Chippie
03-07-2011 om 00:04
Welke boeken zouden alle kinderen gelezen moeten hebben?
Welke kinderboeken (tot 10/12 jaar) zouden eigenlijk alle Nederlandse kinderen 'moeten' hebben gelezen (inclusief voorlezen)? Een top 25 ofzo lijkt me leuk (in random volgorde anders wordt je gek). Het hoeft niet een top 25 te zijn van mooiste boeken, maar van welke boeken moet je weten dat dat bestaat.
Ik doe een kleine (beetje vanzelfsprekende) aftrap:
Kikker
Nijntje
Dikkie Dik
Jip en Janneke
Pluk van de Petteflet
Floddertje
Rupsje nooit genoeg
GVR
Kameleon
(veel serieboeken...oeps) Ik merk ook dat ik meer klassiekers ken voor de leeftijd < 6 jaar dan voor daa boven. Zou Dolfje Weerwolfje ooit een echte klassieker worden, of erger die vreselijk muis (Geronimo)?
Evanlyn
04-07-2011 om 12:55
Lieve woordjes, grote beer en kleine beer
Heel schattig.
En wat de Grijze Jager betreft: let wel op de leeftijd, maar het geweld wordt zelden echt grafisch beschreven en er gaat zelden iemand dood die je "kent", dat vind ik nog wel uitmaken. Hier las ik het voor vanaf 9 jaar, dan kon ik af en toe nog een passage overslaan (daar word ik inmiddels scherp op gecontroleerd).
Engelandvaarder
04-07-2011 om 16:19
Nog wat tips uit engeland voor kallisto
Mijn zoon (10) heeft erg genoten van de Philip Pullman boeken (Noorderlicht trilogie), en van de series van Artemis Fowl, Percy Jackson en Alex Rider. Ze zijn volgens mij geschreven voor iets oudere kinderen, maar mijn zoon kon ze wel aan toen hij 8/9 was.
margje van dijk
04-07-2011 om 16:26
Nooit opgevallen (o.t.)
Mij is het nooit opgevallen dat de grijze jager gewelddadig is. Ik vind ze juist bijzonder soft, die grijze jagers
Nou ja, er wordt wel eens ergens een gevecht geleverd, maar om dat nou meteen gewelddadig te noemen. De meeste Disneysfilms vind ik ook behoorlijk gewelddadig.
Margje
Manda Rijn
04-07-2011 om 20:59
"lang geleden"
hier al jaren een topper. Verder Pluk van de petteflat natuurlijk.
momenteel is mijn dochter helemaal into paarden boeken, ik ga dus vanavond als ze eindelijk slapen (!) op de zolder de nog ongeopende verhuisdozen doorspitten (ja na 3 jaar staan er nog een paar waarvan ik weet dat die paardenboeken er in zitten). Ik vind het erg leuk dat deze generatie dezelfde boeken leukt vindt.
Thursday Next
04-07-2011 om 21:44
het kleine huis, door Laura Ingalls Wilder natuurlijk! De boeken he, die zijn veel minder zoetsappig dan de tvserie.
mijk
05-07-2011 om 08:15
Zojuist voor mijn nichtje gekocht
Kaas en de evolutietheorie. Dat moet iedereen lezen vanaf een jaar of 11....
Verder; Koning van katoren
Reis door de nacht
levende bezems
brief voor de koning
Mijk
Fransien
05-07-2011 om 09:41
Wat een ontzettend handig draadje
Kijk, zo kom ik nog eens aan een stel goede leuke boeken voor mijn bijleskindjes (ouders zijn uit het buitenland gevlucht en spreken zo goed als geen nederlands en kennen al helemaal geen nederlandse boeken). En voor later is het voor mijn kinderen ook heel handig.
ayla
06-07-2011 om 10:46
En toch
vind ik het jammer dat stilton er niet bij staat, het heeft mijn dochter aan het gelezen gekregen. En vooral de reis door de tijd serie vind ik echt leuk en dochter is er helemaal verzot op geschiedenis door geworden. Het is misschien geen Beckman maar ook niet ieder kind wil Beckman lezen
Myrby
06-07-2011 om 11:48
Het witte paardje
Kent iemand dat ook? is mijn lievelings (kinder)boek, geschreven door Eileen Goudge; heel sprookjesachtig en spannend. Ook nog niet zo lang geleden verfilmd (the secret of Moonacre), maar die film vond ik erg tegenvallen. Het boek is geweldig, vooral voor meisjes. Was trouwens ook het lievelingsboek van de schrijver van Harry Potter, Joanne Rowling.
Primavera
06-07-2011 om 12:32
Ja, die ken ik
Ja, het witte paardje. Dat was ook één van de lievelingsjeugdboeken van mijn moeder en ik kan me herinneren dat ik het ook mooi vond. Eens kijken of ik het ook in het Italiaans kan vinden voor mijn dochters.
billie
06-07-2011 om 23:19
Ik mis nog
Toon Tellegen. (echt mijn favoriet) Paul van Loon vind ik om andere redenen erg leuk, en voor zoon hier was het eigenlijk de eerste schrijver. Oh nee, zijn eerste boek was vos en haas, heeft zich ook wel onmisbaar gemaakt denk ik.
Ende is al genoemd, ik vond het oneindige verhaal erg mooi.