Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-06-2011 om 16:22
Mijn man is Iers en ik ben half Amerikaans en het is de bedoeling dat onze kinderen 2-talig worden opgevoed, Engels en Nederlands dus. Nederlands geen probleem uiteraard. allen het Engels komt niet zo van de grond. Mijn kinderen (bijna 4, 5 en morgen 8 en nog een van 17 maanden maar die telt nog niet mee) begrijpen Engels heel goed, alleen het spreken gaat heel slecht. Eigenlijk gewoon Nederlands met wat Engelse woorden er tussen door, slechte uitspraak.
Ik vind het echt jammer en ook wel belangrijk dat ze goed engels kunnen spreken, vooral omdat ze zo veel familie hebben in vooral Ierland en ook wel Amerika (mijn vader).
Ik denk dat het een beetje ligt aan mijn man, omdat hij zich er niet echt voor heeft ingezet om hen Engels te leren. Hij praat wel Engels hen, maar verbetert hen nooit, vindt het prima als ze nederlands terug praten enz. Komt ook nog eens bij dat hij een op zijn Iers Engels praat, beetje onduidelijk Wat de kinderen dan weer wel feilloos hebben opgepikt is het Ierse 'me' ipv 'my'. 'Dat is me bicycle' hoor je dan
Lang verhaal kort: ik wil een actievere rol spelen bij het engels leren van mijn kinderen. Zo heb ik vanmorgen het engelse uurtje in geroepen, mocht alleen engels gesproken worden. Ik heb hen verbeterd, het na laten zeggen enz. Ze vonden het trouwens erg leuk en het viel me op dat ze beter naar me luisterden in het engels, haha.
Maar goed, zet dit genoeg zoden aan de dijk? Of moet ik een Muzzy in huis halen? Hoe doen andere 2-talige gezinnen dit en wat is het effect?
ter info: normaliter praat ik Nederlands met de kinderen, mijn man praat Engels tegen de kinderen en mijn man en ik praten Engels met elkaar.
11-06-2011 om 09:12
Hier ook dus
Wat geerke zegt passen wij dus ook precies zo toe. En hier hebben ze tot hun 10de/12de slecht kunnen schakelen.
Misschien speelt de frequentie dat je moet schakelen ook mee? Hier komt b.v. niet zoveel anderstalig bezoek. En als ze komen blijven ze wat langer (lang weekend, weekje ofzo) idem als wij bij anderstalig sprekenden zijn.
De talen an sich waren het probleem niet. Het omschakelen wel lange tijd.
groeten albana
12-06-2011 om 23:56
Minority language
Bij ons is de minority language zeer zwak. Zoonlief wil niet, en manlief heeft nooit afgedwongen dat zoon duits met hem praat.
Schwiegermutter is net op bezoek geweest, en ze zei tussen neus en lippen door dat ze pas volgend jaar weer komt omdat ze het jammer vindt dat ze zoon niet kan verstaan Ja, het wordt vast beter als je hem nog minder input geeft! Grmbl... Soms word ik er zo moe van dat mijn schoonfamilie niet doorheeft wat een belangrijke rol zij zouden kunnen spelen in zijn taalontwikkeling, grrr...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
18-06-2011 om 14:50
Thuis taal nl
Woonachtig in Australië met Australische man, die vloeiend Nederlands spreekt. Familie taal is NLs maar kinderen, vooral jongste praten Engels terug. Zodra er anderen bij zijn, praten we hun taal. Kinderen doen dan ook mee. Ze praten bijvoorbeeld wel NLs met opa en oma, maar niet altijd met ons. Dat komt denk ik ook, omdat ze ons ook Engels horen praten en weten dat we t wel verstaan. Mijn kids horen mijn ouders bijna nooit Engels spreken en als ze het doen, is het hun wel duidelijk door accent en woordgebruik dat mijn ouders niet zo goed Engels verstaan.
Ik vind het wel jammer dat ze vaak Engels terug praten, maar proberen om de 2 jaar naar NL te gaan en mijn ouders komen hier ong 1x per jaar. Dan gaan ze altijd weer sprongen vooruit.
Veel Engelse dvd's, boekjes en liedjes, willen ook helpen. Of spelletjes in de andere taal. Dat werkt bij ons goed (dochters van 8 & 5).
Succes en volhouden.
Ander vraagje: waarom wil je Ierse man er geen moeite voor doen? Kinderen voelen goed aan, als "t hart er niet in zit". Goed gesprek nodig?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.