Manda Rijn
09-01-2009 om 12:56
Wat doen jullie als er een 'speelkind' is
dochter neemt regelmatig vriendinnetjes mee naar huis en gaat zelf dus ook regelmatig bij anderen spelen, 3x per week is heel gewoon. Het is dus niet zo dat die kinderen het hier vreselijk vinden anders zouden ze wel aangeven niet met mij mee te willen.
Maar bijvoorbeeld gisteren dan haal ik ze op om 15.30 en wordt speelkind om 17.15 weer opgehaald. Ik heb die hele afspraak op de bank gelegen en half geslapen (ben zwanger) terwijl kinderen boven aan het spelen waren. Ze krijgen dan een pakje drinken en koek. Op woensdag smeer ik boterhammen etc en lunchen we met zijn allen.
Ik doe nooit spelletjes als er een speelkind is, ik help ze niet met dingen verzinnen, ik zet geen spullen klaar, dochter kan overal zelf bij en heeft een enorme ruimte (zolder en slaapkamer beneden) om vrij te spelen met van alles en nog wat (tenten staan op zolder, cavia's mogen gevoerd worden, verkleedhoek, buro met tekenspul).
Is dit eigenlijk wel normaal, ik heb opeens de indruk dat andere moeders veel enthousiaster en pro-actiever met die kinderen bezig zijn. Moet ik meer doen ? wat doen jullie als er speelkinderen zijn ?
Laatst zei een speelkind "moet je niet met ons tekenen ?" ik zei "nee hoor dat kunnen jullie best zelf, jullie willen spelen ik niet".
Er is zelfs een moeder die pannenkoeken gaat bakken, vrij neemt en oppas regelt voor de jongste zodat het speelafspraak 'een echt feestje wordt'. Ik heb helemaal geen zin in 3x per week 'een echt feestje'.
Merla
10-01-2009 om 10:47
Je hebt knutselen en knutselen natuurlijk
Als je als ouder echt iets speciaals bedenkt om mét ze te gaan knutselen dan ben je wel aan het entertainen vind ik.
Als je alleen de mogelijkheid schept om te kunnen knutselen en daarbij af en toe een helpende hand uitsteekt weer niet.
liora
10-01-2009 om 10:54
Logeerkind
Hoi,
Heb net een logeerkind gehad. voor het eerst dat dat echt een kindje uit de klas is, en niet een nichtje of zo.
Heb niet veel met ze gedaan, maar toch is het best vermoeiend. Er is toch iemand anders in huis en alles gaat anders. Plus natuurlijk laat slapen en vroeg wakker.
Heb vanmorgen lekker in de keuken staan overgeven terwijl zij lekker verder speelden, ach ja, ze letten ook weinig op mij.
Maar goed, zelfs als je niet veel meer doet dan catering en af en toe orde houden, is het best vermoeiend.
Liora
sus-anne
10-01-2009 om 11:02
Ligt aan de leeftijd en het kind
hoe logeerpartijtjes verlopen ligt grotendeels aan de logé en de leeftijd .mijn 11 jarige dochter heeft regelmatig vriendinnetje A te logeren,en ik merk niet dat er een kind extra is,de meiden gaan hun eigen gang,vermaken zich prima,redden zich heel goed zonder mij.
Als echter vriendinnetje B komt logeren wordt er gezeurd om chips en snoep( ook door mijn dochter)wordt er gehangen( we vervelen ons)en wordt er veel vaker een beroep op mij gedaan.als vriendinnetje B weer vertrokken is slaak ik een zucht van verlichting,als vriendinnetje A komt ,sta ik bijna te juichen,zo gezellig.
Heirthe
10-01-2009 om 11:49
Heb me vaak schuldig gevoeld
Toen de oudste een kleuter was omdat ik niet met de kinderen speelde. Hij had een vriendje met een moeder die juist vanalles met de kinderen deed. Inmiddels is mijn jongste een kleuter en ben ik 'wijzer' geworden. Ook zij heeft een vriendinnetje wiens moeder vanalles organiseerd als er een speelkind is, maar nu trek ik me daar niks meer van aan. Hier gaan ze lekker hun gang en ik heb sterk het vermoeden dat ze dat veeeeel leuker vinden
Annet
10-01-2009 om 12:00
Die pannenkoeken wel!
Gergeld is het hier feest bij de lunch (of er nou een speelkind is of niet). Vooral als het regent, dat noemen wij pannenkoekenweer! En juist als we zo'n feestlunch hebben, nodigen de kinderen graag een vriendje uit.
De ouders van speelkinderen denken vast dat ik me uitsloof voor hun kind.
Met ze spelen doe ik ook niet. Soms wil een vriendje telkens met mij praten, van alles vertellen , van alles laten zien, in plaats van te spelen. Als dat maar doorgaat, vraag ik toch echt of die lekker met zoon wil gaan kletsen.
Merla
10-01-2009 om 13:22
Tops (ondertussen beetje ot)
Nee idd, als het alleen spullen klaarzet en af en toe een helpende hand uitsteekt niet. Maar als er echt hele speciale van te voren door de leiding bedachte bouwwerken e.d. gemaakt gaan worden sámen met een leidster vind ik van wel.
moon32
10-01-2009 om 13:30
Meestal niets maar
soms ook wel, koekjes bakken, dingen van brooddeeg maken maar dat is maar een paar keer per jaar. Voor de rest spelen ze meestal zelf, meestal beneden omdat jongste nog slaapt 's middags. Ik heb er meestal geen kind aan en soms werk ik, soms zit ik achter de pc, soms doe ik huishouden of iets anders.
Gr.
Moon32
Manda Rijn
10-01-2009 om 13:54
Eens met tops
denk ook niet dat het door de BSO komt dat er hier een enkele gast vermaakt wil worden. Het is denk ik echt van huis uit dat sommige ouders zich veel bezig houden met de kinderen, ik doe dat dus niet.
Jade
10-01-2009 om 14:00
Eens....
Tonny: "'Hier doen we dat altijd zo, bij jou thuis is het anders, da's allebei prima'"
Dat is ook een opmerking die ik heb gezegd als een kind riep dat het zo moest, want thuis ging dat dan ook zo. Dat werkt prima.
Ik heb wel met mijn kinderen gespeeld, maar als er vriendjes of vriendinnetjes hier kwamen dan speelden ze mooi samen, dan deed ik niet mee. Ik was (en ben) er voor het drinken en de koekjes of snoep
tonny
10-01-2009 om 19:36
Ik beweer niet dat
álle kinderen eraan wennen 'ge-entertaind' te worden, als ze vaak door 'professionals' worden opgevangen (en niet door ouders die behalve de kinderen in de gaten houden nog allerlei andere dingen moeten doen). Het zou voor sommige kinderen een rol kúnnen spelen - da's het enige wat ik zeg. En zoals ik bij een andere rubriek zag verschilt de gang van zaken bij een KDV/BSO soms nogal, in de praktijk.
Drinken/eten aanbieden, knutselspullen klaarleggen, uitkomst bieden als er ruzie/ een ongelukje voorvalt - natuurlijk doe je dat.
Maar als kinderen van me verwachtten dat ik mee kwam doen met een spelletje, nou nee. Ik heb een neefje dat er altijd van uit gaat dat zijn moeder meespeelt en meestal doet ze dat ook. Maar misschien vindt ze dat wel gewoon leuk, bedenk ik me ineens. Ik ben zelf niet zo van de spelletjes
Tonny
Maylise
10-01-2009 om 21:33
Hier wel veel activiteiten op bso
Hier op de BSO doen ze dus wel heel veel met de kinderen. Niks is verplicht maar er wordt wel veel georganiseerd: knutselprojecten, mini voetbal tournooitjes, met elkaar iets bakken enzovoorts.
Verder bedenkt de leiding ook altijd activiteiten als de kinderen aangeven zich te vervelen. Desnoods gaan ze stoelendans doen of zo. Ze willen ook wel spelletjes met de kinderen spelen of ze op weg helpen met spelletjes. Ik vind het juist wel leuk om te zien hoe ze enthousiast dingen bedenken voor de kinderen.
Mijn jongste zoon kan zichzelf heel slecht alleen vermaken dus voor hem is de BSO erg leuk. Alleen ik denk niet dat het door de BSO komt dat hij zichzelf slecht kan vermaken maar dat het gewoon karakter is. Mijn dochter kan zichzelf prima vermaken terwijl ze altijd naar dezelfde BSO is geweest.
Overigens kan zoon zich wel prima vermaken als er een vriendje is. Zolang hij maar iemand heeft om mee samen te spelen is het best. Dus op de BSO doet hij ook niet altijd mee aan de georganiseerde activiteiten. Vaak gaat hij gewoon met een paar kinderen buitenspelen. Alleen hij heeft dus wel behoefte aan mensen om hem te entertainen, of het nu de leiding is, ik of een vriendje.
Maylise
*corine*
11-01-2009 om 10:11
Heel verschillend
De ene keer zitten ze boven en komen ze alleen als er wat drinken en eten staat. De andere keer, zoals pas geleden, stouw ik mijn auto vol met kinderen en schaatsen, sleetjes en wat nog meer en gaan we naar het betere en veiliger ijs. Het is maar net hoe mijn pet staat. Soms wordt er geknutseld, de andere keer zijn ze zelf uren zoet met de kapla.
Maar naar mijn idee hoef je zelf niet zoveel als er een speelkind is. Dan is het juist tijd voor jezelf omdat speelkind en kind zichzelf moeten vermaken. Ze hebben al de hele dag moeten doen wat de juf wilt, nu is het initiatief bij hen, toch? En als je toevallig zin hebt om iets te doen met ze, dan kan je het voorstellen.
En dat lekker liggen op de bank met je zwangere buik..... heeeeel herkenbaar, heb ik ook gedaan!
Asa Torell
11-01-2009 om 20:22
Damage control
Dat is het enige wat ik doe (naast drinken + koekje). Of te wel, af en toe roepen dat het rustiger moet, de rotzooi opgeruimd, de kleine zus met rust gelaten, enzovoort. Maar dat een speelkind mij erbij wilde hebben met spelen, nee dat is echt nog nooit gebeurd. Zoon en vriendjes gaan altijd heerlijk aan de slag met playmobil, hut bouwen, oerwoud spelen, daar hebben ze mij gelukkig niet bij nodig. Oja, af en toe wel bij de moeilijke onderdelen van zo'n hut, zoals het dak. Maar dat is het dan wel.
Daarentegen wil zoon wel voortdurend met ons dit zelfde soort dingen spelen als er geen vriendje is en ik vind deze draad dan ook een verademing, dat bijna geen enkele ouder dat doet of leuk vindt. Ik wil ook tot grote teleurstelling van zoon eigenlijk altijd voorlezen, knutselen of puzzelen als we samen iets gaan doen, en dankzij deze draad ga ik dat lekker zo houden zonder schuldgevoel. Ik merkte zelfs al dit weekend dat het zelf klusjes doen me dankzij het lezen van deze draad makkelijker afging en ik daardoor juist minder geirriteerd was over onderbrekingen voor een beetje kletsen, haha waar OO toch al niet goed voor is.
Marmar
12-01-2009 om 02:41
Tsjonge...
Ik bemoei me niet met het spelen als er kinderen komen spelen. Ik houd het wat in de gaten, zorg voor een natje en droogje, en dat is het dan wel.
Toen ze nog klein waren legde ik wel wat materialen neer. Of hanteerde ik de puntenslijper of de nietmachine. Dat is allang niet meer nodig.
Zo 1x in de week gingen we iets 'bijzonders' doen. Naar een grote speeltuin, zwemmen, koekjes bakken en versieren etc. Dan wilde de dochters wel vaak dat er ook een vriendinnetje meedeed, en die werd daar dan voor gevraagd. Alleen toen ik zwanger was, zoals Manda, werd ik steeds inactiever. Logisch toch.
angel3
12-01-2009 om 10:02
Poeh wees blij
ik zou een gat in de lucht springen als je niks hoeft... hier gaan speelafsr niet echt heel makkelijk. Zoon wordt er heel druk van, ze maken er een uitdaging van om kleine zusje te pesten en er een uitdragerij van te maken. Ook gaat zoon soms ineens zelf iets doen en loopt vriendje er verloren bij. Dus: lekker zelf iets doen als er speelafspraakjes zijn , is er hier niet bij. Ik heb het 3 keer drukker dan als er niemand is. Zoon kan HEEL goed zelf spelen dus als er niemand is is het lekker rustig
Geniet ervan zou ik zeggen
Oh en waar ik echt een HEKEL aan heb is knutselen. Of dat moeten ze zlef doen of dat doen ze maar op school. BRRRRRR. Spelletjes, lezen, dat soort dingen vind ik prima maar knutselen nee dank u.
Manda Rijn
12-01-2009 om 10:56
Angel
is jouw zoontje nog maar net op school ? Dat was hier in het begin nl ook zo, dan was ik kapot na een speelafspraakje, inderdaad eigen kind die opeens niets meer met speelkind doet, eigen kind die door het lint gaat, constant ze weer het speelpad op trekken door dingen te verzinnen.
Nu is mijn dochter bijna 6 en besefte ik opeens dat ik zo verrekte weinig doe als er hier een kind te spelen is, pff opluchting, gelukkig ben ik niet heel abnormaal daarin
angel3
12-01-2009 om 13:21
Manda
nee zoon zit al 2 jaar op school (bijna 6) maar spelen blijft nog lastig voor hem. Het duurde lang voordat hij er behoefte aan had en het bij een ander spelen is ook niet echt vanzlefsprekend. Ik heb gezegd dat het een beetje om en om moet en niet altijd hier maar nu heeft hij een nwe strategie en vraagt hij hele jonge kinderen bij ons te spelen want dan mag het wel volgens hem (eerst bij ons dan moet hij ergens anders) ha ha.
Anyway hij moet zijn plek nog vinden en is vaak aan het uitsloven (al eens een draadje over gestart). En dan nog met dochter van 3 die altijd mee wil doen ben ik of dat aan het sussen of dochter aan het bezig houden maar relaxed??? nee.... ik ga soms ook echt weg met ze naar de kinderboerderij ofzo
Manda Rijn
12-01-2009 om 16:27
Toch grappig
moet er toch wel om lachen hoe weinig ik doe en die kinderen toch hier naar toe willen. Dochter is weer met vriendinnetje hier thuis, morgen zit dochter weer daar. Ze mochten deze keer bij de bakker een spongebob gebakje, zo maak je vrienden
Mooi en ik zit wat achter de pc, poes op schoot & muziekje aan. Kids zitten op zolder (ver verwijderd van mij) in de tent winkeltje te spelen, het is zo relaxt hier, zo makkelijk 1 kind !
Grutjes straks als de baby er is dan moet ik weer wat gaan doen, oh wat zal dat zwaar worden, haha
sus-anne
12-01-2009 om 17:53
Manda
ik denk dat kinderen juist bij je dochter willen spelen,omdat je er niet constant mee bezig bent.
niks is zo irritant als een moeder (van een vriendinnetje)die steeds op je nek zit tijdens het spelen,en zich steeds overal mee bemoeit.
dus geniet ervan!
Tango
13-01-2009 om 09:07
Inderdaad sus-anne
Mijn dochter heeft een vriendinnetje met zo'n moeder. Die bemoeit zich inderdaad met van alles en geeft dan zo zegt mijn dochter altijd haar de schuld van iets en haar eigen dochter niet. Nou zal het niet helemaal niet zo zijn natuurlijk, maar altijd als mijn dochter daar gespeeld heeft hoor ik weer zo'n verhaal. Het is dat ze het meisje zo leuk vindt, maar anders zou ze er echt niet zo vaak gaan spelen.
pristel
14-01-2009 om 11:21
Hhmm, slechte herinneringen....
Deze draad brengt slechte herinneringen terug. Ik woonde toen nog in een andere plaats. De kinderen namen vaak vriendjes mee, bijvoorbeeld tussen de middag. Ik ging ervan uit dat ze zelf speelden. Maar sommige kinderen bleven de hele dag achter me aanlopen. Ze wilden door mij vermaakt worden. Of ze gingen lastig doen...aandacht trekken ofzo. Ik begreep er niets van. Die kinderen deden zo anders dan ik gewend was. Als ik zei: ok jongens, even een broodje eten, en dan gaan we daarna weer naar school oid, dan was dat voor deze kinderen het sein om dwars te gaan doen. Ik had vaak het gevoel dat ze mee aan het uitproberen waren. Maar waarom zou je een vreemde moeder zo nodig uit moeten proberen? Ingesleten gedrag ofzo. Dat waren ze thuis ook zo gewend, veronderstel ik.
Anyway, op een gegeven moment werd ik het zo zat, dat ik korte metten maakte. Kinderen die gewoon met mijn kinderen kwamen spelen waren welkom, kinderen die voortdurend met mij de strijd moesten aangaan niet.
Toen we verhuisd waren was het over. Nooit meer zulke kinderen over de vloer gehad. In mijn huidige woonomgeving worden kinderen kennelijk anders opgevoed dan in Almere. (nou ja, ik zie nog wel zulke kinderen, maar veel minder).
pris