Guinevere
08-05-2009 om 10:04
Verband tussen zwangerschapsklachten en intelligentie van het kind
Zojuist gespot op nu.nl:
'Ochtendmisselijkheid is teken van intelligente baby'
Uitgegeven: 8 mei 2009 08:18 Laatst gewijzigd: 8 mei 2009 08:18
AMSTERDAM - Als vrouwen veel last hebben van ochtendmisselijkheid, krijgen ze vaker een kind met een relatief hoog IQ. Dat blijkt uit een Canadese studie.
De onderzoekers van het Hospital for Sick Children in Toronto ondervroegen 120 vrouwen over klachten tijdens een zwangerschap van enkele jaren geleden. Vervolgens lieten ze de kinderen van de vrouwen (inmiddels tussen de 3 en 7 jaar) een intelligentietest maken. Duizelig
Uit het onderzoek bleek dat kinderen gemiddeld beter presteerden als hun moeder tijdens de zwangerschap last had gehad van ochtendmisselijkheid en duizeligheid. Hoe heftiger de klachten van de moeder, hoe hoger haar kind scoorden tijdens de intelligentietest. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het Britse tijdschrift New Scientist.Breinbescherming De onderzoekers vermoeden dat de hormonen die ochtendmisselijkheid veroorzaken ook verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het brein van de foetus.
“Onze bevindingen suggereren een link tussen ochtendmisselijkheid en een verbeterde ontwikkeling van de hersenen bij het nageslacht”, aldus hoofdonderzoekster Irena Nulman in de Britse krant The Daily Telegraph. “Maar ochtendmisselijkheid is een wijd verbreid en fascinerend fenomeen dat nog verder onderzocht moet worden.”
Helaas ben ik zelf geen dag misselijk geweest, dat wordt dus geen gymnasium voor mijn kinderen. Wel ben ik een keer zo duizelig geworden dat ik tegen de grond ging, zou dat ook flink meetellen?
Leandra
08-05-2009 om 10:12
Twee zeer hoogbegaafde kinderen
moet ik dan hebben. Ik was al misselijk voor de test . Ze zijn intelligent, maar dat heeft niets met mijn misselijkheid te maken, denk ik.Leuk zo'n onderzoek, maar ik neem het niet serieus.
Groetjes Leandra
wil40
08-05-2009 om 11:01
Ja, klopt!
Alleen als het in mijn straatje past kloppen die onderzoeken natuurlijk!
Tirza G.
08-05-2009 om 11:26
Klopt niet
Eén dag in één zwangerschap heb ik gedacht: neuh, ik doe nu effe geen koffie.
Ik heb twee hoogbegaafde kinderen. Misschien ben ik van mezelf wel gewoon een heel misselijk type, dat kan ook natuurlijk.
Tirza
M Lavell
08-05-2009 om 11:32
Gaat niet over hb
Als je bij 120 zwangerschappen/kinderen een verband ziet tussen misselijkheid en IQ, dan heb je het niet over hb. Dat zijn er op dat aantal maar 2, statistisch gesproken.
Er zijn er beslist meer met een IQ hoger dan 90, hoe misselijker hoe hoger. Dat zou je wel kunnen vinden.
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 11:41
Jammer en helaas maar
de misselijken onder ons kunnen zich nog niet verheugen op hoog-begaafde kinderen...
Dit onderzoek is opgezet om te bekijken of een bepaald middel tegen ochtendmisselijkheid negatieve effecten kon hebben op de neurologische ontwikkeling van het kind. Dat werd niet gevonden. ("Diclectin does not appear to adversely affect fetal brain development and can be used to control NVP (nausea and vomiting of pregnancy) when clinically indicated.")
Als bijproduct werd gevonden dat "All children scored in the normal range for IQ, with the NVP-exposed group scoring higher than the non-exposed group". Let hierbij vooral op "in the normal range for IQ" . Het ging hier om 92 misselijke moeders en 29 niet-misselijke (controle) moeders. Héle kleine aantallen dus.
De échte conclusie van het onderzoek is "Her team found that taking the morning sickness drug Diclectin had no effect on the IQ scores". De rest is alleen speculatie. ("Now Nulman speculates that these hormones, which are higher in women who experience morning sickness, may protect the fetus's developing brain.") Het fijne hiervan is dat ochtendmisselijkheid heel algemeen voorkomt ("Morning sickness, which affects most pregnant women...") Zou je dan eigenlijk niet eerder de conclusie moeten trekken dat de kinderen van niet-misselijke moeder meer at risk zijn voor een lágere intelligentie?
Kari
Dorothea
08-05-2009 om 11:43
Sjonge, wat betrouwbaar
Ik ben erg onder de indruk van de aantallen onderzochte moeders en kinderen op basis waarvan deze conclusies getrokken worden. Wel 120! Ja hoor, daar kan je heel veel generaliseerbare conclusies uit trekken (niet dus)
Groeten, Dorothea
egberdien
08-05-2009 om 12:41
Hmmm...
Niet misselijk geweest bij beide zwangerschappen. Dochter 1 heeft een klas overgeslagen (ik weet niet of ze hoogbegaafd is). Dochter 2 lijkt minder slim, ze is bijna 3 en kent de letters nog niet . Terwijl ik bij haar toch wel duizelig geweest ben!
Sascha2
08-05-2009 om 12:54
Potverdrie
Heb ik straks een kwartet kinders dat niet intelligent is.... geen dag misselijk, behalve als er warm eten in de buurt kwam.
Ach, mijn conclusie? De moeder van de bedenker van dit onderzoek zal ook niet echt misselijk zijn geweest. Ik zie werkelijk niet in waarom dit soort onderzoeken gedaan moet worden, zeker gezien het lage aantal onderzochte personen. Maar goed, eerlijk is eerlijk: mijn moeder was ook niet misselijk tijdens haar zwangerschappen, dus misschien snap ik het daarom niet
Guinevere
08-05-2009 om 12:55
Haha
De reactie van Kari geeft weer eens aan hoe letterlijk we dergelijke wetenschappelijke onderzoeken NIET moeten nemen....Gelukkig is er dus nog hoop voor mijn zoontjes. Ik moet trouwens zeggen: bij de oudste ben ik zelfs niet duizelig geweest, bij de jongste één keer. Jongste lijkt inderdaad iets slimmer te zijn dan zijn broer (nou ja, slimmer...in elk geval gehaaider
Genista
08-05-2009 om 13:14
Ho effe...
Geldverspilling? Zinloos onderzoek? Nee, gewoon vreemde dingen in de openbaarheid gebracht. Het onderzoek was gericht op mogelijke negatieve effecten van een bepaald middel, zie ik bij Kari: "Dit onderzoek is opgezet om te bekijken of een bepaald middel tegen ochtendmisselijkheid negatieve effecten kon hebben op de neurologische ontwikkeling van het kind. Dat werd niet gevonden. ("Diclectin does not appear to adversely affect fetal brain development and can be used to control NVP (nausea and vomiting of pregnancy) when clinically indicated.")"
Vreemd om nu algemene conclusies te gaan trekken over iets dat toevallig ook een beetje opviel, maar helemaal niet het doel van het onderzoek was.
Mamvantwee
08-05-2009 om 13:20
Journalistiek
Conclusie is dat de journalisten een lekkere kop willen en een verhaal dat de aandacht trekt. En zie daar: gelukt!
Maakt het uit dat het onderzoek over iets anders ging?
Blijf alert he, dat blijkt maar weer.
groet, Mamvantwee
Guinevere
08-05-2009 om 13:23
Aanvulling
De reactie van Kari geeft weer eens aan hoe letterlijk we dergelijke wetenschappelijke onderzoeken NIET moeten nemen....
Hier had natuurlijk bij moeten staan: "als je het uit de krant haalt". Er is vaak idd sprake van een fraai staaltje journalistiek gegoochel, incl. weglating van belangrijke feiten.
Sascha2
08-05-2009 om 13:29
Terecht
Inderdaad, het was te kort door de bocht om te stellen dat het onderzoek nutteloos was. Het gaat om de uitleg die de media eraan geven. Dom van mij... (ja, nu kan ik hem ook wel inkoppen )
Lyke
08-05-2009 om 13:43
Dus mijn dochters hoogbegaafdheid moet nog naar boven komen
Zoon en een dochter: Zoon van 13 is idd hoogbegaafd, dochter van 12 gaat naar het VMBO.
Bij beiden ben ik kotsmisselijk geweest totaan de bevalling. Bij de jongste zo mogelijk nog erger.
Maar haar hoogbegaafdheid moet dan misschien nog wel ontdekt worden. Hihi.
Guinevere
08-05-2009 om 13:47
Lyke
Lyke, je dochter is dus duidelijk aan het onderpresteren! Ik zou dat VMBO-gebeuren nog maar eens heroverwegen.
Astrid
08-05-2009 om 14:21
3x geen seconde misselijk geweest, minstens 2 zeer slimme kinder
Ik ken het hele verschijnsel van misselijkheid niet tijdens de zwangerschappen (3 kinderen + 3 miskramen). Zelfs niet wat vage gevoelens van mijn maag gehad. Ook duizeligheid ken ik niet.
Hier 2 kinderen die een klas overgeslagen hebben. Oudste mocht er zelfs 2 overslaan. De jongste van bijna 6 is ook best slim, maar niet zo als broer en zus. Hier gaat het verband dus totaal niet op.
Kari1
08-05-2009 om 15:19
Conclusies
Grappige conclusies worden er door jullie getrokken! Er wordt verkeerdom gedacht. Het onderzoek klopt want bij mij klopt het, of het onderzoek klopt niet want bij mij klopt het niet...zo zit het niet natuurlijk.
Want stel nou, stél, dat die speculaties kloppen. Dan betekent dat b.v. dat de slimme kinderen van Tirza en Astrid nóg slimmer waren geweest als ze wel beschermd waren geweest door de misselijkheidshormonen. En dat Lyke's dochter blij mag zijn met de misselijkheid van haar moeder anders had VMBO er misschien niet ingezeten...
Kari
margje van dijk
08-05-2009 om 16:16
Statistiek geldt nooit voor een individu... maar ja
Ja, Kari, ik denk dat de meesten heus wel weten dat je statistieken nooit mag betrekken op een individu. Statistieken gaan per definitie over grote aantallen. Als we een groep van 1 miljoen kinderen hebben dan zien we een relatie tussen ochtendmisselijkheid en intelligentie. Maar dat betekent dat er wel honderdduizend(en) individuen kunnen zijn voor wie het niet opgaat.
Maar ja, dat neemt allemaal niet weg dat we dat natuurlijk toch doen Leuk toch?
Ik was niet zo erg misselijk, wel een beetje. Ik heb 2 superslimme kinderen en 1 gewoon slimme (de middelste). Bij de middelste was ik relatief het misselijkst. Dus ik ben ook een tegenvoorbeeld.
Trouwens, wat ik écht denk is dat misschien de tijd die een kind 'in het baringskanaal' gezeten heeft ergens invloed op heeft. Iedereen zegt dat een uur of twee persen geen kwaad kan, en dat zal ook wel, maar ik heb mijn middelste drie kwartier zitten tegenhouden (persweeen tegengehouden). Ook daarvan zegt men dat dat niet kan, maar ik heb het toch gedaan. Ik had persweeen en er was niemand, dus ik heb mezelf en het kind in alle ernst verboden die persweeen toe te laten, en dat is ook gelukt. Pas toen er iemand bij me was heb ik hem er onmiddellijk door gelaten (binnen 2 minuten was-ie geboren).
Mijn vriendin die verloskundige is heeft zich later wel eens laten ontvallen: Dat had je niet moeten doen.
Dat ik me schuldig zou voelen gaat te ver, maar ik denk wel eens.... wel toevallig dat die ene bij ons minder slim is dan de andere twee. En hij heeft net klem gezeten. Hoewel dat - drie kwartier - helemaal niet lang is vergeleken bij anderen.
En dan: stel dat dit verband er is, dan is het een causaal verband. Hij heeft klem gezeten en daardoor is hij minder slim. Terwijl met die misselijkheid is het alleen maar een correlatie: mensen die misselijker zijn krijgen wat slimmere kinderen. Maar waarschijnlijk is dat géén causaal verband, die kinderen zijn niet slimmer omdát je misselijker was. Er is een andere oorzaak die zowel voor slimme kinderen als misselijkheid verantwoordelijk is. (En dat is natuurlijk iets wat in de genen zit). Je hebt er dus helemaal niks aan, je kunt het niet beinvloeden. Hooguit kun je een symptoom waarnemen, waar je (als individu) nog steeds eigenlijk niks mee kunt.
Maar goed, ik draaf een beetje door.
Margje
M Lavell
08-05-2009 om 16:30
Wellus!
Margje:"Je hebt er dus helemaal niks aan, je kunt het niet beinvloeden."
Haring met slagroom eten. Als je dan nog niet misselijk bent... !
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
08-05-2009 om 16:32
Gelukkig maar
Mijn dochter is erg tevreden met zichzelf (ach ja, erfelijk belast). Ze vindt alleen haar IQ wel hoog genoeg en zucht wel eens: gelukkig heb ik niet nóg langer borstvoeding gehad (ook een factor namelijk) anders was ik nóg slimmer geweest. En ik ben nú al zo geweldig.
Ik bedoel maar. Wat een geweldig kind toch weer. Gewoon tevreden met wat ze heeft.
Tirza
margje van dijk
08-05-2009 om 16:58
Zeg miriam
ga jij eens even fijn schapen vangen met die hond van je
Doe ik me daar een heel betoog over causaal verband en correlatie, begint zij over haring met slagroom.
Zeker omdat het vrijdag is?
M.
margje van dijk
08-05-2009 om 16:59
Tirza
Zet eens even gauw zonder toestemming een foto van je dochter op youtube of zo?
Eerst zien, dan geloven
Margje
M Lavell
08-05-2009 om 17:38
Hoe een koe een haas vangt
Margje:"ga jij eens even fijn schapen vangen met die hond van je "
Nietus, want die is nooit misselijk. Ze vangt trouwens ook nooit wat, de sufkop. Het hondje van mijn ega wel (Chet Baker, ook een leuke voor een anagram), maar die beperkt zich tot ratten. Muskusratten hebben zijn voorkeur en die leveren nog doekoe op ook! Hij wordt er wel een beetje misselijk van.
Die van mijn zus (hond dus) vangt truffels.
Kijk, now w'are talking big money!
Groet,
Miriam Lavell
Kari1
08-05-2009 om 18:17
Margje
"dat neemt allemaal niet weg dat we dat natuurlijk toch doen Leuk toch?" Tuurlijk. Daarom beëindigde ik mijn posting ook met een grote .
"die kinderen zijn niet slimmer omdát je misselijker was. Er is een andere oorzaak die zowel voor slimme kinderen als misselijkheid verantwoordelijk is." Dat kan. De speculatie van de onderzoekster is dat de hormonen die voor de misselijkheid zorgen tevens een beschermende factor voor het ontwikkelende brein zijn. Kan ook. En er is natuurlijk nog veel meer te verzinnen.
Over dat klem zitten, heb je daar wel eens onderzoeken van gezien? Dat de tijdsduur van de persfase een relatie heeft met het IQ? En is er dan nog verschil tussen de tijdsduur van de persfase an sich en de moeizaamheid ervan? Want volgens mij heeft jouw zoon niet klemgezeten. Klemzitten betekent een moeizame verhouding tussen hoofdgrootte/positie en baringskanaal, gepers, geduw en getrek. Jouw zoon zat niet klem, hij zát. Omdat jij hem daar hield.
"wel toevallig dat die ene bij ons minder slim is dan de andere twee." Dat denk ik ook. Ik heb een vriendin met net zulk kroost als jij (echt waar!). De oudste en de jongste hoogbegaafd, de middelste gewoon slim (VWO eindexamen met slechts 1 profiel en een 7 gemiddeld). Ik geloof dat dat de makkelijkste en vlotste bevalling was; de eerste moet de weg nog banen en de jongste was ruim 5 kg. Waarschijnlijk reken je jezelf te veel invloed toe...
Kari
ishtar
08-05-2009 om 19:37
Grijns
maar goed dat ik bij oudste strontberoerd was, en hij ook nog borstvoeding heeft gekregen. Dat heeft zijn verstandelijke handicap vast binnen de perken gehouden
Polly Shearman
08-05-2009 om 20:46
Even lekker cynisch doen
als je depressief bent tijdens je zwangerschap krijgt je kindje reuma....!
hihih
zwarte humor toch?
Narcis
08-05-2009 om 21:00
Geen moment misselijk geweest
Een kind dat autistisch is, een kind waarvan 'men' het nog niet weet (krijgt ooit haar eigen wetenschappelijk bewezen syndroom) en een kind dat 'het niet goed doet'. Tja...
mirreke
08-05-2009 om 21:15
Doorbloeding
Ik heb ook al eens gehoord dat de doorbloeding van de placenta te maken heeft met de slimheid van het kind. Meer zuurstof naar de hersenen, vrij logisch ook.
Hier trouwens een kind met een navelomstrengeling en pdd-nos. De rest is vrij normaal volgens mij. Jongste was enigste bij wie ik (een beetje) misselijk was, hij is wel vrij slim, maar dat is oudste ook, en dat zonder misselijkheid.
Ik word trouwens ook wel moe van al dat gespeculeer omtrent invloeden tijdens de zwangerschap. Je kunt het als moeder niet goed meer doen lijkt het. Bij zwangerschap van de eerste stierf bij 6 maanden mijn vader. Ik herinner me nog dat ik me naast al het verdriet zo schuldig voelde omdat ook verdriet en depressies effect op het kindje zouden hebben. En nu vraag ik me wel eens af of de buien van kind nr. drie veroorzaakt kunnen zijn door zijn geboorte. Zucht...
Guinevere
08-05-2009 om 22:25
Haha
Haha, hier HELPP-syndroom en (dus) ADHD. Nog iemand bij wie die combi voorkomt, zodat we meteen "bewijs" hebben dat HELPP ADHD veroorzaakt?