Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Toke

Toke

28-12-2011 om 23:25

Verjaardag valt steeds in het water

Met een kind dat begin januari jarig is, blijkt het elk jaar een probleem om er een leuk grotemensenfeest van te maken, zoals mijn andere kind dat later in het jaar probleemloos heeft. Maar begin januari zijn mensen het feesten zat, ze zijn weer aan het werk of juist met vakantie maar vooral: ze denken er niet aan. Vergeten het of bellen kort van tevoren op dat ze graag een ander keertje komen.
Nou heb ik alle begrip voor ieders keuze, zal niemand vertellen dat ie niet mag gaan werken op verjaardag van mijn kind en gun iedereen zijn vakantie, maar feit is nu opnieuw dat er maar een heel klein clubje op zijn verjaardagsfeest komt. Ik vind dat sneu en ook niet zo goed te verkopen aan een jongetje van bijna zeven. Er komen ook vrijwel geen kaarten, terwijl zijn broer een hele stapel krijgt.
Vraag: hoe doen andere ouders dat met een kind dat op zo'n relatief onhandige dag is geboren? Een week verschuiven is geen optie trouwens, omdat twee van mijn vriendinnen dan zelf een jarige hebben. Maar wat dan wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ook een jarige begin januari

ook een jarige begin januari

29-12-2011 om 08:33

Helemaal geen last van

Hier ook een jarige begin januari, vlak na de feestdagen. Toen ze klein was was ik daar bang voor, weinig visite op haar verjaardag. Nu jaren later blijkt haar verjaardag het drukst bezocht. Kind in de zomer heeft meer "last" van vakantievierders. Wat ik doe:
We vieren de verjaardag bijna altijd op de dag zelf (valt bijna altijd in de kerstvakantie).
Het feest begint in de middag. Iedereen kan blijven eten, dus wie werkt die dag kan na het werk direct aanschuiven.
Mensen worden per mail uitgenodigd hiervoor (week van te voren) dus verjaardag vergeten kan niet.
Voordeel is dat je (ook als er veel visite komt) minder taart hoeft te maken/kopen. Veel mensen zijn wel uitgesnoept begin januari.
Alvast een fijne verjaardag gewenst!

toja

toja

29-12-2011 om 09:53

Verzetten

Hier verplaatsen we de verjaardagen naar het weekend. Dochter is de week voor kerst jarig en dat vieren we vaak het weekend voor kerst. Dat gaat meestal wel goed. Man is op 24 december jarig en die zag vroeger ook niet veel mensen met zijn verjaardag. Die deden dan de kerstboodschappen, leden aan kerststress en gingen daarna naar de kerk en bij mijn zusje die in augustus jarig was iedereen altijd op vakantie. Dat vierde we ook gewoon later.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ah gossie

Waar woon je en hoe laat begint het? Dan kom ik langs met een doosje Lego. Want ik voel helemaal met je kind en jou mee (ben zelf morgen jarig).

skik

Sascha2

Sascha2

29-12-2011 om 10:31

Ach

Nou, ik kom ook graag langs hoor. Wat verdrietig voor je kind zo. Of merkt hij er niet zoveel van?
Mijn zoon is begin december jarig. Ook niet echt handig, maar goed. Wij hebben besloten om zijn verjaardagsfeest standaard het weekeinde voor zijn echte verjaardag te vieren, zodat we zo ver mogelijk van 5-12 blijven. En dan nog is het schipperen met de sintvieringen die overal zijn. Dit jaar hebben we drie verjaardagen gecombineerd op de laatste zondag in november. Het was gezellig druk, maar ook redelijk wat afmeldingen.
Kun je zijn verjaardag niet naar voren halen, naar eind december? Ook druk met feestdagen etc., maar wellicht dat het dan wat drukker zal zijn? Of in het voorjaar een feest voor beide kinderen tegelijk geven?
In ieder geval: veel plezier en alvast gefeliciteerd

mix

mix

29-12-2011 om 11:39

Herkenbaar

hier 1 half januari, 1 half juli. Ik moet er ook bij zeggen dat half oktober ook niet handig is en half april net zo min(geen idee waarom). Zou het ook zo kunnen zijn dat mensen sowieso wat feestmoe zijn? Is het een keer leuk om zijn verjaardag op oud jaar te vieren en veel mensen uit te nodigen de hele avond en te eindigen met vuurwerk om eens wat in te halen voor hem?
Bij dochter in de zomer hielp het zelfs niet om haar verjaardag een maand eerder te vieren. Mensen bellen niet af, worden lakser met felicitaties op welke manier ook. Idd niet leuk voor kinderen die toch uitkijken naar zo'n dag dat ze zo heel belangrijk zijn

Sascha2

Sascha2

29-12-2011 om 11:46

Mix

Ha, ik heb een dochter van medio oktober (net twee, ze merkt er nog niet veel van), een zoon van 3-12, een dochter eind februari (regelmatig carnavalsvakantie) en een dochter van eind april . Drie van de vier kinderen zijn regelmatig in een vakantie jarig, realiseer ik me nu ineens.

Evanlyn

Evanlyn

29-12-2011 om 15:28

Grote mensen

Kunnen die grote mensen hem echt iets schelen? Mijn kinderen zou het namelijk worst zijn. Hier komen alleen oom en tante en die stellen het vaak nog eindeloos uit. Wat ze chet interesseert is het gezinsontbijtje met kado's en het kinderfeetsje. En die komen echt wel!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 18:27

Hier op 1 januari

Mijn dochter wordt alweer 19 jaar aanstaande zondag en we hebben nooit een probleem gehad met belangstelling die dag. Het is zelfs lange tijd een welkome afleiding geweest voor een wat saaie dag, vond een aantal. Ik heb vanmiddag met dochter afgesproken dat we het gewoon openlaten. Wie komt krijgt een gebakje bij de koffie, wie niet komt, tja... even goede vrienden.
Ik ben zelf over twee weken jarig en dat vier ik sinds de geboorte van mijn dochter eigenlijk niet meer apart met visite (behalve opa en oma, die komen gewoon, zelfs als ik hinten geef dat dat niet hoeft). Ik heb in al die jaren alleen mijn verjaardag los van mijn dochter gevierd toen ik 40 werd en toen ik 50 werd. Het moet leuk blijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2011 om 18:30

Evanlyn

Wat betreft de grote mensen visite heb ik het er net uitgebreid met mijn inmiddels volwassen kinderen over gehad en ze zouden het toch wel kaal vinden als er geen enkele oom/tante of bevriend stel meer zou komen. En dat terwijl ik het eigenlijk wel mooi geweest vind, kun je nagaan. Maar goed, zolang ze het leuk vinden hou ik de traditie dus maar in ere.

Toke

Toke

30-12-2011 om 00:02

Dankjewel!

Dankjewel voor jullie reacties, dat helpt me vooral nadenken over wat ik nou zelf kan doen om ervoor te zorgen dat het feest wat meer mensen trekt.
En ach Skik en Sascha, wat lief meegeleefd! Heerlijk, zo'n hart onder de riem.
Ik zie al wel een factor die nu een rol speelt: ik hou niet vast aan een vaste dag. Of dat nou de verjaardag zelf is, de weekend- of feestdag kort ervoor, of juist een paar weken verderop. Ik heb het inmiddels allemaal geprobeerd, maar daardoor geen traditie opgebouwd. Dit jaar wilde ik een begin maken met zo'n traditie op Nieuwjaarsdag, omdat dat altijd voor iedereen een vrije dag is. Leek me ideaal, maar pakt toch anders uit. Maar misschien moet ik het idd de tijd geven om tot een traditie te ontwikkelen.
Verjaardag een paar maanden verplaatsen, mwah. Dat zou ik voor mezelf zo doen, maar een kind van 7 weet perfect wanneer het jarig is, dat werkt niet, denk ik.
Over de grote mensen: ja, hij vindt dat nu nog erg leuk. Vooral omdat er met die grote mensen ook kleine mensen meekomen die we niet heel vaak zien, maar met wie hij het wel heel gezellig heeft. Het is ook de lol van de bel die gaat en Oh, WIE staat er deze keer voor de deur?
En het is denk ik vooral wat Mix schrijft wat me dwarszit/teleurstelt: de laksigheid waarmee mensen afbellen, niet komen, niet bellen, geen kaartje sturen. Voor mezelf zou ik dat helemaal niet erg vinden, maar voor een kind wel. Vooral dus ook omdat broerlief twee maanden later daar allemaal geen last van heeft. Vorig jaar constateerde jongste dat oudste wel 16 kaarten had gekregen en hij maar 2. Hij had het dus wel gezien en onthouden. Tja. Dat raakte me wel. Dit jaar krijgt hij ook kaarten van al onze huisdieren

Rafelkap

Rafelkap

30-12-2011 om 07:41

Als Ouders Online bezoekers nou een kaartje stuurt?

Hee Toke, beetje laat misschien, maar zullen we met heel ool een verjaardagskaartje sturen?
Komt dat nog aan met de kerstpost?
(wat lief van alle huisdieren)
Moeten we het alleen nog even praktisch bekijken want je wil je adres natuurlijk niet op het net gooien.

Sascha2

Sascha2

30-12-2011 om 09:29

Toke

Ik zat nog even te denken, is het misschien een idee om het gewoon aan te geven aan de genodigden? Door te zeggen dat je gemerkt hebt dat er voor zijn verjaardagen vaak afmeldingen zijn, kun je wellicht een reden krijgen, of mensen gaan er wat meer rekening mee houden?

Zus

Zus

30-12-2011 om 09:52

Kaartje

Ik wil ook wel een kaartje sturen, hoor, geen probleem. Zou leuk zijn als hij eens meer dan 16 kaartjes zou krijgen!
Het is wel,herkenbaar, mijn jongste is op 19 dec jarig, qua kaartjes niet handig. Gelukkig komt er wel veel visite!

Of e-cards?

Ik zat ook al te denken aan het sturen van een kaartje, maar je wil misschien je adres zomaar aan iedereen geven. Heb je een (semi-anoniem) emailadres waar we een e-card naartoe kunnen sturen anders?

skik

Toke

Toke

30-12-2011 om 13:37

Kaartjes, reactie en skik

Ah, lief zeg, dat idee om vanuit OOL kaartjes te sturen. Ik stel me al zo'n reclamebeeld van een volgestorte brievenbus voor. Grappig.
Maar eh... Inderdaad, adres op OOL lijkt me niet echt handig . Los even dat de jarige al die adresseringen aan Toke-zoon misschien ook niet begrijpt.
Maar lief is het wel en ik waardeer het gebaar enorm. Bedenk me nu dat een digitaal kaartje wel kan. Toke2010 apestaartje gmail.com. Maar echt, daar ging het me niet om hoor.
De tip om aan te geven dat ik merk dat zijn verjaardag erbij inschiet, daar ben ik inderdaad dit jaar wat nadrukkelijker mee begonnen. Ook om in ieder geval familie nog even spontaan op t idee te brengen
een kaart te sturen
En ook de tip om even stug vol te houden dat 1 januari de vierdag wordt is een goede. Tot nu toe probeerde ik elk jaar iets te doen met ervaring vorig jaar, maar het levert slechts probleemverschuiving op.
Bedankt voor de tips en het medeleven.
En Skik: van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag!

Yaron

Yaron

30-12-2011 om 13:51

Hier

Eén zoon is altijd in de zomervakantie jarig en de meeste familie is dan met vakantie. Er komt altijd weinig visite bij hem en hij vindt dat echt niet leuk, maar verzetten willen wij en hijzelf niet. Hij heeft als enige het voordeel dat we meestal buiten kunnen zijn en dat we op zijn verjaardag kunnen barbecuen, daar is hij dol op, dus maken we zijn verjaardag zo tot een feestje. Wat ik voor hem wel jammer vind is dat er ook niemand aan denkt om hem dan later een cadeautje te geven, dat krijgen de anderen altijd wel als één van de familie niet kan komen.

mix

mix

30-12-2011 om 14:34

Ecard

komt eraan op 1 januari. Tenminste dat hoop ik, soms krijg ik ze net zo hard weer terug

Toke

Dankjewel! Het belooft weer een knalfeest te worden vandaag. :0( Ik heb al nul kadootjes en één telefoontje gekregen. Man is werken, dochter naar theaterrepetitie en broer belde net dat hij vanavond nog gaat bieren met vrienden dus of we een beetje vroeg konden uiteten...

Even voor de goede orde: Is je zoon op 1 januari jarig?

skik

Toke

Toke

30-12-2011 om 15:25

2-1

Ach Skik, dat bedoel ik nou! Het is toch helemaal niet leuk als je jarig bent en niemand deelt in je persoonlijke vreugde?! En dat moet je nog haast maken met je etentje ook. Sneu
Zoon is daags na Nieuwjaarsdag echt jarig trouwens.

angelina ballerina

angelina ballerina

30-12-2011 om 21:00

Hangt er vanaf hoe de vakantie valt.

Ik merk ook dat de belangstelling af hangt van de vakantie. Dit jaar valt het goed volgens mij. Dochter viert woensdag haar kinderfeestje en zondag haar 'echte' feest en voor zover ik nu weet komen er best veel mensen. Vorig jaar veel minder. Toen vierden we het ook het weekend na oud en nieuw maar volgens mij vonden veel mensen het druk omdat er natuurlijk al vanalles was geweest maar ook omdat de kinderen alweer een week naar school waren en mensen dus graag weer rust en ritme wilde en geen verjaardag
Misschien kan je voor je zoons verjaardag iets meer mensen vragen die je normaal niet zou vragen, bijv. een vriendje met z'n ouders, buurkinderen etc.

mix

mix

02-01-2012 om 11:28

Vroeger kwam je idd gewoon

Dat was normaal en toen waren de familie's vaak nog veel groter, ook toen had je drukte en werk. Maar een verjaardag missen deed je niet.

Mijn broer is 1 dag na mij jarig en die presteerde het een aantal jaren geleden ZIJN verjaardag te vieren op MIJN verjaardag.
Heel gezellig, ik kon niet naar het vieren van zijn verjaardag, ik was immers zelf jarig. Hij kwam niet naar mij en bracht mijn ouders in de moeilijkheden omdat die op 1 avond naar 2 verjaardagen "moesten" en we wonen niet dichtbij elkaar. En mijn verjaardag uitstellen omdat hij zo tactloos was geweest niet te overleggen of het bijtijds te melden ging me te ver.

Of ik nodigde 40 man uit, kocht voor die hoeveelheid aan hapjes en drankjes en enkel ouders kwamen opdagen en 1 zwager. Sindsdien ben ik eerst begonnen met te stoppen met mijn best doen op hapjes maken en daarna ben ik gestopt met vieren. Die zak chips maak ik nu zelf wel koud

Gefeliciteerd met je zoon toke

Ik hoop dat jullie een fijne dag hebben en gisteren een leuk feest hebben gehad.

skik

mix

mix

02-01-2012 om 14:26

Ja natuurlijk!

van harte gefeliciteerd met zijn 7e verjaardag!

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2012 om 15:14

Vroeger

waren verjaardagen de enige dingen die je had in een jaar. Dat waren De Feesten in een jaar, buiten kerst en sint. O ja, en een schoolreisje naar een speeltuin. Tegenwoordig wordt overal een feestje en een happening van gemaakt en zijn verjaardagen gebleven wat ze zijn: suffe bedoeningen.

Tirza

Rieke

Rieke

02-01-2012 om 16:43

Ach

Wij hebben verjaardagen rond sint, op oudjaarsdag en op nieuwjaarsdag, man, kind en nichtje. We vieren sint en verjaardag in 1, oudjaar schuiven we de verjaardag een dagje naar voren voor de visite en nieuwjaar is een gelegenheid elkaar gelukkig mieuwjaar te wensen en de verjaardag te vieren. Het is niet echt leuk, maar we maken er maar het beste van en achteraf hebben we het altijd gezellig gehad.

liora

liora

02-01-2012 om 17:08

Juni

Ha,

Juni is het beste! Vaak lekker weer, niemand op vakantie, en al een tijd geen verplichte feesten gehad!

Liora

Toke

Toke

02-01-2012 om 21:03

Dankjewel allemaal!

Heel hartelijk bedankt voor de e-cards en de berichtjes hier ook nog. Dat maakt het extra feestelijk. Vindt het feestvarken zelf ook, die het wel raar vindt; kaartjes van mevrouwen en zelfs kinderen die hij niet eens kent. Maar ze tellen mee, we gaan ze photoshoppen tot echte kaarten en ze gaan gewoon aan het koord. Hij is er heel blij mee en ik ook. Wat een hartelijkheid!

Voor P: misschien is het in jouw gezin heel normaal om een verjaardag drie maanden later te vieren, maar hier niet. Je verjaardag is een feestelijke dag, met een feest met je eigen vriendjes en een feest met alle andere mensen, waaronder veel kinderen. En ok, IK vind 2/1 geen handige dag, omdat ik hem zo'n gezellige drukke dag gun waarop iedereen langskomt. Maar voor HEM is het natuurlijk de meest belangrijke dag van het jaar.
Dus ik zoek vooral mogelijkheden om die zo feestelijk mogelijk te maken.
Overigens is dat ondanks alle inzet niet helemaal gelukt, want oudste werd flink ziek en is dat nog. Tja, niet alles laat zich regelen.

Wat Tirza schrijft is volgens mij wel waar: vroeger was het vanzelfsprekend dat je naar verjaardagen ging, nu niet meer. Jammer.
Ik moet wel zeggen dat ik het alleen bij deze zoon zie. Andere is over paar maanden jarig, ik zelf tegen de zomer aan. Allebei veel makkelijker.
Overigens vonden de mensen die er gisteren waren het een erg leuk idee om er een traditie van te maken. 1 januari borrel bij Toke & sons.

Toke

Toke

02-01-2012 om 21:08

Raar geformuleerd

Goh, ik lees even terug en nu lijkt het net of ik alle feesten op 2/1 wil proppen. Dat bedoel ik natuurlijk niet, meer dat die twee feesten rond die belangrijke dag moeten vallen, om in die sfeer te blijven. Drie maanden later is die wel weg. Al was het maar omdat broerlief dan tussendoor een verjaardag viert

Toke - en ot voor zus -

Lees het nu pas, anders had ik een kaartje gestuurd. Snap het best allemaal. Toch beter 2 jan jarig zijn denk ik dan bijv 31 dec. Dat lijkt me niks.
En Zus... ik ben ook 19 dec jarig (en ik ken jou nog hoor!)

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2012 om 23:52

Toke

beter te laat dan nooit, maar van mijn kant ook nog gefeliciteerd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.