Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tihama

Tihama

15-12-2008 om 09:48

Twee meisjes omgekomen bij woningbrand: rookmelders

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mathilde

Mathilde

22-12-2008 om 10:30

Alles in huis

Rookmelders op alle verdiepingen (ook de kelder waar de droger staat en een extra in de woonkamer ivm houthaard), blusdekens en op zolder een touwladder en een kleine brandblusser. Dat hadden we al voordat er kinderen kwamen, want man had toen kantoor aan huis en de arbo kwam controleren.
Ondanks die maatregelen hadden we een tijdje geleden toch een flinke brand kunnen hebben. Een van de groepen in onze meterkast raakte overbelast (onze eigen schuld, wasmachine en droger op 1 groep is geen goed idee). Er hing al een tijdje een brandlucht, maar volgens mijn man was dat 'gewoon' de droger... Totdat de vlammen uit de meterkast sloegen en de boel doorbrandde tot in de hoofdaansluiting van de NUON. Oeps. Wij hebben nu een riante groepenkast laten installeren, zodat alles apart kan. Ook de waterkoker (die schrikbarend veel stroom trekt).
Mathilde

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 21:29

Jonge kinderen slapen door de rookmelder heen!

Denk alsjeblieft niet dat je het goed hebt geregeld! Jonge kinderen worden echt niet wakker van een rookmelder. Laatst gehoord, echtpaar zit beneden aan de koffie en de kinderen slapen. Plotseling gaat de rookmelder af. Ze stormen naar boven, zien vlammen uit de ouderslaapkamer komen en doen die deur dicht. Puberdochter komt hen tegemoet en de ouders roepen dat ze naar buiten moet. Zij pakken de twee andere kinderen (kleuter en een middenbouwer, allebei diep in slaap) en gaan naar buiten. Bij de buren hebben ze de brandweer gebeld. De oorzaak was een verstoft stopcontact in de garderobekast.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 22:39

Pelle

Het gaat me er om dat mensen niet denken de kinderen veilig zijn omdat je rookmelders hebt. Ik weet niet tot welke leeftijd ze door het alarm heen slapen, heb ooit wel eens gelezen hoe het zat met de werking van de hersens. Slapende meisje uit voorbeeld is een jaar of 10.
Ik zou zelf in alle ruimtes een melder hangen, zorgen voor noodverlichting (heb ik een tijdje gehad maar werkte ook niet lekker), altijd de trap rommelvrij houden en regelmatig doorspreken of oefenen met de kinderen.

Mamba

Mamba

22-12-2008 om 22:45

Juliza

Deze ouders hebben het prima geregeld. Ik heb de indruk dat sommige mensen denken dat het goed is, ahw gesust worden omdat ze rookmelders op de gang hebben en de kinderen wel wakker zullen worden van het alarm. En dat klopt dus niet, je moet echt meer melders hebben en niet alleen op de gang en je moet er vanuit gaan dat je de kinderen moet redden -wie redt welk kind?
Ik ben bang voor brand, kijk ook in bioscopen ed altijd goed waar de vluchtroute is. Elke gek zijn gebrek .

Tihama

Tihama

23-12-2008 om 11:39

Wie redt welk kind?

Goeie vraag, Mamba. Dit is de volgende stap. Mentaal oefenen hoe je het huis zou moeten verlaten in geval van brand. Als je daar overdag en helder over nagedacht hebt, dan is je kans om het 's nachts in rook en duisternis goed te doen veel groter.

In bioscopen kijken naar nooduitgangen is niet gek. Ik wou dat iedereen dat deed.
De logica voor brandveiligheid is niet zo moeilijk. Zorgen dat het ook uitgevoerd kan worden is veel moeilijker. Maar al te vaak zijn nooduitgangen geblokkeerd. Door koffie-automaten, kopieerapparaten, stapels kopieerpapier. De Brandweer houdt preventieve controles, maar de praktijk is dat het gemak altijd de mens dient. Dus zelf blijven nadenken en voorbereiden is het beste wat je doen kunt.
En dan is een plan voor je eigen huis het eerste.

Wij hebben vanaf de bovenverdieping 2 plekken waar we eruit kunnen. Toen de kinderen kleiner waren ging ik er van uit dat een van ons naar beneden zou springen, en de ander de kinderen in een dekbedhoes zou laten zakken. Verder ga ik er wel vanuit dat dat we toch nog via de trap zullen kunnen, omdat we (hopelijk) op tijd wakker worden van de rookmelders.

Tihama

Tihama

Tihama

23-12-2008 om 18:02

Lol, juliza

Nee, dat bedoelde ik natuurlijk niet. Ik vond de opmerking 'wie redt welk kind' een aanknopingspunt voor mentale ontruimingsoefeningen. Geen sprake van dat ik dat een serieuze optie zou vinden.
Ik moet er niet aan denken dat je een Procedure Kind Redden maakt en je daar dan ook nog aan houdt.
Bureaucratie Onder Ramp Omstandigheden of zo.

Tihama

Mamba

Mamba

24-12-2008 om 00:15

Ja precies

Het gaat erom dat je je bewust bent wat en hoe je moet handelen in noodsituaties. Door het mentaal voor te bereiden kan je hopelijk in nood beter reageren.
Ik woon in een gebied met kans op overstromingen en aanslagen en een buurvrouw viel haast van haar stoel toen ze hoorde dat wij geen actieplan hadden in geval van nood. Dat hebben we nu wel, we hebben een plek afgesproken waar we elkaar te zijner tijd weer zullen ontmoeten. Oudste kind is hiervan ook op de hoogte, heeft de topo aardig in zijn hoofd zitten. Afhankelijk van de windrichting wordt het een flink stuk varen of fietsen. Aan de andere kant heb ik weer niet die pakketten in huis die de overheid aanraadt.

Ineke P.

Ineke P.

24-12-2008 om 15:16

Brandoefening

Afgelopen zondagochtend vroeg heb ik eens de test gedaan. Ik liet expres het brandalarm afgaan. Man en pubers sliepen er dus gewoon doorheen. Nu maar hopen dat ik in geval van nood wel wakker word. (en jeetje, wat een herrie maakt zo'n ding zeg)

Nasha the first

Nasha the first

26-12-2008 om 12:19

Oh ja....

en blaas je kaarsen ff uit als je de kamer uitgaat:

http://www.nu.nl/algemeen/1890399/gezin-gered-na-brand-door-kerststuk.html

gelukkig is dit verhaal goed afgelopen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.