Chippie
03-07-2011 om 00:04
Welke boeken zouden alle kinderen gelezen moeten hebben?
Welke kinderboeken (tot 10/12 jaar) zouden eigenlijk alle Nederlandse kinderen 'moeten' hebben gelezen (inclusief voorlezen)? Een top 25 ofzo lijkt me leuk (in random volgorde anders wordt je gek). Het hoeft niet een top 25 te zijn van mooiste boeken, maar van welke boeken moet je weten dat dat bestaat.
Ik doe een kleine (beetje vanzelfsprekende) aftrap:
Kikker
Nijntje
Dikkie Dik
Jip en Janneke
Pluk van de Petteflet
Floddertje
Rupsje nooit genoeg
GVR
Kameleon
(veel serieboeken...oeps) Ik merk ook dat ik meer klassiekers ken voor de leeftijd < 6 jaar dan voor daa boven. Zou Dolfje Weerwolfje ooit een echte klassieker worden, of erger die vreselijk muis (Geronimo)?
Kaaskopje
03-07-2011 om 00:41
Het muizenboek
van Clinge Doorenbos. Door de rijmvorm heerlijk voor te lezen.
wil40
03-07-2011 om 00:46
"raad eens
hoeveel ik van je hou." Heerlijk, zo`n kleuter met zijn armpjes hòòg in de lucht. Zoveel hou ik van je mama!
Ik heb meerdere favorieten, maar uit dit boek sprak veel liefde.
Snuggle's
03-07-2011 om 02:26
De kleine prins!
De kleine prins is echt een onmisbare klassieker vind ik.
Snuggle's
Fiorucci
03-07-2011 om 07:19
Ehm..
De boeken van Kleine Beer, van Martin Waddell.
De peuterboekjes over Max, een hele ondeugende peuter, van een scandinavische schrijfster.
De Kikkerboeken van Max Velthuis.
Liselotje.
Boeken van Eric Carle.
GVR van Roald Dahl.
Kruistocht in Spijkerbroek, de Kinderkaravaan.
Rafelkap
03-07-2011 om 08:47
Deze
Karlsson (van Astrid Lindgren)
Kikker en Pad (Lobel)
De GVR (Dahl)
De kleine kapitein (Biegel)
Sprookjes van Anderson
Sprookjes van Grimm
Max en de Maximonsters
De Gruffalo
Berenjacht
Muis (Cousin)-voor de allerkleinsten
van sommige schrijvers zijn meerdere boeken een must.
En ik vergeet er vast een paar
liora
03-07-2011 om 09:22
Leuk
Jee heel veel boeken die ik niet ken! De GVR, voor welke leeftijd is die?
Ik wil nog toevoegen Kleine Ezel.
Verder Winnie de Pooh.
Liora
Rafelkap
03-07-2011 om 09:32
Ik vergeet nog
Max de speurneus (Kin Platt), oud boekje van vroeger, maar zeker een van onze klassiekers (en zonder komen de het huis niet uit )
Fiorucci
03-07-2011 om 09:33
Liora
Officieel vanaf 9 jaar, mijn dochter las GVR toen ze acht was. Ze is nu 11 en vindt de originele engelse versie leuker.
Lelietje van Dalen
03-07-2011 om 10:47
Madelief
De hele serie van Madelief is wat mij betreft toch wel favoriet.
Guinevere
03-07-2011 om 12:00
Alleen op de wereld
"Alleen op de wereld" mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. En Donald Duck ook niet.
Manda Rijn
03-07-2011 om 12:16
Ik vind je lief
heel schattig boek, ik kan het niet eens seksuele voorlichting noemen maar daar gaat het wel over. Ik ben wel toe hier aan de volgende stap dus sta open voor een titel !
Maylise
03-07-2011 om 13:32
Het Kleine huis op de Prairie
Pippi Langkous
Alice in Wonderland
De Wind in de Wilgen
De Waterschapsheuvel
De Hobbit
De Gebroeders Leeuwenhart
De Kinderen van Bolderburen
Tom Sawyer
Huckleberry Finn
Anne van het Groene Huis
Gulliver's Reizen
Schat eiland
De Kronieken van Narnia
Harry Potter
Black Beauty
Groene Eieren en Ham
Richard Scarry boeken
Beatrix Potter boeken
Maylise
03-07-2011 om 13:40
Vergeten
Nils Holgerssons Wonderbare Reis
De Hut van Oom Tom
Het Zwaard in de Steen
Pietje Bel
Dik Trom
Dagboek van Anne Frank
Afkes Tiental
De wereld van Sofie
20.000 Mijlen onder Zee
De Geheime Tuin
Roep van de Wildernis (Call of the Wild)
Rafelkap
03-07-2011 om 14:32
Pelle
De boeken op mijn lijstje zijn puur mijn favoriete boeken van mij van vroeger en enkelen ontdekt toen de kinderen werden geboren en die ook bij hen favoriet waren. Ik was heel streng met mijn selectie, daarom ook geen twee van dezelfde schrijver.
Kameleon en Afke's tiental vind ik niet dat mijn kinderen gelezen moeten hebben voor ze het huis uit zijn Ik weet dat het klassiekers zijn maar niet de mijne.
Zoveel mensen, zoveel lijstjes, zoveel smaken.
Madelief (met de poppen gooien) hoort er bij mij ook nog bij.
Kallisto
03-07-2011 om 17:05
O wat mooi is panama
Kan me helemaal vinden in de lijstjes van Rafelkap en Maylise. Voor kleuters vind ik "Het huisje dat verhuisde" (Virginia Lee Burton) en "O, wat mooi is Panama" (Janosch) nog onmisbaar. En "Valentijn" en "Isabella" van Lobel, en de boeken over Kleine Beer van Else Holmelund Minarik (andere kleine beer dus).
Mijn oudste (8) leest in hoog tempo de bibliotheek leeg. Zelf lees ik hem alle klassiekers voor (zoals De kleine prins, Alice in Wonderland, Niels Holgerson, Alleen op de wereld, De kleine Nicolaas), maar ook sprookjes en de Griekse, Romeinse en Noorse mythologie, verhalen uit de wereldgodsdiensten (de boeken van Janny van der Molen zijn heel geschikt) en de geschiedenis. En zo nu en dan, aan het ontbijt bijvoorbeeld, een gedicht uit de bundel Nederlandse kinderpoëzie die Komrij heeft samengesteld. Leuk om even samen over na te denken en te praten.
Rafelkap
03-07-2011 om 18:19
Kallisto
Helemaal mijn aanvulling (Janosch en kleine beer)! Alleen vond ik zelf 'het huisje dat verhuisde' mooier dan mijn kinderen, zoon vond er niet veel aan.. De verhalen van Lobel die je noemt zijn gebundeld in 'muizensoep en tranenthee', maar ik mocht van mezelf maar 1 boek per schrijver noemen
Kallisto
03-07-2011 om 21:26
Kallisto
Wat leuk! Hier vonden ze "Het huisje dat verhuisde" wel heel mooi. Bij Uil thuis is ook zo geweldig, daar is jongste nu helemaal weg van.
Heb tijdens het eten met oudste geprobeerd een Definitief Lijstje op te stellen van de tien boeken die je zou moeten lezen als je er maar tien zou mogen kiezen. Hij was eerst argwanend - "gaat de regering nu ook al boeken verbieden?" (muziekschool is al weg), maar wilde er toch wel over nadenken. Dit is dus zijn lijstje:
Pluk van de Petteflet ("voor de kleintjes")
Ronja de roversdochter
De brief voor de koning
Daantje de wereldkampioen
Toby Lolness (Timotee de Fombelle)
De kleine Nicolaas
Narnia-boeken
De omzwervingen van Odysseus (Simone Kramer)
Scheepsmaat Woeltje
Jelle van Sipke Froukjes
"Maar ik heb nog niet alle boeken van de hele wereld gelezen, dus het kan nog wel veranderen", zei hij erbij. Helaas heeft hij al wel bijna alle boeken van de bibliotheek gelezen, dus ik sta regelmatig vertwijfeld voor de kasten.
Valkyre
03-07-2011 om 21:48
Wat een leuk draadje!
Veel inspiratie opgedaan al
Het valt me op dat er erg veel buitenlandse titels bij zitten (bijv het eerste lijstje van, als ik het goed heb, Maylisse). Een aantal van die boeken vind ik zeer belangrijk, begrijp me niet verkeerd (o.a. De Hut van Oom Tom), hoewel ik de kinderversie te simplistisch vind.
Zelf hebben we Oh, wie schoen ist Panama natuurlijk in het Duits gelezen - prachtig. We hebben ook een verzameling van Janosch' Traumstunde op DVD. ik kijk er zelf ook met veel plezier naar...
Tjonge, een lijstje... Ik kan zo gauw niets bedenken dat niet al genoemd is. Nou ja, de historische jeugdromans van Thea Beckman misschien. Prachtig geschreven, en ook nog goed voor het levend maken van de geschiedenis.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Thursday Next
03-07-2011 om 22:00
Nou,
veel van "mijn" boeken zijn al wel genoemd... Vooral het lijste van Maylise zou grotendeels van mij kunnen zijn. Nog wat aanvullingen:
- iets van Leonie Kooiker, het malle ding van bobbistiek of de heksensteen-boeken
- Lemony Snicket's serie of unfortunate events
Anneque
03-07-2011 om 22:21
Leuk!
Echt een draadje voor mij, maar ik moet nodig naar bed! Nog geen eerdere postings gelezen, maar ik roep alvast wat:
Veel van Paul Biegel, en dan vooral: De Kleine Kapitein, De Tuinen van Dorr, Nachtverhaal. Tonke Dragt, ik begin morgen met het voorlezen van De Brief voor de Koning (oh, ik heb er zo'n zin in!), Thomas en de laatste draken van Cornelia Funke. Voor kleintjes: de prentenboeken over Kleine Ezel, Meneer Big, de boeken van Hanna Kraan (Krik, en de boze heks - zo jammer dat ze overleden is dit jaar..). Dan nog Pluk van de Petteflet natuurlijk. Verhalen van de Tweelingsbroers, ik roep maar even vanalles door elkaar en morgen ga ik de draad lekker lezen op zoek naar nieuwe inspiratie.
Oja, Thursday, ik ben aan Lemony Snicket begonnen, op jouw aanraden meen ik, ik vind het zelf erg leuk, een mengeling van grappig en tragisch, maar zoon vond het té zielig. Helaas. Misschien is het iets voor mijn volgende kind.
Anneque
03-07-2011 om 22:22
Vergeten
vergeet ik nog het boek dat ik afgelopen week met dichtgeknepen keel heb uit-voorgelezen: De Gebroeders Leeuwenhart. Allemachtig. Wat mooi.
Snuggle's
03-07-2011 om 23:32
De wereld van sofie?!
Vinden jullie de wereld van Sofie echt een boek voor kinderen tot 10/12 jaar? Ik heb hem zelf jaren geleden gelezen maar had toch in gedachte dat het een behoorlijk pittig boek was of vergis ik me?
Verder een erg leuk draadje!
Ik vind dat naast Pluk, Otje er ook nog wel bijhoort, daar was ik als kind zelf ook weg van, en Floddertje voor de kleintjes.
Snuggle's
jons
04-07-2011 om 00:25
Anneque, leeuwenhart
Ik heb het boek ook net uit gelezen en ook al vond mijn zoon het een mooi verhaal, ik had zelf af en toe wel een beetje 'kwijl'neigingen door de jongere broer die zijn grotere broer zo verafgoodt. Hoe de oudste als geweldig en de jongste als sulletje wordt afgeschilderd. Ook al handelt de jongste ook stoer en sterk, hij zal zelf nooit zeggen dat het goed is, maar altijd die schaduw van die 'betere' broer zien. Dat vond ik toch jammer...
Anneque
04-07-2011 om 09:47
Jons
Ja, ik zie wat je bedoelt. Had er niet zoveel last van, maar vind wel dat je gelijk hebt dat Jonatan wel erg heilig wordt beschreven. Maar toch, 't paste wel in de sfeer. Over dat laatste: "Ook al handelt de jongste ook stoer en sterk, hij zal zelf nooit zeggen dat het goed is, maar altijd die schaduw van die \'betere\' broer zien. Dat vond ik toch jammer..."
Ik vond mede om die reden het einde zo aangrijpend: Kruimel voltrekt een ultieme daad, waarvoor vreselijk veel moed nodig is. Jonatan is op dat moment volkomen van hem afhankelijk, eigenlijk zijn de rollen ongedraaid. Zal Karel zichzelf kunnen overwinnen? Hij doet het, en is in mijn (en ws ook in zijn eigen) ogen daarmee op gelijke voet komen te staan met zijn verafgode broer.
margje van dijk
04-07-2011 om 11:48
Grijze jager
Net als Harry Potter is de Grijze Jager hier absoluut onmisbaar. Ook mijn jongste leest dit al sinds hij 7 is, maar het is denk ik meer voor kinderen van een jaar of 9, 10, 11.
De hut van oom Tom heb ik ze nooit gegeven. Ik las dat zelf als kind en heb er jaren nachtmerries van gehad. Wat een vreselijk boek. Belangrijk, maar vreselijk.
Cornelia Funke vind ik ook behoorlijk onmisbaar, maar is denk ik al genoemd. De dievenbende van Scipio, en dan de Hart van Inkt boeken.
Het boek "Raad eens hoeveel ik van je hou" vond ik zelf heel mooi, maar mijn kinderen vonden er geen zak aan. Ze werden er niet koud of warm van.
Boeken van Thea Beckman vinden ze ook veel minder mooi dan ik ze zelf vroeger vond.
En voor de rest sluit ik me aan bij anderen, ik heb niks origineels meer te melden geloof ik!
Margje
Chippie
04-07-2011 om 12:04
Kameleon en raad eens hoeveel ik van je hou
Raad eens hoeveel ik van je hou, vinden ze hier ook niet zo geweldig. Ikzelf ook niet, wat een betweterige papa. Dikkie Dik vind ik zelf verschrikkelijk, wat een chagerijnig beest. Maar toch vind ik dat ieder kind in NL moet weten wie Dikkie Dik is. En ja, dat geldt ook voor de Kameleon. Als je als 12-jarige geen idee hebt, wie Sietske en Hielke zijn, dan heb je wel iets gemist (en dat gaat dan minder over de kwaliteit van zo'n boek). Jip en Janneke, zijn ook zulke cultfiguren, terwijl ik me afvraag of het nu zo hoogstaand is.
Grijze jager, zijn die boeken niet redelijk gewelddadig. Ik heb ooit een klein stukje gelezen waarvan ik dacht 'mwoah'.
Esther
04-07-2011 om 12:32
Nu niet hendrik (en meer)
Ik ben het helemaal eens met een heleboel van de suggesties. Wat ik nog mis is Nu Niet, Hendrik (hier voorgelezen door mijn dochter van 4:
http://www.youtube.com/watch?v=86mYLhVuLIc ) en de boeken van Pol, maar daar moet je zelf ook een beetje van houden.Voor als ze wat ouder zijn: Tonke Dragt, Roald Dahl, en Michael Ende (vooral Momo en de tijdspaarders).
Maylise
04-07-2011 om 12:47
Sofie & beckman
De wereld van sofie kan met een jaar of 11 toch wel? ik weet nog dat mijn dochter het op haar tiende verjaardag had gekregen van een vriendin van mij. Ze heeft het toen ook gelezen. Zelf heb ik het boek later ook gelezen. Daarna heb ik het ook gepromoot bij de andere kinderen. Het is trouwens een leuk boek om samen te lezen omdat het voor veel gespreksstof zorgt.
Thea Beckman die hier ook veelvuldig genoemd wordt vind ik inderdaad ook wel een auteur waarvan je op z'n minst een boek moet hebben gelezen. Kruistocht in spijkerbroek is hier heel geliefd. Verder ook de boeken die zich afspelen tijdens de 100jarige oorlog. De personages zijn wel wat minder aansprekelijk voor kinderen omdat de leeftijd wat hoger ligt.
Kameleon hebben we ook een heel rijtje van in huis. Geen hoogstaande literatuur inderdaad maar het leest lekker weg, het taalgebruik is niet grof en het is redelijk braaf. Ideaal voor kinderen om alleen te lezen.