Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Twijfels en onzekerheid door collega


Wat anderen al zeiden.

En stop met "gezellig" keuvelen over ditjes en datjes. 

Bespreek alleen business met haar. 

Sommige mensen gaan nu eenmaal over grenzen als ze zich op hun gemak voelen bij je. Zorg ervoor dat je alleen nog collega's bent.

Gaat ze dan nog in het bijzijn van anderen wat zeggen: "lekker professioneel weer, Kim. Sjonge jonge." en dan meteen weer met een ander over een nieuw onderwerp beginnen, zodat ze geen kans heeft terug te kaatsen. 

Ik lees de opmerkingen van deze collega als typische vrouwenkift, jaloezie dus. Waarschijnlijk geeft haar dat een lekker gevoel, jou naar beneden halen, zegt mij weer dat zij nogal onzeker is vwb zichzelf.

Toch zou ik mij dit soort opmerkingen niet steeds laten zeggen, zeker niet als het jou onzeker maakt, nergens goed voor toch?

Misschien zou je de volgende keer iets kunnen zeggen in te trant van “goh, je hebt mij nu al zo vaak gezegd dat ik er moe uitzag, dat ik het ook maar eens heb gevraagd aan mijn vrienden/vriendinnen. Echter, zij vonden dat dus helemaal niet het geval en zit ik blijkbaar toch meer met hen op 1 lijn, want ik ben ook niet moe ofzo. Sterker nog, ik zit eigenlijk super in m’n vel”.
Denk dat ze dan wel is uitgepraat hoor en zoniet, dan kun je alsnog zeggen dat je wel genoeg hebt van haar ongevraagde opmerkingen! Zo lang je haar niet afkapt zal ze niet stoppen lijkt mij, dit is toch niet fijn?

RoodVruchtje schreef op 29-08-2024 om 14:20:



Misschien zou je de volgende keer iets kunnen zeggen in te trant van “goh, je hebt mij nu al zo vaak gezegd dat ik er moe uitzag, dat ik het ook maar eens heb gevraagd aan mijn vrienden/vriendinnen. Echter, zij vonden dat dus helemaal niet het geval en zit ik blijkbaar toch meer met hen op 1 lijn, want ik ben ook niet moe ofzo. Sterker nog, ik zit eigenlijk super in m’n vel”.
Denk dat ze dan wel is uitgepraat hoor en zoniet, dan kun je alsnog zeggen dat je wel genoeg hebt van haar ongevraagde opmerkingen! Zo lang je haar niet afkapt zal ze niet stoppen lijkt mij, dit is toch niet fijn?

Zo zou ik het niet aanpakken, want dan ga je over de opmerking in discussie: je ziet er moe uit, nee ik zie er niet moe uit. Maar het gat niet alleen over de inhoud, het gaat er ook over dat alle opmerkingen ongepast zijn. 

TO zou beter kunnen proberen deze opmerkingen stoppen, want als ze er niet moe uitziet, dan is het wel "ben je aangekomen?" of iets anders vileins. 

Ik heb met het filmpje van de ontzettende hunk met brede kaken ook goede tips gegeven. 

Annaniem2023 schreef op 29-08-2024 om 18:59:

[..]

Ik heb met het filmpje van de ontzettende hunk met brede kaken ook goede tips gegeven.

Wow, die kerel heeft zeker kaken

Muttix3

Muttix3

29-08-2024 om 21:26 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 29-08-2024 om 06:27:

zegt ze dit tegen jou waar ook andere collega's bij zijn? En zo ja, hoe reageren zij op haar opmerkingen?
Zegt ze vergelijkbare dingen tegen collega's?
Want dit is zo lomp, dat je bijna gaat afvragen of ze al decorum verlies heeft ofzo, vreemd gewoon als iemand de grens van fatsoenlijk niet aanvoelt.

Nee ze zegt alleen in “privé” gesprekken. Om even op alle reacties terug te komen. Ik “scoor” heel goed op m’n werk en denk niet als ik er in haar ogen minder moe uit zou zijn bijvoorbeeld het nog beter zou doen. Zij draagt overigens bijna geen make up, net zoals dat ik ook geen plamuur draag. 

Muttix3

Muttix3

29-08-2024 om 21:29 Topicstarter

Temet schreef op 29-08-2024 om 10:08:

Ik ben iha geneigd bij iedereen van goede bedoelingen uit te gaan, maar bij deze beschrijving denk ik ook: die vrouw is jaloers en probeert je positie te ondergraven.
Die vragende blik en stilte daarna, dat lijkt me de handigste reactie. En vooral niks toegeven ('ja, ik ben een beetje moe'), want grote kans dat ze daar garen bij probeert te spinnen.
Nog wel een ding: een vrouwelijke collega is geen "collegaatje". Tenzij ze 1.45 meter is, maar dan zeg je zoiets al helemaal niet.

Niet eens door gehad dat ik collegaatje zei en ook niet denigrerend bedoeld hoor

Muttix3

Muttix3

29-08-2024 om 21:32 Topicstarter

Temet schreef op 29-08-2024 om 10:08:

Ik ben iha geneigd bij iedereen van goede bedoelingen uit te gaan, maar bij deze beschrijving denk ik ook: die vrouw is jaloers en probeert je positie te ondergraven.
Die vragende blik en stilte daarna, dat lijkt me de handigste reactie. En vooral niks toegeven ('ja, ik ben een beetje moe'), want grote kans dat ze daar garen bij probeert te spinnen.
Nog wel een ding: een vrouwelijke collega is geen "collegaatje". Tenzij ze 1.45 meter is, maar dan zeg je zoiets al helemaal niet.

Ze is trouwens inderdaad heel klein haha. Miss dat ik het daarom zo heb getypt maar no worries allemaal, zo heb ik haar nooit genoemd….

Muttix3 schreef op 29-08-2024 om 21:26:

[..]

Nee ze zegt alleen in “privé” gesprekken.

Dat kan erop duiden dat ze best weet dat haar uitspraken over de grens zijn.

Muttix3 schreef op 29-08-2024 om 21:26:

[..]

Nee ze zegt alleen in “privé” gesprekken. Om even op alle reacties terug te komen. Ik “scoor” heel goed op m’n werk en denk niet als ik er in haar ogen minder moe uit zou zijn bijvoorbeeld het nog beter zou doen. Zij draagt overigens bijna geen make up, net zoals dat ik ook geen plamuur draag.

Opstaan en weglopen als ze dit nog een keer zegt.

Maar heb je eraan gedacht op jou leidinggevende in te lichten over deze opmerkingen. Je zou af kunnen spreken dat als zij dit nog een keer zegt je dus wegloopt en hij haar aanspreekt

Moederkareltje schreef op 29-08-2024 om 13:15:

[..]

Nee, mijn zus geeft er helemaal niet om. Ze draagt ook geen make up en geeft niks om de voortplanting. Ik vind het zonde omdat het haar gezicht in mijn optiek mooier zou maken zonder die groef. Mensen kijken allemaal weer met een wat andere bril naar mensen. Het is maar net hoe je bent gevormd en je ervaringen in het leven etc. Denigrerende opmerkingen als ontzettend zonde om er zo mee bezig te zijn komen wat arrogant over alsof jij dan beter bent. Jij hebt weer een andere bril op en let weer op andere dingen waarschijnlijk, dat gaat vanzelf. Het is niet dat iemand dan niet meer naar de rest van een persoon kan kijken. Dat maak jij ervan. Maar je hoeft het idd niet uit te spreken naar eenieder.

Je draait alles wel erg om, zeg. Je roept nu dat ik me beter zou voelen dan jij, dat is niet zo, maar ik wilde wel benoemen hoe het over kan komen op je zus. En jij vind het nodig om haar te wijzen op haar fronsrimpel en dat komt nou eenmaal niet erg aardig over. En zegt dat eigenlijk dat zij iets doen moet aan haar uiterlijk, omdat ze er anders niet goed uit ziet. 

Je zegt zelf in je laatste zin: je hoeft niet alles uit te spreken, maar doet het zelf! 

En nu, bij deze reactie ga je nog verder en vertelt dat ze geen make up draagt en niets doet aan voortplanting, alsof dat erg is! Nou zeg. Er is niets mis met je zus. Gelukkig maakt ieder z'n eigen levenskeuzes en zij geeft niets of weinig om uiterlijk vertoon. Wat is daar mis mee? Misschien is ze veel authenthieker dan jou en meer zichzelf en kan jij juist van haar leren dat een mens zichzelf mag zijn, en dat uiterlijk niet is wie iemand echt is. 

Vrijevlinder schreef op 30-08-2024 om 07:48:

[..]

Je draait alles wel erg om, zeg. Je roept nu dat ik me beter zou voelen dan jij, dat is niet zo, maar ik wilde wel benoemen hoe het over kan komen op je zus. En jij vind het nodig om haar te wijzen op haar fronsrimpel en dat komt nou eenmaal niet erg aardig over. En zegt dat eigenlijk dat zij iets doen moet aan haar uiterlijk, omdat ze er anders niet goed uit ziet.

Je zegt zelf in je laatste zin: je hoeft niet alles uit te spreken, maar doet het zelf!

En nu, bij deze reactie ga je nog verder en vertelt dat ze geen make up draagt en niets doet aan voortplanting, alsof dat erg is! Nou zeg. Er is niets mis met je zus. Gelukkig maakt ieder z'n eigen levenskeuzes en zij geeft niets of weinig om uiterlijk vertoon. Wat is daar mis mee? Misschien is ze veel authenthieker dan jou en meer zichzelf en kan jij juist van haar leren dat een mens zichzelf mag zijn, en dat uiterlijk niet is wie iemand echt is.

Blaas het op, trek het uit de context, voeg er nog meer aanames aanntoe. Lekker bezig. Mijn zus is mijn zus. We zeggen zoveel tegen elkaar. Ik zou zelf niks tegen collega's zeggen tenzij het medeprostituees zijn. Daarom zeg ik ook "maar je hoeft het idd niet uit te spreken naar eenieder" eenieder dus een collega bijvoorbeeld. Mijn zus is nogmaals mijn zus. Zij lacht erom en zegt weer tegen mij dat ik moet gaan mediteren. Ik zeg dan daar weer dankjewel liever niet op. Ik laat alleen maar een ander licht schijnen waarom die vrouw in dit verhaal dat zou kunnen zeggen. 

Ik zeg nergens dat er iets mis is met mijn zus omdat ze zich niet wil voortplanten. Ik zeg letterlijk alleen iets over haar rimpel. Ter verduidelijking schreef ik dat ze er niks om geeft, er goed uitzien en de voortplanting. 

Ik heb nergens gezegd dat uiterlijk is wie iemand echt is. Ik zei ik kijk met een anderen bril miss dan andere mensen en let wat meer op uiterlijk en zie ook gewoon de persoon erachter. Je legt me we erg veel woorden in de mond. Wat een preken. Ik ga mijn energie weer ergens anders in steken. 

Nee, mijn zus geeft er helemaal niet om. Ze draagt ook geen make up en geeft niks om de voortplanting. Ik vind het zonde omdat het haar gezicht in mijn optiek mooier zou maken zonder die groef.

Ik blaas niets op, maar reageer op wat jij schrijft. 

Mijn zus is nogmaals mijn zus. Zij lacht erom en zegt weer tegen mij dat ik moet gaan mediteren.


Je hebt een wijze zus als ik het zo lees. 

Ook ik ga mijn energie in andere dingen steken. Fijne dag. 

Die twijfels en onzekerheid die zij bij jou zaait, weerspiegelt haar eigen onzekerheid. Ik zou stoppen met het voeren van prive-gesprekken, haar zakelijk benaderen, meer op afstand, zodat deze prive-opmerkingen niet meer passend zijn in jullie contact. 

Zoals hierboven al vaker wordt gezegd. Ik zou gewoon even heel duidelijk zijn. Soms moeten mensen even de waarheid horen. Dat werkt beter dan "subtiel" zijn. En het feit dat je er over post laat wel zien dat het je toch dwars zit. Het is het niet waard om je werkdag te laten verpesten door 1 persoon. 

Papabeer1 schreef op 30-08-2024 om 14:12:

Zoals hierboven al vaker wordt gezegd. Ik zou gewoon even heel duidelijk zijn. Soms moeten mensen even de waarheid horen. Dat werkt beter dan "subtiel" zijn. En het feit dat je er over post laat wel zien dat het je toch dwars zit. Het is het niet waard om je werkdag te laten verpesten door 1 persoon.

Even (ot)

Papabeer1, als dat je eigen profielfoto is, zou ik deze snel vervangen door iets minder herkenbaars.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.