Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
anoniempje

anoniempje

19-07-2009 om 01:48

Twijfels over derde, gaat financieel wel, maar man veel werken en zorg komt dus meer op mij neer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2009 om 22:35

Een paar reacties gelezen

Ik heb even een paar reacties snel gelezen. Ik kan me dat draadje niet herinneren. Ik vraag me sowieso al de hele dag af hoelang ik ook alweer op OO komZo'n situatie is natuurlijk ook schokkend en, niet onbelangrijk, voor een groot deel veroorzaakt door roddel en achterklap. Waarmee maar weer eens duidelijk wordt hoe voorzichtig je als burger moet zijn om anderen niet zomaar ergens van te beschuldigen en hoe gecompliceerd het voor hulptroepen is wanneer ze nou wel of juist niet moeten ingrijpen. Te snel is niet goed, te laat nog erger.

En voorkomen is nog beter

Kaaskopje:"hoe gecompliceerd het voor hulptroepen is wanneer ze nou wel of juist niet moeten ingrijpen. Te snel is niet goed, te laat nog erger."
Eigenlijk is dat een andere discussie, maar de link met deze is toch wel: voorkomen is nog het allerbeste. En dat voorkomen gaat over geld: allemaal een eigen kamer, allemaal gordijnen, een leuke voortuin met een hek, een verwarmingsketel die het wel doet, vloerbedekking, meer van dat.
Kortom: Het is niet zo gek dat mensen zich afvragen of ze een kind wel kunnen betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2009 om 00:03

Tjee

Ik ren meteen naar de koelkast voor een rosébiertje (nieuwe favoriet) om mijn lustrum te vieren

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2009 om 00:27

Ik ga daar niet in mee

Als je echt gaat denken dat je het pas goed doet als ja aan die normen voldoet ben je in mijn beleving helemaal verkeerd bezig, dus ik ga daar ook niet in mee. Ik ben dan ook zo'n dommerd dat ik bij het krijgen van kinderen nooit de vraag heb voelen opkomen of ik het wel kon betalen. Bij kind 3 en meer kan het praktisch worden om daar wel over na te denken, maar in ons land moet het wel heel raar lopen als je niet voor twee kinderen kunt zorgen. Mensen in de bijstand bijvoorbeeld hebben het erg krap, maar kunnen terugvallen op bepaalde tegemoetkomingen. Mensen in de Bijstand bijvoorbeeld worden niet automatisch bewaakt als zorgelijke gezinnen. Alleenstaande ouders ook niet en ook geen ouders die bij een psychiater lopen. Daar is wel wat meer voor nodig. Ik weet dat het raar kan lopen, zoals uit het voorbeeld van je link naar 2003, maar wat heeft het voor zin om paniek te zaaien onder mensen die gewoon hun best doen?

T&T

T&T

31-07-2009 om 10:50

Lang getwijfeld, niet gedaan...

Hier twee kids, en een jarenlange twijfel of het er niet meer "moesten" worden, ik had zo graag zo'n groot gezin als jessica, lijkt me heerlijk. Tegelijk zit ik echt niet op een roze wolk over kinderen en grote gezinnen hoor! hier loopt het zelfs met twee niet altijd op rolletjes, maar mijn idee is toch echt; waar er twee kunnen eten kunnen er ook drie eten! (of 4 of 5) Grote gezinnen zijn nou eenmaal uitzondering in deze maatschappij, en dat heeft ook wel zijn reden. Maar deste meer bewondering heb ik voor de mensen die het toch doen!
Helaas ken ik ook een voorbeeld van een gezin dat bij voorbaat al als probleem gezin werd gezien (op school) enkel door het feit dat ze vijf kinderen hebben... en dat is natuurlijk belachelijk! maar ja, we stoppen zo graag iedereen in een hokje: gescheiden ouders, een buitenlandse afkomst, of gewoon meer dan drie kinderen hebben, en hop: je bent al meteen een probleem!
Mijn twijfel is inmiddels over, het blijven er twee! Voor ons is het gewoon echt niet verstandig om meer kinderen te krijgen. Maar ik kan wel eens afgunstig kijken naar degenen die het wel kunnen!
groetjes Tess

Chantelle

Chantelle

31-07-2009 om 11:11

Simpel zat...

Ik wordt wel eens moe van 'waar er twee kunnen eten...'. Een derde kost natuurlijk wel meer geld. Studiekosten, schoenen, kleding, fiets, schoolspullen, overblijven, inrichting kamertje, kadootjes, sportclub, eten, etc. Da's wel wat meer dan een aardappeltje extra schillen. Tuurlijk kun je best hier en daar bezuinigen door dingen van Marktplaats te kopen maar sommige kosten blijven. Punt.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2009 om 14:44

Fladderbeestje

Ik weet dat het heel erg mis kan gaan en dat is heel heel erg. Maar ik denk niet dat dat om de standaard gang van zaken gaat en de schuld ligt daarbij niet altijd eenzijdig bij de hulpverlening e.d.. Maar soms wéét je ook dat je uit moet kijken. Je noemt het voorbeeld van zwart bijklussen. Dat heb ik ook gedaan en dan hoop je maar dat er niet een zieke geest ergens zit die jou gaat verraden. Als dat toch gebeurt is het niet de overheid die het probleem veroorzaakt maar de ´verrader´. Het gaat mij er ook een beetje om dat je dat wel gescheiden moet houden. Maar ja, en dat is weer wel zo, als het dan een keer scheef gaat, zie het dan maar weer eens recht te breien...
Ik ben trouwens heel erg blij voor je dat alles weer goed gekomen is!

dynastie

dynastie

31-07-2009 om 15:15

Zie ik anders kaaskopje

"Je noemt het voorbeeld van zwart bijklussen. Dat heb ik ook gedaan en dan hoop je maar dat er niet een zieke geest ergens zit die jou gaat verraden. Als dat toch gebeurt is het niet de overheid die het probleem veroorzaakt maar de ´verrader´."

Je hebt zelf dat probleem veroorzaakt natuurlijk, niet de 'verrader'. De 'verrader' meldt wat hij ziet gebeuren, dat het gebeurt komt door jou, niet door hem. En dat het een contra-indicatie is, vind ik dan ook wel weer begrijpelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2009 om 16:19

Ja precies dynastie

Dat ben ik met je eens. Je bent in eerste instantie natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je daden. Het zou alleen nooit bij mij opkomen iemand erbij te lappen. In die zin heb ik nooit begrip voor mensen die die noodzaak wel voelen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen... om er maar eens een bijbelspreuk tegenaan te gooien.

Kaaskopje

Helaas voor de optimist in jou heb ik meer voorbeelden gezien van onterechte triggers bij hulpverleners, zoals Fladder ze schetst. Zolang het je allemaal zelf niet overkomt, kun je wellicht nog denken dat de gang van zaken bij Fladder een trieste uitzondering is, maar het komt vervelend veel vaker voor dan je zou denken. Dat is één van de redenen waarom ik zo enorm huiverig ben voor die "databasering" waar onze regering momenteel zo dol op blijkt te zijn met de schijnverdediging "als je niets te verbergen hebt, heb je toch niets te vrezen". Het is vooral ook een kwestie van interpreteren - en wel door mensen en op momenten waar je noch weet van, noch invloed op hebt.
*zet stokpaard weer op stal*

Amasja

Amasja

07-08-2009 om 23:04

Even aantal

Even een ander gezichtspunt. Ikzelf hoorde namelijk vaak verhalen om me heen van mensen met of uit een gezin met 3 kinderen dat er vaak meer strijd/ruzie is en dat er vaker eentje uit de boot valt. Dat laatste zie ik bv. bij het gezin waar mijn broer uit komt: zijn broer en zus zijn twee handen op een buik, en mijn man is echt het buitenbeentje. En hier in huis wordt er gemiddeld genomen heel harmonieus gespeeld als er 2 kinderen zijn, en is er veel meer ruzie als er 3 thuis zijn, iets wat ik ook vaak van andere ouders hoor. Voor mij reden geweest om graag een even aantal kinderen te willen.

Puck2

Puck2

08-08-2009 om 11:06

Ach amasja

Ik denk dat de hoeveelheid ruzie nu niet bepaald met het aantal kinderen te maken heeft. Ik ken ook genoeg gezinnen met een even aantal kinderen waar ze elkaar zo ongeveer de tent uit vechten. Ik kom zelf uit een gezin met 3 meiden en het was idd wel zo dat er bij het spelen vaak 1 buiten de boot viel, maar het was altijd in wisselende combinaties, allemaal zo ongeveer even veel. We hebben in ieder geval geen van drieën het idee een buitenbeetje te zijn geweest. Mijn moeder vond het nog het minst handig: 3 kinderen maar dat was vooral praktisch: verpakkingen levensmiddelen zijn vooral voor standaard 4 en dat soort dingen, maar dat lijkt me nu niet een reden te zijn om van een derde kindje af te zien.

Ook ach amasja

denk ik niet dat de hoeveelheid ruzie met het aantal kinderen heeft te maken. Ik kom ook uit een gezin met 3 kinderen en ja tuurlijk hadden we ruzie "je wast te snel af, nee ik mocht dat doen, bla bla bla", maar die ruzie ging dan altijd tussen twee en niet tussen drie.
Ik heb nu zelf een gezin met 3 kinderen en ja ook die maken ruzie. Maar als ik dan op de camping zag dat er bij iedereen wel (eens) ruzie is tussen kinderen, maakt dat echt niet uit of het 2, 3 of 4 zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-08-2009 om 14:04

Inderdaad

ruzie is niet voorbehouden aan het aantal, kinderen onderling is gewoon altijd strijd....heb het ook gezien bij mijn zussen, hun kinderen maakten ook altijd ruzie....toch kwam het later goed....

Amasja

Amasja

09-08-2009 om 19:44

Ruzie

Natuurlijk hebben alle kinderen onderling wel eens ruzie. Met andere kinderen leren omgaan is iets dat ze moeten leren, en dan zijn broertjes/zusjes de eerst aangewezen "slachtoffers".
Ik bedoelde dan ook zeker niet te zeggen dat je met 2 of 4 kinderen geen ruzie hebt, en met 3 wel. Sterker nog, ik kom zelf uit een gezin van 4 kinderen, en die 4 kunnen absoluut niet met elkaar door 1 deur. Mijn eigen ervaring met gezinnen van 4 is dus zeker niet positief (maar dat lag niet zozeer aan het aantal kinderen, maar aan de situatie).

Wat ik hier zie bij mijn (toen nog) drietal, is: het maakt niet uit welk tweetal met elkaar gaat spelen, dat verloopt eigenlijk altijd wel behoorlijk soepel. Maar als ze met z'n drieen zijn, dan moet ik veel ingrijpen/sturen om het gezellig te houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.