mallemama
01-06-2014 om 23:38
wie vraag ik het het eerst
In de vakantie moeten papa's en mama's gewoon werken, terwijl onze lieve kindjes vrij zijn.
kinderopvang voor 3 kids is aardig aan de prijs, dus bedachten we dit jaar om ons nichtje te vragen. Dan zou ze evt. 2x een weekje bij ons kunnen logeren maar ze kan ook van haar ouders uit komen fietsen.
voor de situatie:
zij logeert in de zomer altijd 6 weken bij haar opa en oma.
ze is 14 jaar.
ik vind 14 een leeftijd waarop je volwaardig mee mag denken.
dus ik wacht tot ze bij oma is en vraag haar, waar oma bijzit hoe ze dat zou vinden.
Word oma toch kwaad...... ik had dat eerst met haar moeten bespreken!!!
uh, maar dat overleg ik nu toch met jullie samen?
als ik het alleen aan mijn nichtje had willen vragen, had ik dat wel op het sportveldje kunnen doen.
doe ik hier echt iets verkeerd? of is oma van een ander generatie?
mijn kinderen zijn 7-8-10
en kan ik dat wel aan een jongedame van 14 vragen?
graag jullie advies.
mallemamma
Juno
01-06-2014 om 23:42
Natuurlijk
Overleg je eerst met oma. Nichtje is immers daar te gast en oma heeft misschien ook plannen met haar of plannen gewijzigd.
Als oma en ouders het ermee eens zijn, kan je vragen of nichtje het überhaupt ziet zitten. Je had het IMHO ook niet op een sportveldje kunnen vragen, eerst de verantwoordelijke meerderjarigen polsen.
Jaina
01-06-2014 om 23:43
Eerst aan oma en moeder
Als ze normaliter zes weken bij oma logeert en dus onder de verantwoordelijkheid van oma valt lijkt me het logisch dat je de vraag eerst bij haar moeder en eventueel bij oma legt. Uiteindelijk is haar moeder natuurlijk eindverantwoordelijk dus het is logisch om eerst moeder te vragen. En daarna zou ik ook oma vragen omdat ze dus 6 weken bij oma logeert en oma misschien al plannen heeft. Daarna zou ik het pas aan nichtje zelf vragen.
Overigens vind ik ook dat je het best aan nichtje zelf kan vragen gezien haar leeftijd maar als oma normaliter de zomervakantie logistiek regelt is het logisch om dit eerst via oma te spelen.
Myrna
02-06-2014 om 07:33
Werk
Als ik het goed lees wil je je nichtje twee keer een week laten oppassen? Dat zou ik niet doen.
Jasam
02-06-2014 om 07:59
Tja, vanuit mijn optiek
Jammer dat je de kinderopvang uitsluit.
Ik ben gastouder, en mijn oppaskinderen worden juist op de dagen dat er wat te verdienen valt, uitbesteed aan oma' s en opa's.
Als gastouder sta je het hele jaar klaar voor alle voorkomende werkzaamheden. Naar zwemles, naar voetbal, op en neer naar school enz.enz.
Je krijgt geen vakantiegeld, geen ZW, geen WW, geen pensioen.
Je werkt in principe voor een prikkie, 4,50 per uur bruto per kind en dat is all-in, met broodjes, drinken, snoepjes en fruit.
En als de kinderen dan een vrije dag hebben of vakantie, gaan ze ineens naar buurvrouw, zus of Oma.
Denk ook eens vanuit de positie van de vaste oppas.
Leen13
02-06-2014 om 08:26
Oma
Natuurlijk kun je dat vragen aan het meisje zelf. Maar ik vind 14 jaar ook nog wel wat jong. Je had het ook eerst aan haar ouders kunnen vragen. Maar een welgemeend excuus als oma zich gepasseerd voelt kun je ook maken hoor. Je kunt niet altijd alle verwarring voor zijn. En oma rekent erop dat het meisje 6 weken komt, dus je verandert ook haar verwachting.
Maar tenzij het meisje al veel ervaring heeft vind ik een week op 3 kinderen passen voor een 14jarige echt teveel.
Ik deed het toen ik volwassen was op de kinderen van mijn zus. Een dagje, niet eens een week.
Een meisje alleen kan voor lastige situaties komen te staan. Kan ze niet met oma samen oppassen?
Natuurlijk is geld ook een reden. Maar ik bracht ze toch maar naar de opvang. Een 14 jarige laten oppassen op 3 kinderen is een noodmaatregel. Die laat je eerst eens een avondje oppassen, dan een keer een dagje met 1 kind optrekken, maar 3 kinderen en het huis erbij vind ik niet echt verantwoord.
Yura
02-06-2014 om 08:28
Mijn dochter zou het niet mogen
Ik heb een dochter van 14, maar ik zou toch aardig pissig zijn als mijn zus te gierig zou zijn om de kinderopvang te betalen en mijn dochter als goedkope oplossing zou vragen. Poeh he 3 kinderen hele dagen, dat is nogal een verantwoordelijkheid voor een 14-jarige. Wat betaal je dan? 3 euro per uur? Dat is toch zo'n beetje het gangbare babysittarief? Paar uurtjes babysitten in de avond vind ik toch heel wat anders dan een volledige week oppassen. Moet ze ze dan de hele dag thuis vermaken of gaat ze zelfstandig met ze op de fiets naar het zwembad, kinderboerderij, dierentuin, bioscoop? Ik had het dus ook verboden.
Overigens vind ik dat oma er niks mee te maken heeft, een 14-jarige mag echt wel zelf weten hoe ze haar vakantie indeelt en of ze wel of niet bij oma gaat logeren.
Thursday Next
02-06-2014 om 09:09
eens met Yura,
ik zou een 14-jarige niet een hele dag op kinderen van 7, 8 en 10 laten passen.
Christel
02-06-2014 om 09:36
14 is te jong
De ene 14-jarige is de andere natuurlijk niet, maar over het algemeen vind ik 14 te jong om een hele dag de verantwoordelijkheid te hebben over 3 (!) kinderen. Wat doet ze als er eentje onverhoopt een gat in haar hoofd valt? Is er dan wel achtervang aanwezig?
Mijn 17-jarige past op mijn kleuter, hij haalt een keer uit school en hij brengt een keer naar school. Ik betaal hem daarvoor 3,50 euro per uur. Wat ga jij je nichtje betalen? Ik vind het nogal wat hoor, 3 kinderen, dat moet toch zeker een tientje per uur zijn.
Suze
02-06-2014 om 09:43
Hangt van 14-jarige af
De ene 14-jarige is de andere niet. Hangt er dus vanaf.
Hangt ook af van haar ervaring. De kinderen zijn al ouder, maakt het op zich makkelijker dan met hele kleintjes. En hoe goed ze haar nichtjes/neefjes kent, of ze vaker op hen opgepast heeft.
Een hele dag lijkt me in principe voor veel 14-jarige meisjes (die ik dan ken) geen probleem), maar een hele week lijkt mij dan wel weer veel.
Ik deed vroeger soms 2 dagen in een week en een ander meisjes ook 1 of 2 dagen (en die waren misschien inmiddels 15), maar probeerde dan juist ook niet 2 dagen achter elkaar te doen.
Suze
02-06-2014 om 09:45
Jasam
Misschien gaan die 3 kinderen naar de BSO (geen gastouder die gedupeerd wordt).
NB Ik had vroeger ook BSO en deed het inderdaad ook zo. Duur is toch duur, maar snap dat jij als gastouder het jammer vindt.
amk
02-06-2014 om 09:53
suze
Ik ben het wel met Jasam eens. En duur, met de teruggave betaal ik netto nog geen euro per uur aan de BSO voor 1 kind, en met 1 kind krijg je toch het minste terug. En ik heb zeker geen laag inkomen.
Wel neem ik nu geen vakantieopvang meer af omdat mijn kind dan niet gaat omdat ze op vakantie is. Maar als ik in de vakantie moet werken en ze is bij mij koop ik die dagen daar graag in. Goedkoper dan een buurmeisje in huren.
Mark74
02-06-2014 om 11:38
ridicuul
Ik vind het ridicuul en eigenlijk gewoon onverantwoordelijk om een meisje van 14 een hele week op te laten passen op drie jonge kinderen.
Jullie zijn blijkbaar te knieperig om daarvoor te willen betalen en willen het dat meisje gratis laten doen. Waarom zou ze dat willen? Denk je dat het voor haar een feestej is om de hele week verplicht bij jullie thuis te zitten met drie kinderen.
Wat als die kinderen ruzie krijgen? Iki vidn het enorm egoistisch en gemakzuchtig gedacht.
verder, zoiets bespreek je eerst eens met de ouders van het meisje, die hebben er ook nog iets over te zeggen lijtk me. Nu lijkt het alsof je een meisje van 14 in een situatie probeert te brengen dat ze geen nee durft te zeggen.
Mark74
02-06-2014 om 11:40
Jasam
Wat jij zegt vind ik onzin. Het is als ouder niet mijn verantwoordelijkheid om jou van een vast inkomen te voorzien. Ik ga de kinderen niet naar een gastouder brengen op dagen dat ik die niet nodig heb omdat jij dat inkomen graag wilt hebben.
Wat is het volgende? De bakker die gaat klagen dat ik thuis zelf mijn brood/cake bak, of dat oma mij een zelfgebakken cake meegeeft?
Mark74
02-06-2014 om 11:54
Jasam
Hoezo vogelvrij?
Het staat je overigens vrij om, net zoals kinderdagverblijven, contracten aan te bieden waar iedere maand hetzelfde bedrag wordt betaald voor een aantal dagen in de week, ongeacht of de kinderen komen of niet.
Jasam
02-06-2014 om 13:17
Sorry Mark
Zo werkt het in de gastouderopvang niet. Hier wordt niet met contracten gewerkt, niet met dagdelen, alleen uren geschreven die afgenomen worden.
Zou mooi zijn, lijkt me wel wat.
Helaas worden de uren die de kinderen niet zijn geweest aan het eind van het jaar netjes verrekend en terug betaald.
OT
Maar even iets anders, wat nu, als jou baas zegt: Kom eens even hier Mark, het gaat wat slapjes en de komende weken heb ik even geen werk voor je, kom over 3 weken maar weer, en oh ja, je krijgt niet betaald, en door omstandigheden heb je ook geen recht op WW.
Zo ligt het ongeveer!
Haaknaald
02-06-2014 om 13:25
Aan wie het eerst vragen?
Als het gaat om een meisje van 14 zou ik het eerst aan de ouders van dat meisje vragen, dan aan het meisje zelf en dan pas aan oma.
Oma heeft leuk haar kleindochter 6 weken te logeren maar heeft in dit verhaal geen "stemrecht".
Als ouders en meisje van 14 het plan goedkeuren en de deal gaat door is dat jammer voor oma.
Persoonlijk vind ik een meisje van 14 nog erg jong om hele dagen op te passen op kinderen die nog geen 10 jaar jonger zijn dan zij zelf.
In het verleden deed ik als tiener ook wel oppas klussen van meerdere dagen maar dan was ik 18 en de kinderen in kwestie tot 9 jaar maximaal.
Mijn dochter van toen 11 heeft vorig jaar zomer op de camping ook een paar uurtjes opgepast op een meisje van 3 maar daar stond onze tent naast en als er paniek zou zijn geweest kon ik haar zo helpen.
Hanne.
02-06-2014 om 13:27
0 uren contract
Dat heet een 0 uren contract. Komt in veel sectoren voor
.
Mark74
02-06-2014 om 14:15
Jasam
Ik heb een vast contract met mijn baas. Jij hebt geen baas. Dat is het verschil. Jij hebt klanten die een dienst afnemen, net zoals ik brood afneem bij de bakker. Het zou wat zijn als de bakker zegt: luister Mark, jij koopt elke week drie broden, dus ook als jij op vakantie gaat betaal je voor drie broden, of je ze nou afneemt of niet.
Moet hij vooral doen, dan ga ik naar een andere bakker.
Ik snap je klacht eigenlijk niet. Dit had je toch kunnen/moeten weten voordat je dit werk ging doen.
Jasam
02-06-2014 om 15:59
Ik wil dit draadje niet kapen, Mark
..
Om antwoord te geven aan de TS
Eerst vraag je de moeder van het meisje van 14.
Daarna het meisje van 14.
En het is aan de moeder en het meisje om oma in te lichten, en niet jouw taak.
Daarnaast, welke back-up regel je voor dit meisje?
Jasmijn
02-06-2014 om 16:17
eerst moeder inderdaad
Je had het m.i. eerst aan de moeder van het meisje moeten vragen vind ik, hier is dochter ook al een paar keer blij gemaakt door een schoonzus met een vraag rechtstreeks naar mijn kind (meegaan met weekendjes weg naar het buitenland) en daarna pas aan ons. Dat is zo onhandig, zelf sta ik met een blij trappelend kind en nee zeggen kan dan (achteraf) al bijna niet meer, de plannen die we zelf hadden moeten dan maar in de ijskast (want zo belangrijk waren die niet, maar het gaat om het principe) dus hier ook, eerst overleg met de moeder van het meisje. Verder weet ik niet wat 2 weken oppassen precies inhoudt bij jullie, is dat meisje dan van 8 tot 18.00 aan het oppassen o.i.d. of gaat het om hele andere tijden. Ik vind het best veel inderdaad en hoeveel wilde je haar betalen.
Verder snap ik je best Jasam, maar ik zou daar toch echt geen rekening mee houden, als ik mijn kinderen gratis of voor heel weinig door opa en oma zou kunnen laten oppassen en iedereen vind dat leuk dan zou ik dat toch echt doen, voor ons is het ook fijn om wat geld uit te sparen. Ik ga (waar dan ook) geen dingen regelen om anderen aan geld te helpen zonder dat dat een noodzaak heeft voor mij. (tenzij ik een keer een goed doel moet steunen misschien)
Dalarna
02-06-2014 om 17:29
waarom gaat dat meisje naar oma?
Ik vraag me vooral af wat een 14jarige puber zes weken lang bij oma doet? Is dat ook niet een vorm van 'oppassen' omdat ze niet zes weken alleen kan zijn omdat HAAR ouders werken?
Zoja: die vraag je niet voor je 'lieve kindjes' als 'pappa's en mamma's' moeten werken.
Zonee: ik vind een meisje van 14 ook te jong om twee lange weken voor drie kinderen te zorgen. Ik geloof heus wel dat veel meiden dat aankunnen en dat ze ook wel gewoon belt als er een een gat in zijn hoofd valt maar leuk is anders.
Katniss
02-06-2014 om 18:24
Vast wel
Ik denk wel dat een 14-jarige dat zou kunnen, maar ik zou niet toestaan dat mijn dochter voor een appel en een ei een week op drie kinderen zou passen. Dus een normale vergoeding voor dit soort werk (3 kinderen, 10 euro per uur), en ik zou het ook wel willen hebben over de verantwoordelijkheid. Als inderdaad iemand een gat in zijn hoofd zou vallen, wie rijdt er dan naar de SEH? Overigens zou mijn dochter dat 'baantje' echt niet aannemen, en ik denk niet dat je pubers gaat vinden die een hele week (5 dagen?) op drie kinderen willen passen. Die kinderen kunnen toch geen kant op? Ik zou het niet aandurven om het hele spul samen bijv. naar het zwembad te laten gaan.
Dalarna
02-06-2014 om 19:51
Katniss
Dan vraag ik me toch weer af waarom de prijs opeens 4x het minimumjeugdloon voor 15 jarigen moet zijn
FayW
02-06-2014 om 19:51
Nee
"Kan ik dat een jongedame van 14 vragen?" Nee. Je kunt een 14 jarige vragen om een avond of een paar uurtjes op te passen, maar niet voor een hele week.
Tijgeroog
02-06-2014 om 19:59
Dalarna
Omdat dit een hoop meer concentratie, verantwoordelijkheid, inlevingsvermogen, improvisatietalent, incasseringsvermogen en uithoudingsvermogen vraagt dan een middagje vakkenvullen in de buurtsuper.
Dalarna
02-06-2014 om 20:42
Tijgeroog
Waarom krijgt een gewone volwassene dan niet vier keer het minimumloon als kinderoppas?
Mussie
02-06-2014 om 20:44
Jongedame van 14
Je noemt haar een jongedame van 14 en vindt dat ze volwaardig mee mag denken. Ik vind dat je je wel moet realiseren dat zij ook nog een kind is. Wat zei ze eigenlijk zelf toen je het vroeg?
Wat oma betreft, ach, ik snap haar wel een beetje. Je hebt een beetje de verkeerde volgorde gekozen.
Katniss
02-06-2014 om 20:55
Dalarna
Gevoelsmatig, omdat ik niet wil dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als ze formele opvang zouden inhuren zouden ze het ook kwijt zijn, en misschien nog wel meer. Dit is dus gewoon de prijs die ervoor staat. Graag of niet hoor. Misschien is er anders nog wel een 12-jarige die het voor minder doet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.