Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Maxx

Maxx

10-07-2009 om 14:41

Wat leren jullie je kinderen over hygiëne?

Met alle rondwarende virussen praat ik met mijn kinderen vaak over hygiëne. De regels en waarom die regels zinvol zijn. Ik ben benieuwd naar de regels van anderen. Een paar van onze regels:
Handen wassen (MET zeep): na toiletbezoek, vóór het eten. Bij thuiskomst als je in openbare ruimtes geweest bent (straat, openbaar vervoer, gebouwen, etc.). Ook handen wassen als je in je neus hebt gepeuterd (vieze gewoonte, maar haast onuitroeibaar - volgens mij doet iedereen het wel eens).
Eten/drinken. Geen messen aflikken en zeker niet met afgelikte messen in een pot met beleg. Geen plakjes vleeswaar met je handen van het schaaltje pakken. Geen glazen, bekers, rietjes delen met anderen. Kiezen met je ogen en dan pakken (dus niet eerst pakken, je bedenken en wat anders pakken), Fruit zoals appels eerst wassen. Etenswaren afdekken (bijvoorbeeld deksels op pan of schaal doen als daarin eten staat af te koelen om te bewaren)
Hoesten en niezen met je hoofd afgedraaid en met je hand voor je mond.
Nagels kort houden, óók van je voeten.
Ik ben benieuwd naar aanvullingen of naar andere inzichten!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katrien

Katrien

10-07-2009 om 15:14

Pas op met etenswaren

Als je etenswaren wil bewaren, moeten deze zo snel mogelijk afgekoeld worden. Dus NIET met de deksel erop. Deksel eraf, pan bijvoorbeeld in een gootsteen met koud water zetten ofwel op een rooster of zodat de bodem van de pan ook sneller afkoelt.

Katrien

Monique D*

Monique D*

10-07-2009 om 15:15

Hygiëne

Dat wat je doet voeren wij hier dus ook uit. Dat hebben wij altijd gedaan, ook voordat er ziektes ontstonden als SARS, de vogelgriep en Mexicaanse griep.
De kinderen scheppen hier ook zelf hun eten op en ze weten heel goed dat ze dat niet met hun eetlepel mogen doen! Openbare ruimten zijn ook echt openbaar, iedereen raakt spullen aan die jij ook aanraakt en niet iedereen heeft schone handen!
Soms moet ik vriendjes ook melden dat ze toch echt hun handen moeten wassen na toiletbezoek..
En over openbare ruimten gesproken: de toiletten aldaar zijn niet altijd even netjes. Vóór je erop gaat zitten leg voldoende wc-papier op de bril of ga er boven hangen. Voor jongens: til de bril met de voet op. Mijn zoon weet ook dat hij de bril omhoog moet doen als hij gaat plassen.
Vuilniszakken brengen wij naar beneden met zo'n schoonaakdoekje. Die zakken zijn ook vies, niet prettig als je die handen weer gaat gebruiken. Die doekjes kan je ook prima gebruiken om de handen af te vegen nadat je een kraan heb moeten dichtdraaien na openbaar toiletbezoek.
En maak je het toetsenbord en muis ook regelmatig schoon? Hoe doe je als je bijvoorbeeld bij de bieb gaat internetten waar iedereen met zijn vieze jatten aan heeft gezeten? Dus ook daar even met een zo'n doekje erover heen (het lijkt wel alsof wij smetvrees hebben, maar het is echt niet zo). Het valt ook op dat echt niemand dit doet! Je moet maar zo denken dat je heel vaak onbewust met je handen aan je gezicht gaat zitten, waardoor juist die bacteriën/virussen makkelijk worden verspreid.
Op de sportschool is er ook een doekje waarmee je het toestel af kan nemen waar je op heb zitten zweten. De trainer let daar ook op. Heel goed! Het is eenmaal niet leuk om in het zweet van een ander te zitten..
Ik heb nog een vraag: hoe doe je het met geld? Dat gaat echt van hand tot hand... papiergeld en muntgeld zijn daardoor ook vies. En raap je ook geld van de straat op?

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2009 om 15:31

Neuh

Handen wassen na toiletbezoek en voor het eten: ja. Maar verder niet, behalve als ze echt vuil zijn van buitenspelen ofzo. Zelf doe ik het overigens wél, ik was het vaakst mijn handen hier in huis. Als de kinderen handenwassen na toilet en voor het eten, kom je toch al aan een keer op 6, 7 op een dag. Dat lijkt me wel voldoende.

Eerst kiezen, dan pakken - dat doen we ook. Fruit wassen doen we niet. O ja, aardbeien wel. Eten afdekken doe ik zelf, de kinderen hebben daar eigenlijk niets mee te maken. Wel natuurlijk alles dichtdoen enzo wat ze gebruik hebben (boter, jam oid).

Hoesten, niezen inderdaad hand voor je mond.

Nagels kort: de mannen wel, de vrouwen niet

Tirza

Poeh

Nou dan zijn wij echt viespeuken: okee, handen wassen na toilet bezoek en voor het eten (en dat laatste schiet er wel vaak bij in), maar dat was het wel zo'n beetje van jouw lijstje, behalve dan hoesten / niezen met hand voor de mond.
Beleg niet met je handen pakken? Zou niet weten waarom niet. Fruit was ik eigenlijk ook nooit.
Maar goed, zie geen reden om het aan te scherpen, wij, ook onze kinderen, zijn praktisch nooit ziek, dus het zal wel meevallen met de virus en bacteriebesmetting. Of we hebben natuurlijk een waanzinnige weerstand opgebouwd antwoord op je vraag: wat leren jullie je kinderen over hygiene.

Tja, niet veel dus...

Mijn oudste leert van zijn buurmeisje dat als iets op de grond valt er bacterien op kunnen zitten, dat komt hij mij dan uitgebreid vertellen. Ik haal dan mestal mijn schouders op, en zeg: ach.

Misschien niet goed, maar ik houd me dus eigenlijk heel weinig bezig met hygiene. Okee, de wc wordt wel elke dag schoongemaakt, maar ik zou nooit een toetsenbord in de bieb afvegen. Komt niet eens in me op! Echt niet

Brianna F

Brianna F

10-07-2009 om 15:52

Monique

Je kunt ook een beetje doorschieten in hygiene. Wat al gezegd is, een beetje weerstand kweken kan zeker geen kwaad.
Nu ben ik heel nieuwsgierig wat jij dus met geld doet. telekns je handen wassen als je het hebt aangeraakt?

Mamvantwee

Mamvantwee

10-07-2009 om 15:53

Nog meer viespeuken hier...

Wij wassen de handen na het wc-bezoek, maar ik weet zeker dat de kinderen dat niet altijd grondig doen. verder handen wassen voor het eten, maar dat is 's morgens en 's middags vaak vergeten, voor het avondeten is het wel een regel (en eigenlijk is dat gek, want 's avonds eten we niet met de handen, de rest van de dag wel )

Na het aaien van dieren moeten ze hun handen wassen. We pakken geen snoepjes op van de straat, maar binnen in huis is dat geen probleem.

Vooralsnog zijn we nooit ziek. Meest heftige - naast de gewone kinderziektes - was een verkoudheid die twee weken duurde.

Dus nee, hier geen overdreven hygiëne. Hoewel ik hen wel leer dat er onzichtbare beestjes (bacteriën en virussen) zijn waar je ziek van kunt worden.

ayla

ayla

10-07-2009 om 15:59

Jeetje

ik vind dat wel erg ver gaan, geen beleg met handen vastpakken, alles schoonmaken. Op die manier moet je zelfs je handen wassen nadat je je kinderen geaaid hebt. toetsenbord schoonvegen in de bieb zou ik zelfs nog niet eens aandenken, ik vind dat eigenlijk wel een beetje neigen naar poetstik.

Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat het handen wassen zelfs hier er vaak doorschiet. tegenwoordig met het glutenprobleem wassen we vaker onze handen maar daarvoor. En toch zijn wij eigenlijk nooit ziek

Lynna

Lynna

10-07-2009 om 16:01

Niezen met hand voor je mond....

...vind ik niet zo erg hygienisch. Met die hand pak je daarna weer van alles vast. Doe dan liever je arm voor je mond.

Ik ben zelf vies van winkelkarretjes, hoe vaak zouden die schoongemaakt worden?

Maylise

Maylise

10-07-2009 om 16:29

Tussen in

Ik zit er een beetje tussen in denk ik. Handen wassen is iets wat ik tijdens mijn jeugd heel nadrukkelijk heb meegekregen van mijn oma die handen wassen zo'n beetje het allerbelangrijkst ter wereld vond (samen met vitamine c). Die manie heb ik deels weer door gegeven aan de kinderen. Handen wassen = na elk toilet bezoek, voor het eten, na het eten (kleine kinderen dan die nog niet altijd even netjes eten), voor het slapen gaan, voor het weggaan naar school 's ochtends, na gebruik van het openbaar vervoer, sowieso eigenlijk bij thuis komst... Best vaak dus. Ik heb ook nog eens zo'n handig waterloos en zeeploos flesje in mijn tas zitten voor hygiëne.

Verder hebben we twee katten en ik was niet elke keer mijn handen als ik de katten heb geaaid. Dat dan weer niet. De kinderen ook niet.

Wat eten betreft. Opscheppen alleen met opscheplepels. Niet met eigen eetgerei in schalen of potten en zo.
Verder blikjes of pakjes drinken delen en zo doen mijn kinderen wel. Of elkaars bord legen eten en zo. Dat doen ze ook. Of hele oude m&m's die onder de verwarming lagen nog even opeten (dat vind ik dan een stuk minder geslaagd). Zelf geef ik ook gerust een croissantje of iets dergelijks door aan iemand of neem het van iemand aan.

Toetsenbord maak ik regelmatig schoon.

Verder is een beetje viezigheid niet erg want daar bouw je ook wat weerstand van op.

Oh ja fruit was ik wel meestal. Of de kinderen het ook altijd doen weet ik niet.

Op openbare toiletten inderdaad niet zitten of pleepapier er onder doen. Deels is het ook illusie natuurlijk want daarna raak je weer fijn de deurknop en de kraanknop aan en dan heb je weer meer bacteriën te pakken dan er op die hele toilet bril zaten.

Niezen inderdaad liever met je arm er voor of nog beter zorgen dat je zakdoeken bij je hebt.

Maar graaien in de drop pot of zo doen we dan weer wel.

Maylise

mirreke

mirreke

10-07-2009 om 17:11

Nou, ik moet wel even denken

Handen wassen voor het eten (schiet er vaak bij in), na toiletbezoek, en voor het slapen, maar dan douchen ze ook vaak. Overigens douchen ze bij ons zeker niet elke dag, haren wassen ook niet elke dag, is niet eens goed.
Fruit wassen doen we wel, maar bij mij speelt vooral mee de vroegere gedachten van de gifstoffen die erop zitten om de insecten te weren. Hopelijk wordt dat steeds minder, maar dat hygiënische speelt bij mij veel minder.
Over toiletbezoek: al die voorzorgsmaatregelen zoals met je voet optillen en zo vind ik echt belachelijk als je dan niet ook met een hygiënisch handschoentje de deurknop aanpakt. Want die deurknoppen en ook de waterkranen zijn altijd zeer vies op bv. openbare toiletten. Daarnaast heeft handenwassen geen zin als je naast zeep geen warm water gebruikt, want alleen dan gaan de bacterién dood. En juist op openbare toiletten vind je vaak alleen koud water. Belachelijk.
Verder heb ik geen overdreven angst voor bacteriën. Onze kinderen hebben geloof ik allemaal wel eens kauwgom van de straat geplukt, hoewel ze nu echt wel weten dat dát heel vies is. Maar ze zijn, werkelijk waar, eigenlijk nooit ziek. Mijn dochter bijvoorbeeld, nu 12, is pas 1 dag in haar leven vanwege ziekte niet naar school geweest.

Julia64

Julia64

10-07-2009 om 17:18

Nog niet alle reacties gelezen, maar wat me het meest opviel uit de openingspost was het "handen wassen na het neuspeuteren". Daar heb ik nou werkelijk nog nooooit bij stilgestaan. Zo vies is dat nou toch ook weer niet, wat daaruit komt? Het is in elk geval nog niet door anderen aangeraakt...

Afijn, ik vrees het ergste voor mijn hygienestandaard, eigenlijk (en die van mijn zoon..)

groet
Julia

Hillary

Hillary

10-07-2009 om 17:19

Makkelijk

Wij zijn wel iets te makkelijk misschien. Handen wassen voor het eten denk ik nooit aan. Of de kinderen het na toiletbezoek doen twijfel ik aan. Ze zijn te oud om dat nog te controleren. Ze weten wel dat ze geen gebakken vlees op een bord mogen leggen waar eerst rauw vlees op heeft gelegen en dat soort dingen. We waren in de VS toen de Mexicaanse griep net opkwam, toen hebben we wel goed opgelet. Geen trapleuningen beet pakken, wc deuren met een doekje open maken etc. Veel handen wassen en zo'n desinfectiegel in de tas. Maar mijn man was gister in Londen op een congres en die is weer zo makkelijk. Ergens 's avonds wist hij te melden dat hij twee mexicanen een hand had gegeven. Op mijn vraag of hij sindsdien nog ergens zijn handen had gewassen, moest hij ontkennend antwoorden. Misschien wat overdreven maar bij Mexicanen word ik automatisch voorzichtiger. Op dit moment zitten familieleden verspreid over de hele wereld voor vakantie of werk, dus ik maak me maar niet al te druk, als het komt komt het.

Merel

Merel

10-07-2009 om 17:27

Hier ook viespeuken

Hoi,

Tja ik moet toch bekennen dat ik thuis zelden mijn handen was nadat ik naar het toilet ben geweest. Ze zijn dan toch helemaal niet vies geworden? (ik plas niet over mijn handen hoor) of bedoel je van het aanraken van de deurknop en de doortrek knop? (ik hou mijn handen het liefst zo droog mogelijk de hele dag, omdat ik al zo'n droge trekkerige huid heb)
Alleen toen mijn zoontje buikgriep had, heb ik mijn handen na ieder toilet bezoek met zo'n desinfecterende gel ingesmeerd en hij is ook de enige geweest in huis die dit had. Verder was ik mijn handen altijd voordat ik ga koken. (en dan was en snij ik de groente en was dus ook mijn handen voordat ik gehakt enzo ga kneden)
Verder geen vieze lepels in potten met augurken of zilveruitjes, daar leg ik dan schone lepels bij. Met eten en drinken eten we wel weer van elkaars bestek als het zo uitkomt of hetzelfde glas (als je eens wat van elkaar proeft of er staat nog een glas op tafel waar al cola in heeft gezeten, dan schenk ik die gewoon in voor mezelf (geen zin om naar de keuken te lopen om een nieuw glas te pakken)
Met niezen en hoesten houden we wel de hand voor de mond, maar tja... of dat nu zo fris is??

Merel

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 17:54

Over dat beleg

Het gaat dan om van die plastic schaaltjes met bijv. salami. Of met plakjes kaas. Na gebruik gaan ze weer de koelkast in. We doen een week met hartig beleg. Door met je handen plakjes uit de verpakking te halen, zorg je onnodig voor veel bacterien op wat er achter blijft en nog bewaard moet blijven. Minimaal keer 5 dus (5 dagen). Daarom toch maar een mes gebruiken om de plakjes te pakken.
Maxx

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 17:55

Dieren aaien

Dat is een goede aanvulling! Bij ons iig handen wassen nadat de kinderen met de kippen bezig zijn geweest (zijn zo tam dat ze opgepakt kunnen worden).

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 17:58

Fruit wassen

om twee redenen: als het los fruit is zitten er ook anderen in die bakken te graaien. Verder heb ik geleerd dat fruit bespoten kan zijn en dat je dat beter kan afspoelen.

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 17:59

Geld

valt hier in de categorie "openbare ruimte". Dus als je thuiskomt nadat je ergens bent geweest was je je handen. Als je geld hebt uitgegeven was je dat ook weer weg.

Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 17:59

Wc's

Hmmm, van dat boven de wc hangen krijg je juist het meeste spetters ernaast. Heeft de volgende een natte bril, tenzij je die omhoog doet en erg goed mikt. Maar goed, urine is toch steriel. :-p
Verder probeer ik hier iedereen regelmatig handen te laten wassen. En ja, óók na neuspulken! Verder gebruik ik hier voor elk soort beleg een ander mesje of lepeltje. En open ik de deuren in de trein met een druk met mijn paraplu of elleboog op de knop.

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 18:00

Douchen

doen de kinderen niet altijd elke dag. Hangt af van warmte en graad van viesheid. Als ze niet douchen wassen ze hun onderlijf met een washandje (dat daarna de was in gaat).

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 18:02

Graaipotten

De potten met gratis snoep in winkels, de bakjes pinda's op de bar. Hoe gaan jullie daarmee om?
Wij eten zulke dingen niet. Dan maar thuis een snoepje.

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 18:07

Neuspeuteren

Het slijmvlies van je neus dient om bacteriën te helpen tegenhouden. Zo is de kans dat je te veel van de verkeerde dingen in je longen krijgt kleiner.
Maar dat betekent dus ook dat snot (of opgedroogd snot) juist veel bacterien bevat. Behoorlijk vies dus.

Maxx

Maxx

10-07-2009 om 18:10

Niezen en hoesten

Tegen je arm niezen of hoesten is denk ik beter dan met je hand voor je mond. Dank voor de suggestie. We gaan dat hier thuis ook maar invoeren!

Monique D*

Monique D*

10-07-2009 om 18:35

Helaas ben ik zelf niet zo consequent..

Wij niezen ook tegen de arm of, als er niemand staat draaien we ons hoofd om en laten de nies komen.
Dieren aaien: mijn kinderen zijn allergisch voor huisdieren. Als ze die toch willen aaien (veel kennissen van ons hebben huisideren) dan weten ze dat ze hun handen moeten wassen. Zo schoon zijn huisdieren niet.
En geld? Zoals iemand had gezegd valt dit onder "openbare ruimte". Maar dat wil niet zeggen dat je ook buiten wel eens aan je gezicht, etc. komt. Om de knop om de treindeuren te openen gebruik ik mijn knokkel van de vinger of wacht ik totdat iemand anders op die knop heeft gedrukt (laf hè). En dan schiet mij nog wat te binnen: het pinnen. Pinnen bij winkels, pinnen bij automaten en dan dat geld eruit halen. Op welke manier druk ik die knoppen in? Ja, gewoon door ze zonder meer ze met mijn wijsvinger in te drukken. Foei! En de winkelwagentjes pak ik ook nog vast met mijn blote handen. Met als bewijs dat ik bijna nooit ziek ben (alleen een stevige verkoudheid).. en dan stap ik gewoon in mijn auto en raak mijn vieze stuur en pook aan die nog smeriger worden... Dan moet ik niet vergeten om bij het stofzuigen van de auto ook een doekje over het stuur + pook te halen. Goed, thuis kan ik mijn handen wassen, maar ondertussen heb ik wel -tig keer aan mijn gezicht gezeten (ogen uitwrijven, aan mijn neus zitten, snoep of iets anders gegeten waar mijn vieze handen aan hebben gezeten! En dan niet te vergeten op mijn werk waar ik een snoeppot heb waar iedereen die trek heeft ze eruit kan halen. Ik kan niet controleren of die collega's hun handen na elk wc-bezoek en neuspeuteren wassen! Dus zo schoon zijn wij niet en toch (gelukkig) zelden ziek!

Niet zo streng hier.

Iedereen doucht min of meer elke dag. In handen wassen zijn we heel slecht. Zeker voor het eten is er weinig routine. En helemaal niet als het om huisdieren aaien gaat..hmm..we hebben 3 katten, die de hele dag geknuffeld worden, en ze slapen ook nog eens bij iedereen op bed.

Enige waar ik wel erg streng in ben zijn dingen met voedsel. Rauw vlees (kip!!) of vis, daar kijk ik erg mee uit. Messen en snijplanken meteen in de vaatwasser, en handen wassen.

Het aantal verkoudheden, buikgriepen of voedselvergiftigingen is hier overigens minimaal.

Ingrid

Hmm

Maxx, veel dingen die je noemt doen wij ook niet/wel (niezen, handen wassen, geen mes af likken enz). Maar je bent wel errug overtuigd allemaal en zo doordrongen van de dreigende gevaren ... Graaipotten met snoep ... tsja ... als je er over nadenkt ... maar ik denk er niet zo diep over na en van dat ene snoepje vol vieze bacterien ben ik eerlijk gezegd nooit ziek geworden.

Klaartje

Klaartje

10-07-2009 om 19:26

Tja

Het enige dat ik eigenlijk overdreven doe is mijn handen wassen. Als ik aan het koken ben, spoel ik tig keren mijn handen. Ik werk aan de kassa, dus krijg dagelijks veel muntgeld in mijn handen. Als ik naar het toilet ga tijdens het werk, was ik voor en na het toiletbezoek mijn handen. Ze zijn vuiler voor dan na kan ik vertellen Voor de rest ben ik een beetje een viespeuk ben ik bang. Wat ik zelf altijd vervelend voor klanten vind, is als ik verkouden ben en moet werken. Je kunt niet voor elke kuch thuisblijven natuurlijk. Als ik tijdens het werk moet niezen, draai ik mijn hoofd om en nies ongeveer op mijn schouder. Dat lijkt me beter dan in een zakdoek die ik snel nog moet pakken. Maar weet je wat nog het meste vies is, sommige klanten. Eerlijk waar, we hebben er een paar bijlopen die in jaren volgens mij niet in de douche zijn geweest. Je ruikt ze als ze binnenkomen en de lucht blijft een hele tijd hangen. Ik mis ze nooit, dus volgens mij zijn ze nooit ziek. Weerstand opgebouwd denk ik Thuis pak ik snijvlees gewoon met mijn vingers en een appel spoel ik even af, maar durf 'm wel met de theedoek af te drogen. En vandaag betrapte ik mezelf erop dat ik gedachtenloos een paar druppels water op de vloer met een vaatdoekje wegpoetste (schaam).
Klaartje

Vic

Vic

10-07-2009 om 20:18

Niet zo streng

Mijn jongste kluift aan lantaarnpalen en kauwt op klimrekken, sowieso wil ze alles om haar heen minstens een keer geproefd hebben (behalve groenten). IJzeren weerstand heeft dat kind. Ze moeten hier handen wassen als ze buiten gespeeld hebben (zodat niet het hele huis onder de aarde/modder komt), en na het eten (i.v.m. plakhandjes aan de trapleuning). Verder gaan ze 2-5 keer per week onder de douche, afhankelijk van de vervuiling. Bij niezen en hoesten houden ze hun arm voor hun mond.
We zijn dus best makkelijk, maar bij het koken gebruik ik altijd minstens drie snijplanken of ik spoel ze tussendoor met heel heet water af. Dat dan weer wel

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2009 om 20:42

O ja vlees

In de keuken werk ik wel heel hygienisch, vooral met vlees. Verschillende planken, messen en vorken enzo om het te hanteren.

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-07-2009 om 20:46

Ook makkelijk

Ja, wij zijn ook makkelijk. Handen wassen schiet er echt wel eens bij in. Alleen in de vaatdoekjes ben ik dan wel weer erg consequent. Minimaal 1 x per dag een schoon doekje bij de gootsteen, maar ook wel vaker.
Maxx, ik sta echt perplex van waar jij allemaal mee bezig bent. Klinkt voor mij eigenlijk als smetvrees... Jouw angst voor alles wat bacterie heet lijkt mij behoorlijk irrationeel.

mirreke

mirreke

10-07-2009 om 20:56

Idd maxx en: geld en geiten

Kijk uit dat je niet doorschiet,
Geld is helemaal niet zo vies, daar heb ik laatst toevallig een onderzoek van gelezen. Je kunt rustig een boterhammetje met je handen eten nadat je geld hebt vastgepakt.
Huisdieren, ach, wij hebben katten en die schijnen heel veel bacteriën bij zich te dragen, maar ze slapen gewoon op het aanrecht, dat maak ik dan voor het koken eerst schoon. Of ze slapen op de (kinder)bedden, en die maak ik niet extra schoon. Heerlijk, zo'n spinnende kat op bed. Onze kinderen redden graag dieren, vogels, kikkers en egels en zo. Na een begrafenis moeten ze wel hun handen wassen. Of bij een bloederige redding... Maar nogmaals, nooit ziek!
Je kinderen zouden vooral hun handen moeten wassen als ze bij geiten in de buurt zijn geweest, en dan vooral de keutels. Die schijnen een enge ziekte te kunnen overbrengen.
Verder, dat handen wassen voor het eten is wel een regel, maar ik geloof dat dat alleen maar gebeurt als ik eraan denk, en ik denk er alleen maar aan als de handen zwart zijn...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.