Maxx
10-07-2009 om 14:41
Wat leren jullie je kinderen over hygiëne?
Met alle rondwarende virussen praat ik met mijn kinderen vaak over hygiëne. De regels en waarom die regels zinvol zijn. Ik ben benieuwd naar de regels van anderen. Een paar van onze regels:
Handen wassen (MET zeep): na toiletbezoek, vóór het eten. Bij thuiskomst als je in openbare ruimtes geweest bent (straat, openbaar vervoer, gebouwen, etc.). Ook handen wassen als je in je neus hebt gepeuterd (vieze gewoonte, maar haast onuitroeibaar - volgens mij doet iedereen het wel eens).
Eten/drinken. Geen messen aflikken en zeker niet met afgelikte messen in een pot met beleg. Geen plakjes vleeswaar met je handen van het schaaltje pakken. Geen glazen, bekers, rietjes delen met anderen. Kiezen met je ogen en dan pakken (dus niet eerst pakken, je bedenken en wat anders pakken), Fruit zoals appels eerst wassen. Etenswaren afdekken (bijvoorbeeld deksels op pan of schaal doen als daarin eten staat af te koelen om te bewaren)
Hoesten en niezen met je hoofd afgedraaid en met je hand voor je mond.
Nagels kort houden, óók van je voeten.
Ik ben benieuwd naar aanvullingen of naar andere inzichten!
Paula B
11-07-2009 om 23:54
Scheiden van vies en schoon
Als ik het hier zo lees ben ik een stuk minder hygienisch dan ik dacht. Handen wassen alleen na toiletbezoek en voor het eten. Groenten en fruit goed wassen maar da's wat mij betreft vanwege het bespuiten (met biologische groenten en fruit ben ik makkelijker). Vaatdoekjes dagelijks in de was, handdoeken en theedoeken ongeveer om de dag afhankelijk van de frequentie waarmee ze gebruikt zijn.
Maar van mijn vader, die in een laboratorium gewerkt had, heb ik meegekregen om vies en schoon te scheiden. Dat probeer ik m'n kinderen ook mee te geven, omdat ik het zo logisch vind. Douchehanddoeken laat je dus niet op de grond vallen - handdoek = schoon, grond = vies (viezer althans). Op de ene kant van het aanrecht staat de vuile vaat, eten klaarmaken gebeurt aan de andere kant. Een borstel of kam leg je altijd op dezelfde plaats en niet op het aanrecht, de eettafel, je bureau of wat ze allemaal nog meer voor plaatsen weten te verzinnen.
De ultieme toepassing van deze redenering betrof campingdouches in destijds nog onontdekt oost-europa: de wanden zijn vies, de vloer is vies maar het water is schoon - dus ga met slippers aan de douche in, doe je kleren en handdoek in een plastic tas, was jezelf onder de straal schoon water zonder de muren aan te raken en geniet ervan dat je weer stralend schoon bent . Praktische hygiene.
Angie
12-07-2009 om 02:21
Slecht
Ik ben erg slecht in die hygienische dingen, maar zeg er wel wat van als we op kritische plekken zijn.
Tja, met kinderen houd je niet alles tegen. Het ergste vind ik wel kauwgom van straat waar mijn dochter ineens op liep te kouwen: dat heb ik wel snel afgeleerd (ik weet dat ze echt niet het enige kind is die dat ooit gedaan heeft....) Verder maak ik me niet zo druk en ze zijn zelden ziek.
Op mijn werk ben ik wel wat kritischer: in een gezondheidskliniek (hoe verzinnen ze die naam!) waar dus vooral mensen met TBC, allerlei geslachtziekten en oh, ja, tegenwoordig ook Mexikaanse griep, komen (die ze hier dan juist weer swine flu blijven noemen om de vele Mexicanen die er komen weer niet tegen de neus te stoten.)
Angie
dc
12-07-2009 om 10:31
Tja
ik vind dat we veel te hygienisch leven en we nergens meer tegen kunnen. Een beetje weerstand opbouwen kan geen kwaad. Als er hier eten op de grond valt, wordt dat gewoon weer op het bord teruggelegd.
Handen wassen na de wc, en voor het eten, maar verder niet echt, tenzij ze echt vuil zijn.
Antibacteriele rotzooi om handen of huis te wassen komt hier echt het huis niet in.
Etenswaren afdekken, nee, niet echt, enkel wanneer het de koelkast ingaat in tupperware.
Wc brillen ga ik gewoon op zitten. Als ik nat zie, veeg ik het wel eerst af. Doet niets tegen bacterien, maar zit lekkerder.
En je moet vooral niet in frankrijk komen wonen. Elke morgen wordt je hier door collega's gezoend! Echt heel erg onhygienisch!
Als je er zo erg mee bezig bent, ben je dan niet bang dat je je kinderen smetvrees meegeeft?
Tirza G.
12-07-2009 om 11:43
Hygiëne ontwikkelt zich
Bij de geboorte van mijn dochter, ruim 19 jaar terug, werd alles nog met blote handen gedaan. Bij de geboorte van mijn zoon (15) stond iedereen handschoenen aan te trekken. Brrrrrr, dat geluid alleen al, van dat terug springende elastische randje na het aantrekken - daar blokkeren je persweeen abrupt van
Tandarts idem dito. Vroegâh deed mijn ta alles met zijn blote handen en zónder mondkapje. Tegenwoordig niet alleen handschoenen, maar ook mondkapje en spatbril.
OOOOOOOO. Ik snap het. Ik ben heel vies Ze beschermen zichzélf, dat is het.
Tirza
Maxx
12-07-2009 om 11:46
IJsvogeltje
Misschien komt het omdat ik de starter van de draad ben dat je het beeld heb dat alle hygiëne tips die hier genoemd worden ook door mij in praktijk gebracht worden.
Als je het oordeel hebt dat ik doorsla, dan baseer je dat op feiten neem ik aan. Kun je me vertellen welke?
Mijn kinderen hebben ook aarde en slakken uit de tuin gevreten toen ze klein waren hoor
Ik vind het belangrijk om kinderen iets mee te geven over hygiëne. Die regels zijn er niet voor niets. Ik vind het ook tot sociaal gedrag horen. Waarom vinden we het wél belangrijk om een toilet schoon achter te laten en niet om handen te wassen? Van een remspoor in de plee zul je niet ziek worden. Van vieze handen met te veel bacteriën en virussen misschien wel.
Nu de mexicaanse griep rondwaart is het actueel om over hygiëne te schrijven. Overal kun je lezen wat je zelf kunt doen om de kans op besmetting te beperken: handen wassen. Mondkapjes staan daar ook bij, maar dat zie ik mezelf of mijn kinderen nog niet zo snel doen.
Wat me opvalt is dat sommigen in dit draadje erg stoer doen over hun resistentie tegen bacteriën en virussen en hun nonchalance op hygiëne gebied. Je zult maar kwetsbare kinderen hebben en lezen hoe weinig anderen zich realiseren dat hún gewoonten voor jou en je gezin risicoverhogend kunnen zijn.
Groeten van Maxx
Maxx
12-07-2009 om 11:49
Tirza
Vroeguh was er nog geen HIV. Tandartsen kunnen dat virus op hun handen krijgen (soms komt er bij behandelingen bloed aan te pas). Daarom die handschoenen.
Zie het als een zinvolle aanvulling op het steriliseren van instrumenten. Je zou het toch ook geen fijn idee vinden als alle patiënten bij de tandarts met dezelfde haakjes en boortjes behandeld worden?
Groeten van Maxx
Kaaskopje
12-07-2009 om 12:06
Ik ook hoor
Ondanks dat ik de handschoentjes en zo begrijp heb ik ook de neiging om te roepen 'ik heb niks hoor, ik ben veilig!'. Ik vind het geen idee dat artsen bang zijn om iets aan mij op te lopen terwijl ik zo gezond als een vis ben wat dit aangaat. (en de rest is niet besmettelijk, krakende knieën, bijziendheid, zere polsen... Ze zijn meteen arbeidsongeschikt als ik ze dat cadeau zou doen)
Kaaskopje
12-07-2009 om 12:21
Met links eten
Bij recepties en andere gelegenheden waar je veel mensen de hand schudt, eet ik de borrelhapjes altijd met mijn linkerhand, die is dan vast net ietsje schoner.===
Als een moslim dit ziet zou hij zich erg verbazen, nee zelfs gruwelen! Je eet met rechts en met links veeg je je poeperd af. Ik heb het net even opgezocht, de oorsprong zit blijkbaar in de gedachte dat de duivel met links eet en drinkt en dat je dat als gelovige dus moet vermijden. Zo zie je maar, wat de een wel zo fris vindt is voor de ander uit den boze.
Biene M.
12-07-2009 om 12:34
Voorkomen van ziekte vs. smetvrees
Ik ben erg voor het voorkómen van Mexicaanse griep. Maar je groente wassen in azijn, boven de bril hangen bij het plassen en borrelhapjes met je linkerhand pakken maken je leven wel moeilijker, maar beschermen je niet tegen ziekte.
Als je echt zo bang bent voor de ziektes die anderen op je kunnen overbrengen, eet dan helemaal niets meer wat door iemand anders is bereid. Iedereen met horeca-ervaring kan je vertellen hoe onhygiënisch er in de gemiddelde restaurantkeuken wordt omgegaan met eten.
Zie verder voor tips die wel ergens op slaan: http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-griep_voorkomen.jsp
En ik stel nogmaals de vraag: waar ben je bang voor? Plaats je hygiënemaatregelen eens in dat licht, informeer je over de risico's en vraag je af waar je mee bezig bent.
Maxx
12-07-2009 om 13:17
Bang?
Biene legt verband tussen hygiëne en angst. Je gedraagt je hygiënisch omdat je ergens bang voor bent. Dus als je wilt bewijzen dat je niet bang bent, dan doe je stoer over niet hygiënisch gedrag.
Overigens heb ik het nergens over angst. Biene projecteert dat op mij. Ik vind ziek zijn domweg niet leuk. Als ik door wat extra oplettendheid (en handen wassen) de risico's voor mijn gezin en mezelf kan beperken dan doe ik dat. Ik zie niet in waarom niet. Daar komt bij dat ik hygiëne ook een vorm van sociaal gedrag vind. Je stelt anderen niet bloot aan de rook van sigaretten. Maar wel aan ongewassen handen waar je allerlei ziekteverwekkers op verzamelt hebt omdat je de hele dag je handen niet wast?
Ik ken een gezin dat al 3 jaar met krentenbaard te kampen heeft. Eén van hun meisjes komt hier regelmatig. Ook logeren. Ook als ze plekjes heeft. Zélf weet ze heel goed dat ze dan extra moet opletten. Vaak handen wassen, niet zoenen of zo, niet met haar handen aan haar gezicht. En ik zorg dat haar handdoek en beddengoed direct de was in gaat na haar bezoek. Logisch toch? Ik ben niet bang voor krentenbaard hoor Biene, maar ik vind ook niet dat ik het moet opzoeken.
Biene, heb je je gerealiseerd dat als er in jouw gezin waterpokken heerst en jij met ongewassen handen in openbare ruimtes van alles aanraakt, je zwangere vrouwen extra risico bezorgt? Of heb je het dan nog over een gevalletje smetvrees? Ik begrijp steeds beter dat de overheid een campagne tegen hufterigheid noodzakelijk vindt. De mentaliteit om alles wat je niet bevalt of waar je geen moeite voor wilt doen te veroordelen en af te serveren neemt werkelijk epidemische vormen aan lijkt het.
Hoe komt het dat we hygiëne niet doodnormaal vinden met z'n allen? Waarom lees ik op dit forum vaak postjes over verantwoord eten (zonder vlees, rechtsdraaiend, geen suiker, niet vet, veel biologische groenten, etc.). Waarom biologisch verantwoord eten en de chemicaliën erop laten zitten? Fruit wordt bespoten. De consumentenbond doet daar regelmatig onderzoek naar elk elk jaar weer zijn er supers die er niet goed uitkomen. Witte druiven met veel te veel verdelgingsmiddel bijvoorbeeld. Kijk, van die ene appel die je een keer ongewassen eet krijg je niks. En van 100 appels ook niet. Maar je krijgt onvermijdelijk stoffen binnen die niet gezond voor je zijn en waarvan met name kinderen schade kúnnen ondervinden. Lees bijvoorbeeld dit eens: http://www.milieudefensie.nl/landbouw/visie/giferuit. Of google zelf even.
Groeten van Maxx
Biene M.
12-07-2009 om 13:51
Het nut van hygiëne
Ik vind hygiëne uitermate nuttig om ziektes te voorkomen. Daarom was ik mijn handen als ik naar de wc ben geweest of voordat ik iets met eten ga doen, wend ik mijn hoofd af en houd ik mijn hand voor mijn mond/neus als ik moet hoesten of niezen. Het vaatdoekje wordt hier minstens één keer per dag vervangen en het restje filet américain gaat de vuilnisbak in nadat het tijdens een uitgebreid ontbijt op tafel heeft gestaan.
De vraag waar je bang voor bent, is geen beschuldiging, maar iets wat ik me dagelijks afvraag als het erom gaat wat ik doe en laat. Ik ben bang voor voedselvergiftiging, voor Mexicaanse griep, voor het besmetten van anderen met de ziektes die in mijn gezin heersen. Daar pas ik mijn gedrag op aan. Ik zorg voor extra hygiëne rond wondjes.
Mijn punt is, dat ik hier een hoop gedragingen voorbij zie komen die als doel lijken te hebben het contact met bacteriën te voorkomen, zonder dat erover nagedacht is of en hoe ze ziekte voorkomen.
Een beetje flauw trouwens, Maxx, om zo op de persoon te spelen zonder dat je iets over mij weet. FYI: wij eten vooral biologisch en wassen evengoed groente en fruit voordat we het eten. En nogmaals FYI: biologisch ís onbespoten. Je geeft er eens te meer blijk van je niet te laten leiden door kennis van zaken.
albana
12-07-2009 om 14:04
Virus en bacterïen
Een virus zoals waterpokken is niet overdraagbaar (dus besmettelijk) doordat iemand iets aanraakt. Gewoon grote onzin dus om alles wat een virus-besmet-persoon heeft aangeraakt te gaan lopen schoonmaken.
Enkele virussen zijn via de lucht overdraagbaar, de bekenste daarvan is het griepvirus (niezen) maar dat zijn er maar enkelen.
Je krijgt ook geen aids van een w.c-bril hoor.
Bacterien en virussen, zijn een groot verschil.
groeten albana
(die ook vindt dat e.a. doorgeslagen is...)
Maxx
12-07-2009 om 14:24
Biologisch en zo
Biene, lees je eerder posting even.
"Ik krijg associaties met een pro-ana forum, met die tips die hier gegeven worden. Waar zijn jullie eigenlijk zo bang voor? "
Je toon vind ik provocerend. Alsof mensen die redelijke hygiëne betrachten niet helemaal wijs zijn. Bovendien veeg je iedereen die let op hygiëne op één hoop. Het is duidelijk dat er mensen posten die meer of minder ver gaan in hun maatregelen. Daar kun je over discussiëren en dat was de bedoeling ook. Mensen als pro-ana afserveren hoort daar wat mij betreft niet bij.
Volgende postje:
Je stelt mij 'nogmaals'de vraag waar ik bang voor ben en vermeldt een reeks aan voorbeelden die geen van alle door mij genoemd zijn: "Maar je groente wassen in azijn, boven de bril hangen bij het plassen en borrelhapjes met je linkerhand pakken maken je leven wel moeilijker, maar beschermen je niet tegen ziekte." Ik vind dat je onzorgvuldig bent in wat je aan mij toedicht. Kennelijk is je er veel aan gelegen om mij als een soort pro-ana type neer te zetten. En als je op de persoon speelt, dan kún je een reactie verwachten. Neem ook de moeite om mijn berichten even na te lezen.
Ik vind overigens de tip van de borrelhapjes zinvol. Praktisch bovendien, want zo heb je je rechterhand altijd vrij om een glas te pakken of een hand te geven. (inderdaad, voor Moslims een gruwel. Maar ik aangezien ik rechts ben, is de kans dat ik met links mijn billen ga afvegen tamelijk klein
Biene, wij eten niet standaard biologisch. Het budget is daarvoor niet altijd toereikend. Als we het kopen is het omdat de kwaliteit en de smaak beter zijn. Inderdaad mag je ervan uitgaan dat biologische groenten niet bespoten zijn. Daar heb je gelijk in. Ik heb de opmerking gemaakt omdat velen hier erg kritisch zijn op wat ze eten maar minder kritisch lijken te zijn op het wassen ervan. Dat kan ik niet met elkaar rijmen.
groeten van Maxx
Maxx
12-07-2009 om 15:03
Albana
Overdraagbaarheid van waterpokken gaat meestal door druppeltjes in de lucht (hoesten). Maar via voorwerpen kan het ook. http://www.kiza.nl/kiza/index.php?tid=84&sid=248&aid=2738
Ook HPV kan via handen of voorwerpen overgebracht worden. Veel mensen denken dat het alleen kan via sexueel contact maar dat is dus niet zo. http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/humaan_papillomavirus_anogenitale_wratten/index.jsp
Wij houden het thuis bij handen wassen als we buitenshuis (in publieke ruimtes) geweest zijn. Dat lijkt me wel voldoende. Steeds alle deurkrukken, handgrepen, lichtknopjes etc. schoonpoetsen ga ik echt niet aan beginnen.
Groeten van Maxx
Monique D*
12-07-2009 om 15:12
Reacties
Dat groenten wassen met azijn en boven de wc-bril hangen is van mij afkomstig. Waarom ik groenten met azijn was (en dan gaat het vooral om de groenten die afkomstig zijn van de moestuin), heb ik al uitgelegd. Dit doe ik om de glibberige weekdiertjes te doden die nog blijven kleven op de groenten en die je over het hoofd kan zien bij het wassen met water. En dat wil ik dus niet mee-eten!-
Dat boven op de wc-bril hangen ook onhygiënisch is omdat er spetters op de wc-bril komen (niet leuk voor diegene die na je komt) is inderdaad niet prettig. Wij dames kunnen eenmaal niet richten en je zal maar slechte knieën hebben. Daarom vind ik het zelf beter om de bril te bedekken met wc-papier voordat ik mezelf daarop neervlij. Je ziet eenmaal niet alle viezigheid die jouw voorganger heeft achtergelaten.. en als je een jongen/man bent dan doe je de wc-bril met je voet omhoog (dus niet met de hand) en je plast in de pot. Tegenwoordig zijn er urinoirs, dus ze hoeven de bril niet eens omhoog te doen.
En waarom ik het vlees eerst was voordat ik het ga bakken? Dit omdat er ook vaak viezigheid is op het vlees (het is bekend dat rauw vlees vol is met bacteriën) en vind het wel hygiënischer om het eerst te wassen voordat ik het ga bakken. Dat heb ik meegekregen van thuis, maar doe het zelf nu ook bewust..
Tirza, jouw Braziliaanse kennis hanteert bijna dezelfde methode bij doen van de afwas wat men gebruikt in een café. De glazen worden afgespoeld (ik weet niet of daar alcohol of iets anders in die bak is) en dan gedroogd. Maar dan krijg je dat spul (zoals alcohol van jouw vriendin) of resten speeksel van de cafébezoekers met dat goedje wat ze eventueel gebruiken toch ook naar binnen? Of zie ik dat verkeerd?
Jolanda123
12-07-2009 om 15:19
Kip en het ei.
Deze discussie lijkt steeds meer een kip of het ei discussie te worden.
De één vind dat je weerstand op moet bouwen door in contact te komen met smerige dingen, de ander vind dat je dat moet voorkomen, dat anderen met smerige dingen in aanraking komen.
En ja, ik ben het er mee eens dat er schoongemaakt moet worden, en dat je alert bent op bacterie vorming. Wat ik alleen ook weet, is dat "te schoon" niet goed is.
Heel simpel voorbeeld.
Als voor 20 jaar geleden een marine schip in een buitenlandse haven kwam, at men daar "wat de pot schafte", en een enkeling werd daar ziek van.
Tegenwoordig als een schip in een buitenlandse haven ligt, worden er veel meer mensen ziek, en zijn er steeds minder mensen genegen om "te eten wat de pot schaft".
Dat heeft echter niets te maken met de hygiëne daar ter plekke ( ik geloof er namelijk niets van dat men in Indonesië "smeriger" is gaan werken) maar alles met de aangescherpte regels in de kombuis ( hccap) en de kazerne's.
Juist doordat de regels zo zijn aangescherpt, komen er ook steeds minder mensen in aanraking met virussen en dergelijke, en doen ze ook geen weerstand op. Waardoor de gevolgen ook erger zijn als voor 20 jaar terug.
Je zou de vraag ook om kunnen draaien, dus in plaats van wil je dat mensen ziek worden van jou hygiënische gewoonten, stellen "wil je de mensen helpen door ze in contact te brengen met jou bacteriën, waardoor ze een betere weerstand krijgen?"
JO
amk
12-07-2009 om 15:45
Bacteriën op vlees
die hoef je niet af te spoelen, die bak/braad je toch dood. Je maakt het alleen maar moeilijker door er water aan toe te voegen met het wassen.
IngridT
12-07-2009 om 15:47
Proest..monique...
Over dat groente wassen met azijn....'Dit doe ik om de glibberige weekdiertjes te doden die nog blijven kleven op de groenten en die je over het hoofd kan zien bij het wassen met water'
Ja, ik eet ook liever een dode slak dan een levende, maarre, als je de broccoli even hebt gekookt of gestoomd dan legt zo'n slak ook wel het loodje hoor! daar heb je niet perse azijn voor nodig.
Ingrid (ik mis vast een cruciale gedachtenstap ergens)
Tirza G.
12-07-2009 om 15:48
Dat middel in glasspoelbakken
Dat is te vergelijken met het glansspoelmiddel uit een vaatwasser. Een sneldrogend, waterafstotend goedje met een desinfecterende werking wat niet schuimt. Alcohol vervliegt heel snel, dat krijg je echt niet meer binnen.
Tirza
bibi63
12-07-2009 om 16:16
Nog eens wc-bril
Wij hebben altijd een witte wc bril gehad en sinds kort een zwarte. Nou, er ging een wereld voor mij open. Want op 1 of andere manier is de wc-bril meestal wel ergens iets nat als ik (vrouw) geplast heb ...... M.a.w. een dagelijkse lap over de wc-bril is geen overbodige luxe. Op die zwarte zie je het nl. en op een witte niet...
Groetjes,
Bibi
bibi63
12-07-2009 om 16:19
Nou ingrid
ik denk dat Monique geen levende slak wil eten, maar ook geen dode..... Die slak gaat in kokend water heus wel dood. Maar een dode slak wil je ook niet eten. Met azijn afspoelen maakt dat de slak los laat. Vandaar dus denk ik. Net zoiets als een bloemkool eerst in een bak met zout water leggen, dan komen de ongeziene rupsjes naar buiten.
Groetjes,
Bibi
Monique D*
12-07-2009 om 19:02
Ik ben toch vóór afspoelen
Bibi63 en Lidwientje Walg: jullie begrijpen mij. Dat is inderdaad de reden dat ik het vlees vóór het bakken was en dat ik bij het wassen van groenten azijn gebruik.
Tirza, ik ben het er toch niet mee eens dat het glansmiddel/wasmiddel, whatever zonder af te spoelen gedroogd wordt. Bij een leeg glas alcohol kan ik het alcohol nog ruiken, dus hoezo vervliegen? Het afspoelen is er juist voor dat die resten verdwijnen.
Alhoewel, de paar keren dat ik in een kroeg drink of bij iemand eet die het vlees niet heeft gewassen heb ik ook overleefd..!-)
amk
12-07-2009 om 20:13
Afwassen helpt ook niet
tegen de toxinen want die zitten er gewoon in.
En je vlees is meestal al ruimschoots bedorven voor de beestjes toxinen gaan maken. Want de normale populatie op vlees maken die namelijk niet.
Maxx
12-07-2009 om 20:47
Izar
Er zijn ook altijd van die verhalen over opa's die zich te pletter rookten en toch 90+ werden. Dus daarom kun je zelf ook rustig verder paffen. Toch?
Groeten van Maxx
dc
12-07-2009 om 21:35
Toch
kun je een heleboel ellende voorkomen door als kind al met allerlei bacterien enzo in aanraking te zijn gekomen. Het is bijvoorbeeld ontzettend vervelend voor een zwangere vrouw om niet immuun te zijn tegen toxoplasmose. Dan is het opeens gevaarlijk voor het ongeboren kind. Ik ben opgegroeid met katten en andere dieren, weet niet eens wanneer ik het opgelopen heb, maar ben heerlijk immuun.
Ik ben waarschijnlijk erg gemeen, maar ik heb liever dat kinderen ziek worden van bij ons thuis spelen, dan dat mijn kind bij het minste of geringste ziek wordt, omdat hij een weerstand van nop heeft.
Bovendien vind ik het erg zonde van al dat water, maar goed, da's weer een onderwerp op zich.
Toos
12-07-2009 om 22:02
Vies?
Urine wordt geassocieerd met vies, terwijl het gezond blijkt...
Neem nog een slokje Ohja, als je voetschimmel hebt - plas over je eigen voeten... advies van de dokter.
Insecten? Gatver? Ze blijken gezond... http://insecteneten.nl/index01.php
Maargoed, hier gaat het natuurlijk om de vraag hoe nauw je het neemt met persoonlijke hygiene... Best een interessante discussie.
Leuke weetjes:
Een onderzoek van de Universiteit van Westminster toont aan dat heteluchtdrogers – die in duizenden openbare toiletten gebruikt worden – zorgen voor een sterke toename van het aantal bacteriën op de handen na het wassen. Als je je handen onder een heteluchtdroger droogt, neemt de hoeveelheid bacteriën op je vingertoppen met gemiddeld 186% toe. Je handpalmen bevatten daarna 230% meer bacteriën.
Zoenen is hygiënischer dan handenschudden. Via de mond worden veel minder bacteriën overgebracht.
Griep, buikgriep en verkoudheid worden heel snel overgebracht via een hand, zo blijkt uit onderzoek.
Leuke hygiene test:
http://www.preventievegezondheidszorg.com/hygienetest.php#test
Kaaskopje
13-07-2009 om 00:17
Rokende opa's
tevoorschijn trekken als iemand blij roept dat het een wonder is dat alles gezond en rond is na vele jaren van een leven zoals Izar en de hare geleid hebben... ik weet het niet hoor Maxx. Tijd voor een Twixje misschien? Waar is je humor?
Kaaskopje
13-07-2009 om 00:32
Angst voor vies
Ik heb jaren geleden alweer een programma van Oprah gezien en daar werd uit de doeken gedaan hoe hygiëne kan doorslaan naar een ziekelijke dwang tot ontsmetten. In Amerika was men eerder dan in Nederland bevoorraad met schoonmaakmiddelen die ieder bacterietje de das om moesten doen, want je moest eens weten waar we allemaal mee in aanraking kwamen. Ik weet nog dat ik het zelfs besproken heb met manlief. Ik zei nog 'dat zal ook wel weer naar Nederland overwaaien...' Ik bedacht me dat het waarschijnlijk ook wel een slimme zet was van de schoonmaakmiddelen industrie. Een markt kweken en dan met de oplossing komen: bacteriedodende reinigingsmiddelen.... Ik begin er niet aan. Het is normaal dat er bacteriën, ook vieze, bij ons gedragen worden.
Maxx: Hoe komt het dat we hygiëne niet doodnormaal vinden met z'n allen?===
Correctie: hoe komt het dat we jouw mening over hygiëne niet doodnormaal vinden met zijn allen?