Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tihama

Tihama

13-01-2016 om 19:51

Wanneer moet je kind de deur uit? (leeftijd)


Beertje

Beertje

19-07-2016 om 10:47

Ik lees dit en moet enorm lachen...

Oudste richting puber leeftijd jongste bijna 4....Voorlopig zit ik er nog aan vast dus hahahaha.

Hoopvol

Hoopvol

19-07-2016 om 12:35

Wat wil het kind zelf

Ligt een beetje aan wat t kind zelf wilt. Is hij-zij er wel/niet aan toe.

Mijn eigen zoon ging uit huis op zn 18de.
Ik heb t uit huis gaan niet gestimuleerd maar begreep zijn wens heel goed. Ook al had ik er heel veel verdriet van toen hij wegging. Stiefzoon is daarentegen 32 en thuiswonend.

Irma

Irma

30-07-2016 om 21:32

Els

Wat "eng'zeg dat je plannen maakt die gebaseerd zijn op het feit dat je kinderen meteen na hun middelbare school uit huis moeten. brrr

Angela67

Angela67

30-07-2016 om 22:22

Irma

wie bedoel jij met 'Els'? Ik blader een paar pagina's/postings terug, maar zie niemand met die naam?
gr Angela

Schylger Famke

Schylger Famke

30-07-2016 om 22:29

Misschien

Ts en autocorrect?

irma

irma

30-07-2016 om 23:12

blz 3

Hoi. Op pagina 3 staat een reactie van Els

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2016 om 02:09

Reactie 68 is Els

En ik ben het wel met Irma eens, dat het wel een beetje voortvarend is om ervan uit te gaan dat de kinderen na het voortgezet onderwijs de deur uit gaan. Ik heb hier nog een dochter van 25 jaar rondscharrelen. Ik zeg niet dat ik dat altijd ideaal vind, maar ons huis is ook haar huis, zolang dat nodig is.

Emmawee

Emmawee

31-07-2016 om 09:58

Tot één van ons het zat wordt

Haha wat grappig. Ik heb niet alles gelezen, maar dacht er zelf even over na en al heel snel kwam mijn oude borstvoedings-stelregel in mijn hoofd op: we gaan door zo lang één van ons (ouders / kind) er genoeg van heeft.
Ik denk dat dat ergens tussen de 18 en 25 zal zijn, maar dat zal de tijd leren.
Groeten, Maw.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2016 om 10:00

Eens met Emmawee

Vind ik een goeie stelregel. Ergens in de 20 lijkt mij een mooie leeftijd.

Moedeloos/hoopvol

Moedeloos/hoopvol

31-07-2016 om 10:19

En what about

En what about iemand van 32 ?
Wat is jullie mening daarover ?

Even los van de achtergrond informatie natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2016 om 10:35

Das vragen naar de bekende weg....

Moedeloos

Astrid

Astrid

31-07-2016 om 10:40

Die heeft

blijkbaar niet de tools gekregen of in zich of er is een andere reden voor. Sommige mensen zijn ook bij lange na niet zover als hun kalenderleeftijd aangeeft en sommige ouders hebben niet het vermogen om dat bij te brengen.

32?

Ligt er aan hoe en waarom. Zoals een gezin hier uit de straat zou ik het niet willen: zoons van midden dertig die beiden een prima baan hebben wonen nog thuis, betalen geen cent mee en doen niks in huis, komen naar believen opdagen voor het avondeten dat altijd voor ze klaar staat. Dat gat hier niet gebeuren. Een ouder kind dat meedeelt in de kosten en zijn handjes laat wapperen in huis en door omstandigheden (financieel, sociaal) niet zo makkelijk zelfstandig kan wonen, prima.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2016 om 13:03

32?

Tenzij kind geestelijk beperkt zou zijn, zou ik hier echt geen kind van 32 jaar meer in huis willen. Tenzij het van beide kanten echt gezellig wordt gevonden en het om een gelijkwaardige situatie gaat. Dus dat iedereen een evenredig aandeel levert aan het huis en huishouden. Mijn dochter is nu amper thuis en doet niets in huis. De houdbaarheidsdatum van dit systeem is wel in zicht hoor. Ik praat nu steeds harder op haar in dat ze haar zaakjes moet regelen.

Fientje

Fientje

31-07-2016 om 13:27

Toen ik in mijn huidige huis kwam wonen woonde mijn overbuurmeisje van 26 nog thuis, dat is 14 jaar geleden en ze woont nu nog thuis. Ze heeft een eigen plekje, geen partner/gezin, zorgt voor haar ouders (die het zonder haar ook wel zouden redden, trouwens), werkt en spaart vermoedelijk aardig...

Het is een leuke, spontane meid. Niks mis mee. Op papier zou ik ook zeggen: met 40 nog thuis? Nooit! Maar in de praktijk werkt dit voor mijn overburen prima.

moedeloos/hoopvol

moedeloos/hoopvol

31-07-2016 om 18:54

32 jaar mankeert nix

de 32 jarige mankeert nix hoor
heeft een bijbaan, geen inkomsten verder
studeert dit jaar af
heeft nu vriendin met kind

misschien is t een laatbloeier?
misschien ontbreekt er indd tools?
misschien gedachte om huis als erfenis te krijgen?
misschien vader niet helder/duidelijk/ genoeg waar grenst ligt van thuis wonen?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

31-07-2016 om 19:25

Moedeloos

Maar dat is jouw kind niet hè? Zijn vader vindt het kennelijk geen probleem dus dat is dan ook prima. Die van mij wil ik uiterlijk met 20 toch wel de deur uit hebben

moedeloos/hoopvol

moedeloos/hoopvol

31-07-2016 om 19:43

VesperLynd

Nee niet mijn kind

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2016 om 02:08

Vesper Lynd

20 jaar is een mooie leeftijd om het huis uit te gaan, zo oud was ik ook, maar tot een bepaalde grens vind ik dat ze mogen beslissen wanneer ze gaan. Ik vind het ook nog wel leuk dat beide dochters regelmatig over de vloer zijn.

bieb63

bieb63

01-08-2016 om 20:37

hangt van zoveel dingen af

Allereerst natuurlijk het 'type' kind, zoals draagt het steentje bij in huishouden, ervaart kind thuis als 'hotel', maar ook: hoe groot is je huis: woon je in een kleine woning, flat, parterre, dan is het al weer heel anders dan wanneer je in een groot huis woont (privacy, óók voor kind) enz.
Maar vooral ook: hoe (financieel) zelfstandig is kind? Doet je kind een ft MBO/HBO opleiding en geen inkomsten naast evt. bijbaan en stufi (maar dat is eigenlijk voor de schoolkosten en dekt bij lange niet de lading) én is studie op redelijke reisafstand van huis, dan is uit huis wonen een kostbaar (of zelf niet te doen) iets. Zolang het thuis met afspraken oké gaat, dan lijkt het mij, in die situatie, niet persé logisch dat kind uit huis gaat. Of het kind moet het zelf heel graag willen, dat kan, maar dat heeft dan veel financiele beperkingen. Maar om als ouder te zeggen: kind je bent 20, dus tijd om te verkassen, maar kind zit ft op school.... hm dat lijkt mij niet direct logisch (of het moet thuis onhoudbaar zijn),

Vroeg uit huis

Gezien onze woonlocatie voeden wij onze kinderen op met het idee dat ze met uiterlijk 18 of 19 het huis uit zullen gaan om op kamers te gaan wonen voor hun studie.
Thuisblijven wonen is ook voor een groot deel van de MBO opleidingen lastig, HBO en WO vrijwel onmogelijk. (enkele reis meer dan 2 uur).
De oudste is met 18 op kamers gegaan, de tweede met 16. Het is vroeg, absoluut. Maar ze zijn goed voorbereid gegaan en mogen ook terug thuis komen wonen na hun studie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2016 om 12:14

Bieb

Het type huis mag toch niet bepalen hoe lang een kind thuis kan wonen? Als kind gebrek aan privacy als probleem ervaart zal het zelf wel vaart achter een eigen optrekje zetten.

bieb63

bieb63

02-08-2016 om 14:04

dat snap ik kaaskopje

Maar het zijn allemaal verschillende redenen/afwegingen. Mij gaat het erom dat een x leeftijd niet zozeer het ijkpunt is, maar de overall omstandigheden. Dus een leeftijd van, bijv 20, vind ik geen afweging.

De kosten

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/04/27/italian-court-orders-father-to-pay-for-upkeep-of-his-28-year-old/

"Around 65 per cent of Italians aged 18 to 34 still live with their parents, the highest percentage of young stay-at-homes anywhere in Europe, according to Istat, the national statistics agency.

That compares with 34 per cent in France and Britain and 42 per cent in Germany."

Het thuisblijven is toegenomen door de crisis en de jeugdwerkeloosheid.
Er komen ook wat culturele redenen bij en het zal ook te maken hebben met hoe goed je met elkaar om kunt blijven gaan, maar de economische redenen zijn wel bepalend. Vooral bij een terugtredende overheid en een verdelingsvraagstuk en steeds hogere kosten van zelfstandig wonen. Met name in de steden.
Dat kun je niet zomaar wegdenken en er een leeftijdsgrens op zetten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-08-2016 om 17:06

Nou

Ik hoop dat mijn kinderen creatiever zijn in het vinden voor een oplossing voor een woonprobleem. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je toch niet zelfstandig kunt wonen met een inkomen van 1200 euro. Wellicht geen compleet huis, maar een huis delen of kamer huren is natuurlijk ook een mogelijkheid.

bieb63

bieb63

02-08-2016 om 17:16

vesper (en anderen)

Ja, eens moeten ze het huis uit , natuurlijk. En zeker als ze een baan hebben, al is het minimumloon. Maar in Randsteden minder makkelijk dan je denkt. Een sociale huur flat heeft een wachtlijst van járen. Particulier huren of kopen met minimum loon is ondenkbaar (i.i.g. in de Randstad). Kamerhuren is ook schaars en bedoeld voor studenten (en daar wil je ook niet wonen als je uitgestudeerd bent en een baan, maar goed, ook die zijn schaars). Maar uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling om zelfstandig te gaan wonen. Als je gaat samenwonen (en beiden een baan) wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Maar voor diegenen die nog ft een opleiding doen (en dan ben je vaak al 20 geweest) en naast die ft opleiding een bijbaan én het nodige huiswerk/studieopdrachten enz. vind ik het toch een heel ander verhaal. Ja soms kan het niet anders (studie niet op reisafstand), maar is het wel in de buurt, dan jaag je kind wel op enorme kosten met een inkomen van niets én daarbij nog je huishouden in de ruime zin van het woord. Niet vanzelfsprekend voor mij. Maar uiteraard ook afhankelijk van andere aspecten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-08-2016 om 17:20

Tuurlijk wil je dat ze een goede start krijgen, maar op een gegeven moment wordt dit huis wel wat te klein voor zoveel kapiteins. Het is nu al proppen Scheelt wel dat we nu allemaal vakantie hebben, tijdens schoolweken heb ik meer lucht.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-08-2016 om 18:02

wonen met 1200 euro

"Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je toch niet zelfstandig kunt wonen met een inkomen van 1200 euro."

Mijn kinderen doen het met minder. Dat betekent zuinig leven. Maar het kán wel, mits je geen twee onder één kap met nieuwe meubels en elk weekend uitgaan wil.
En wat dacht je dat een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand had? Met toeslagen zit je dan ook rond de 1200. De extra potjes voor bepaalde voorzieningen en clubjes worden ook steeds kleiner.

Mits je geen schulden en te grote uitgaven hebt is daar prima mee te leven. Goed budgetteren, creatief zijn, dat soort dingen. Geen geld uitgeven aan festivals maar kijken of je daar als vrijwilliger kunt werken zodat je gratis toegang én eten hebt, bijvoorbeeld. Spullen tweedehands aanschaffen en mijn kinderen en ik delen de 3 halen, 2 betalen aanbiedingen

Wat wel lastig kan zijn is betaalbare woonruimte zonder grote wachtlijsten vinden, maar wij wonen allemaal in een goede hoek van het land.

Overigens MOESTEN ze niet de deur uit

bieb63

bieb63

02-08-2016 om 22:22

Sally

"Wat wel lastig kan zijn is betaalbare woonruimte zonder grote wachtlijsten vinden, maar wij wonen allemaal in een goede hoek van het land."
Precies, in sommige 'hoeken' zal dat een stuk makkelijker en betaalbaarder zijn. Dus ook dát is een argument om niet zomaar te kunnen stellen 'met ong. 20 moeten ze toch wel het huis uit'.

En met een miniumloon is er natuurlijk huurtoeslag. Maar je moet éérst maar die sociale huurwoning zien te krijgen (u bent nr. 135 voor deze woning....). Voor andere woningen (particulier/koop) is er natuurlijk geen sprake van huurtoeslag. Dus ook niet voor een zolderkamer huren bij een particulier. En die eenvoudige zolderkamer hier in de Randsteden kost je zomaar 700 a 800 euro kale huur.

Astrid

Astrid

02-08-2016 om 23:55

welnee Bieb niet overal

""Maar in Randsteden minder makkelijk dan je denkt. Een sociale huur flat heeft een wachtlijst van járen. Particulier huren of kopen met minimum loon is ondenkbaar (i.i.g. in de Randstad). Kamerhuren is ook schaars en bedoeld voor studenten (en daar wil je ook niet wonen als je uitgestudeerd bent en een baan, maar goed, ook die zijn schaars).
En die eenvoudige zolderkamer hier in de Randsteden kost je zomaar 700 a 800 euro kale huur."

Je moet ook niet de grote woningcorporatie nemen maar de kleinere. Mijn kinderen hebben steeds in hártje Den Haag zo een andere kamer/etage/studio voor bv ene 540 euro all in (dus incl internet, gas, licht, water). Huursubsidie tussen de 100-150 euro. Studiefinanciering, bijbaan voor zaterdag en zondag (laatste dubbel uitbetaald). Enige dat wij bijdragen is de zorgverzekering voor beide kinderen.
Andere kind met startende baan hele etage met eigen ingang, badkamer, slaapkamer, keuken, grote woonkamer en een balkon voor nog geen 560 euro per maand all in.
Kamerhuren/etages huren is dus heel makkelijk en helemaal niet alleen voor studenten. De prijs is ook veel minder. Je moet alleen even zoeken op de kleinere woningcorporaties en bij een bepaalt inkomen willen ze graag een garantsteller. (vaak verplicht 1 jaar huren, daarna per maand opzegbaar)

Zelf 1.5 jaar bij de grote woningcorporatie ingeschreven gestaan en kreeg toen al een flat aangeboden. Die heb ik geweigerd, vervolgens bij een kleine corporatie 5 mnd ingeschreven gestaan en in die tijd ook verhuisd naar de flat waar ik nu woon. Gewoon ook weer: hartje Randstad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.