Guinevere
08-05-2009 om 10:04
Verband tussen zwangerschapsklachten en intelligentie van het kind
Zojuist gespot op nu.nl:
'Ochtendmisselijkheid is teken van intelligente baby'
Uitgegeven: 8 mei 2009 08:18 Laatst gewijzigd: 8 mei 2009 08:18
AMSTERDAM - Als vrouwen veel last hebben van ochtendmisselijkheid, krijgen ze vaker een kind met een relatief hoog IQ. Dat blijkt uit een Canadese studie.
De onderzoekers van het Hospital for Sick Children in Toronto ondervroegen 120 vrouwen over klachten tijdens een zwangerschap van enkele jaren geleden. Vervolgens lieten ze de kinderen van de vrouwen (inmiddels tussen de 3 en 7 jaar) een intelligentietest maken. Duizelig
Uit het onderzoek bleek dat kinderen gemiddeld beter presteerden als hun moeder tijdens de zwangerschap last had gehad van ochtendmisselijkheid en duizeligheid. Hoe heftiger de klachten van de moeder, hoe hoger haar kind scoorden tijdens de intelligentietest. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het Britse tijdschrift New Scientist.Breinbescherming De onderzoekers vermoeden dat de hormonen die ochtendmisselijkheid veroorzaken ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het brein van de foetus.
“Onze bevindingen suggereren een link tussen ochtendmisselijkheid en een verbeterde ontwikkeling van de hersenen bij het nageslacht”, aldus hoofdonderzoekster Irena Nulman in de Britse krant The Daily Telegraph. “Maar ochtendmisselijkheid is een wijd verbreid en fascinerend fenomeen dat nog verder onderzocht moet worden.”
Helaas ben ik zelf geen dag misselijk geweest, dat wordt dus geen gymnasium voor mijn kinderen. Wel ben ik een keer zo duizelig geworden dat ik tegen de grond ging, zou dat ook flink meetellen?
margje van dijk
08-05-2009 om 22:48
Helpp
Ik had ook helpp-syndroom bij de oudste, maar dat is geen ADHD geworden. Wel reteslim. Maar ach joh, helpp is blijkbaar heel flexibel
Margje
tonny
09-05-2009 om 12:17
Vrijwel nooit misselijk geweest
en degene bij wie ik dat wel een béétje was (oei, een keer heel genant bij de koffiebuurvrouw de WC ondergekotst!!) was totaal geen gymnasiumtype. Wel een enorme doorzetter!
Tonny
margje van dijk
09-05-2009 om 12:54
O tirza
Ik heb maar een Margje-profiel aangemaakt op Hyves, dat moet zeker? En toen? Ik heb je gevraagd of je mijn vriend wilt worden. Nu we samen een feuilleton hebben geschreven moet dat toch kunnen?
Ik heb geen idee hoe het verder moet dus dat moet jij dan doen.
Margje
Tirza G.
09-05-2009 om 17:17
Ja maar ja
Hyven met Margje. Zeg nou zelf. Dat ís ook gewoon niet niks.
Tirza
Tirza G.
09-05-2009 om 18:00
Ik blijf
bescheiden, dat weet je. Maar eigenlijk hyve je dus gewoon met de creme de la creme.
Tirza
margje van dijk
09-05-2009 om 18:37
Ja hoor
Ja hoor, creme de la creme, dat kan ik je wel vertellen! Ik ben koud een paar uur Hyves-aanwezig en mijn profiel is al 13 keer bekeken. Maar op dat profiel staat nog hélemaal niks. Ik snap er geen zak van. Ik heb al 4 vrienden, ik moest heel hard zoeken hoe ik ze geaccepteerd kreeg. (Is het gelukt, vrienden?). En ik ben al helemaal intiem met Tirza. Maar verder? Moet je dit elke dag doen of zo? Als je creme-de-la-creme bent wel natuurlijk.
Zijn we toch weer terug bij die haringen met slagroom.
Margje
judith70
09-05-2009 om 18:58
Misselijk -zmlk
Ik ben de eerste maanden heel veel misselijk geweest, zo erg dat ik een paar weken niet kon werken. Zoon doet komende week een iq test om te kijken of hij naar de ZMLK school mag. Wij denken dat hij daar op zijn plaats is dus hopen dat hij niet boven de 70 en als het even kan ook niet boven de 55 scoort....
(tussen 55 en 70 betekent nog meer aantonen, nog meer formulieren, rapporten en testen)
margje van dijk
09-05-2009 om 20:19
O crisis
Ik heb opeens 14 nieuwe mailberichten in m'n mailbox en m'n hele hyves staat vol met 'krabbels'.
Dus zo gaat het! Je hoeft niets te doen en het loopt vanzelf vol!
- lol -
Nee hoor, ik vind het best leuk. Als ik eens wat tijd heb (misschien morgen) zal ik mezelf wat optuigen.
Margje
Coco
10-05-2009 om 00:04
Wat we uit dit onderzoek kunnen concluderen...
... is dat meisjes slimmer zijn dan jongens, want het is bekend dat meisjes iets meer van dat hormoon produceren dat misselijkheid veroorzaakt (is hetzelfde hoormoon dat afstoting tegengaat en dus vroege miskramen voorkomt).
Ik ben geen dag misselijk geweest, heb twee jongens en moet dus het ergste vrezen (nou ja, als ze maar gezond zijn)....
Tink
10-05-2009 om 00:06
Precies
De crème de la crème. Waarmee we ook weer bij borstvoeding uitkomen trouwens
Hee Margje dat oppimpen is al aardig gelukt, ik vind je nieuwe foto 10.000 keer beter dan dat stomme standaard plaatje
Hebben je zonen ook Hyves? Dan hebben die het je in no time uitgelegd (zuchtend en wel natuurlijk, maar trek je daar vooral niets van aan
margje van dijk
10-05-2009 om 15:11
Ik denk niet dat mijn moeder erg misselijk was
want al te slim kan ik niet wezen.
Vertel eens, wat is het verschil tussen een (a) krabbel, (b) tik en (c) 'gespot'?
Ik zat fijn te reageren op 'iets' van Tirza, wat ik in mijn mailbox vond (dat is het handigst, alles staat in je mailbox) en ineens stond mijn reactie for all to see openbaar op haar hyves! Nou ja, zo erg prive was het nou ook weer niet, maar ik was in de veronderstelling dat ik een email aan het versturen was die alleen Tirza zou lezen.
Wat-een-gedoe.
En ja, ik heb er een foto op gezet (met zonnebril, hahahaha), maar dat oppimpen laat ik maar even achterwege. Als je er een achtergrond o.i.d. op zet ziet je hele Hyves er direct uit als een schreeuwerige tienerkamer.
En nee, mijn kinderen hyven nog niet, dit alles moeten jullie ook zeker beschouwen als een verkennend onderzoek van een geinteresseerde moeder.
Margje
margje van dijk
10-05-2009 om 15:16
Ja, en dan nog wat (o.t.-hyves)
Sommige mensen willen mijn vriend worden, en die herken ik aan hun nickname. Bijvoorbeeld Tirza of Pelle. Andere mensen nodigen mij uit onder een voor mij volstrekt onbekende naam (hun echte naam), maar dan staat er in het bericht bij wie ze eigenlijk zijn.
Nu ik wat langer doordenk, denk ik, zou het ook leuk zijn om te hyven onder mijn echte naam. Want dan kan je ook met echte mensen hyven, in plaats van alleen virtueel. Ik bedoel, mijn vriendinnetjes van vroeger zien mij aankomen als ik als 'margje' kom aanbellen. Het hééft ook voordelen om gewoon als jezelf te hyven, lijkt mij.
Dus nu dacht ik: als ik nou een margje-profiel en een echtenaam-profiel maak, en dan maak ik die twee gewoon vriendinnen van elkaar. Alles wat echt mag zijn staat bij mijn echte profiel, en alles wat virtueel is staat bij mijn margje-profiel.
Of zou iedereen daar onmiddellijk intrappen? (Ja, met die zonnebrilfoto wel natuurlijk). Helpt het dan als ik in plaats daarvan mijn bovenarm-tattoo als profielfoto neerzet (in navolging van sommige van mijn prominentste vrienden), of helpt dat niet?
Oftewel, lukt dat, jezelf gescheiden houden met twee profielen? Of kun je maar beter die twee werelden niet aan elkaar linken.
Margje
Polly Shearman
10-05-2009 om 15:39
Ja margje!
dat kan en dat werkt ook, je hoeft je margje en je echtenaamhyves niet eens vrienden te maken. gewoon 2 profielen dat gaat prima!
ik ga ook eens neuzen of ik je kan vinden, misschien kom ik er dan achter wat wij ook al weer gemeen hadden.
groet, polly ( ik hyve alleen onder echte naam, maar ken een aantal oolers die 2 profielen hebben)
Tirza G.
10-05-2009 om 18:18
Ik ook
Ik heb er ook twee, eentje als Tirza en eentje onder mijn echte naam. Die twee zijn geen vrienden van elkaar Sommige OOL-ers ken ik onder hun echte naam en die heb ik dan ook onder hun echte naam op míjn echte naam Hyves als vriend.
Nog een aardigheidje van Hyves: hij gaat je vriend-voorstellen doen. Dat doet-ie door jouw vrienden te vergelijken met de vrienden van je vrienden Als je je twee Hyven aan elkaar linkt door vrienden te worden, kom je dus jezelf tegen in je vriendvoorstellen
Een prive-bericht kun je sturen door op de balk onder de profielfoto (bij mij dus dat kopje koffie) te klikken op "bericht". Dán wordt het een prive-bericht en anders wordt het een openbare krabbel.
Tirza
Jujube
10-05-2009 om 18:49
Hyves is leuk
Ik heb sinds een paar maanden hyves en heb zo al veel oude vrienden en vriendinnen gevonden; van de lagere school, de middelbare school, studietijd en daarna. Ook al een oude vriendin van de middelbare school ontmoet een paar weken geleden; het klikte als vanouds (ruim 20 jaar niet gezien of gesproken!). Ik hyve trouwens gewoon onder mijn eigen naam, anders ben ik niet te vinden voor oude vrienden. Heb overigens maar 1 OO-er op mijn hyve, maar haar kende ik al voor OO.
Greetz,
Jujube
margje van dijk
10-05-2009 om 20:14
Snelle pelle
Zeg Pelle, hoe kan dat nou, ik las in mijn mail dat jij mij gekrabbeld had, maar ik zie die krabbel niet op mijn Hyves. Wel zie ik al die andere krabbels van attente OO-ers die mij gunstig gezind zijn.
En bovendien zegt Hyves dat ik 7 vrienden heb, maar ik heb er 8! Vanochtend had ik er nog 5, toen 6, en telkens was het aantal vrienden eentje lager dan ik echt had (oftewel: zag staan in mijn vriendenlijstje). Heel maf, hij zegt nu bij Vrienden: '7 resultaten', en het zijn er 8.
Een aangezien ik jouw krabbel niet zie: ben jij misschien die vluchtige vriend die er wel is maar ook niet? Of snapt iemand anders hoe het kan?
(Overigens, vrienden, ik heb nog een paar kiekjes toegevoegd bij de foto's. Als het goed is 'alleen voor vrienden', maar ik hou m'n hart vast
Margje
Tink
10-05-2009 om 23:12
Lol, margje
Helemaal verdwaald in de wereld die Hyves heet
"Als je er een achtergrond o.i.d. op zet ziet je hele Hyves er direct uit als een schreeuwerige tienerkamer."
LOL dat dacht ik dus ook, tot mijn dochter me wijzer maakte. Boven de regel met overzicht-profiel-vrienden-foto's-blog-tips etc. zie je nog een regel met linkjes, daar staat o.a. 'pimp my profile' bij (tussen 'exclusief pimpen' en 'toon in standaard design'). Klik daar maar eens op, dan kun je vervolgens van alles veranderen, ook gekleurde blokken en linkermenu maken ipv. transparante (onderaan is dat te vinden).
En dan is dat rommelige/schreeuwerige/onleesbare meteen verleden tijd . Rechts zie je meteen een preview verschijnen.
Ik vind je achtergrondplaatje overigens echt prachtig!
Vrienden worden met jezelf zou ik niet doen, dan gooi je meteen je nick te grabbel
(Ik heb maar 1 Hyves en ga er ook niet meer maken, maar ik blijf dus onder nick en zet er ook absoluut geen foto's op, al is de verleiding soms groot, haha)
pristel
13-05-2009 om 20:50
Getroost
Ik heb 3 zwangerschappen achter de rug. De eerste twee keren was ik waanzinnig misselijk: 9 maanden lang kotsen, poepsmaak in de mond en vet verliezend. Ik voorkwam uitdroging door mezelf suikerwater met een snufje zout te geven.
De derde keer was iets minder erg: 9 maanden lang misselij, 7 nmaanden lang overgeven, nauwelijks dunner geworden, en gelukkig geen poepsmaak in de mond.
Ik las toen een keer dat onderzoek aantoonde dat zwangerschapsmisselijkheid gerelateerd is aan gezondere kinderen,en ook aan minder complicaties in de zwangerschap en rondom de geboorte. De misselijkheid is kennelijk een (mogelijke) bijwerking van goed werkende hormonen.
Dat heeft me echt getroost, want geloof me, dat gun je niemand. Denk je eens in, herinner je je die keer dat je strontmisselijk was en over de bedrand hing? Nou, dat had ik ook, maar dan dag in, dag uit. Echt niet fijn!
De baby's waren tussen de 8 1/2 en 9 pond. De jongste, waarvan ik het minst misselijk was, is overigens de slimste.
Pris
Monique D*
17-05-2009 om 14:59
En als dit onderzoek geen betrekking op je heeft?
Ik neem dat soort onderzoeken met een korreltje zout. Men zoekt naar oorzaken terwijl die niet altijd te achterhalen zijn.
Ik ben nooit misselijk of ziek geweest van mijn twee zwangerschappen. Ik heb uitstekende zwangerschappen achter de rug.
Mijn tweede kind is iets minder slim dan mijn eerste kind. En hoe zou dat nou komen? Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn tweede kind heel veel emotionele problemen gehad. Ik heb gelezen dat dat ook invloed kan hebben op de ontwikkeling van de intelligentie van het kind in de baarmoeder. Als dat klopt dan kan ik dit op mijn situatie betrekken. Maar of dat zo is?
Verder denk ik dat de IQ van het kind ook (in vele gevallen) erfelijk bepaald is. Of er is gewoon geen antwoord hierop.