuten lopen. Mijn zusje kon niet eens goed zwemmen maar het water liep daar langzaam af en we moesten dan maar opletten dat ze haar bandjes om had. Het is altijd goed gegaan.
Bij mijn kinderen ben ik voorzichtiger maar ik vraag me vaak af of ik soms niet te voorzichtig ben.
Bastet
18-07-2010 om 14:20
Pelle?
Bij navraag bij mijn jongens bleek dat zij vaak in grote groepen hebben gefietst,op school of met scouting,en dat gaf werkelijk zelden problemen,ook het groep 8 kamp ging prima,met zijn allen op de fiets.En dan is er eens een aanrijdinkje,so what?Dan regel je dat en fiets je weer verder,toch?
Bastet
Brianna F
18-07-2010 om 14:26
Tirza
*****Je hebt wél veel meer kamp voor je centen als je niet hoeft te fietsen en te tentopzetteren. Want laten we wel wezen: wat héb je daar nou aan?*****
Uh, scouting? tentenkamp, zelf doen, sjorren van tafels en stoelen, in de natuur je eigen potje koken, eigenlijk het hele wezen van de scouting. Als je dat niet wilt, moet je niet bij de scouting gaan, maar naar een 5 sterren resort.
Een HUDO (Houdt Uw Darmen Open) is een zelf gegraven gat in de grond, pot erop, een tent erom en je hebt een w.c.
Tirza G.
18-07-2010 om 14:56
O ja scouting
Daar heb ik zo enorm niks mee, dat ik het altijd blokkeer in mijn hoofd.
Tirza
ijsvogeltje
18-07-2010 om 15:30
Te voorzichtig
Ja, ik denk dat onze generatie veel voorzichtiger is met de kinderen dan onze ouders waren. Deels uit gevoel van veiligheid,.hoewel die natuurlijk vooral tussen de oren zit. We zijn ons veel bewuster van alle risicos (hoe klein soms ook) dan vroeger. Volgens mij doen we erg aan risico-mijding, en ik denk dat we daar soms te ver in doorslaan.
Dat fietsen bijvoorbeeld. Grappig om te lezen dat 50 km als érg (te) wordt ervaren. Ik vind 50 km namelijk helemaal niet ver. En voor de gemiddelde 10-jarige is het heel goed te doen (alleen weten zij - en vooral hun ouders - dat nog niet). Fietsen in een groep vraagt goede begeleiding en duidelijke afspraken, maar kan prima. Ik heb ook wel eens 80 km gefietst naar een scoutingkamp (als leiding), met meiden van 10-14 jaar. Gewoon een leuke dag van gemaakt, en trots dat de meiden waren op hun prestatie!
Kaaskopje
18-07-2010 om 15:54
Brianna
Ook met rustpuntjes in een afstand van 50 km vind ik het heel wat hoor voor een 10 jarige. En op de heenweg is iedereen nog enthousiast maar je moet het verhipte stuk ook weer terug. Bij 'ons' doen ze dat op een leeftijd vanaf 14 jaar en dan heb ik er ook geen medelijden meer mee.
Ik weet nog dat wij vanuit Alkmaar naar Tuitjenhorn zijn gefietst, naar de camping daar. Dat is vanuit Alkmaar ongeveer 15 km. Beide kinderen waren onder de 10, zeg 8 1/2 en ruim 9. We hebben dat stukje in tweeën geknipt op de heenweg om het leuk te houden. Op de terugweg zijn we meen ik wel doorgereden en dat vonden ze een hele rit. En wij zijn dus gewend om te fietsen. Ik kan me niet voorstellen dat de oudste een jaar later fluitend 50 km zou hebben willen fietsen.
Nog zo'n voorbeeld: ik deed vroeger als puber regelmatig mee aan de landelijke fietsdag. Dat waren routes van zo'n 30/35 km. Ik weet nog dat ik een keer na zo'n dag zó moe was dat ik om 7 uur mijn bed inging, toen al extreem vroeg voor mijn doen, en er pas de volgende dag weer uitkwam. Ik zal zo'n 14 jaar geweest zijn. Ik weet niet waarom ik dat jaar nou zo moe was, ik denk vanwege tegenwind e.d..
Kaaskopje
18-07-2010 om 16:21
Pelle
Bij scouting doen ze graag alles zelf dus inderdaad met de auto als het te ver is.
Wij hebben nooit een vergoeding hoeven betalen voor halen en brengen. Krijgen ouders de benzine vergoed dan? Ik zal het zo eens aan mijn dochter vragen. Ze is net als leiding meegeweest naar de andere kant van het land. Ze zijn daar dan inderdaad zonder fiets en lopen alles of nemen de bus als dat noodzakelijk is.
Bij een onderwerp als dit is het heel erg afhankelijk van hoe de kinderen zijn, of ze willen luisteren, wat hun conditie is enz.. Mijn oudste dochter heb ik lang een gevaar op de weg gevonden. Maar een afstandje fietsen over een fietspad of rustige weggetjes ging prima. Ik zou dat ook wel met meer kinderen durven. Zolang maar duidelijk is dat ze moeten luisteren.
Ik reed als kind vaak in een groepje naar huis vanaf school of gewoon tijdens een fietstochtje en ik ben bij twee van die tochtjes vervelend gevallen. Dat was in die tijd geen reden om het dan maar niet meer te doen. Waarom nu wel?
Kaaskopje
18-07-2010 om 16:29
Tirza - hudo
Als je van scouting blokkeert komt het volgende toch niet aan. Het is de afkorting van 'Houdt uw darmen open'. Gekopieerd: De hudo is een begrip binnen Scouting, het is dé vervanging van het toilet met de keramieken pot. Het bestaat uit niets meer dan een gat in de grond met een gepionierd frame waarop je kunt zitten. Eventueel staan er ook zeilen omheen, om de toiletganger mee aan het gezicht te onttrekken.
Jakiro
18-07-2010 om 18:04
Ja, omdat ze er zijn.
Dit onderwerp is typisch zo'n gevalletje "vroegûh was alles beter".
In datzelfde "vroegûh" gingen er ook meer kinderen dood in het verkeer, dus zo'n slechte ontwikkeling vind ik het niet.
Tuurlijk worden de kinderen meer in de watten gelegd, er zijn nu veel meer watten dan ettelijke jaren geleden.
Er zijn fietshelmpjes (ik heb zonder leren fietsen hoor) en er is vervangend vervoer voor de fiets.
Ik snap niet wat er erg aan is, toch juist fijn dat die mogelijkheden er zijn en dat er gebruik van gemaakt wordt ?
Het is toch ook veel veiliger als er 3 kinderen met de auto gebracht worden én de bagage voor het kamp, dan dat ze in een jolige,zenuwachtige bui op de fiets aan het verkeer gaan deelnemen met een verkeerd beladen fiets ?
Om heel eerlijk te zijn, ik zie het probleem niet.
En nee, ik breng mijn dochter niet met de auto naar school, ze gaat zelf op de fiets. Afgelopen winter heb ik haar ook maar 1 keer gebracht. Neemt niet weg dat als er een goede OV tussen huis en school zou bestaan, ze wat mij betreft lekker daarmee mocht gaan.
Jakiro