Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tihama

Tihama

15-12-2008 om 09:48

Twee meisjes omgekomen bij woningbrand: rookmelders

Dat zag ik vanochtend op het journaal. Het gezin had 4 kinderen. Ik vermoed dat de twee omgekomen meisjes op zolder sliepen.

Verschrikkelijk.

En meteen de reden waarom ik post: alsjeblieft iedereen die nog níet op elke verdieping een rookmelder heeft hangen: ga naar de bouwmarkt en kóóp ze. Ze zijn een tientje. Realiseer je overigens ook dat televisies (al dan niet op standby) een potentiele bron van brand zijn. Dus als er een TV op een slaapkamer staat, en je hebt de deur dicht, dan zal het een tijd(je) duren voor de rookmelder op de overloop alarm slaat.

Het is zo ontzettend belangrijk. En voor degene die ze wel hebben: controleer of de batterijen het nog doen. Veel mensen weten niet dat de batterijen voor ze op raken een tijdlang af en toe een piepje geven. Dat geeft je ruim voldoende tijd om de batterijen te vervangen.

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

15-12-2008 om 09:51

Www.rookmelders.nu

voor meer info

Lys Lionne

Lys Lionne

15-12-2008 om 10:10

Info over brand door electrische apparatuur

Ik ben het niet met Tihama eens, een volledig uitgeschakelde tv is géén potentieel brandgevaarlijk apparaat. Verder heeft ze natuurlijk helemaal gelijk: plaats op elke verdieping brandmelders, test ze regelmatig en zet gaan apparaten 's nachts aan, ondanks de goedkopere stroom!

http://www.brandpreventieweek.nl/cms/se
rvlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=601475&file=Flye...

reina

reina

15-12-2008 om 10:19

Tihama

Ja, zoiets kun je inderdaad niet vaak genoeg zeggen. We hebben er destijds ook een aantal opgehangen bij mijn schoonmoeder, die het onzin vond, maar wij vonden dat wel een veilig idee!

En stofzuigen

Ik zag het ook staan op de site van tihama, maar gisteren vertelden kennissen het ook: stofzuig regelmatig even de rookmelder. Gewoon met de slang eronder hangen. Kennis kwam hierachter doordat hij nieuwe batterijen in de rookmelder had gedaan, haard aangestoken en er was iets met de met haardklep waardoor de kamer vol rook stond maar de melder niet afging.
Overigens hebben wij iets duurdere rookmelders die met elkaar doorgeschakeld zijn. Waar in huis er ook een rookmelder afgaat, dan gaan ze allemaal af.

Pippie

Pippie

15-12-2008 om 10:29

Schaam

Heel stom, wij hebben al een jaar een rookmelder in huis. Maar nog steeds in de doos. Ik las het bericht over de brand. Wat afschuwelijk. Je hebt gelijk Tihama. Ophangen. Hier ook dus!

Pippie

Tihama

Tihama

15-12-2008 om 10:39

Lys

"Ik ben het niet met Tihama eens, een volledig uitgeschakelde tv is géén potentieel brandgevaarlijk apparaat. "

Ja, je hebt gelijk: een helemaal uitgeschakelde TV is niet gevaarlijk. Maar onze TV ként niet eens de optie volledig uitschakelen. Dat was iets dat me hogelijk verbaasde toen we hem na aanschaf uitpakten. Het is een uitschakeling die ergens tussen 'helemaal uit' en 'standby' hangt. Tot onze ergernis overigens, want ik prefereer 'harde' knoppen. Vandaar mijn opmerking over 'al dan niet standby'. Heel veel apparatuur heeft overigens ook last van lekstromen zelfs als hij helemaal uit staat. Om écht af te koppelen moet dan de stekker eruit.

Tihama

Polly Shearman

Polly Shearman

15-12-2008 om 11:03

Vraag

Wij hebben 3 rookmelders, in de gang, op de overloop en op de overloop van de zolder nog een.
Is het verstandig om er ook een in de woonkamer te doen, want dat lijkt mij de plaats waar eventueel de meeste kans is op het ontstaan van een brand?
of zou die ook te snel af kunnen gaan door bv Koken, kaarsen enz?

groet, polly

Tihama

Misschien een optie om de stekker van tv, dvd enz in verlengsnoer/schakelding te stoppen met een aan/uitschakelaar? Werkt hier ook oke voor de kerstverlichting.

Tihama

Tihama

15-12-2008 om 11:27

Tja

Volgens de officiële adviezen voor woonhuizen is het niet nodig, maar eentje extra lijkt mij niet overbodig, aangezien je meestal de deur tussen hal en woonkamer dicht zult hebben.

Wat betreft koken: wij hebben nu een rookmelder vlakbij de keuken hangen en díe gaat wel eens af. Enerzijds irritant, maar ergens vind ik het ook wel een rustige gedachte. Als ie afgaat, dan is dat altijd omdat ik óf niet genoeg afzuiging aan had staan bij het koken óf omdat ik de ovendeur te lang open had staan. Het afgaan van de rookmelder zorgt er dan voor dat ik de afzuiging extra aanzet
We blazen hem af en toe door.

Als je overigens op gas kookt, dan kan een gecombineerde rookmelder die ook koolmonoxide meet zinvol zijn. Datzelfde geldt als je een CV-ketel op zolder hebt staan en je daar slaapkamers hebt.

Tihama

toja

toja

15-12-2008 om 11:32

Keuken (brandmelder)

in de keuken hebben wij sinds kort een brandmelder i.p.v een rookmelder. Deze reageert niet op stoom. Speciaal voor in keukens en badkamers. Ik vond het namelijk wel vervelend dat deze steeds af ging als ik de oven open deed. Verder in huis gewone rookmelders en op de zolder (bij de c.v) een koolmonoxidemelder.
Toja

Tihama

Tihama

15-12-2008 om 12:45

Silone

Ja, wij hebben op die manier ook alle PC's e.d. geschakeld staan. Mijn man vond het niet nodig voor de TV omdat deze 'standbystand' slechts 0,3 W vraagt i.p.v. de gebruikelijke 10W. Hoe minder energie, hoe minder warmte, hoe minder kans op oververhitting. Maar 100% veilig is het niet.

Tihama

Nog steeds niet

gadverdamme zeg, besef ik mij opeens weer dat dat ding nog niet opgehangen is.

Ik wil er eentje op zolder doen, ding ligt ergens klaar om vastgeschroef te worden, ik ga het echt vanavond doen.

Maylise

Maylise

15-12-2008 om 16:29

Rookmelders inderdaad belangrijk

Ik heb ook rookmelders/koolmonoxide melders hangen in de gang beneden en boven, op zolder en in de woonkamer. Niet in de keuken vanwege inderdaad mijn niet altijd even brilliante kookkunsten maar wel in de gang daarbuiten. Verder hebben we ook een blusser staan maar de waarde daarvan weet ik niet zo, of je in momenten van nood naar dat ding grijpt bedoel ik. We hebben een blusser in de keuken en een op zolder. Verder hebben we op zolder ook een vluchtladder liggen, vanuit de eerste verdieping kan je wel naar beneden springen eventueel.

Ik ben redelijk voorzichtig met brand omdat het voor mij wel een redelijk reel risico lijkt. Ik heb twee keer meegemaakt dat een huis afbrandde waar ik op dat moment was, een keer mijn eigen huis en een keer een huis waar ik tijdelijk verbleef. En hoewel het verder niet dramatisch was omdat iedereen het heeft overleefd en er alleen materiele schade was ben ik daardoor toch wat voorzichtiger geworden. En heb een beetje een tic gekregen dat ik altijd als ik ergens logeer een vluchtweg bedenk. Maar ach, dat is alleen maar handig mocht dat een keer nodig zijn.

Bedankt tihama

Ze lagen hier al máánden klaar , ws. sinds jouw vorige oproep. Maar nu hangen ze dan toch.

bibi63

bibi63

15-12-2008 om 21:29

Wij ook, en

stiekum ben ik heel blij dat wij op een parterre wonen. Uiteraard hebben wij rookmelders, maar het idee dat iedereen vanuit elke kamer via raam of deur naar buiten kan, vind ik wel een fijn idee.
Groetjes,
Bibi

Hier ook

keurig 2 rookmelders in de verpakking in de schuur. We moeten ze nu echt ophangen. Vreselijk, die arme kinderen.

ik heb hem uit de verpakking, ding in elkaar gezet en getest (takkenherrie) en hij gaat zo op zolder.

Als de verbouwingen voorbij zijn zal ik er ook eentje aan de trap bevestigen.

-Wendy-

-Wendy-

15-12-2008 om 22:48

Ook nog bevestigen

Wij hebben wel al in divers ruimtes werkende melders, maar ze liggen allemal nog los. Van het week-end gaan we ze ophangen en er komt een brandladder. Er slapen twee kinderen op zolder en ik had echt nog nooit aan zo'n ding gedacht. Nu snap ik niet waarom we hem nog niet hebben.

Het verhaal van die meisjes laat me niet los. Hoe kan je ooit verder...

MaximeM

MaximeM

15-12-2008 om 23:05

Bij de droger

Hoi,

Hier hangt er ook een in de bijkeuken omdat daar de droger staat. Was het bij die meisjes niet ook iets met de droger? Ik heb het hier in mijn outlook agenda staan, iedere maand springt omhoog dat ik het filter moet reinigen onderin. Het pluizenfilter in de deur reinig ik na iedere droogbeurt. Verder inderdaad op iedere etage een brandmelder en ook mijn ouders er een aantal aangepraat. Voor degenen die hem nog niet hebben hangen, leg hem desnoods voorlopig alvast neer op een hoge kast ofzo, en ze zijn ook te lijmen met montagekit, mocht je niet met een boormachine of plugjes aan de gang willen.
Ook heb ik met mijn kinderen al eens doorgenomen hoe je van de zolder af moet komen als dat niet meer met de trap wil lukken. (buikwaards naar het lager gelegen dakkapel glijden is de enige mogelijkheid, 1 meter lager dan het zolderraam is een dakkapel van 3 meter breed) maar ik heb ze gezegd dat ik nog liever heb dat ze een been breken dan dat ze binnen blijven zitten bij brand. Brrr je moet er toch niet aan denken.

Maxime

Elle van Burg

Elle van Burg

16-12-2008 om 00:19

Doe het nu!

Het verbaast me oprecht dat zoveel mensen geen rookmelders hebben hangen. Wat in Workum is gebeurd is absoluut een drama. En geweldig als nu iedereen de boel in orde gaat maken.
Maar waarom hebben jullie vorig jaar na het kerst-drama in Arnemuiden waarbij vier meisjes om het leven kwamen door brand die dingen niet opgehangen?

Doe het nu!! Wacht niet tot het te laat is!!

Elle

Ikea

Ik ea heeft hele mooie kleintjes, te bevestigen met klittenband. Volgens mij voor Family leden een euro of 5 (maar dat kan ook een tijdelijke actie geweest zijn).

Hangt binnen 3 minuten!

Marlies

Tihama

Tihama

16-12-2008 om 09:53

Elle

Helaas werkt het zo. Ik heb vorig jaar eenzelfde oproepje gedaan na de brand in Arnemuiden. En het jaar daarvoor na de brand in Hoogvliet, waarbij ook twee kinderen omkwamen. Jaarlijks overlijden bijna 100 mensen door brand. Meer dan de helft daarvan had voorkomen kunnen worden door een rookmelder.

Ik ben wel heel blij met de reacties van een paar mensen hier in de draad. Die nu direct de daad bij het woord gevoegd hebben. Inderdaad: doe het NU!

Tihama

ishtar

ishtar

16-12-2008 om 10:53

Rookmelder/monoxidemelder

moeten op verschillende hoogtes worden gehangen. Monoxide op anderhalve meter, rookmelder zo hoog als kan. Daarom is 1 combinatie niet afdoende. Wij hebben bij de ketel dus een rook/monoxidemelder en een aparte rookmelder. Verder zijn verhuizingen helaas ook hier ' de reden' dat ze nog niet overal hangen waar nodig...

Karin Ja

Karin Ja

16-12-2008 om 11:33

Wie zegt er dat die mensen geen rookmelders hadden

Wat een drama, maar waarom word hier gelijk gesproken dat die mensen geen rookmelders hadden, of dat het dan nooit kan gebeuren. Ze woonde in een houten woning en de trap naar zolder was niet meer begaanbaar. Vreselijk voor die mensen, het zullen je kinderen maar wezen, dan word je gek, Ik heb zelf ook vier schatten en ik kan er geen een missen.

Dus heel goed die oproep voor rookmelders, maar dit soort tragedie's zijn niet altijd te voorkomen...grt Karin

Nasha the first

Nasha the first

16-12-2008 om 12:23

Karin ja

het werd gister duidelijk verteld dat ze geen rookmelder hadden, de twee geredde meisjes hebben hun ouders gewaarschuwd.....

Nasha the first

Nasha the first

16-12-2008 om 12:24

Hier

al jaren op elke verdieping een rookmelder, in de gang een hitte melder inderdaad, omdat die steeds afging als ik stond te koken. Bij zoon op zolder hangt er 1 in zijn kamer, dan 1 bij wasmachine en droger op de voorzolder, op de overloop 1e verdieping en dus hier in de gang.....

Rieke

Rieke

16-12-2008 om 12:39

Ja, doen!

Wij hebben ze bij de recente verbouwing van ons huis in iedere ruimte zelfs laten plaatsen, ook in de slaapkamers afzonderlijk dus. Vond het knap overdreven van echtgenoot, maar ben er nu ik dit lees blij mee.

Tihama

Tihama

16-12-2008 om 17:52

Voorkomen

Inderdaad, Karin Ja, je kunt niet alles voorkomen. Helaas niet. Maar met rookmelders kun je met erg weinig investering wel een heel groot effect bereiken.

Daarom postte ik. Als door deze reminder in elk geval een aantal mensen hun brandveiligheid verbeteren, dan heeft het al zin gehad.

Tihama

En ook nog

Zijn er blusdekens (heb ik in de keuken liggen) en zijn er touwladders te koop in het kader van brandveiligheid (eh... moet ik nog kopen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.