Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne Buiskool

Anne Buiskool

24-02-2013 om 09:27

Wat zijn volgens jou de beste opvoedingsboeken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

15-03-2013 om 21:06

@ fiorucci mbt onderzoek niche

Ik heb op Niche nog even gezocht op het hersenonderzoek bij kinderen. Dat MRi-onderzoek wordt verricht op oudere kinderen die al ADHD-gedrag vertonen. Zo kan natuurlijk niet aangetoond worden of de afwijking al bestaat bij de geboorte.
Maar voor betrokkenen zelf is het aantonen dat er een defect is niet zo belangrijk, natuurlijk wel waardevol voor het wetenschappelijk onderzoek, voor preventie en het ontwerpen van therapie.
Veel belangrijker is te voorkomen dat ADHD-gedrag ontstaat en, als het zich al ontwikkeld heeft, dat te kanaliseren. Daarbij is de 'omgeving' aan zet en zijn er hopelijk hulpverleners die de ouders daarbij adequaat kunnen bijstaan.
Overigens: ouders die een kind hebben dat ADHD heeft ontwikkeld kunnen nooit 'schuld' hebben daaraan, hulpverleners die de ouders onvoldoende bijstaan hebben daarbij in mijn ogen wel een grote verantwoordelijkheid. Die moeten bijvoorbeeld zeker gekeken hebben of het probleem zich in meerdere situaties voordoet. Als op school een kind druk is en thuis niet (of andersom), dan is er natuurlijk wat anders aan de hand.
Ik vind dat het te vergelijken is met een stotterend kind, die reageert met z'n manco op het moment dat hij een ontwikkelingshobbel moet nemen waar het zich niet voelt toegerust. Het stotteren van het kind is dan een signaal. De focus moet liggen op onderzoek hoe het kind de situatie interpreteert en waar het mee worstelt. Dat speelt zich binnenin het kind af en onttrekt zich grotendeels aan de waarneming van de ouders. Het is de taak van de deskundige om dat bloot te leggen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-03-2013 om 21:20

Dank je fiorucci

Dat scheelt mij weer zoeken...

Enne Adrie, echt geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hier een welles nietes discussie over de achtergronden van ADHD te ontketenen. Mijn ervaring is dat dit doorgaans niet veel goeds brengt.

Omdat ADHD (nog) niet te genezen is ben ik het wel met je eens dat het vooral belangrijk is om kinderen te leren met zichzelf en met hun omgeving om te gaan. Al dan niet in combinatie met "zijwieltjes"

De vergelijking met stotteren is in mijn ogen te licht, maar wellicht onderschat ik de stotterproblematiek wel.

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

15-03-2013 om 21:37

Stotteren

Schiet maar op dat 'stotteren', hoor. Dat is mijn expertise!

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

17-03-2013 om 21:59

@ginny twijfelvuur 'hoera, ik heb adhd!

'Hoera, ik heb ADHD!'Frank van Strijen schreef er een boek over. ADHD is niet alleen maar negatief. ADHD-gedrag kán ook nuttig worden ingezet: http://www.radio1.nl/items/73018-frank-van-strijen-blij-met-z-n-adhd
Het blijkt dat zelfs bij dieren die in groepen leven ADHD-gedrag is waar te nemen én het heeft daar een functie. Alle (karakter-)eigenschappen die mensen in zich hebben zijn op zich neutraal. Wat mensen in conflict brengt met anderen is niet de aard van het gedrag, maar het overdrijven daarvan.

Adrie

Ik lees de laatste alinea van het laatste bericht van Adrie.

Over welke dieren heb jij het, eigenlijk? Karaktereigenschappen die neutraal zijn (dan heb je toch een gebrek aan karakter, toch?) hoe bedoel je. Wat betreft conflict en overdrijven: bedoel je te zeggen dat mensen met adhd in conflict komen omdat ze overdrijven?

Wat vaag, zeg.

Adrie van der Horst

Adrie van der Horst

19-03-2013 om 14:14

Ook adhd is neutraal in waarde

Wat betreft die dieren: Frank van Strijen, de schrijver van het boek 'Hoera, ik heb ADHD!', zegt daar wat over op Radio 1.(Te beluisteren via het linkje) Hij heeft het over enkele dieren in een kudde die opmerkelijk meer activiteit vertonen en die daarmee waarschijnlijk in de groep een functie hebben om de anderen te waarschuwen voor gevaar.
Komen mensen met adhd in conflict omdat ze overdrijven? Nee, zo bedoel ik het niet. Mensen zijn gelukkig allemaal ongelijk, qua karaktereigenschappen. Dat is ook nodig om een samenleving soepel te laten verlopen. Een schip vaart alleen als er een kapitein, officieren en matrozen zijn. Met alleen dominante mensen is in een organisatie niet samen te werken. Dan komt daar niks van de grond. Met alleen controletypes schiet het ook niet op.
Dat bedoelde ik met 'neutrale' eigenschappen. Neutraal in waarde. Alle eigenschappen die mensen hebben zijn in de grond goed noch fout, maar overdrijven, van welke karaktereigenschap dan ook, is storend en schadelijk. Door het verwerven van zelfkennis kan de persoon er wat aan doen, zonder dat die zichzelf wezenlijk hoeft te veranderen.) Zelfs een eigenschap als 'bloeddorst' is 'neutraal'. Zo iemand kan er bijvoorbeeld voor kiezen om moordenaar, soldaat, chirurg of slager te worden. Mensen met een grote dadendrang (ADHD), kunnen anderen enthousiastmeren maar ook irriteren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.