koentje
08-04-2012 om 12:50
Wapen bij vriendje
Zoon 13 jaar, komt thuis van een vriendje. Vertelt dat vriendje en vader lid zijn van een schietvereniging en dat vriendje hem de wapens heeft laten zien. Deze lagen verborgen in de kledingkast. Zijn ouders waren niet thuis.
Mag/kan dit zo maar? Er was geen munitie bij vertelde zoon, maar dan nog. Wapens moeten toch in een kluis bewaart worden?
Leen13
08-04-2012 om 13:04
Wapens
Tjee Koentje. Mijn eerste reflex zou zijn dat zoon nooit meer bij deze mensen over de vloer mag komen maar je zal er denk ik praktisch mee om moeten gaan.
Ik zou tegen je zoon zeggen dat hij zijn vriendje meldt de zaken beter op te bergen. Hij heeft het nou gezien maar het is te gevaarlijk bovendien zijn er nogal wat ouders die tegen echte wapens in huis zijn.
En mocht dat wapen alsnog fascinerend zijn dan meldt je je zoon om direct naar huis te komen. Je neemt geen risico met wapens. Zo verliezen kinderen in Amerika hun leven door te spelen met de wapens van hun ouders.
koentje
08-04-2012 om 13:16
Slecht plan
De vader van dat vriendje gaat heus niet naar mijn zoon luisteren als hij via vriendje of rechtstreeks gaat lopen vertellen hoe dat wapen moet worden opgeruimd. Dat lijkt me zinloos. Van mijn zoon vragen naar huis te komen als iets te fascinerend is, nee dat doet hij niet. Dat kan hij niet denk ik. Ik voel er veel voor hem daar niet meer heen te laten gaan, maar het is zo'n beetje het enige vriendje wat hij heeft op school. Ik zat er meer aan te denken om via de ouders te laten weten dat ik dit niet wil, maar weet niet zo goed hoe.
Roosje Katoen
08-04-2012 om 13:36
Kluis
zat toevallig net te lezen dat wapen thuis in een kluis opgeborgen moeten worden. Ik zou overwegen de politie te tippen.
Kobalt
08-04-2012 om 14:19
Informatie vragen
Ik zou anoniem informatie vragen bij de politie.
Als je een wapenvergunning hebt, kan de politie onverwacht bij je komen en moet jij aantonen dat je het wapen en de kogels op een juiste manier opgeborgen hebt. (niet bij elkaar, niet geladen, in twee kluizen). Misschien is het een goed idee als ze die vader eens een bezoekje brengen.
Het zou natuurlijk kunnen dat dit een illegaal vuurwapen is. Dat die vader een wapenvergunning heeft voor een ander vuurwapen en dat deze er niet onder valt. Ook dan is hij natuurlijk in overtreding.
Maar ik kan me voorstellen dat je de band van je zoon met dat jongetje niet wilt verstoren, daarom zou ik het geloof ik op een anonieme manier melden. Misschien kunnen ze je bij de politie wel uitleggen hoe je dat aan kunt pakken.
Ik geloof dat ik in ieder geval iets zou doen. Want je moet er niet aan denken dat er ongelukken gebeuren en dat jij niets gezegd hebt. Dan moet je dat de rest van je leven meedragen.
Leen13
08-04-2012 om 14:49
Kiezen
Ik denk dat je moet kiezen. Of de band van je zoon met dat vriendje of een melding bij de politie. Ik denk dat vriendje heus geen toestemming heeft van zijn vader om wapens te laten zien, dus dan zet je ook de relatie tussen vriendje en zijn vader onder druk en daarmee de vriendschap van vriendje met je zoon.
Ik zou zelf eerst proberen om het vriendje verantwoordelijk te maken voor het goed omgaan met wapens.
M Lavell
08-04-2012 om 15:15
In vredesnaam!
Waarom eerst naar de politie? Spreek vader aan dat zoon deze verrassende rondleiding gehad heeft. Dat je daarvan geschrokken bent. Dat je graag hoort wanneer de wapens in een kluis liggen, zodat je zoon weer veilig kan komen spelen.
Groet,
Miriam Lavell
Jade
08-04-2012 om 18:16
Eens...
...met Miriam. Waarom nou gelijk de politie tippen als je nog niet eens met de vader hebt gesproken??
Als de vader dit nou wegwuift is het een ander verhaal, maar praat eerst eens met die beste man zou ik zeggen
Roosje Katoen
08-04-2012 om 20:22
Alsof
de beste man zelf niet weet dat hij in overtreding is.
Ik vind het uberhaupt al te zot voor woorden dat mensen een wapen in huis hebben, laat staan verstopt in de kledingkast waar de kinderen ze zo kunnen vinden. Ik zou niet weten waarom ik iemand die dat doet zou moeten sparen.
M Lavell
08-04-2012 om 20:40
Om zelf gespaard te blijven
Je kunt een heftige mening hebben over wapens, maar een ander zal een heftige mening hebben over... pak 'm beet... katten. Of nee, het gebruik van bleekwater.
Je kunt vanwege dat meningsverschil meteen naar de politie, maar die heeft wel wat beters te doen. Je kunt ook de papa in kwestie meteen aanspreken.
Dat is een prettiger omgang. Laten we wel wezen: jij wil ook niet dat de moeder van een vriendje meteen het amk belt omdat jij je bleekwater niet verantwoord opbergt.
We maken allemaal fouten. Geef elkaar de kans het goed te maken.
Groet,
Miriam Lavell
Irene
08-04-2012 om 21:16
Kind zelf
Koentje schrijft dat de jongen zelf ook op de schietvereniging zit. Dus dan lijkt mij het een goed begin om met dat kind te praten (vraag hem bijvoorbeeld eens naar de regels over wapens opbergen). Dat de munitie er niet bij zat klinkt in ieder geval of er niet totaal onverantwoord mee wordt omgegaan. Ik kan mij voorstellen dat als die jongen zelf schiet (op een vereniging), dat hij het dan ook wel interessant vindt om zijn wapen eens aan een vriend te laten zien. Wie weet zit alle munitie wel in een kluis, of hebben ze dat überhaupt niet in huis (maar op de vereniging ofzo).
Kortom, ik zou gewoon eerst eens geïnteresseerd het gesprek aan gaan met dat vriendje, en als je er dan nog vraagtekens bij houdt, dan zou ik met die vader gaan praten.
Vertigo
08-04-2012 om 21:24
De vader
Ik zou de vader er ook rechtstreeks bij betrekken en het niet via de zoon gaan spelen. Dan is het meteen duidelijk hoe de sfeer is - is hij aanspreekbaar of neemt hij de All American houding aan van: 'my property' blabla (ik zie het helemaal voor me hoor).
Wel voorzichtig zijn maar je kunt zo iemand en de situatie vast goed inschatten.
app-sent
Rosa van der Zanden
08-04-2012 om 22:34
Werkte hij nog wel?
Hier ook wapens. Oud, heel oud en professioneel onklaar gemaakt , dus geen vergunning nodig. Kind wil wel eens de bink uitjangen en het geweer dan showen. Heb ik een ontzettende hekel aan (zowel het showen als aan het geweer) en hier verdwijnt hij ook weleens in een kast als ik het niet meer wil zien.
Kan me voorstellen dat iemand op een schietvereniging interesse heeft in wapens. Misschien is het een echte, en dan zou het heel kwalik zijn dat hij rondslingert maar het kan ook een onklaar gemaakt exemplaar zijn.
Rosa van der Zanden
mirreke
08-04-2012 om 22:53
Wapen
Oeps, wij hebben ook een wapen. Twee zelfs, ze waren voor ons een verrassende ontdekking, toen wij een rondgang door ons nieuwe huis maakten. Een scherp zwaard en een geweer, zonder kogels gelukkig. Ver opgeborgen maar enkele maanden geleden liepen de kinderen tot mijn schrik er ineens mee in de tuin rond. Oeps. Nu liggen ze verstopt op de moeilijk toegankelijke zolder.
Ga je met zoiets naar de politie? Gewoon weggooien in de grijze bak mag vast niet...
mirjam
Ely
08-04-2012 om 23:43
Hahaha
Sorry.... Mirjam, ik zag opeens zo'n grijze bak voor me waar een geweer uitsteekt. Zit NCIS te kijken dus was wel in the mood blijkbaar.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Maylise
09-04-2012 om 00:05
Gesprek
Ik zou gewoon met de vader een gesprek aangaan. Het kan tenslotte van alles zijn. Misschien is het wapen normaal wel in een kluis, misschien is het geen echt pistool maar een luchtdruk pistool of alarm pistool, misschien is het wel een oud wapen...
Ik zou dit zeker niet melden aan de politie. Als het gesprek niet goed zou verlopen dan zou ik mijn zoon verbieden daar te spelen hoe vervelend ook. Ik zou echter nog steeds niet naar de politie gaan.
Maylise
09-04-2012 om 00:07
Verduidelijking
Met niet goed verlopen bedoel ik dat de vader het niet serieus neemt dat ik niet zou willen dat mijn zoon met wapens wordt geconfronteerd. Zolang hij ze zonder munitie opbergt lijkt me er sowieso niet zoveel aan de hand. Echter ik zou wel willen dat mijn zoon die dingen niet meer te zien krijgt. Als ik het idee zou hebben dat de vader dat verzoek niet serieus neemt dan zou ik mijn zoon daar niet meer laten spelen.
Kaaskopje
09-04-2012 om 01:34
Mirreke
Naar mijn idee had je daar gelijk mee naar de politie moeten gaan. Al was het maar omdat je dat geweer toch érgens moest lozen en je met het zwaard vast niet van plan was om je appels mee te schillen.
albana
09-04-2012 om 08:47
Ook geweer in huis
Wij hebben ook een pistool in huis. Ook onbruikbaar gemaakt er zitten zelfs papieren bij waarop dat bevestigd word. Het pistool van mijn opa om precies te zijn, die het overigens weer geërfd had, nou ja overgenomen van zijn vader. Het is zelfs nog gebruikt, meedere malen zelfs, vooral om te bedreigen. Voor zover ik weet is er nooit iemand mee doodgeschoten. In de 2de wereldoorlog kwam dat ding erg goed van pas. Mijn opa heeft 'm trouwens ook onbruikbaar laten maken. Omdat hij 'm anders niet mocht houden en vanwege sentimentele gevoelens wilde hij dat. En een wapenvergunning en een schietvereniging zijn geen dingen waar mijn opa plezier aan zou beleven. Ooit toen ik 'm erfde en 'm tussen de rest tegenkwam wist ik ook niet wat ermee moest. Ik heb nog geprobeerd om 'm te slijten aan musea (2 geprobeerd) maar die gaven beide aan dat ze meer dan genoeg van dat soort memoralia hadden en 'm dan zouden verkopen/veilen of doorverkopen. Ik zag daarbij al voor me hoe van die rare types die van alles verzamelen dat met de oorlog te maken had met mijn opa's pistool aan de haal zouden gaan en besloot : 'Dat nooit'. Dus ligt het ding nu al 18 jaar in een doosje met nog meer pruttel op zolder,wel in de oorspronkelijke doos waar hij ooit in zat toen hij ongebruikbaar is gemaakt en inclusief de papieren.Voor je weet maar nooit.....(politie inval ofzo,hahaha). Daarvoor heeft het ding nog even in de kamer gelegen, maar dat was meer omdat ik de tijd niet nam om de troep op de bergen dat om wat anders, toen ik met een dikke buik hoogzwanger rondliep vond ik het tijd worden 'm héél ver op te bergen. Oudste slaapt ook op die zolder (wel afgetimmerd hoor) en jongste speelt er wel eens op...dan maakt ze een huisje daar tussen de troep.
Had best gekund dat 1 van die 2 'm ooit gevonden zou hebben. Nooit gebeurd, maar het hád gekund. Nog niet zo heel lang geleden vroeg broer er nog naar.....Want zijn oudste zoon had een of ander project op school dat te maken had met W.O.2. En of ik het pistool van opa nog had? (wel makkelijk hé zo'n zus die alles voor je bewaard?) Ja, dat had ik dus nog. En of ik er zo bij kon, nou nee dat nou niet, dat zou me een zoektocht kosten. Broer zou overleggen met juf, want juf had wel gevraagd naar herinneringen aan de 2de W.O. maar of een pistool daarbij hoorde, vroeg broer zich af. Blijkbaar niet, want daarna heeft broer het er niet meer over gehad, hij heeft wel de koperen granaathulzen (ook van opa) meegenomen. Mijn oudste was bij dat gesprek (18) en haar ogen rolden bijna uit hun kassen...."Hebben wij een pistool in huis????" Ik heb het maar een beetje gebagataliseerd dat het een héél oud ding is én onbruikbaar gemaakt etc.etc. Omdat ik de interesse wel voelde en ik er niet op zit te wachten dat zij naar dat ding op zoek gaat.
Want dan is er altijd kans dat zij 'm ook in de kast legt en anderen zulke rondleidingen gaat geven.
Overigens is bij dat ding van ons duidelijk te zien dat hij onbruikbaar is gemaakt. Er zit een soort cement in de loop van het pistool.
groeten albana
M Lavell
09-04-2012 om 09:46
Historische wapens ook verboden
Rosa:"Hier ook wapens. Oud, heel oud en professioneel onklaar gemaakt , dus geen vergunning nodig."
Dat is niet waar. Ook voor die wapens heb je een vergunning of ontheffing nodig. De wapenwet verbiedt alle wapens die op wapens lijken en alles wat er niet op lijkt maar wel zo werkt. Musea hebben ook vergunning voor het in beheer hebben van historische wapens.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/dienst-justis
"In principe geldt in Nederland een algemeen wapenverbod, vastgelegd in de Wet wapens en munitie. Het doel van de regelgeving is het bestrijden van illegaal wapenbezit en het beheersen van legaal wapenbezit. Wie een wapenvergunning wil hebben, moet die aanvragen bij de korpschef van de regiopolitie van zijn woonplaats. In bepaalde gevallen is het de Dienst Justis die wapenvergunningen verleent, bijvoorbeeld voor wapens voor musea. "
Ontheffing of vergunning moet je bij die firma aanvragen.
"Misschien is het een echte, en dan zou het heel kwalik zijn dat hij rondslingert maar het kan ook een onklaar gemaakt exemplaar zijn."
Dat kan inderdaad. Volgens mij hoeft ie dan weer niet in een kluis. Blijft dat je daar toch van kunt schrikken. Daar zit eigenlijk de kern: je hoeft elkaar de les niet te lezen, je hoeft alleen maar aan te geven wat je zelf niet wilt.
Kind komt pas weer spelen als de wapens in een kluis liggen.
Ondertussen blijkt eens te meer dat we allemaal fouten maken. In dit draadje zomaar openheid over strafbaar wapenbezit, al weten de openlijke bekenners kennelijk niet dat wat ze doen strafbaar is.
Groet,
Miriam Lavell
marian
09-04-2012 om 11:58
Absoluut verboden
Hier ook sinds kort een wapen met bijbehorende vergunning in huis en het mag echt echt alleen in een door de politie goedgekeurde aan de muur verankerde wapenkluis zitten. Munitie moet dan ook nog in een aparte kluis. De politie heeft net afgelopen najaar in vrijwel het hele land bij iedereen met een vuurwapenvergunning een onverwachte kluiscontrole gedaan en hadden ze dit aangetroffen was de hele boel en de akte toch echt meegegaan. Als je er niet uit komt kun je dus ook Bijzondere Wetten van je plaatselijke politiebureau even tippen. Die mogen altijd een kluiscontrole houden (doen ze hier ook ieder jaar) dus geen enkele reden om je naam te noemen.
Heef hij geen akte dan zit hij nog fouter natuurlijk...
Marian
Tinus_p
09-04-2012 om 12:32
Belgisch
Lezer:
http://www.lokalepolitie.be/5438/algemeen-nieuws/95-thuis-een-vuurwapen-bewaren.html"
Dit is een Belgische link, en de regels in NL kunnen heel anders zijn.
M Lavell
09-04-2012 om 12:32
Fout of grijs
"Heef hij geen akte dan zit hij nog fouter natuurlijk... "
Dat is toch maar relatief, zie de bekentenissen in dit draadje.
De jongen zelf is 13 en ook lid van de schietvereniging. Ik heb eens gekeken of dat wel kan, en ja dat kan. Er zijn schietverenigingen met een afdeling voor 12-16 jaar. Die kinderen schieten met bijv. een luchtbuks, of met historische wapens.
Mijn broer had ook een luchtbuks. Kon je vroeger bij de wehkamp kopen.
Misschien is er bij dit gezin niet meer aan de hand dan dat wat er ook bij sommigen in dit draadje leeft: denken dat je geen vergunning nodig hebt.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de Nederlandse wapenwet nogal overdreven vindt, vooral gezien het feit dat heel wat verboden wapentuig gewoon in de speelgoedwinkel ligt.
Maar goed. Het mag niet. Zoveel is juist. Dat er verwarring over is lijkt me onvermijdelijk. Eens te meer een reden om niet meteen naar de politie te stappen. Wie weet wat je zelf in huis hebt zeg.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
09-04-2012 om 12:33
Eens
Miriam:
"Je kunt vanwege dat meningsverschil meteen naar de politie, maar die heeft wel wat beters te doen. Je kunt ook de papa in kwestie meteen aanspreken. Dat is een prettiger omgang. Laten we wel wezen: jij wil ook niet dat de moeder van een vriendje meteen het amk belt omdat jij je bleekwater niet verantwoord opbergt."
Eens.
Kaaskopje
09-04-2012 om 15:51
Wapen in huis
Het is mij de laatste jaren steeds duidelijker geworden, dat er meer mensen met een wapen in huis zijn, dan ik had gedacht en dat vind ik eigenlijk nog steeds verbazingwekkend. Ik snap dus eigenlijk ook niet waarom er überhaupt vergunningen worden verstrekt aan mensen die niet vanwege hun beroep of de jacht een wapen gebruiken. Een groot vraagteken dus.
Kaaskopje
09-04-2012 om 22:02
Ja.. en dus... omdat de discussie al geweest is en jij het heel normaal vindt, mag ik niet meer met die verbazing zitten? Van mij mag het hele wapenbezit voor recreanten verboden worden. Van mij dus, mijn mening. Gelukkig voor die recreanten telt mijn mening niet.
albana
09-04-2012 om 22:29
Toen ook gevraagd
Tijdens mijn zoektocht, toen ik het net geerfd had en m probeerde te slijten bij musea, heb ik ook de politie een bezoekje gebracht. Inclusief alle paperassen ben ik daar geweest. Boel laten zien, op spreekuur (dat nu allang afgeschaft is) , dat moest meneer agent eerst overleggen, dus kreeg ik een papier dat het ingenomen was en wachtte af. Na een week ofzo maar eens gebeld. Die agent moest het eerst opzoeken ( welke datum was u geweest mevrouw?) . En uiteindelijk kreeg ik m gewoon terug. Volgens politie omdat duidelijk was dat het niet voor bedreiging gebruikt zou kunnen worden i.v.m. die volgegoten loop. Dat zie je namelijk. Nou kan best de regelgeving aangepast zijn of aangescherpt of wat dan ook, maar hoe zou ik dat moeten weten? Ik interesseer me er doorgaans ook niet voor om eerlijk te zijn, ik was dat ding al zowat vergeten als broer er niet over begonnen was. En buiten dat, ze zouden dat toch kunnen weten? Ik heb me keurig gemeld en sta netjes ingeschreven bij de gemeente en onze woonplaats is niet zo enorm dat ik onvindbaar ben.
Maar om eerlijk te zijn, het zou me nu ook teveel moeite kostten om er wederom mee naar het bureau te gaan. Hele zolder afzoeken en doosjes opendoen is nou niet bepaald mijn hobby en ik vraag me eerlijk gezegd ook af of ik niet weer retour word gestuurd zoals toen( dus alle moeite voor niks). Maar mocht ik m bij toeval tegenkomen wil ik er dan nu voor de zekerheid wel over bellen want langskomen kan bij de politie niet meer.
Maar de kans op toeval is maar klein of ik zou moeten verhuizen en dat ben ik niet van plan
Groeten albana
mirreke
10-04-2012 om 12:06
Niet in nederland
Zwaard mag sowieso hier. Het is een erg lelijk decoratief (ahum) zwaard, dus geen echt zwaard gelukkig.
En wat wij hier als geweer hebben mag ook, zie ik net.
Toch ga ik ze bij de politie afgeven, vind er niks an... Aangespoord door dit draadje overigens, had alles goed opgeborgen op zolder, en ook in mn hoofd ver weg gestopt.
Puck
10-04-2012 om 12:29
En wat voor wapen?
En wat voor wapen ging het om Koentje?
Een luchtdrukwapen mag je in Nederland zonder vergunning hebben.
ik zou denk ik ook de vader aanspreken met wat Koentjezoon is overkomen en of hij ervoor wil zorgen dat de pubers er niet meer bij komen.