Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
margje van dijk

margje van dijk

07-04-2009 om 09:10

"we" staan in de Volkskrant (over opvoedadviezen online)

Volkskrant gezien vanochtend? Er stond een stuk in over (zogenaamd) onzekere ouders die online hun opvoedadviezen komen halen.

Een aantal mensen werd geciteerd, uit Peutertijd. (Ik zou trouwens verwachten dat ze daar zelf van weten?).

Nou, grappig hoor.

Margje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 09:44

Denk je?

Ik meen dat er wel eerder ongevraagd is geciteerd van het forum. Zal vast zelfs in de voorwaarden staan dat het openbaar is wat je schrijft, gok ik zo eventjes.
Ik heb het trouwens ook gelezen, blij dat ik niet mee had gedaan aan die discussie (wegens verregaand niet in meehelpen geinteresseerde kinderen ). En HEEL blij dat ik een echte nick heb...

margje van dijk

margje van dijk

07-04-2009 om 09:53

O ja

o ja, dat is waar ook, staat er niet ergens bij de forumregels 'dat je geciteerd kunt worden'.

Toch altijd fijn om ons dat weer eens te realiseren, dat dat maar zo kan gebeuren. (En op zichzelf heb ik daar ook geen probleem mee: Ja, als je iets schrijft op een openbaar toegankelijk forum, dan kan jan en alleman het lezen, of daar nou regels voor zijn of niet, dus het is goed je daar telkens bewust van te zijn).

Angela (amk), ik meende jou te herkennen, was dit een verrassing voor je of wist je ervan?

Margje

Staan "we" online?

Heeft iemand een link, of kan de tekst hier ergens komen?

margje van dijk

margje van dijk

07-04-2009 om 10:00

Heb even zitten zoeken

Ik kon het zo gauw niet vinden.

Je kunt de krant wel online doorbladeren (zie link bovenaan op www.volkskrant.nl), en daar zie je de voorpagina van 'ons' artikel (een grote tekening in silhouet van een verse moeder die in een kinderwagen kijkt waar een baby in ligt met een dreigende drietand in de hand). Maar als je dat wilt lezen moet je inloggen als abonnee.

Margje

Margje

Heb het ook gelezen

En ik vond het een beetje mager artikel. Je wordt geciteerd en meteen in een hoek weggezet. Enfin, de kop was een beetje misleidend, want de teneur van het artikel was dat je helemaal geen onzekere ouder hoeft te zijn om op een forum vragen te stellen. Pfff, gelukkig maar.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

07-04-2009 om 10:17

Ja, het was mager

Vond ik ook. Een paar citaten (om een voorbeeld te geven, over of je nou wel of niet je peuterkinderen bij je in de keuken mag laten, waarin dus forumdeelnemers geciteerd werden). Dan Justine en Henk aan het woord die inderdaad relativeerden dat ouders het best goed weten maar dat het gewoon leuk kan zijn om online eens wat rond te vragen. En ook nog een ander forum wat even genoemd werd, wat ik niet ken. En dat was het zo'n beetje.

Maar tussen de bedrijven door toch wel een stuk of zes forumdeelnemers van wie de discussiebijdragen geciteerd werden.

De grootte van de tekening stond wat mij betreft ook niet helemaal in verhouding tot de lengte van het artikel. Maar dat zal de 'magazinering' van de krant wel zijn (meer plaatjes, minder tekst).

Margje

amk

amk

07-04-2009 om 11:10

Bladvulling

tjemig, dit vind ik nou echt bladvulling.
Het lijkt wel een overzicht van alle aanwezige oudervraagbaken, had dat er dan ook boven gezet.

Angela

Niet erg onder de indruk

De uitspraken van Justine waren zo ongeveer het zinvolst dat het artikel te bieden had

maan.

maan.

07-04-2009 om 11:50

Hoezo zijn we onzeker?

Ik denk dat het merendeel van ons hier zit omdat het prettig is om van gedachten te wisselen? Toch niet uit onzekerheid?

Toevallig deze week gelezen een stukje over minister Rouvoet (ik citeer): De overheid ziet het als haar taak om een sociale omgeving te creeren waarin ouders met elkaar of met een deskundige informatie kunnen uitwisselen over alles wat met kinderen te maken heeft..

De overheid vindt het dus ook van belang dat wij met elkaar onze kennis uitwisselen. En of dat nou in een 'centrum voor gezin' is of hierzo online? Online werd niet genoemd als voorbeeld zal wel te modern zijn, maar lijkt me vanwege de laagdrempeligheid toch niet uit te vlakken.

(Bovendien las ik op nu.nl dat vrouwen niet zonder internet kunnen)

Guinevere

Guinevere

07-04-2009 om 11:56

Pff

Gelukkig ben ik niet genoemd, heb in al die draadjes meegepraat.
Ik voel me toch zóó onzeker! Jullie ook? Nee, ik zit hier voor mijn eigen lol/gezliigheid en om ervaringen van anderen te lezen. En vaak zit er een hoop kennis over bepaalde onderwerpen bij de forumdeelnemers. Dáárom kom ik hier. En al zou het uit onzekerheid zijn, dan zou dat trouwens bepaald geen schande zijn.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

07-04-2009 om 12:03

Internet=vraagbaak

Over allerlei onderwerpen vragen mensen advies op internet, het is één grote vraagbaak. Of zouden de schrijvers op het forum over de nieuwste sony digitale camera net zo onzeker zijn als wij ouders?

Paula B

Paula B

07-04-2009 om 13:06

Onzeker (yvon)

"Of zouden de schrijvers op het forum over de nieuwste sony digitale camera net zo onzeker zijn als wij ouders? "

Ik ken zelfs veertigers die zeggen dat ze niet eens aan een digitale camera durven te beginnen omdat het te ingewikkeld zou zijn !

Toevallig las ik het vanmorgen....

...wat een flutartikel.

Als ik zoiets lees vraag ik me echt af met wat voor insteek zo'n journalist aan het werk is gegaan. Meer dan simplistische bladvulling kan ik het echt niet noemen.

Ingrid

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2009 om 13:37

Geen bladvulling

Voor mensen die wat meer digibeet zijn (en dat zijn nog opvallend veel 30-ers en 40-ers), is dit nog een echte eye-opener.

Ik vind vooral de boodschap dat ouders niet hulpbehoevend zijn (het probleem van de probleemterreur) erg belangrijk -dat is totnogtoe zwaar onderbelicht.

Nou tinus,

het ging specifiek over jonge ouders. Dat zijn dus 20-ers en 30-ers. Ik geloof werkleijk niet dat daar nog zoveel digibeten tussenzitten.

En ik vond het wat neuzelige karakter van de citaten nou ook niet echt fantastische reclame voor OOL. Volgens mij ontstijgt het niveau hier toch wel een beetje dat van de 'wij jonge ouders' (of weet ik veel hoe al die tuttige bladen heten)

Ingrid

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2009 om 14:52

Ingridt

Ingrid:
"het ging specifiek over jonge ouders. Dat zijn dus 20-ers en 30-ers. Ik geloof werkleijk niet dat daar nog zoveel digibeten tussenzitten."
Nee, het ging dan ook niet over de jonge ouders zelf, maar generatie daar net boven. Die dus OO (of een vergelijkbaar virtueel dorp) niet gebruiken en zich daar nog steeds geen voorstelling bij kunnen maken.

Van de (Forum)redactie

Van de (Forum)redactie

07-04-2009 om 14:59

Probleemterreur en nog zo wat meer...

Ha, leuk dat jullie zo actief reageren op dat stuk. Ik vond het maar wat fijn dat de eerste aflevering van het nieuwe katern Jong zo prominent met OO opent. Dat verdienen we toch?

En ja, ik erger me al jaren aan het idee dat ouders altijd onzeker zouden zijn als ze elkaar raadplegen, of willen lezen over opvoeding. Ik vergelijk het graag met bergsportwinkels: als je daarnaartoe gaat, word dat toch ook niet geinterpreteerd als onzekerheid? Je laat je graag voorlichten door deskundigen, je leest eens hier, je hoort eens daar. En je laat je inspireren in zo'n winkel. Misschien ontmoet je gelijkgestemden en áls je een probleem zou hebben, krijg je daar een idee hoe je het zou kunnen oplossen.

Om altijd die ouders maar onzeker te noemen, en daar dan risico's aan te verbinden (kindermishandeling!!! pfff..) dat komt me de neus uit. Al jaren...

Daarbij vind ik dat in media ook vaak onmiddellijk bij alles wat er mis is, met de beschuldigende vingers naar ouders en een zogenaamd falende opvoeding gewezen wordt. Hoezo? Uit welk onderzoek blijkt dat we falen? Borrelpraat en onderbuikgevoel, niet gestaafd door cijfers.

Maar ja, een journalist die ik terugstuur krijg van mij geen citaat meer, weg stuk. Nee, dan zoek je iemand die wel wijst naar 'ouders kunnen het niet meer, weten niet meer wat de maatschappij verlangt, zijn te druk, te veel met zichzelf bezig, slaan hun kinderen, dragen geen normen en waarden meer over, overvragen leerkrachten, kortom voeden niet meer goed op.'.

En dus? Dus moet de overheid ingrijpen, zelfs achter de voordeur, ekd's, verplichte huisbezoeken van de wijkverpleegkundige, ouderschapscontracten met de wethouder, met school, met Rouvoet... Het is een trend die niet meer te stoppen is, lijkt het. Want ja, die kindermishandeling he?

Let maar op wat er allemaal al onder kindermishandeling valt, voor je het weet zijn we allemaal wel eens mishandelaars (we slaan, we negeren, we schreeuwen, we beangstigen, we vergeten enz...), en wat dan?

Die term 'probleemterreur' las ik overigens in kamervragen van vorige week. Iemand van de vvd die vragen had gesteld over Stevig Ouderschap. Daar is hier ook wel eens kritisch over gesproken, moet ik nog maar eens een stuk over schrijven... Vond ik een mooi woord, is dus niet van mij zoals je zou kunnen denken uit het VK stuk.

Overigens: Ik zou het wel fijn vinden als het ministerie van Rouvoet het voortbestaan van het Forum financieel zou kunnen zekerstellen. Ik heb er al eens een balletje over opgegooid, maar je moet veel blijven werpen, denk ik.

We hebben het financieel nog altijd niet gemakkelijk, dus wie zich geroepen voelt, mag met me meedenken. Of: doneren natuurlijk, dat hebben we nog steeds nodig. We hebben gespaard voor de nieuwe website die we nu aan het maken zijn. Een hele klus kan ik jullie verzekeren. Ook het Forum wordt helemaal opnieuw ontworpen en geprogrammeerd en die moet gaat draaien op een nieuwe server.
Kostbaar, tijdrovend proces. Maar ook weer zo fijn om uit te kijken naar het resultaat. Twordt zo mooi!
Eind 2009 live hoop ik!

Justine

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2009 om 15:06

Probleemterreur

Justine:
"Die term \'probleemterreur\' las ik overigens in kamervragen van vorige week. Iemand van de vvd die vragen had gesteld over Stevig Ouderschap. Daar is hier ook wel eens kritisch over gesproken, moet ik nog maar eens een stuk over schrijven... Vond ik een mooi woord, is dus niet van mij zoals je zou kunnen denken uit het VK stuk."
http://www.nu.nl/algemeen/1938460/vragenlijst-ouders-toonbeeld-probleemterreur.html

Inge M

Inge M

07-04-2009 om 19:20

Jonge ouders hoeven niet jong te zijn

Jonge ouders betekent volgens mij: ouders van jonge kinderen. Ook met 45 jaar kun je een jonge ouder zijn.
Ik vond trouwens het stuk over andere gezinnen (over deeltijd pleegouder) veel leuker.

*Lotus*

*Lotus*

07-04-2009 om 21:04

Naja...

Ik schrijf nauwelijks mee en dan nog word ik geciteerd. En nog wel in zo'n flutartikel. Ben ik even blij dat ik niet onder mijn eigen naam schrijf.

Nog een ergernis

Jaaaaa. Nog eentje: ik erger me al jaren aan het gezever van luie journalisten in kranten die overal het SCHULDGEVOEL bijhalen zodra er een werkende ouder ergens in voor komt. Laatst ook weer een stuk over geluidsoverlast van creches in NRC. Dan weten ze het toch weer te laten uitdraaien op schuldgevoel, laat me niet lachen zeg.
Of klakkeloos alles geloven wat mensen zeggen. Bijvoorbeeld dat ze de kinderen met de auto naar school brengen ivm de veiligheid. En dan niet bedenken dat dat best zo kan zijn, maar dat het ook best luiheid kan zijn. Of bang om zelf nat te worden van een spetter regen. Hier bij ons zijn er ineens heel veel ouders bezorgd over de veiligheid als het even wat minder mooi weer is
Zo die ben ik ook weer kwijt.
Jonne

Talia

Talia

07-04-2009 om 21:39

Kreeg ineens een wantrouwend gevoel ...

... bij de posting waaruit geciteerd is. Ik denk nu dat dat een Volkskrant-journalist is. Zijn er meer die dat denken of wordt ik paranoide . Misschien kan eric j. zich nog eens melden?

Groet, Talia

Asa Torell

Asa Torell

07-04-2009 om 22:15

Talia

Wie weet... maar als dat dan het meest spannende onderwerp is dat hij kan verzinnen?

Paradox

In het artikel wordt de vraag gesteld of het aan de onzekerheid ligt dat ouders elkaar op internet opzoeken en er ook vaak naar professionele hulp wordt gezocht. En het lijkt als paradox te worden gezien dat de meeste ouders toch tevreden zijn over hun opvoedkunde.
Dat vind ik nu zo ergerlijk. Het gevoel dat ik vaak heb is dat men tegenwoordig (misschien ook daarvoor hoor, maar ik ben pas zeven jaar moeder) vindt dat je opvoeden zelf en vanzelf moet kunnen. Hulp zoeken op welke manier ook duidt op onzekerheid en dat zou misschien wel eens een teken van zwakte en onkunde kunnen zijn.
Ik zou het liever omdraaien: zoals Guinevere al zei: onzekerheid is geen schande. Onzekerheid over de opvoeding komt ten eerste voort uit het beste willen voor mijn kinderen en zorgt er ten tweede voor dat ik ook alles afweeg en zoek naar de beste manier van opvoeden. Het hulp zoeken op bv dit forum of via professionele wegen maakt mij een betrokken ouder die altijd kritisch naar zichzelf blijft kijken dacht ik zo. En dat maakt mij vervolgens juist tevreden over mijn opvoedkunde.
En ik vind het heerlijk om bij iedereen hier een kijkje in het huishouden te nemen en alle verschillende meningen over uiteenlopende onderwerpen te lezen. Een gsprek bij mij aan tafel begint niet zelden met "vandaag las ik op het forum..."

Imre

Imre

08-04-2009 om 09:25

Probleemterreur

Ik herken dat wel; dat gevoel van probleemterreur. Als ik zie wat Rosa hieronder neerzet dan ga ik bijna gillen en denk ik, waar bemoeien ze zich mee? Waarom denkt dat overheid zich echt met alles te moeten bemoeien? Dadelijk mag je niet eens meer gewoon zwanger worden maar moet je ook daarvoor van te voren een lijstje invullen. Dan kijken ze van te voren of je een probleem geval bent. Ik word er echt doodmoe van.

Je ziet het nu al op kleine schaal op scholen etc, die lijstjes die je onder je neus krijgt geschoven, echt niet dat ik iets invul.

Als ik de lijstjes van Rouvoet zo eens bekijk van hieronder de draadjes dan zijn wij als gezin een vreselijk goed punten scorende bende, terwijl er werkelijk geen hulpverlener zal zeggen dat er bij ons ook maar iets mis is op emotioneel, psychisch, lichamelijk of ander gebied bij de kinderen. Ik vind het doodeng en stigmatiserend. Bah.

Imre

Imre

Imre

08-04-2009 om 09:30

Het is het draadje hierboven van Rosa, stom zeg dat ik zo scheef keek.

Overigens is wat Clo zegt ook waar, het is altijd leuk om iets op het forum te kunnen bekijken en te kunnen vragen maar dat is m.i heel iets anders dan die controledrang van de overheid die er al vanuit gaat dat ouders geen goede opvoeders zijn en dat zo vroeg mogelijk willen vaststellen (het liefst voor de geboorte). Laten we gewoon doen en zeggen dat het merendeel van de ouders het gewoon goed doet en dan valt goed misschien niet altijd helemaal in jouw eigen straatje. Laat leven zou ik zeggen.

Natuurlijk zijn er ook mensen die het minder goed doen, natuurlijk is er soms hulp nodig, natuurlijk is dat geen schande! maar dat wijzende vingertje vooraf, bah!

Imre

Imre

Imre

08-04-2009 om 09:45

Nog wat

Je zou toch niet meer met je pasgebakken baby naar een CB durven als ze daar al klaar staan om je nog lekker geurende baby af te vinken als een toekomstig crimineeltje. Als er al een roze wolk zou bestaan is hij vanaf dan in ieder geval grijsgekleurd want owee, als baby zn linkerteen rechts beweegt , foute boel natuurlijk.

Natuurlijk zijn er tijdens de zwangerschap door de vloskundige ook al lijstjes ingevuld waardoor je baby al meerdere punten heeft ge scoord op de ladder van Rouvoet. Maar nee, gelukkig is er dan nog de staat...(wat ze dan precies doen is me nog onduidelijk, ze dreigen wat af maar helder WAT er dan werkelijk gebeurt staat nergens, ook niet in de artikelen van Rosa. Misschien komt dat pas later in fase 18 ofzo.

Imre

Sancy

Sancy

08-04-2009 om 10:03

Inderdaad imre

Het is een nieuwe vorm van "de maakbare samenleving". In de jaren zeventig kwam die term in zwang: het was een politiek-sociologische uitdrukking die gebaseerd was op het idee dat door overheidsingrijpen de samenleving fundamenteel veranderd kon worden. Toen ging het vooral om welvaartsverdeling en kennisverspreiding.
In de jaren 80 hebben we daar afstand van genomen omdat bleek dat de mogelijkheden tot overheidsingrijpen beperkt waren. Maar nu komt het in volle hevigheid terug, en wat mij betreft op een veel gevaarlijker manier. Want als je welvaart en kennis niet eens kunt "maken", hoe wil je dan in godesnaam de ménsen in de samenleving via overheidsingrijpen "maken"????

Tinus_p

Tinus_p

08-04-2009 om 10:26

Precies clo en guinevere

Clo:
"Ik zou het liever omdraaien: zoals Guinevere al zei: onzekerheid is geen schande. Onzekerheid over de opvoeding komt ten eerste voort uit het beste willen voor mijn kinderen en zorgt er ten tweede voor dat ik ook alles afweeg en zoek naar de beste manier van opvoeden. Het hulp zoeken op bv dit forum of via professionele wegen maakt mij een betrokken ouder die altijd kritisch naar zichzelf blijft kijken dacht ik zo. En dat maakt mij vervolgens juist tevreden over mijn opvoedkunde."
Zo is het. Wat hier gebeurt is gene 'hulpverlening'; het grootste deel is een virtuele variant op samen koffie drinken en kleppen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.