mallemama
01-06-2014 om 23:38
wie vraag ik het het eerst
In de vakantie moeten papa's en mama's gewoon werken, terwijl onze lieve kindjes vrij zijn.
kinderopvang voor 3 kids is aardig aan de prijs, dus bedachten we dit jaar om ons nichtje te vragen. Dan zou ze evt. 2x een weekje bij ons kunnen logeren maar ze kan ook van haar ouders uit komen fietsen.
voor de situatie:
zij logeert in de zomer altijd 6 weken bij haar opa en oma.
ze is 14 jaar.
ik vind 14 een leeftijd waarop je volwaardig mee mag denken.
dus ik wacht tot ze bij oma is en vraag haar, waar oma bijzit hoe ze dat zou vinden.
Word oma toch kwaad...... ik had dat eerst met haar moeten bespreken!!!
uh, maar dat overleg ik nu toch met jullie samen?
als ik het alleen aan mijn nichtje had willen vragen, had ik dat wel op het sportveldje kunnen doen.
doe ik hier echt iets verkeerd? of is oma van een ander generatie?
mijn kinderen zijn 7-8-10
en kan ik dat wel aan een jongedame van 14 vragen?
graag jullie advies.
mallemamma
Ely
03-06-2014 om 09:09
Waar is Mallemama?
Ben je er nog? Of heb je alleen het draadje opgestart?
Ik sluit me overigens aan bij het gros van de reacties, ik zou het niet doen.
En Jasam, blijkbaar zit de werkwijze in jouw branche je erg hoog want ik snap echt niet dat je het er hier op deze manier ingooit. Werpt bij mij een ander licht op het fenomeen gastouder eerlijk gezegd en niet erg positief. Ik vond het flexibele en relaxte juist altijd positief aan gashouders maar jij laat een heel andere kant zien zo. Maar goed, dit zegt natuurlijk niks over je collega's .
En ik zie ook voordeel bij drie kinderen van een oppas aan huis in de vakanties vs een opvang die stuksprijzen rekent. (Mits goeie oppas) Al is het alleen maar omdat je dan je eigen afspraken van bv geen tv overdag kan laten handhaven. Maar ook met vriendjes kunnen spelen, in eigen omgeving zijn, kan heel lekker zijn in de vakantie.
Suze
03-06-2014 om 09:18
FayW
Citaat van jou:
"Kan ik dat een jongedame van 14 vragen?" Nee. Je kunt een 14 jarige vragen om een avond of een paar uurtjes op te passen, maar niet voor een hele week.""
Wat gek dat jij "Nee" antwoord.
Natuurlijk KUN je het wel vragen! Jij VINDT dat je dat niet moet doen.
Ik vind het zo opvallend dat sommige mensen (jij, maar ook anderen) op sommige vragen zo stellig antwoorden alsof er maar één waarheid is, dus dat er maar één antwoord (in dit geval "nee") mogelijk is. In plaats van dat ze aangeven dat zij van mening zijn dat je dat niet zou moeten doen. Een beetje meer nuance in antwoorden lijkt mij best handig, vooral omdat je ook niet alle ins en outs van de situatie kent (en ook omdat jij ook maar een mening hebt, net zoals anderen een - soms andere - mening hebben).
vlinder72
03-06-2014 om 10:55
Jasam
Mijn kinderen gaan naar de BSO maar niet in de vakantie. Opa's en Oma's en neven en nichten vinden logeer partijtjes namelijk heel erg leuk. Door de week of in het weekend is daar nauwelijks mogelijkheid toe in verband met sport van de kinderen (kost bijna de hele zaterdag) en bezoek en andere dingen op zondag. Dus blijven de vakanties over. Ik neem zelf een week vrij in de voorjaarsvakantie, drie weken in de zomer en dan tijdens de andere vakanties misschien eens ergens een dag hier of daar. Ik werk 24 uur en dat allemaal gecombineerd met logeerpartijen zorgt ervoor dat er nauwelijks opvang in de zomer nodig is. En is dat wel nodig dan nemen wij een losse dag af.
En zo zullen veel ouders vakanties overbruggen.
En nee, ik denk dat echt niet dat dat zielig is voor de BSO. De BSO is namelijk ook erg duur als je weinig terugkrijgt en vier kinderen hebt.
Ik denk overigens dat een 14 jarige best op kan passen maar dan moet je het wel zien als aanwezig zijn. En niet de hele week maar een paar dagen moet lukken. Mits de ouders in de buurt werken zodat ze zo thuis kunnen zijn als er iets is. En geen uitstapjes naar de bioscoop of zwembad. Gewoon thuis zijn bij de kinderen moet toch kunnen? Ik zou het dan wel van te voren met de ouders bespreken. Wij willen ook ons overbuurmeisje vragen om af en toe 's avonds of 's middags even op te passen (onze kinderen zijn 11, 10, 8 en 5 jaar). Maar dat bespreek ik wel eerst met haar moeder.
Bulletje Bliep
03-06-2014 om 12:05
ik weet het niet maar
je beginpost gaf mij al wat kriebels. De verhoudingen zijn een beetje zoek voor mijn gevoel, en je probeert jezelf bij voorbaat schoon te praten.Ik snap dat je het een prettige oplossing lijkt maar het is maar de vraag of het ook een verantwoordelijke is.
Dat zit hem in het overdreven stellen dat een 14 jarige zo verantwoordelijk is en zelf kan bepalen, bla bla bla.
Daarbij komt dat het feit dat je jouw eigen kinderen dan ineens aanduidt als ' lieve kindjes' terwijl je het over 7-8-10 jarigen hebt. Lieve kindjes dan denk ik eerder aan een rustige baby of peuter tot een jaar of drie.
Het geeft mij ook het idee dat diep in je hart vindt dat het een grote eer is dat je dit meisje ervoor vraagt en dat ze jouw kinderen wel geweldig moet vinden.
Ten derde vind ik het zo gek dat je wacht tot dat meisje bij oma is en het dan voorstelt. Een meisje van die leeftijd moet toch juist met haar eigen ouders kunnen bespreken of zij dat aankan en zo ja, onder welke condities?
14 jaar vind ik zelf ook absoluut geen leeftijd om zulk verantwoordelijk werk te gaan doen. Het ligt erg aan de 14 jarige per persoon, maar in principe niet hoor.
En dan nog even een opmerking naar enkele forumgenoten. Ik vind het erg vervelend dat jullie mallemama beschuldigen van knieperigheid, zuinigheid of iets van dien aard.
Ten eerste is het helemaal niet verkeerd om geen tot weinig geld uit te wille geven en ten tweede kunnen wij niet in mallemama's portemonnee kijken hoe moeilijk zij het al heeft. Dus dat soort waardeoordelen vindt ik onnodige en onredelijk.
Dalarna
03-06-2014 om 17:48
nou bulletje
10 euro per uur gaan betalen dus wellicht wel 90 euro per dag en dan 10 dagen zal uitkomen op 900 euro... noem dat maar zuinig. Ik denk dat je goedkoper uit bent bij de BSO!
Katniss
03-06-2014 om 17:56
Dalarna
Op de bso betaal je rond de 6,50 euro per uur per kind. Ik krijg (als alleenverdiener) ongeveer 70 procent aan toeslag, maar de meeste tweeverdieners een stuk minder. Hoewel ze voor het tweede en volgende kind waarschijnlijk wel weer meer krijgen. Ik vermoed dus dat ze bij de bso duurder uit zijn dan dat, maar bij een laag inkomen zal de vergelijking anders uitpakken.
Feit blijft dat je niet van een 14-jarige mag verwachten dat die 11 uur per dag draait. Dat mag een BSO-leidster ook niet.
FayW
03-06-2014 om 18:56
Speciaal voor Suze
"Kan ik dat een jongedame van 14 vragen?" Ik vind van niet. Je kunt een 14 jarige vragen om een avond of een paar uurtjes op te passen, maar naar mijn mening niet voor een hele week.
Hanne.
03-06-2014 om 21:25
prijs
Ik denk ook dat bso wel eens tarieven die ger bovenr kanorm liggen kan er zoijn dan een nichtje betalen. Ik betaal netto plm 4-5 euro per uur voor de bso. Voor 3 kinderen. En dan hebben wij een bovenmodaal inkomen.
Maar als je een BSO hebt met tarieven die ver boven de norm liggen kan er zo 2-3 euro per kind per uur bij komen.
14 vind ik ook jong om een hele week fulltime op te laten passen
Bulletje Bliep
04-06-2014 om 19:23
dalarna
nou bulletje
10 euro per uur gaan betalen dus wellicht wel 90 euro per dag en dan 10 dagen zal uitkomen op 900 euro... noem dat maar zuinig. Ik denk dat je goedkoper uit bent bij de BSO!
Ik snap geen bal van jouw reactie. Het enige wat ik over geld zeg is dat ik het onredelijk vindt dat TS ervan beticht wordt overdreven zuinig te zijn en dat ik vind dat anderen daar niet over moeten oordelen.
Puck
05-06-2014 om 13:46
ik zou het ook niet doen
Ik kan oma's reactie heel goed begrijpen, nichtje zou anders die weken bij haar zijn. Maar dan nog heeft oma hier ook geen recht in, evenals nichtje zelf. Een kind van 14 valt nog altijd volledig onder de verantwoordelijkheid van de ouders en volgens mij is het enige juiste dat je dit met nichtje en haar ouders had besproken. En niet bij oma waar één van de ouders van het nichtje niet bij is. Ik vind het een erg onhandige move.
En los daarvan: ik snap niet dat jij een 14 jarige de volledige verantwoording durft te geven over 3 kinderen. Voor een avondje of een middagje kan dat prima, maar 2 hele weken. Sorry, ik vind het een onzalig plan. Stel dat er wat vervelends gebeurt dan is een grote meid van 14 ineens maar een heel klein meisje dat echt hulp en steun kan gebruiken van een volwassene.
Ik zou het plan linea recta de vuilnisplan in gooien en zowel moeder als oma melden dat je het bij nader inzien geen strakke actie vond om het op deze manier aan te pakken.
Kaaskopje
05-06-2014 om 20:03
Kinderen te oud t.o.v. de oppas
Ik vind dat de kinderen net iets te oud zijn vergeleken met je nichtje. Je nichtje moet overwicht op de kinderen hebben. Daarnaast vind ik 14 jaar voor een oppas een 'start' leeftijd. Oppaswerk met zo min mogelijk risico. Een 14-jarige de verantwoordelijkheid laten dragen voor kinderen die gewoon hun gang mogen gaan, in de vorm van huitenspelen, naar vriendjes toegaan, vriendjes over de vloer hebben en dergelijke, is voor ervaren ouders soms al hectisch, maar die zijn er in meegegroeid.
Ik vind je plan oprecht sympathiek, maar ik denk dat je er een andere draai aan moet geven. Vind oma het niet leuk om af en toe op het hele stel op te passen?
Kaaskopje
05-06-2014 om 21:00
Oppastarief 10 euro o.t.
Een volwassen oppas 10 euro per uur betalen, vind ik uitermate netjes. Voor een jongere vind ik het te royaal. Mijn dochters van 21 en 23 krijgen na jaren oppassen in dezelfde gezinnen nog niet eens zo'n bedrag. Inmiddels heeft mijn oudste dochter de vraag gekregen of ze op werkdagen op kan passen. Mijn dochter heeft gezegd dat ze dat wel wil, maar dat ze haar dan net zoveel moeten betalen als wat ze bij haar werkgever verdient. Ze heeft daar een 'weinig uren' contract en kan dus wel eens oppassen in plaats van haar normale werk te doen, maar dan wel tegen hetzelfde loon. De afspraak is dat ze voor dat geld ook wat licht huishoudelijk werk erbij doet.
Een 14-jarig kind 10 euro gunnen omdat het zulk verantwoordelijk werk is, vind ik een beetje scheef ten opzichte van volwassen mensen die hetzelfde verdienen. Een 14 jarige mag eigenlijk al heel tevreden zijn met 3 euro per uur. Dat is meer dan een 15 jarige bij een 'witte' werkgever verdient.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.