Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wie heeft gisteren zomergasten gezien?

Nog maar vers terug van vakantie heb ik mezelf gisteravond om 2015 op de bank geparkeerd om tot mijn volle verbijstering pas om 2315 weer op te staan. Ik had nog nooit van die hele Erik van Lieshout gehoord, maar ik heb werkelijk ademloos zitten kijken. Man heeft de kinderen op bed gelegd, de vaatwasser ingeruimd en me koffie gebracht maar ik was volledig in trance. En het zit nu vanochtend nog steeds in mijn hoofd. Ik weet nu nog steeds niet wat ik van de hele man moet denken. En eigenlijk ook niet wat ik nou echt van de uitzending vond. Behalve dat het onvoorstelbaar intrigerend was. Iedere minuut. Wat een afwisseling van onwapenende eerlijkheid, verlegenheid, schizofrenie, diepgaande onbegrijpelijke filsofische gedachtenkronkels, emoties en nog veel meer. Petje af voor Jelle trouwens. Knap gedaan.

Ben ik de enige die het zo bijzonder vond?

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

22-08-2011 om 11:40

Wij hebben hem omgezet

Wij trokken deze gast en zijn beeldkeuzes absoluut niet, hebben hem na een half uur omgezet. Ons iets te schizofreen...

Alle andere afleveringen dit jaar vonden wij erg goed, Jelle zit duidelijk beter in zijn rol dan vorig jaar.

grt Prakje

Horeloos

Ingrid, je had vorige week moeten zien! Serieus, mag ik die aan je opsturen? Die was zooo bijzonder.

En wat die van Lieshout betreft, nou, als dat aankan dan heb je een goede vakantie gehad! Ik heb al weer drie weken gewerkt, kinderen een week naar school, en ik was te moe. Voor een normale gast. En voor deze gast al helemaal. De man was inderdaad het omgekeerde van sprakeloos. Hij maakte mij Horeloos. Ik wist niet meer wat ik binnenkreeg. Uitgezet. Wel opgenomen. Had van te voren al gezegd dat ik om half tien naar bed wilde, maar ik moest man ervanaf trekken. Die zat ook ademloos te kijken. Wat was dít nou?

Bij dat eerste filmpje zei ik al tegen man (ik durf hem niet meer anders aan te duiden) dat we dit aan de kinderen moesten laten zien, dus ook dat filmpje met die 367 shots in 1,5 minuut hebben we op de harde schijf staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 13:20

Afgehaakt

Wij zijn ook fervente Zomergasten-kijkers, maar het is dit seizoen niet helemaal onze smaak. De eerste aflevering met Step Vaassen vond ik leuk. Ik heb het gister echt geprobeerd, maar na een poosje heb ik de tv toch op iets anders gezet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-08-2011 om 13:24

Vreselijk

Ik kon het haast niet geloven dat hij vertelde over zijn vriendin, ik kon alleen maar denken "Je zal met deze man samen moeten leven!".

Vond de fragmenten ook niet interessant, heb de aflevering wel op de achtergrond aan laten staan, maar vond deze veruit de minste van de serie.

Wel knap hoe Jelle ermee omging trouwens.

Zus

Zus

22-08-2011 om 14:28

Wel bijna uitgekeken maar

Ik vond hem wel erg vermoeiend maar inderdaad boeiend genoeg om te blijven kijken. De fragmenten vond ik saai trouwens, erg eenzijdig. Maar waar ik mij aan ergerde is dat hij heel vaak de vragen van Jelle niet begreep. Dan vond ik dat Jelle een goede vraag stelde, waarvan ik het antwoord graag gehoord had en dan snapte die man het niet. Maar afijn, verder heel aparte man, intrigerend om naar te kijken.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 14:41

Al bij voorbaat

Niet gekeken. Het stukje in de krant was genoeg Overigens: de eerste zomergast van MM Huijbregts en niet Stepje MM was een ideale gast, denk ik. In elk geval niet bang om zichzelf bloot te geven.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 15:09

Tirza

ah...Marc Marie, natuurlijk heb ik hem ook gezien Foutje.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 16:39

Hahahahha kaaskopje

In eerste oogopslag leek het net of je MM een foutje vond ))))
Overigens heb ik wel de hele uitzending van Stepje zitten denken: wie noemt z'n kind nou Stép?

Tirza

Belle Époque

Belle Époque

22-08-2011 om 18:52

Niet mijn ding...

Hoewel ik juist wel erg van de "kunst" ben. Maar ik heb niks met deze man.
Verder vond ik de beelden van het crackhoertje behoorlijk expliciet. Je keek zó naar binnen, nadat ze eerst doggystyle genomen werd. Ik ben niet snel geschokt en mijn kinderen weten aardig wat er in de wereld te koop is, maar ik vond het toch even niet zo'n goed idee met een 16-jarige puber op de bank.
Het beginfilmpje met al die eet-beelden vond ik weer wel apart (inderdaad, die peuk...!), en ook Klaus Kinsski (hoezo, mooi van lelijkheid) was interessant (bestaat dat nog, dat soort theater?). En ook de wandtekening vond ik niet verkeerd.
Maar verder... Nee. Die man riep een boel irritatie bij me op, ik kon geen zin van hem volgen. En ik heb ook het idee dat er iets van irritatie in de studio hing, maar dat kan mijn eigen projectie zijn.
Overigens heb ik, net als voorgaande jaren, wel weer de vraag in mijn hoofd "wat zou ik zelf kiezen als ik Zomergast zou zijn..."

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 23:56

Step

Daar had ik het nou ook over met mijn man, Tirza. Stepperdestep, daar komt Step. Is het een zuidnederlandse naam? In het zuiden zijn de namen tenslotte heel soms anders dan in het noorden, alles kan

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 23:57

M.m.

Nee hoor. Ik vind Marc Marie geen foutje

Egel

Egel

23-08-2011 om 00:47

Step(h)

Step was toch Steph? Dus ze zal eigenlijk wel Stephanie genoemd zijn?
Dat vond ik een superuitzending en die van Lilian Goncalves-.. ook. Ik was van die twee zwaar onder de indruk. Dat ben ik niet eens gauw. Die vent van gisteren, daar was ik echt niet voor in de stemming. Ik moest mijn moeder nog even ergens voor bellen , de tv ging op 'geluid uit' en wat ik toen zag was al erg genoeg (zie die eerdere post, over dat doggystyle en zo). Tv uitgezet.

Limburgers

Step komt uit Simpelveld, en in Limburg hebben ze (voor mijn noordelijke oren althans) heeele vreemde namen. Wiel, Lei, Sjeng, en dat zijn dan nog maar alleen de mannen.

Ik vermoed ook dat Stepje destijds Stephanie gedoopt is.

De eerste keer dat ik een Zomergasten-uitzending helemaal heb uitgekeken trouwens (ik heb er het geduld niet voor), maar dat was vanwege onze banden met Indonesië natuurlijk verplichte kost. Maar bepaald geen straf.

Die uitzending met Lilian Goncalves wil ik eigenlijk nog wel nazien op Uitzending gemist, want ik heb maar een deel gezien en vond het wel interessant (bovendien vind ik haar accent zo mooi om naar te luisteren)

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2011 om 09:45

Niet

Wij waren helaas met vakantie toen MM en Dick Schwaab aan de beurt waren, dus die heb ik gemist (ik heb al wel wat fragmenten van DS terug zitten kijken maar te weinig tijd daarvoor). Step Vaessen heb ik gezien, en vond ik heel boeiend. Vorige week met Lilian Concalves vond ik heel bijzonder (wel wat sloom, maar aangenaam sloom). Beiden zeer interessante vrouwen.

Eergisteren ging ik er ook voor zitten (alle klusjes gedaan, heel bewust, om niks meer aan mijn kop te hebben) en binnen een kwartier was ik afgehaakt. Sorry. Vast een heel interessante man, maar ik trok hem absoluut niet. Knettergek werd ik ervan. Dus helaas. Mijn zus belde en ik ben nooit meer teruggekeerd naar de TV. Ik had ook van mijn collega's geen andere reacties gehad, dus ik dacht dat iedereen het zo ervaren had.

Ik vind het dus erg bijzonder, IngridT, dat jij het zo goed vond! Blijkbaar heb ik het de kans niet gegeven om door te dringen. Haast een reden om toch nog wat te gaan na-kijken

Margje

Vic

Vic

23-08-2011 om 13:51

Je staat niet alleen

Ik las vanmorgen dat de aflevering met Erik van Lieshout 265.000 kijkers heeft getrokken. Schijnbaar zijn er ook veel mensen die het heel bijzonder vonden, gezien alle reacties die ik inmiddels heb gelezen.

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2011 om 23:13

Nou

Het staat toch écht overal als Step. En niet als Steph.

Tirza

IngridT

IngridT

24-08-2011 om 10:04 Topicstarter

Nou...of ik het nou echt goed vond....

...dat weet ik eigenlijk helemaal niet. Het was voornamelijk intrigerend. Ik heb zelden iemand op tv zo openhartig horen praten terwijl ik er echt eigenlijk geen touw aan vast kon knopen. Maar zeker weten dat het bvoor hem volstrekt logisch was wat ie alemaal ter melden had. En dat er een overduidelijk 'lijn' in zat. En het rare is dat dat klaarblijkelijk niet uniek is voor kunstenaars, want een deel van de beelden die hij liet zien waren interviews met andere kunstenaars die (voor mij) semi-zoortgelijke wartaal lieten horen, maar als Jelle en een parel van een zen-boedhisstisch-I-Ching klinkens citaat uitplukte waar je minstensd een wek over zou kunnen nadenken dan riep erik meteen 'Ja,ja' precies!'. Echt onvoorstelbaar.

En het rare is (was dat belle die dat schreef?) ik heb eigenlijk normaal helemaal niks met kunst.

Wel met wetenschap trouwens, maar die uitzending met Dick Swaab vond ik dus nogal slaapverwekkend eerlijk gezegd.

Heeft iemand trouwens het bijna eind gehaald toe ie vertelde dat zijn atelier eigenlijk een gevangenis was? Waar ie eigenlijk helemaal niet uit wilde en kon!? En dat ie om dat op te lossen nu een acteur had ingehuurd die al wekenlang in zijn atelier zat om 'Erik v Lieshout' te spelen zodat ie af en toe zelf wegkon? (of zoietsd. Ik zal net als Jelle de echte kern vd zaak wel gemist hebben). Nog nooit zoiets verbijsterends gehoord.

Nou ja. Misschien waren het wel de 2 1/2 tv loze week op vakantie die maakten dat ik zo gebiologeerd was door deze mallotige tv avond!

Ingrid

krin

krin

24-08-2011 om 10:13

Een stuk gezien

Ik neem alle zomergasten in behapbare stukken tot mij (zonder Chianti, overigens).
De man is inderdaad een soort apart. Zelden iemand zo vrijuit zien praten bij Zomergasten. Geen enkele zorg of Jelle het wel volgde, geen enkele zorg hoe hij overkwam (doorgedraaid), vol overtuiging. En hoe onnavolgbaar zijn kunstrelaas vaak ook was, ik vond het niet pseudo-intellectueel, pretentieus of kijk mij eens artistiek wezen. Authenthiek, als het ware, al vind ik dat woord besmet.
En ik snap nu ook het geheim van Jelle. Hij is een kameleon. Een (te) empatisch, (te) respectvol interviewer. Hoe ingetogener en bescheidener de gast, hoe meer hij zich ook op de vlakte houdt, en dan wordt het ook vlak. Het was dan ook niet zo dat hij zich wonder boven wonder staande hield tegenover deze man, hij nam de kleur van zijn gespreksgenoot aan en kwam ook los(achtig).

IngridT

IngridT

24-08-2011 om 10:23 Topicstarter

He dank je krin....

Dat zeg je precies goed. Open & authentiek. Het was idd een uniek inkijkje in een volgens mij heel-erg-niet-mainstream brein. Heerlijk 'puur'. Ik heb later nog eens wat op internet geneusd & begrijp (pas achteraf) dat ie een vrij omstreden figuur is. Qua seksistisch en nog wat meer dingen. Misschien is ie ook wel een enorme eikel, ik weet het niet. Maar dan wel een eerlijk eikel. Dat borduren! Dat geloof je toch niet!? En in een bacteriepak naar het maaslandziekenhuis. Hoe ziet dat er in hemelsnaam uit? een bacteriepak?

Ik geloof werkelijk dat als ie geen succesvolle uitlaatklep in de kunst had gevonden de kans groot was dat ie een psychiatrisch label opgeplakt had gekregen....

Ingrid

Ik heb duidelijk te kort gekeken...

... maar wat ik gezien had (wandtekening) en daar iets voor en erna vond ik wel interessant. Ook vind ik het knap dat Jelle gewoon 'niks te raar' vindt, hij benadert het allemaal als interessant, heel knap.

Nog even over de aflevering met Marc-Marie: dat vond ik echt heel mooi, het ging op ene gegeven mnoment over hun (beider) te voreg gestoriven moeders en Jelle was echt aangedaan (te zien aan de rode neus). Hoe ze erover spraken was gewoon erg mooi. heel boeiende aflevering waar ik helaas ook te weinig van heb gezien.

Nog even een anecdote uit de hele oude doos. Het moet ongeveer 1987/88 zijn geweest, dat Adelheid Roosen zomergast was. Ik moest die avond eigenlijk nodig studeren voor een tentamen, maar daar is het niet van gekomen omdat ik maar niet weg kon lopen van die aflevering...!

Vonda

Judith

Judith

26-08-2011 om 11:58

Een andere ordening

Jaaa, wel gekeken en (bijna) tot het laatst toe.
Die man heeft de wereld heel anders geordend dan ik, interessant dus.
Ja natuurlijk, ik schrok ook even bij de vagina-monologen, maar dat zegt ook iets over mij, toch? Zat met zoon van 14 te kijken. Oeps!

De acteur in het eigen atelier. Ik begreep er ook geen snars van, had graag doorgevraagd, maar dat deed Jelle niet heel lang. Hij liet het een beetje voor wat het was.

Geniaal of waanzinnig? Het ligt dichtbij elkaar. De ene keer helt het naar de ene kant, de andere keer naar de andere. Ik vond het wel fascinerend eigenlijk. Ik neigde soms naar afhaken, maar het liet me toch niet los.

Groet, Judith

wendelien

wendelien

29-08-2011 om 09:24

En gisteravond (29/8)

met Guy Verhofstadt? Ik heb de tv met grote tegenzin uitgedaan om 22.00u. Hopelijk is het opnemen geslaagd. Onze zoons moesten aanvankelijk lachen om zijn voorkomen (hij heeft dan ook iets cartoonesks), maar ook zij luisterden geboeid. Wat een bevlogen spreker - je zou politiek bijna weer leuk gaan vinden. Ik vond dat Jelle af en toe best dapper optrad.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2011 om 10:49

Dat is toch

even wat anders dan onze 'ex' Jan Peter

Ik vroeg dochter hoe oud ze hem inschatte. Nou... een jaar of 40? Toen ik zei dat hij 58 moest zijn (hij was 16 toen Eddy Merckx de Tour won in 1969), viel ze van haar stoel van verbazing.

Ik heb het niet echt goed gevolgd, deels gekeken en deels 'behang', maar wat ik ervan meegekregen heb was het een erg interessante avond en de film Novecento/1900 heb ik opgenomen. Oudste dochter en ik hebben ons dapper voorgenomen die in stukken te gaan kijken (5 uur bij elkaar).

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2011 om 16:24

Kaaskopje

Ik hoop dat je een sterke maag hebt bij het stukje met de kikkers. Brrrrrr.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2011 om 23:38

Bij het fragment

van de kat werd ik al niet vrolijk

Ja, kaaskopje

Toen dacht ik meteen: nou dat hoeft dus niet voor mij en ging hij uit. Vast een hele goeie film hoor maar ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat men zoiets meteen vooraan in het programma zet (en juist zo'n scene) om de mensen vast te houden met iets schokkends. Komt op mij een beetje sensatiebelust over. Maar dat is mijn zeer gekleurde mening!

Vonda

wendelien

wendelien

31-08-2011 om 13:49

Vonda

Ow wat zonde. Het was echt een goeie tv-avond. Ik zou me best een avondje kunnen vermaken in de kroeg met Verhofstadt. Kan hij hier niet aan de slag in de Tweede Kamer? (Nooit gedacht dat ik nog eens gecharmeerd zou raken van een liberaal, haha).
Ik kan me overigens geen kikkers herinneren.

Vonda

Was het maar sensationeel! Maar het is niet sensationeel, het is de waarheid voor miljoenen mensen in de 20ste eeuw. Dat wij hier nu in zoveel luxe en (niet persoonlijk bedoeld) vadsigheid leven doet niets af aan hoe kort geleden het zo heftig is geweest.
Het Nederlandse collectieve geheugen blijft vaak hangen bij de bezetting en de Holocaust. Geen kleinigheden voorwaar, maar er zijn nog ettelijk andere historische gebeurtenissen op te sommen die elk voor zich meer dan een miljoen doden hebben opgeleverd. De Armeense genocide, de Duitse oorlogsmisdaden aan het Oostfront, de Eerste Wereldoorlog, de terreur van het Stalinisme, de Culturele Revolutie, de burgeroorlog in Cambodja.
Als je dat binnen laat dringen, dan word je stil.
Dat was het verhaal van de kat. Het ging over wat de 20ste eeuw heeft gedaan met de mensheid. En meer in het bijzonder met Europa.
Ik heb gewoon even mijn oren en ogen dichtgedaan.

Nou

Het gaat me niet om de film zelf. Wat me stoort is dat dan net zo'n schokkend stukje meteen in het begin van het programma wordt geplaatst (om iedereen er even 'bij te sleuren' lijkt het wel). Dat kan ook anders opgebouwd worden op zo'n avond. Betreft dus de manier van opbouw van het programma waar ik kritiek op heb, niet de film.

Vonda

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2011 om 01:47

Vonda

Verhofstadt heeft volgens mij zelf bepaald dat hij dat stukje gelijk aan het begin van het programma wilde zien. Niet uit sensatie/kijkcijferzucht, maar als inleiding voor de film later die avond.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.