Amsterdammertje
27-03-2013 om 16:13
Uhp zonder ots?
Voor een buurvrouw zoek ik informatie op internet over een UHP zonder OTS. Mijn buuf wil haar kind vrijwillig uithuisplaatsen vanwege gedragsproblemen maar jeugdzorg wil haar een OTS aansmeren. Ik heb hier weleens begrepen dat dat helemaal niet nodig is. Dat is vraag 1.
Vraag 2 is wat je moet doen als je kind niet wil? Moeder trekt het bijna niet meer en opvang in het netwerk kan alleen maar kortdurend en dat is niet genoeg. Is er een RM mogelijk zonder OTS? In een uiteindelijke situatie dan. Je wilt het toch eerst zo lang mogelijk geleidelijk proberen.
Het is een moeilijke situatie.
Wie heeft hier info over te vinden op internet? Ik heb al zitten surfen bij st. Kog maar daar vind ik het niet en op de sites van BJ wordt een UHP genoemd alleen samen met een OTS terwijl ik hier van oudersonline begrepen heb, Temet? Mirreke?, dat dat niet nodig is en niet wenselijk, je wil toch zelf blijven beslissen en nadenken over je kind.
Richard
28-03-2013 om 09:27
Emine
Het klopt dat jeugdzorg een zorgmelding kan doen aan de raad voor de kinderbescherming. Het is vervolgens aan de raad om hier onderzoek naar te doen. Hier gaat 3 maanden overheen. In het acute geval kan de raad wel om een voorlopige ondertoezichtstelling verzoeken. Dan kan het kind uit huis worden gehaald zolang het onderzoek duurt.
Ik vraag me alleen af of de raad of de kinderrechter in dit geval er wel in mee zullen gaan. Deze moeder wil te graag.
Amsterdammertje
28-03-2013 om 09:37
Uit huis
Denk niet dat ze dit kind uit huis gaan plaatsen. Het wegloopprobleem is te duidelijk. Maar je weet maar nooit. Moeder heeft hier wel een risico genomen.
Emine
28-03-2013 om 09:38
Richard
..deze moeder wil heel graag hulp, dat lees ik ook. Alleen is die hulp niet beschikbaar en krijgt zij het zelf neit voor elkaar. Maw: de andere middelen hebben gefaald....., al haar medewerking ten spijt (voor de leken: een ots mag worden uitgesproken als -nou ja, de kinderbescherming zegt- dat de belangen van het kind worden bedreigd en andere middelen om deze af te wenden hebben gefaald of zullen falen). Ook de zeilmoeder wilde haar kinderen heel graag op school, toch kwam er een ots omdat zij niet bij machte was het te regelen. Dat geen school de kinderen aannam, deed daar niet aan af. En jij weet net zo goed als ik dat als eenmaal bedacht is dat de ots er moet komen, de reden erbij gezocht wordt. Ik zie hier gewoon een risico en probeer daarvoor te waarshcuwen.
Richard
28-03-2013 om 09:43
Amsterdammertje
Houdt er rekening mee dat ouders verplicht zijn om voor hun kinderen te zorgen. Waar het bij een ondertoezichtstelling gaat om een staat van onmacht, is dit zonder de ondertoezichtstelling niet zo. Het kind is afhankelijk van de ouders. Wanneer deze moeder zich onttrekt aan haar zorgplicht - door het kind steeds de deur te wijzen - dan is dit een opzettelijke daad. In het ergste geval kan het kind aangifte doen tegen de moeder voor het plegen van een strafbaar feit. Dit lijkt mij wel iets om rekening mee te houden.
Persoonlijk vind ik het maar een vreemd verhaal. Wie stuurt er nou zijn bloedeigen kind weg?
Emine
28-03-2013 om 09:53
Een situatie kan onhoudbaar zijn
Een situatie kan onhoudbaar zijn, bv door ernstige gedragsproblemen die je geen baas kunt. Ik kan begrijpen dat je dan soms een keuze moet maken die niet aansluti bij waar je ooit kinderen voor kreeg. Wat ik alleen wel raar vind is dat er gezegd wordt dat ouder en kind elkaar niet liggen, maar kind wel steeds terugkomt. Daarmee geeft het kind een boodschap. En ik vraag me wel af of de moeder deze boodschap hoort en recht doet aan het kind. Maar goed, Amsterdammertje kan geen details geven.
Amsterdammertje
28-03-2013 om 09:53
Richard
Sommige situaties zijn gewoon te moeilijk. Ook voor ouders. En er zijn andere kinderen die daar ook onder lijden. En er is gewoon te weinig deskundige hulp geboden. Er is een diagnose en dan mag je weer gaan. Moeder heeft kind al op een wachtlijst voor deskundige hulp maar dat kan eigenlijk niet wachten.
Amsterdammertje
28-03-2013 om 09:54
Ouder en kind
Ouder en kind moeten leren om met elkaar's gebruiksaanwijzingen om te gaan. Zo eenvoudig is het.
Richard
28-03-2013 om 10:10
Snelle hulp
Kun ze dan niet beter op zoek gaan naar een zelfstandige hulpverlener. Mijn ervaring is dat die hulpfabrieken inderdaad lange wachtlijsten hebben. Maar als je goed zoekt dan kom je ook goede hulpverleners tegen die voor zichzelf begonnen zijn. Kijk even in het telefoonboek of de gouden gids, of vraag even rond in je netwerk. Wanneer geld geen rol speelt dan zou ik dit zeker doen. Ik heb ook hulpverleners in weten te schakelen waar we gelijk terecht konden. Ik moest het wel zelf betalen, maar dan kreeg ik in ieder geval waar voor mijn geld. En jeugdzorg stond erbij en keek ernaar. Die hebben ons op een gegeven moment maar laten gaan.
Amsterdammertje
28-03-2013 om 10:13
Inderdaad richard
Verzin een list. Het staat of valt met de medewerking van kind.
tsjor
28-03-2013 om 10:41
Ook na een ots zelf doorgaan
HGet kan best zijn dat de buurvrouw geen andere weg meer ziet, dan maar een OTS te accepteren. Het kan zelfs verstandig zijn om je energie niet in dat proces weg te laten lekken. Maar dan moet ze niet achterover leunen en denken dat de problemen door anderen nu wel worden opgelost. Ze zal zelf aktief moeten blijven: diagnose, waar behandeling, welke mogelijkheden, wat is het beste voor het kind. Zelf aktief blijven zoeken, aanmelden, gesprekken etc. etc. Als ze zelf aktief blijft is de kans groot dat ze ook het vervolgproces zelf nog kan beheren. Ze zal dan weinig steun krijgen van de gezinsvoogd, maar mogelijk ook geen belastende tegenwerking.
En ja, soms zijn kinderen op die leeftijd moeilijk en lastig, dan moet je eigenlijk de tijd uitzitten en wachten tot het weer wat begint te dagen in het hoofd. Maar dat kan energievretend zijn. Als buurvrouw het kan om er wat lakonieker mee om te gaan en wat meer met afstand, wat gelatener en wat meer kiezend voor prioriteiten (waar maak ik wel een strijd van en waar niet) dan zou dat haar situatie wel ten goede kunnen komen. Alleen kan ze zich dat op dit moment niet meer veroorloven.
Tsjor
mirreke
02-04-2013 om 18:09
Amsterdammertje
Ik merkte dat het me afgelopen week veel moeite kosten om op je te (willen) reageren. Ik voelde me schuldig dat ik het niet deed, maar het lukte even niet. Gelukkig, las ik, heb je goede tips en informatie gekregen.
Ik hoop dat het allemaal zo goed mogelijk in banen geleid kan worden, voor je buurvrouw en haar dochter.
Amsterdammertje
07-04-2013 om 15:50
Mirreke
Bedankt voor je interesse. Het gaat iets beter. Moeder en kind zijn iets dichter bij elkaar gekomen, er wordt door derden nu ook druk op de wachtlijst voor deskundige hulp gezet, er is iets druk van de ketel.
Het is nog onduidelijk wat jeugdzorg gaat doen, als ze het voornemen tot OTS terugtrekken, is er verder niets aan de hand. Zetten ze dat door dan komt er een zaak van, moeder en kind vinden beiden een OTS ongewenst en hebben beiden een advocaat. Iedereen staat er omheen.
mirreke
09-04-2013 om 22:06
Klinkt goed
Zowel voor de and tussen moeder en dochter, als voor de hele heisa er omheen. Hoop dat ze de gelegenheid krijgen er op eigen houtje en op hun eigen manier uit te komen. Zonder ongewenste inmenging bedoel ik.
mirjam