koentje
08-04-2012 om 12:50
Wapen bij vriendje
Zoon 13 jaar, komt thuis van een vriendje. Vertelt dat vriendje en vader lid zijn van een schietvereniging en dat vriendje hem de wapens heeft laten zien. Deze lagen verborgen in de kledingkast. Zijn ouders waren niet thuis.
Mag/kan dit zo maar? Er was geen munitie bij vertelde zoon, maar dan nog. Wapens moeten toch in een kluis bewaart worden?
M Lavell
10-04-2012 om 13:50
Zelfs een waterpistool mag niet
"Een luchtdrukwapen mag je in Nederland zonder vergunning hebben. "
Nee. Zelfs een waterpistool mag niet zonder ontheffing.
Ze vallen onder categorie 1 uit de wapenwet waarvoor ontheffing nodig is.
Uit de circulaire wapensenmunitie 2012
"Ongewenste niet-vuurwapens zoals stiletto’s, werpmessen, vlindermessen, boksbeugels, katapulten, pijlen en nepwapens. Ook speelgoedwapens en lucht-, gas- en veerdrukwapens die zo sterk op vuurwapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden vallen onder deze categorie. Hetzelfde geldt voor sommige messen die niet door metaaldetectoren kunnen worden herkend. "
Soort vergunning: Ontheffing
Relevante artikelen WWM:
Artikel 4 en 13 "
Groet,
Miriam Lavell
Kaaskopje
10-04-2012 om 23:39
Omdat ik tegen wapens ben als je er niet beroepsmatig of bij een legale jacht mee om móet gaan. Dat jongens zich uit moeten leven met neppistooltjes in de vorm van waterpistooltjes, pvc-buizen of takken in de vorm van een pistool, zou je bijna een noodzakelijk kwaad kunnen noemen, maar eenmaal de kindertijd ontgroeit, vind ik zéker echte wapens geen speelgoed meer.
Dinges
11-04-2012 om 00:47
Zwaard
Ook met een (nep)zwaard zou ik uitkijken. Ik ken iemand die voor de sier 2 zwaarden aan de muur had hangen, geërfd van overgrootopa ofzo, dat weet ik niet precies meer. Daar kraaide geen haan naar, totdat er een keer een brandje was (tegen het huis aan, niet binnen) en de brandweer en politie ook binnen kwamen. Toen waren de poppen aan het dansen, want dat was verboden wapenbezit. Dat brandje was al vervelend genoeg maar zo kreeg het incident nog een flinke staart ook.
albana
11-04-2012 om 08:15
Waterpistolen
Maar miriam, die wet word schijnbaar zelfs dan door de politie compleet genegeerd. Want een inval in de eerste beste speelgoedwinkel zou al een heleboel nep-geweren en pistolen en weet ik het wat opleveren, een vrachtwagen vol ben ik bang.En ik denk dat controle bij de eerste de beste kleuter-basisschool jongen ook genoeg oplevert om niet op de fiets retour te kunnen.....
Ik zie met grote regelmaat kinderen spelen met plastic gevallen die wat mij betreft zo voor echt kunnen doorgaan. En ik herinner me zelfs 1 keer dat een jongetje uit oudste's klas op de standaard 'speelgoeddag' een zo écht speelgoedgeval had meegenomen dat de hele school er 'bang' van was en de directeur er zelfs bijgeroepen werd om te kijken of ie niet toevallig écht was (uit niet zo'n gezellig gezin kwam die jongen ook).
De reden dat ik er mee langs ging bij musea en de politie was ook eigenlijk omdat ik er op een 'fatsoenlijke' manier vanaf wilde. In de vuilnisbak gaat me te ver, opa heeft er toch heldendaden mee verricht in de oorlog en was er trots op, om dat zomaar de vuilnisbak in te doen gaat me te ver. Mijn moeder had datzelfde plan gehad, maar overleed voordat ze het kon uitvoeren (overleed kort na opa). Vandaar dat ik me er ook enigzins toe 'verplicht' voelde....
Maar wat betreft onverwachte huiszoekingen of politie-invallen. Ik weet bijna zeker dat het papiergedoe dat ik toendertijd kreeg bij mijn aangifte bij dat pistool in het doosje zit. Dat kan bijna niet missen, is écht wat voor mij, ik weet het voor 99% zeker. Een bewijs van aangifte en een bewijs van teruggave zoals ik het me herinner. Dus mocht er een politie-inval komen dan zal ik ze dat onder de neus duwen...kijk beste mensen, ik bén bij jullie geweest, maar jullie wilden 'm niet hebben. Volgens mij kunnen ze me dan niks maken.
groeten albana
Vic
11-04-2012 om 09:40
Vorm en afmeting
Van rijksoverheid.nl
"Speelgoedwapens en lucht-, gas- en veerdrukwapens die sterk op echte wapens lijken
Speelgoedwapens, lucht-, gas- en veerdrukwapens en andere voorwerpen die, wat betreft hun vorm en afmetingen, een sprekende gelijkenis vertonen met vuurwapens of met voor ontploffing bestemde voorwerpen zijn verboden. Het gaat dan om een min of meer bewuste nabootsing van een vuurwapen of een explosief. Voor de beoordeling is het niet van belang welke kleur het wapen heeft en/of het wapen een oranje stop heeft."
Ik had laatst een bijscholing en daar moesten we een oordeel vormen over een blauw klappertjespistool. Dat was niet toegestaan, omdat de vorm en afmeting gelijk waren aan een echt vuurwapen. Dat het voorwerp blauw met oranje streepjes was deed niet terzake.
Merel
11-04-2012 om 10:13
Inderdaad vic
Heb ik ook eens gelezen, het mag voornamelijk niet omdat je met een zwarte spuitbus zo'n pistooltje kan spuiten en je vervolgens een echt gelijkend exemplaar hebt. Als je daarmee een bank binnenstapt........
Jesse_1
11-04-2012 om 10:40
Waterpistolen
De in nl gangbare waterpistolen lijken absoluut niet op echte vuurwapens, dus dat artikel lijkt me op de (gebruikelijke) waterpistolen nvt.
koentje
11-04-2012 om 11:21
Vader gesproken....
het blijkt te gaan om een luchtbuks en een laserpistool. Het vriendje mag deze gebruiken alleen samen met zijn vader en zij doen dat niet met vriendjes. Vader heeft uitgelegd hoe zij ermee omgaan en dat het duidelijke afspraken over zijn. Op zich een geruststelling dus.
M Lavell
11-04-2012 om 11:38
Dat noem ik nou een sisser
Zie je wel, zoiets dacht ik wel.
Geen paniek dus over wapens als in die dingen waarmee je mensen dood kunt schieten. Al vallen ze wel onder de wapenwet.
Overigens, P, al diagonaal scannend kwam ik nog een tekst tegen (volgens mij de memorie van toelichting) waarin expliciet werd vermeld dat een rode dop onvoeldoende is om het ding van de titel 'wapen' af te helpen.
Ik ga niet verder zoeken want de werkelijke kwestie is opgelost. Ik hoop op een wijze les: eerst vragen aan de papa, dan pas in blinde paniek verontwaardigd doen, als dat al van toepassing is.
Groet,
Miriam Lavell
koentje
11-04-2012 om 11:56
Nou ja....
een luchtbukks is niet helemaal ongevaarlijk, maar er is geen munitie bij dussuhhhhh
Vic
11-04-2012 om 12:07
Slaan (o.t.)
Ik heb eens een week met een blauw oog gelopen omdat ik was geslagen met een duploblokje, dus ik zou het waterpistool niet vrij pleiten. Er staat trouwens in de WWM ook nog iets over andere voorwerpen die iemand bij zich draagt met de intentie om er iemand mee te verwonden. Dat mag ook niet (zoals de honkbalknuppel in de kofferbak e.d.).
Lizelot
11-04-2012 om 14:12
Koentje
Fijn dat het opgelost is.Stoer doen om de wapens te laten zien past helemaal bij deze leeftijd.Goed dat z'n vader dit weet en hier over kan praten met zijn zoon.Goed opgelost!
Lizelot
11-04-2012 om 14:51
Kaaskopje(ot en lang)
In het vorige draadje over schieten heb ik niet gereageerd ,maar op dit moment zit er er midden in.Bij ons is jagen heel normaal,volgens mij jaagt iedere boerengezin hier,de pubers gaan mee.Ik ben heel mijn leven al tegen jagen,daarom wilde ik toen ik jong was niet met boerenlui omgaan.Ik snap het verhaal dat er gejaagd moet worden,maar ik kan er niet tegen dat jagers er niet voor uit willen komen dat ze het ook voor de sport doen.Ik snap dat hier de hazenpopulatie verminderd moet worden,maar niet waarom de vos dit niet mag doen.Waarom laten de boeren de natuur het werk niet niet doen?De vriendenkring van mijn dochter bestaat voor een groot deel uit jeugd die mee gaat jagen.Mijn dochter mag dan op de feestje,barbecue's komen die na een dag jagen gegeven worden.Trots laten vrienden dan het wild zien wat ze geschoten hebben.Mijn mening over jagen is nu ik persoonlijk mensen ken die jagen niet veranderd,integendeel.
Nog een ander vehaal.Nu vertel mijn eigen ervaring.Ik ben me er heel goed van bewust dat er goede schietverenigingen zijn en minder frisse.Dat er ook minder prettige mensen op zo een vereniging kunnen zitten.Ik weet dat wat ik nu vertel niet voor lid van een schietvereniging opgaat.Een jaar geleden zou ik het helemaal met Kaaskopje eens geweest zijn.Schieten en geweren gaan samen met criminaliteit en geweld.Echter die mening heb ik nu niet meer.Mijn vriendin kreeg een vriend.Leuke man,gezellig ,vrolijk,helemaal niets o paan te merken.Mijn vriendin deed soms wel geheimzinnig en vreemd wat ze deden in het week-end en uiteindelijk vertelde ze ,dat haar vriend lid was van een schietvereninging.Ik was zeer verbaasd,haar vriend was absoluut niet het type waarvan ik dacht aan te treffen bij een schietclub.Mijn vriendin was al een paar keer mee geweest en vertelde dat het allemaal hele normale gezellige mensen waren op de club,juist niet het type mensen die ik omschreef.Ik zat er dus duidelijk naast met mijn vooroordeel over mensen op een schietclub.Ik ging natuurlijk meteen het gesprek an met haar vriend wat e nu zo leuk is aan schieten.Hij vertelde me dat het voor hem niets met doden en geweld te maken heeft.Het gaat om de precisie van het schieten en het ontspant hem.Hij is als hij aan het schieten is zo geconcentreerd op de cirkel ,om die steeds op hetzelfde plek te raken ,dat hij alles vergeet en zijn hoofd raakt leeg.Laats waren ze bij ons en komt onze dochter binnen met een paar vrienden.En toevallig waren daar 2 jongens bij die opdezelfde vereniging zitten.Ook hun hadden hetzelfde verhaal,schieten voor de sport,voor de precisie,ontspannig,maar willen juist niet mee gaan jagen,omdat ze niet willen doden.Mijn mening over schietverenigingen is wel veranderd.En deze mensen doen niet stoer.Ik weet dat de vriend van mijn vrienin een wapen in huis heeft,in een kluis,dat moet.Hij praat daar verder niet over,vraagt oo kniet of we zijn pistool willen zien.De jongens schieten met een pistool van de club.Hebben ook geen buks thuis,zoals vele andere jongens hier wel en daarmee de vogels uit een boom schieten of op de katten.Ik zal zelf nooit de behoeft hebben om te willen schieten,ik heb een andere hobby.Maar ik weet wel dat als 1 van mijn kinderen zou willen schieten,ik liever met ze naar een schietvereniging ga ,zodat ze op een stuk karton kunnen schieten dan dat ze met vrienden gaan jagen.Een buks komt hier ook niet in huis.
Maar gelukkig wordt er niet om gevraagd.
Kaaskopje
12-04-2012 om 00:56
Grappig, ik noem de jacht en je neemt me meteen onderhanden alsof ik een voorstander van de jacht zou zijn. Er bestaat ook jacht ihkv wild- en faunabeheer. Aan de hand van de info die ik daar ooit van heb gezien/gehoord/gelezen begrijp ik dat dan weer wel. Gif neerleggen is, voor mij vanzelfsprekend, een onzinnig voorstel.
Ik heb inderdaad gelezen van die Spaanse prins. Niet zo handig van die jongen. Waarom je er haakjes naast zet snap ik niet zo goed. Hij is een echte prins en kan koning worden. Dit incident is een suf voorval. Bij een schietvereniging zul je dit misschien niet tegenkomen (hoewel zeg nooit nooit), maar we hebben afgelopen jaren al wel vaker gehoord dat het mis ging met mensen die de beschikking hadden over wapens mét vergunning en lid van een vereniging. Dat ging wel wat verder dan per ongeluk in een voet schieten.
Ik heb even met de steekwoorden 'schietpartij' 'lid' en 'schietvereniging' gegoogled en kwam al snel bij een pagina (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/33392-vuurwapens-schietverenigingen-en-dodelijke-schietincidenten.html) waarop een lijstje staat met schietincidenten die mogelijk waren door wapenbezit van leden van een schietvereniging en eentje van een politie-agente. Ook geen dagelijkse praktijk, net als in de voet schieten dagelijkse praktijk is van jagers. En toch lijkt het mij geen raar idee als de mogelijkheid nóg verder dan nu al het geval is in Nederland in de kiem gesmoord wordt door legaal wapenbezit niet meer in huiselijke kring te laten plaatsvinden.
Kaaskopje
12-04-2012 om 01:08
Lizelot
Bijzonder dat je ondanks dat het in jouw omgeving zo normaal is, je toch besloten hebt dat dat soort jacht niet klopt. Naar mijn idee heeft dat soort jacht ook niets te maken met natuurbeheer, maar met 'we moeten snel van die schadelijke beesten af'. Vossen zijn blijkbaar minder doeltreffend.
Ik kan mij op zich best voorstellen dat de actie van het schieten een leuke bezigheid is. Bij de discussie die gevoerd werd na Alphen, kwam onder andere naar voren dat schietverenigingen wapens niet voor hun leden kunnen beheren omdat dat te duur zou worden. Ik vind dat kosten nooit de reden mogen zijn van het in stand houden van een risico dat mensen de fout in gaan met wapens. Wie zo graag wil schieten moet misschien dan maar meer contributie betalen.
Lizelot
12-04-2012 om 08:09
Klopt,kaaskopje
Ik heb net het lijstje gevonden Kaaskopje 8 incidenten tussen 1999 en 2012.Daar valt ook de vreselijke schietpartij in Alphen aan de Rijn onder.Die jongen had inderdaad geen wapen meer mogen bezitten.Maar mensen die doordraaien hebben niet perse een pistool nodig,een auto is ook dodelijk,bleek wel op koninginnedag.En wekelijks lees ik in de krant overal dodelijke steekpartijen.Moord met een knuppel,of gewoon doodgeschopt en geslagen.Dat lijstje is zoveel langer dan van schietincidenten met geregistreerde wapens.Het is altijd nog de mens die dood.
Ik vind het niet vreemd dat ik het niet eens ben met de jacht.Ik ben graag eerlijk naar mezelf toe en tegenover een ander,ik ben geen meeloper of meeprater.Ik ben het er niet mee eens,maar veroordeel de mensen ook niet.Een ander hoeft niet hetzelfde te leven of te denken als mij.Ik maak daar soms geen vrienden mee,dat is dan jammer.Ik vind het echter ook geen reden om in de stad te gaan wonen ,daar gebeuren vast ook dingen waar ik het niet mee eens ben.
Manda Rijn
12-04-2012 om 09:33
Draadje niet gelezen
alleen de openingsposting. Ik zou de ouders toch even willen spreken, melden dat je dit geen prettige gang van zaken vindt en er dus nu niet meer gespeeld mag worden daar.
tja wat ze er mee doen, moeten zij weten maar ik trek hier een grens.
PistolenPaultje
12-04-2012 om 13:28
Speren, wapens en ander schiettuig
Wat een gedoe en consternatie allemaal.
speculeren voordat het echt duidelijk was wat het nu precies voor wapen was.
Had direct die vader gebeld voor een gesprek
Vroeger lag bij 3 kwart van de bevolking een wapen in het nachtkastje.
In Amerika zijn er staten daar weten ze niet beter en mag je ze zelfs gebruiken.
Ik heb er geen, maar zou er best een willen, niet zozeer voor de sport, hoewel dat best een ervaring is om eens te doen, maar voor mijn
veiligheid en die van mijn gezin.
Overigens ligt hier onder het bed ook een samoerai zwaard en hangt er een speer aan de wand. Voor de sier en evt. zelfverdediging.
Overigens vind ik dat als je als ouder niet thuis bent een kind hier niet bij moet kunnen. Juist om situaties als deze te kunnen voorkomen.
krin
12-04-2012 om 14:28
Voor de veiligheid
Vanwege die illusie van veiligheid ligt het aantal dodelijke schietincidenten in de VS vele vele vele malen hoger dan hier. Van mij mag de regelgeving zo streng mogelijk blijven.
Kaaskopje
12-04-2012 om 14:36
Precies
en een kluis in huis waar de wapens in opgeborgen moeten worden en waarvoor onverwachte huisbezoeken worden gepleegd getuigt natuurlijk ook van een zeer betrekkelijke veiligheid. Illegale munitie is vast wel te regelen en die kluis is zo open als je zelf de sleutel hebt.
Kaaskopje
12-04-2012 om 14:43
Zwaard
Hoewel ik weet dat een zwaard ook een wapen is, vind ik dat toch van een ander kaliber. Als je bewust iemand wilt verwonden kan dat met een zwaard net zo ernstig uitpakken als met een kogel, maar massa-ellende is een stuk ingewikkelder. Bovendien kan een zwaard niet 'per ongeluk' afgaan zoals bij een pistool of geweer wel kan.
Als je je veilig voelt met iets onder je bed moet je het vooral doen, maar of je er op het moment suprème mee uit de voeten kunt is natuurlijk zeer de vraag. Misschien dat ik anders piep als ik slachtoffer wordt van een inbraak, maar nu wil ik eigenlijk niet leven met het idee dat ik mógelijk overvallen zal worden. Geen wapens onder ons bed dus.
mirreke
13-04-2012 om 09:05
Ik zou tijdens een overval
Toch niet graag met mijn eigen decoratieve zwaard worden bedreigd. En het idee dat je wapens hebt om ze misschien wel echt te gebruiken... Hmm, misschien in een tijdperk van totale chaos en ineenstortende beschaving, om mijn kinderen te beschermen, maar verder kan ik me er geen voorstelling van maken.
Wapenbezit in de VS vind ik eerder bewijs van hoe achterlijk het daar (ook) is en echt geen voorbeeld om na te volgen.
mirjam
koentje
13-04-2012 om 12:08
Pistolen paultje...
wat een negatief berichtje zeg. Er was nauwelijks gespeculeer want zoon had gezegd dat het een vuurwapen van de schietvereniging was en dat lijkt mij ernstig genoeg. En later in je berichtje zet je toch nog even neer dat je toch wel vindt dat een kind hier niet bij moet kunnen.... Dus zo gek was het nu ook weer niet?
Manuel
13-04-2012 om 21:47
Pistolen paultje
In Amerika zijn er staten daar weten ze niet beter en mag je ze zelfs gebruiken."
Oh ja, dat is een goed argument! Het is er daar veel veiliger op geworden natuurlijk