Tink
30-09-2012 om 14:14
Mea en thursday
Oh, dan wil ik ook mee! Ik ben zelf gepest vroeger en heb dat zelf nooit goed geleerd. Waar spreken we af?
Margriet*
30-09-2012 om 19:11
Kunt er wel grapjes over maken
Maar de week van de opvoeding is niet alleen voor ouders, maar ook aandacht voor de kinderen die het niet zo getroffen hebben zoals jullie kinderen (en de mijne gelukkig ook) die het wel, zoals ik hier lees, fantastisch hebben getroffen.
Er wonen nog steeds veel kinderen niet gelukkig bij hun ouders, en nee dat is niet voor hun zweetvoeten (of die van hun ouders).... Of zoals bij het thema aan te haken niet die fantastische ouders bezitten die naar hun luisteren en zien wat ze nodig hebben of ouders hebben die om wat voor reden niet die zorg kunnen bieden die die kinderen nodig hebben......
Ely
30-09-2012 om 21:06
Eens margriet
Dat er altijd te veel (1 is al teveel) kinderen zijn die het minder getroffen hebben met de situatie waarin ze opgroeien. En die kinderen kunnen daar niks aan doen, de ouders wel (en dat ook niet altijd). Ik durf echter hardop te betwijfelen of je die ouders die het goed kunnen gebruiken wel bereikt met zo'n week. Ik ben bang van niet. En daarom ageer ik tegen zo'n week, ik vind het zonde van het geld en de inspanning.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Temet
30-09-2012 om 21:23
Margriet
Maar wat gaat men dan *doen* in die week? Iets wat ook daadwerkelijk het probleem verhelpt of in elk geval verminderd?
Ik vind het een beetje Pink Ribbon en Dress Red Day-achtig, die weken van de dit en de dat. Al heeft deze week het voordeel dat er geen collectebus langskomt.
Groeten,
Temet
Fiorucci
30-09-2012 om 21:24
Klopt margriet
Maar die ouders bereik je niet met zo'n week. Veel ouders die er een potje van maken komen niet naar ouderavonden, opvoedmiddagen etc.
Mover
30-09-2012 om 22:36
Week van de smaak en/of opvoeding?!
"Het is volgende week de week van de opvoeding" zeg ik vanavond aan tafel. "Het is ook week van de smaak" geeft man als antwoord. "Het is de week van de smaak-opvoeding", verzonnen we gezamenlijk. Zoonlief lepelde op dat moment smakelijk zijn 2e volle bord leeg. "Nou, daar hoeven we niet meer aan mee te doen, daarin zijn we geslaagd" zeiden we allebei
Margriet*
02-10-2012 om 12:00
Los van of de week nuttig is...
Dat weet ik ook niet (heeft iemand het al onderzocht?).
Fiorucci:
"Maar die ouders bereik je niet met zo'n week. Veel ouders die er een potje van maken komen niet naar ouderavonden, opvoedmiddagen etc."
Je veronderstelt het maar is het ook zo?
Toevallig weet ik dat bij ouders die wel hulp ontvangen er veel aandacht is om in de opvoeding te ondersteunen door bijv. kinderen activiteiten aan te bieden. Ouders die OKC's bezoeken kunnen ook actief uitgenodigd worden.
Denk bijv. Jeugdsportfonds of buurtactiviteiten. Laatste is juist een laagdrempelige manier om kinderen te bereiken die wel wat extra kunnen gebruiken. Vaak kost het niet veel geld en kun je op die manier ook ouders betrekken.
Extra activiteiten in deze week kunnen hiervoor dienen.
Baat het niet dan schaadt het niet.
Stenna
02-10-2012 om 14:20
Luisteren naar ouders
Stukje op de homepage van OO gelezen, door Martine Borgdorff? Kon me niet meer uit het hart gegrepen zijn. Ouders bashen is in. Welk maatschappelijk verschijnsel er ook opduikt (Haren?), het is hoe dan ook altijd de schuld van ouders, uiteindelijk. Vooral van de tweeverdiendende ouders.
Als je ook maar een uurtje op dit forum rondleest, krijg je toch een geheel ander beeld van ouders dan uit welke media dan ook?
Mea Proefrok
02-10-2012 om 15:50
Stenna
"Welk maatschappelijk verschijnsel er ook opduikt (Haren?), het is hoe dan ook altijd de schuld van ouders, uiteindelijk. Vooral van de tweeverdiendende ouders."
Ja, de ouders OF het onderwijzend personeel op school. Kun je nagaan hoe ik als tweeverdiener in het onderwijs tegenwoordig krampachtig het journaal vermijd in de hoop de laatste gerafelde resten van mijn zelfrespect nog bij elkaar te houden.
Fiorucci
02-10-2012 om 20:52
Margriet
Op de ouderavond van de basisschool met vaak ook opvoedkundige onderwerpen zijn de ouders die je wilt bereiken zelden/nooit aanwezig, zo stelt mijn vriendin (lerares)Dus van mijn kant meer dan louter een veronderstelling, ik herinner me dit ook van de periode dat ik in buurthuizen werkte.
Stenna
03-10-2012 om 10:09
Opvoedkundige ouderavonden
Die mijd ik ook als de pest, Fiorucci. Dus ben ik waarschijnlijk ook juist zo'n ouder die het nodig heeft.
Eerlijk gezegd vraag ik 1000x liever hier op dit forum raad aan gewone medeouders dan dat ik naar zo'n opvoedkundige met allerlei algemeenheden ga zitten luisteren wat we allemaal fout doen. Die zogenaamd opvoedkundige kennis is vaak nergens op gebaseerd. Niet op degelijk onderzoek of echte bewijzen in elk geval, maar een reflectie (echoen) van een modieuze trend. Iedere 10 jaar zeggen ze ook weer iets totaal anders (behalve dat ouders alles fout doen en niet kunnen opvoeden, die rode draad blijft er altijd in).
Stenna
03-10-2012 om 12:02
Opvoedkundige koffietijd
haha, dat is ook toevallig. Zit er net in koffietijd (ja, kzit grieperig op de bankt thuis) een deskundige die een opvoedboek voor pubers heeft geschreven. Betere voorbeelden had ik niet kunnen bedenken, dit waren twee van haar adviezen:
1. Stel tegen niet pratende (jongens)pubers geen "waarom" maar "wat"of "welke" vragen. Mijn zoon antwoordt daar inderdaad wel op hoor, met hetzelfde pasklare antwoord dat hij ook op de waarom vragen geeft: Kweenie.
2. Actief luisteren en OMA thuis laten. Ha! Die ken ik uit mijn managementcursussen. OMA thuislaten = niet Oordelen, Mening geven, of Adviseren. Nou is opvoeden toch iets anders dan coachend leidinggeven volgens mij. En ook volgens de media en "de samenleving". Kijk maar naar de discussie hieronder: Hoe hadden die verantwoordelijke ouders hun kids moeten verbieden of ontraden naar Haren af te reizen zonder Oordelen, Mening geven, of Adviseren? Dan krijg je precies het soort gesprekken dat hieronder bekritiseerd wordt ("ik zei dat ik het niet leuk vond dat ze erheen ging").
Ziehier de complete spagaat voor ouders.
Opvoeden doe je voor het grootste gedeelte naar je gevoel, passend bijhet kind. Niet altijd perfect, maar door de bank genomen met prima resultaat. Niet slechter dan uit een boekje of cursus. Geldt trouwens ook voor leidinggeven...
Fiorucci
03-10-2012 om 12:33
Stenna
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de ouders die het nodig hebben niet komen. Dat wil niet zeggen dat je het dus nodig hebt als je niet komt! Ik kom immers ook niet..)
nina
03-10-2012 om 14:20
Interpretatie van onze dochter....
Onze puberella is druk bezig meer ruimte voor zichzelf te creeren (past ook bij haar leeftijd, prima), en probeert haar ouders daar dus in te sturen (dat hoort erbij, we bewaken de grenzen)
Net probeerde ze dat weer.
Zeg ik: 'het is zelfs de Week van de Opvoeding!'
Zegt zij: ja, maar dat zegt niet dat het gaat om het opvoeden van kinderen. Ik vind het de week van de opvoeding van mijn ouders!
Opvoeden als interactief, zelfregulerend proces noemen de deskundigen dat.........
Nina
Margriet*
04-10-2012 om 19:44
Fiorucci
Dus als een leerkracht iets veronderstelt (weet ze ook waarom ouders niet komen?) dan is het dus zo en dan geldt het voor alle ouders. Oeh zo'n slappe onderbouwing heb ik intijden niet gelezen.
Lijdt ook wel heel erg onder het referentiekader van die betreffende leerkracht die een vriendin heeft die alles aanneemt....
Je kunt als leerkracht ook eens bellen met die ouder, misschien is er wel een reden voordat je van alles aanneemt....
Margriet*
04-10-2012 om 20:47
Stenna
"Die zogenaamd opvoedkundige kennis is vaak nergens op gebaseerd. Niet op degelijk onderzoek of echte bewijzen in elk geval, maar een reflectie (echoen) van een modieuze trend."
Dat is niet waar. Zie Triple P bijv. Veel onderzoek naar gedaan.
Margriet*
04-10-2012 om 20:48
Stenna
Onderzoek toonde aan dat ouders door Triple P meer 'positief opvoeden', waardoor gedragsproblemen bij kinderen verminderen.
Onderzoek toonde aan dat ouders die deelgenomen hadden aan Triple P meer tevreden zijn over hun eigen manier van opvoeden en zich competenter voelen.
Fiorucci
05-10-2012 om 07:23
Margriet
Ah dus ik ben een vriendin die alles aanneemt. Je leidt nogal veel af van een korte posting? Hou het er maar op dat het hier niet om hele groepen ouders gaat. En denk je nou echt dat een school zelf niet op het idee komt van even bellen? Contact met deze ouderparen is er allang.
Margriet*
05-10-2012 om 21:58
Maar
Als er wel contact is, wat is dan het punt. Misschien krijgen ze het gewoon niet georganiseerd zo'n ouderavond.