Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 11:51

Twee culturen in één gezin


mieke

mieke

30-09-2015 om 21:00

montessori

Ga ook vooral in de hogere klassen kijken. Mijn oudste twee kinderen zitten nu in groep 7 en 8. Zij krijgen geen "echt" huiswerk mee maar wel opdrachten. Dit weekend moesten ze een boerenmaaltijd koken. Ze mochten zelf weten wat maar ze moesten alles zelf doen. Dus gerecht uitzoeken, boodschappen doen, koken en een verslag ervan maken. En zo krijgen ze wel vaker opdrachten. Een krantenbeurt (zelf een krant maken op een groot vel papier) met allerlei nieuwsberichten. Je mag zelf weten wat. Een gedichtenbeurt. Gewoon geschiedenis en biologie en dergelijke hebben ze niet. Ze doen dat in projectachtige dingen. Zo kreeg mijn zoon vorig jaar een foto van iemand mee. Hij moest uitzoeken wie dat was en daarna op school over die man vertellen. Het was de Soldaatvan Oranje. Andere kinderen hadden andere personen uit de tweede wereldoorlog en omdatze allemaal hun persoon moesten introduceren kregen ze een heel goed beeld van de Tweede wereldoorlog.

Ik weer niet waar je woont maar hier maakt niemand zich druk over cito's en toetsen. Natuurlijk worden ze wel gedaan maar ze zijn niet bepalend. Sterker nog mijn zoon heeft gewoon een vwo plus advies gekregen terwijl zijn cito's daar in Amsterdam niet hoog genoeg voor zouden zijn. Hij haalt een 1 voor rekenen, een 2 of 1 voor begrijpend lezen en een 3 voor spelling. Dat is hier echt geen enkel probleem. Het advies van de school is leidend. Niet de cito's. En dat is in veel meer plaatsen zo. Het gedoe rond cito's is vooral voor de randstad. Woon je daar buiten dan leeft het veel minder.

Eigenlijk hoor ik nooit zoveel geklaag over scholen. Natuurlijk is er wel eens wat maar de meeste kinderen zijn heel gelukkig op school. Mijn kinderen zijn nog nooit gestraft door een lerares. Ik heb ze er tenminste nog nooit over gehoord.

Moni

Moni

30-09-2015 om 21:01

En ondertussen thuis

Je bent goed bezig. Je vrouw is wakker geworden t.a.v. thuisonderwijs. Dat is een snel resultaat.

Ondertussen zou ik jullie dochter thuis aanpakken zoals jij dat het beste vindt. Jij bent diegene die het moment kan beoordelen, niet je vrouw die er niet bij is.
Als daar veel vragen over komen of veel commentaar, kun je rustig uitleggen dat de begeleiding niet op basis van harde afspraken kan. Het hangt altijd af van het moment. En daar speel jij op in. Jij bent de enige die het moment kan beoordelen.

MamavanSenH

MamavanSenH

30-09-2015 om 21:13

Skik

K Montessorischool?

We hebben nog een heleboel te bespreken hier. En natuurlijk kan het net zo goed dat ze morgen weer roept dat school echt niets word en dat ze gewoon thuisonderwijs wil. Dus we zijn er nog lang niet. Maar ik heb wel het gevoel dat het ijs nu een beetje is gebroken.

MoedervanSenH

Ja, die waarvan de naam afgeleid is van de straat waarin hij staat?

Het is natuurlijk ideaal als je de beslissing niet onder tijdsdruk hoeft te nemen. Je wil niet het risico lopen een plekje op deze school te verspelen als jullie besluiten dat het formele scholing wordt maar ook je kleine kans op een vorm van thuisonderwijs te missen omdat je onder tijdsdruk snel moet inschrijven.

Fijn dat jullie opener in discussie zijn en nader tot elkaar lijken te komen.

Er is inmiddels een vrije school in de buurt gestart als ik het goed heb, zou je ook nog kunnen overwegen, al was het maar voor de vergelijking.

skik

MamavanSenH

MamavanSenH

30-09-2015 om 21:29

Eh...

Ik voel me een beetje gestalkt, jij weet waar wij wonen?

Kan zijn dat ik in een eerder topic een keer een regio of wijk heb genoemd maar we zijn afgelopen april verhuisd, wellicht heb je de oude buurt in je hoofd. Er is hier geen vrije school in de buurt, ook niet net gestart, en de Montessorischool bevat wel een K maar begint er niet mee en de straatnaam is heel anders .

MSH

Bij mij blijven namen, woonplaatsen e.d. altijd erg hangen en ik meende me uit eerdere draadjes te herinneren dat je min of meer beschreef waar je woonde. Maar jullie zijn inmiddels verhuisd, of ik zat er sowieso naast. Nou ja, ga als de tijd rijp is samen eens kijken op die school, dat is vrijblijvend, je 'verspeelt' er niet je toch al beperkte mogelijkheid tot thuisonderwijs mee zolang je geen inschrijfformulier invult en ondertekent.

skik

Els

Els

01-10-2015 om 06:57

#121

"uitstroomniveau vmbo of nog lager" Oei. Je bent (zelf) ook wel slecht op de hoogte. VMBO is het gemiddelde uitstroomniveau in Nederland. En dat woordje 'nog'. Oei

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 07:46

klopt Els

Dat viel mij ook al op en je kunt geen goed beeld krijgen van een school als je je kind er niet een paar jaar op hebt zitten.

Nóg lager klinkt inderdaad vreselijk en daar kom je niet door een slechte school maar door een heel laag IQ, vaak gecombineerd met andere ernstige leerstoornissen, dat krijgt een school niet zomaar voor elkaar.

Maar goed, in dit geval heiligt het doel blijkbaar alle middelen en zal deze verschrikkelijke school in de buurt misschien de vrouw-van over kunnen halen maar echt netjes vind ik het niet.

Jamie

Jamie

01-10-2015 om 07:49

oja maar

VMBO is natuurlijk niet het gemiddelde uitstroomniveau want dat zou betekenen dat er net zoveel kinderen ónder het vmbo uitstromen als daarboven. Op dit moment stroomt bijna 50% hóger uit dan vmbo dus dat klopt niet.

Het gemiddelde ligt dus tussen vmbot en havo in en vmbo bestaat uit wel 3 of 4 niveaus.

MamavanSenH: misschien nog even inlezen wat een vmbo precies is want ook daar zitten hardwerkende serieuze leerlingen die op drie mboniveaus uitstromen en jouw vrouw helpen in de gezondheidszorg, jullie vuilnis ophalen en voor jullie elektra zorgen!

MamavanSenH

MamavanSenH

01-10-2015 om 15:48

Verkeerd begrepen

Nee, zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Ik bedoelde niet te zeggen dat VMBO slecht is natuurlijk. En als het nu eenmaal het niveau is wat bij iemand past is dat prima. Maar wat ik bedoel is dat het echt zonde is wanneer onderwijs zo slecht word gegeven dat niet alles wat in een leerling zit naar boven word gehaald en een leerling daarom op het VMBO beland terwijl het meer had gekund als leraren meer hun best hadden gedaan om het eruit te halen.

Jaina

Jaina

01-10-2015 om 16:17

Ja, natuurlijk

Ik zou ook kijken naar het gemiddelde uitstroom niveau. Natuurlijk als het VMBO zal worden dan wordt het VMBO maar ik zou ook wel kiezen voor een school waar het gemiddelde niveau iets hoger ligt. Je gaat er tenslotte waarschijnlijk niet vanuit dat je kind VMBO gaat doen voordat het naar school gaat. Als gaandeweg zichtbaar wordt dat ze echter niet beter kunnen dan vooruit maar voor dat ze met school beginnen ga ik daar niet vanuit in elk geval. Dus ik zou wel voor een school gaan met een hoog uitstroom niveau zodat kind zich kan optrekken aan klasgenoten. Overigens is het niet de nummer 1 factor waar ik op let maar het is ook wel belangrijk.

MamavanSenH

MamavanSenH

01-10-2015 om 17:02

VMBO

Als S of H of allebei VMBO zouden gaan doen, geen enkel probleem als dat hun niveau is. Als dat is wat ze kunnen en wat bij ze past en waar ze zich tevreden en gelukkig bij voelen.
Factor nummer 1 voor mij bij het kiezen van een school is dat er serieus met de leerlingen word omgegaan. Dat word gezien wat kinderen kunnen en waar hun kwaliteiten liggen en dat ze worden geholpen met dingen die ze nog niet goed kunnen zonder dat ze het gevoel hebben dat ze alles moeten kunnen maar wel dat eruit word gehaald wat erin zit. Als VMBO erin zit en dat word er ook uitgehaald, helemaal goed. Maar als er havo in zit bijvoorbeeld en door slecht onderwijs word dat niet gezien en er niet uitgehaald en komen ze daardoor op VMBO zou ik dat wel jammer vinden.

Het verschil in uitstroom tussen die ene school waar ik het over had (vrijwel iedereen VMBO of natuurlijk leren scholen, een enkeling havo en geen enkele vwo) en de Montessori (van elk niveau ongeveer even veel) krijg ik het idee dat de Montessori het onderwijs echt serieuzer neemt en dus het maximale uit de leerlingen weet te halen, wat dat maximale dan is doet er niet toe maar de uitstroom ziet er veel realistischer uit, van alles wat. Want ik kan me niet voorstellen dat er in een groep 8 van 25 kinderen enkel VMBO-ers blijken te zitten en dat jaar op jaar. Ik ken meerdere buren die hun kinderen de afgelopen jaren van die school hebben gehaald. Directe buurvrouw heeft haar oudste kinderen daar wel op school gehad maar de jongste op een andere school ingeschreven vanwege de verslechtering van de kwaliteit van het onderwijs op die school. Dat word hem gewoon niet. Zou zonde zijn van hun kwaliteiten als die er niet maximaal uit worden gehaald omdat de leraren liever met elkaar beppen op de gang dan tijd besteden aan hun leerlingen.

MamavanSenH

MamavanSenH

01-10-2015 om 17:20

Overigens...

Spot ik mijn vrouw nu aan de salontafel samen met S met het puzzeltje "koppel het dier aan zijn voedsel". Dat rare mens weet ook niet wat ze wil

Fransien

Fransien

01-10-2015 om 17:32

Rekenen

Meehelpen met tafeldekken is ook rekenen, je moet namelijk tellen hoeveel mensen er zijn en hoeveel vorken, lepels en messen je nodig hebt. Als je dan nog gaat vragen hoeveel het er worden als opa en oma ook mee-eten is het een sommetje

MamavanSenH

MamavanSenH

09-10-2015 om 21:23

Update

Net de confrontatie aangegaan... Moeilijk en ik weet eerlijk gezegd niet of we er helemaal uit gaan komen. Maar positief is dat ze niet boos of beledigd is en we het gesprek hebben afgeloten met een knuffel dus we kunnen in ieder geval hiermee verder.

Moni

Moni

09-10-2015 om 21:27

Knap hoor!

Ik denk dat des te meer jij serieus en vastberaden overkomt, er meer naar je geluisterd gaat worden. Je bent op weg om een echte gesprekspartner te zijn. Goede stap!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.