Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 17:04

voornamen


Tink

"En over uitspraak, ik vind het er ook erg lelijk uitzien als een naam moet worden uitgesproken op een manier die niet bij de officiële regels past. Dat Giulia Dzjioelia wordt snap ik (Italiaanse uitspraak), maar hoe kan Yalena nou Zjalena worden? Dan zou ik een J verwachten, Jalena dus."

De Y uitspreken als Zj is Oud Babylonisch. Weten maar weinig mensen ;0)

skik

andersom

ik ken een Giulia die uitgesproken wordt als Julia en dan zonder d- ervoor zeg maar gewoon met een J. Dat zorgde ook voor verwarring omdat wij weer de Dzjioelia zeiden omdat we dachten dat t zo uitgesproken moest worden.

Christel

Christel

02-01-2015 om 19:01

Nog een leuke site

http://www.vernoeming.nl

lennest

lennest

02-01-2015 om 23:17

Yannick Jansen van Grunsven

dat is de naam van de oudste van Anky van Grunsven, let wel: Yannick Jansen is de vóórnaam volgens het interview met zijn vader, Sjef Jansen, de man van Anky.
Voor mijn gevoel zou Anky beter geschreven kunnen worden als Ankie, maar da's wat anders.
Of: Rachel, zeg je nou Raggel, Rachėl of op z'n Engels Reechel? Is Jos of Gerry of Sam een jongens- of meisjesnaam? Ik weet het soms ook niet meer!

Raar, Jansen als voornaam

Voor zover ik weet mag je in Nederland geen bestaande achternaam als voornaam of tussennaam geven. Nu kinderen vaker de achternaam van de moeder krijgen proberen stellen de achternaam van de vader er nog bij te doen, vaak in de vorm van ~zoon. Yannick Sjefzoon, of Jannick Janszoon o.i.d.

skik

Barvaux

Barvaux

03-01-2015 om 12:17

skik

Als je kunt aantonen dat de achternaam eerder als voornaam is gebruikt mag het wel. In 2010 liepen er 21 mannen rond met Jansen als eerste voornaam en 84 mannen met Jansen als tweede voornaam alsmede 14 vrouwen met die naam als tweede voornaam. Het probleem hier ligt vooral in het feit dat er maar vijf mannen zijn die in 2010 rondliepen met JansSen als tweede voornaam. Ik vraag me dus ook af hoe ze het voor elkaar hebben gekregen want hij heet dus Janssen met dubbel s (voor zover ik weet ben je dan niet de zoon van Jan, maar de zoon van Jans uit een buitenechtelijke relatie..).

Wat ik jammer vind is dat ALS je zo'n statement wil maken, geef die naam dan ook aan je dochter en noem haar dan niet opeens Ava Eden van Grunsven

Adrienne

Adrienne

03-01-2015 om 19:36

Lennest: Rachel

Rachel kan op nog meer manieren uitgesproken worden dan Raggel, Rachėl, Reetsjol?
Het kan ook nog als Rasjèl, of (iemand die ik al heel lang ken, en nog een kind dat ik ken en geen relatie heeft met die eerdere): Raagol.
Als ik Rachel zie staan, denk ik dus in eerste instantie Raagol, omdat ik die uitspraak als eerste kende.

uitgelachen

Ik ben een keer besmuikt uitgelachen toen ik naam Rachel in valkenswaard op zijn engels uitsprak. Ik begreep niet wat er gek aan was. Nu ik alle uispraakcombinaties zie begrijp ik het pas. Het zal daar wel Raggel geweest zijn met een hele zachte g
Ook mooi is de naam Chey die door oma uitgesproken wordt als Sjaan. Daar moest ik dan weer om lachen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2015 om 23:09

Adrienne

Ik ken ook een Rákèl, qua uitspraak.

Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar Jansen als voornaam is eigenlijk heel ouderwets. Nog van de tijd dat er geen achternamen verplicht waren. Daaraan kon je zien dat Yannick (in dit geval) Jan z'n zoon was. Maar dat schreef je dan ook meer als Janszoon. Maar ja, in dit geval heet de vader van Yannick Sjef, dus ik vind het best apart dat de achternaam van vader als voornaam is gekozen. Heeft het gezin de achternaam van Anky dan als familie-achternaam? Dan klinkt het nog een beetje normaal. Anders krijg je Yannick Jansen Jansen.

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 05:00

kaaskopje

Het is dus Yannick Janssen van Grunsven met dus dubbel s met zusje Ava Eden van Grunsven.

Barvaux

"Als je kunt aantonen dat de achternaam eerder als voornaam is gebruikt mag het wel. In 2010 liepen er 21 mannen rond met Jansen als eerste voornaam en 84 mannen met Jansen als tweede voornaam alsmede 14 vrouwen met die naam als tweede voornaam."

Maar hoe kwamen die dan aan die naam, want volgens mij is een (duidelijke) achternaam als voornaam al sinds jaar en dag niet toegestaan. Ik geloof dat die regel bedacht is om te voorkomen dat je zo aan een dubbele achternaam kon suggereren, dat vond de adel niet zo leuk.

skik

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 10:41

skik

Dat klopt dat was de regel maar dat jij Jansen (niet JANSSEN dus) niet als voornaam kent betekent niet dat die niet bestond. Blijkbaar wel dus en als een opa van jou Jansen als voornaam had mag je die naam dus gebruiken.

Janssen nogmaals kwam veel minder vaak voor dan Jansen dus.

Tink

Tink

04-01-2015 om 10:48

voorletter

Volgens mij heeft Jan-Willem wel degelijk 2 voorletters: J.W.

Overigens had ik bij Douwe Jan nog nooit jouw associatie gehad Barvaux (de klemtoon ligt namelijk anders: Douwe Ján of 'dóuwe, Jan!'), maar ik lig wel dubbel nu!

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 11:27

Tink

Haha, het is wel eerder gezegd dat ik teveel associaties heb met namen, voorletters en combinaties met achternamen Ik kan er ook niets aan doen, ligt aan mijn eigen naam/achternaam.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2015 om 13:06

Janssen

Oké de zoon van Jans dus inderdaad Heel modern overigens dat ze de achternaam van Anky hebben, maar mijn zure gedachte is wel meteen dat Anky blijkbaar hoopt dat dat voordeel oplevert. Oh... ben je een zoon/dochter van Anky?? Oooohhh, dan.... Dat zal mijn rare gedachte wel weer zijn Ik zou ze toch meer de anonimiteit van Jansen hebben gegund geloof ik.

Barvaux

Barvaux

04-01-2015 om 14:27

kaaskopje

Het is nog steeds Janssen

Beetje vreemd overigens dat je het nu opeens weer 'heel modern' vindt (sinds wanneer is het geven van de naam van de moeder opeens modern?) en ze meteen verdenkt van voordeeltjes. Het is algemeen bekend dat juist 'de zoon of dochter van' eerder tegenwerkt. Toch zou ik ook veel eerder kiezen om de achternaam 'van Grunsven' mee te geven dan Janssen. Verder wil ik niet onvermeld laten dat hun vader ook niet onbekend is in de dressuurwereld als bondscoach van de Nederlandse ploeg.

Nur

Nur

04-01-2015 om 16:20

Trend

In de VS is het echt een trend om het kind als tweede naam de achternaam te geven van bijvoorbeeld de moeder als het kind de naam van de vader krijgt. In de VS mag je overigens wel een dubbele achternaam meegeven maar veel mensen kiezen toch voor de naam van de vader.

Ik vind het best een originele oplossing van bijvoorbeeld de familie van Grunsven gezien de beperkingen in de huidige naamgeving. Leuk dat zo er toch iets van de familie naam van de andere ouder ook mee gaat naar de volgende generatie.

Al zag ik liever dat het mogelijk is om net als in de VS bijvoorbeeld je kind echt de achternaam van je keuze mee te geven zoals een dubbele naam of een samenstelling van beide achternamen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2015 om 00:33

Modern

Het gebruik om de achternaam van moeder te kiezen als gezinsachternaam is nog maar vrij kort. In die zin is het nog steeds best modern als mensen daarvoor kiezen. Ik kom het nog heel weinig tegen.

Janssen is een algemenere naam dan Van Grunsven, maar goed, als je in de paardenwereld zit zal Janssen ook wel maar een richting in wijzen. Je hebt dus gelijk dat er in dat opzicht geen groter voordeel zal zijn door de naam van Anky.

Tink

Tink

06-01-2015 om 13:10

interview

Laatst stond er een interview met de vader van de kinderen Van Grunsven in de krant. Hij zei letterlijk dat ze die achternaam gekregen hebben omdat er al zoveel Janssens zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.