Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tihama

Tihama

08-04-2014 om 09:26

Tips hoe we de kinderen het OV laten leren

Tango

Tango

23-04-2014 om 20:38

Voordelen?

Adama schrijft: Auto betekent nl. vaak files, parkeerproblemen, parkeerkosten, gedoe en milieuvervuiling. Een vreemde stad is vaak een ramp met de auto.

En OV dan? Betekent vaak vertragingen, overstappen, hoge kosten en langere reistijd.

Ben het met Dalarna eens. Met een gezin met de trein gaan is veel duurder en je bent meestal veel langer onderweg. Wij reizen namelijk met het gezin zelden in de spits. En tegenwoordig heb je prima navigaties die je ook door grote steden loodsen.
Dat is dus de reden dat wij meestal met de auto gaan.

adama

adama

24-04-2014 om 02:39

tja

Tja, de autobezitter/-bestuurder hier heeft nu eenmaal geen zin om voor een uitje met de auto naar een stad te rijden die goed met het OV bereikbaar is. Om genoemde redenen, en gewoon omdat hij het niet fijn vindt, gedoe, stress. (Kind heeft nog de railrunnerleeftijd en met een kortingskaart vallen de kosten mee van treinreizen mee.) Het is dan gewoon fijner, gezelliger, ontspannender om met het OV te gaan. Bij een goed bereikbaar doel is de reistijd niet (veel) langer en onderweg kun je nog makkelijk van alles doen in de trein.
Dit is natuurlijk anders als het om een moeilijk bereikbare plek gaat.
Overigens is hij een ervaren autorijder die geen hekel heeft aan autorijden, integendeel. En hij rijdt dagelijks voor werk, en met vakantie probleemloos lange afstanden.

Ik heb geen auto en rij geen auto dus ik heb de keuze al in een heel ander stadium gemaakt. Het niet hebben van een auto en af en toe met het OV gaan is nog altijd veel goedkoper dan wel een auto hebben.

Overigens wordt ik wagenziek in een auto als ik ook maar iets anders doe dan recht voor me uit kijken. Autoreistijd is dus voor mij verloren tijd (tenzij ik slaap). In de trein kan ik lezen/werken, dat is niet alleen fijner maar ook tijdwinst.

Dalarna

Dalarna

24-04-2014 om 06:09

grappig adama

Je zei toch echt eerder iets over wanneer je wel een auto hebt. Ga ik naar de stad dichtbij met twee volwassenen en twee railrunnerkaartjes dan ben ik toch echt echt echt veel duurder uit.

Verder was je van je wagenziekte af geweest als je gewoon je rijbewijs zou hebben en zelf zou gaan rijden en daarnaast voel ik me nog steeds niet lekker qua wagenziekte in een bus waar de zon op staat!

Dalarna

Dalarna

24-04-2014 om 06:10

dus

Het is helemaal belachelijk om een kortingskaart voor twee volwassenen te kopen omdat jij vindt dat je die paar keer per jaar maar met het ov moet en omdat dat dan goedkoper zou zijn. Zo'n kaart kost al enorm veel geld!

Limi

Limi

24-04-2014 om 07:44

heh

Wij wonen vlakbij een groot station, oma woont ook vlakbij een station, beide te belopen in zeg een kwartier. Eén overstap. Tóch doen we er met de trein twee keer zo lang over als met de auto om van deur tot deur te komen. En zelfs met kortingskaart zou het bijna 2x zo duur zijn om met de trein te gaan.
Het enige voordeel van de trein is dan dat je een boek kan lezen, maar vaak gaat dit ook al niet eens omdat je niet kunt zitten, of omdat je twee kinderen bij je hebt (of omdat je niet kunt zitten omdát je twee kinderen bij je hebt, want die willen echt niet naast een vreemde zitten).
Natuurlijk als je geen auto hebt, heb je niet de kosten van een auto, maar daar ging het hier in oorsprong niet over. Voor zomaar een tripje is de trein gewoon ontzettend duur en helemaal niet handig.
Met een kortingskaart of zo'n voordeelticket mag je ook nog niet eens voor 9 uur op pad, dus waren we pas na 11:30 bij de attractie die we gingen bezoeken, terwijl ze hier om 6:30 al klaar zouden zijn om te vertrekken. Dus twee uur verspilde tijd, die we aan het eind van de dag tekort kwamen, want toen viel peuter van 3 om iets van 18:30 in de trein in slaap, om door de overstap heen gedragen te moeten worden een groot station over, en verder te slapen op schoot op zo'n goor trapje in een overvolle dubbeldekker die als vervanging van twee treinen goldt. Waar dus ook steeds mensen langs willen lopen. En dan het kind van 3 nog naar huis dragen, want het was nog niet echt wakker. Hoera, fijn met de trein. Volgende keer de auto, dan hebben we daar helemaal geen last van. Want helaas met kleine kinderen is dat geen eenmalig incident :-p

Tihama

Tihama

27-04-2014 om 15:14

Waarom niet, adama

Heel eenvoudig: als we met ons gezin gaan zijn we vrijwel altijd goedkoper uit en/of sneller wanneer we met de auto gaan. Gezinsuitstapjes vinden namelijk meestal in het weekend plaats. Wanneer er geen files zijn, en er minder frequent OV rijdt.

Ik gebruik het OV voor mijn werk zeer regelmatig.
Daarnaast gebruik ik de Greenwheelskaart van mijn werk als de locatie minder goed bereikbaar is. Soms combineer ik die twee zelfs door met de trein de file te omzeilen en dan op het station van aankomst een greenwheels te nemen, zodat ik niet nog een uur met de bus hoef.

Wij hebben daarnaast 1 auto en 1 greenwheels abonnement privé, zodat ik per keer kan besluiten wat handiger is. Laatst met zowel auto als greenwheels met 6 kinderen naar Walibi geweest. Openbaar vervoer 10 euro pp en 1,5 uur enkele reis met 2 bussen. Met de auto van beide de helft.

Geen rijbewijs is voor mij trouwens geen optie. Het lijkt me erg vervelend om zo afhankelijk te zijn. Het OV kent nu eenmaal zijn beperkingen ( laatste trein te vroeg weg, geen bus op zondag in veel dorpen). Natuurlijk is dat allemaal op te lossen met de goodwill van behulpzame automobilisten, maar ik regel het liever zelf.

Ik begrijp het overigens niet zo goed (maar dat is mijn feminisme) dat zoveel vrouwen er goed mee kunnen leven dat alleen man een rijbewijs heeft. Een paar jaar geleden brak mijn man zijn pols vlak voor de wintersport. Ik was verbaasd hoeveel mensen toen aannamen dat we zouden annuleren, want hoe moet je er dan komen? Hoezo, ik heb toch geen gebroken pols?

Zoon van 16,5 is overigens zojuist begonnen met zijn rijbewijs. Alles onder het motto: het een doen, maar het andere niet laten.

guera

guera

27-04-2014 om 15:57

geen rijbewijs

Snap ik ook helemaal niks van, maar we gaan nu erg ot denk ik. Collega had laatst dat haar man s nachts niet goed was geworden door bekende oorzaken maar bezoek aan ziekenhuis was wenselijk alleen niet urgent voor een ambulance. Ze moest haar buren midden in de nacht vragen. Heeft ze ook al eens gehad op vakantie. Gestrand omdat zij niet kan rijden en hij toen ook niet vanwege een gezondheidsprobleem. Zit je echt heel erg omhoog hoor....

geen rijbewijs

Wie in de grote stad woont kan uitstekend leven zonder rijbewijs. Het ov is fijnmazig en een auto levert vaak meer last dan gemak op. In geval van nood kan je altijd snel een taxi regelen en je kan een heleboel taxiritjes maken van het geld dat je uitspaart door geen auto te nemen.

Maar ja, da's dus de stad. Waar autorijden ook nog eens veel stressvoller en vervelender is dan pakweg in de polder. En waar je alle voorzieningen op loop- of fietsafstand heb. In de situatie die Guera beschrijft zou ik een taxi bellen, die is er dan binnen tien minuten, en rijdt mij voor 10 euro naar het ziekenhuis (weet ik, want ik heb een keer met de taxi naar het ziekenhuis gemoeten), een ritje van nog geen 10 minuten.

Zou ik nu naar een dorp moeten verhuizen dan ging ik acuut naar een ANWB-snelcursus.

Groeten,

Temet

overigens

Sinds we in een buitenwijk wonen hebben we wel een auto. Maar die kan ik dus niet besturen. Aan mijn feministische neigingen doet dat verder weinig af: als ik ergens heen wil kan ik het altijd zelf regelen. En mijn partner houdt toch niet van wintersport

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

27-04-2014 om 17:43

Snelcursus

Tja. Ik ben opgegroeid in een dorp. Het halen van mijn rijbewijs voelde als een bevrijding. Eindelijk kon ik zonder hulp van anderen het dorp uit. Ik haalde overigens als eerste mijn motorrijbewijs en ik had al een motor. Ik wil trouwens nooit meer in een dorp wonen, maar dat is een andere discussie.

Het gaat me er niet om dat je per definitie een auto moet hebben, maar een rijbewijs waarmee je, indien gewenst, een auto mag besturen. Een diploma dus. Zodat ik spontaan een greenwheels kan regelen, een huurauto, een leenauto.

Ik weet dat een taxi een alternatief is, maar een greenwheels is dan nog een veel handiger alternatief. Daarmee kun je namelijk voor een stuk minder geld op de meest hopeloze plekken komen.

Adama

Adama

27-04-2014 om 19:13

auto niet nodig

Tja, ik ben geboren en getogen in de grote stad. Ik heb gewoon nog nooit behoefte aan een auto gehad. Voor mijn werk heb ik nog nooit een auto nodig gehad, omdat ik overal makkelijk met fiets of trein kan komen. Makkelijk betekent: 10 minuutjes (max.) fietsen naar het station, trein, kwartiertje lopen in vreemde stad.

Ik had het geld er ook niet voor (over).

Als ik mijn rijbewijs zou halen, dan zou ik daarna het autorijden denk ik snel weer verleren, omdat ik het te weinig zou doen. Ik heb geen auto en deze ook niet nodig, en autorijden lijkt me niet leuk. Kortom: ik denk dat rijbewijs halen pure geldverspilling voor mij is. Ik ken ze wel, mensen die een rijbewijs gehaald hebben maar daarna te weinig gereden hebben en dan niet meer durven/willen rijden. Dus dan kan je in geval van nood ook niet veilig autorijden.

Ik ben overigens meteen op mijn 18e zelfstandig gaan wonen. Voor mijn bevrijding had ik geen auto nodig.

En ik ken trouwens ook mannen zonder rijbewijs, of zonder auto. Die hebben het net als ik niet nodig. Hangt misschien van soort werk/leven/woonomgeving af.

Ik las net een groot artikel over autoimporteur Pon. Hij investeert nu in elektrische fietsen, fietsinnovaties en Greenwheels-in-combinatie-met-fiets. Want hij denkt dat de auto geen toekomst meer heeft. Jonge mensen kopen steeds minder auto's.

Tihama

Tihama

27-04-2014 om 20:06

Ontsporen

We ontsporen nu een beetje, maar dat is dan ook wel weer toepasselijk

Ik ging op mijn 19e het huis uit, naar hartje Utrecht. Toen had ik mijn rijbewijs inderdaad minder nodig, behalve....ja, als ik naar mijn ouders wilde, want die woonden nog steeds in dat dorp. Een uur fietsen naar het dichtsbijzijnde station. Eens in het uur reed er een bus.

Ik denk dat de noodzaak voor een rijbewijs erg verschillend beleefd wordt door dorpelingen en stadsmensen. Ik woon nu in een stad met een uitstekend OV en perfect fietspadennet. Zowel mijn vader als mijn schoonouders zijn echter niet te bereiken met het OV. Tenminste: niet in het weekend, want dan rijden er nauwelijks bussen. Met het OV is het 2.45 uur en met de auto 1 uur. Naar mijn schoonouders: 20 min. met de auto en 1,5 uur met het OV.

Ik ben het trouwens wel eens met de stelling van Pon. Bezit doet er minder toe. Gebruik is belangrijk. Voor mijn werk ben ik ook bezig met projecten voor elektrische deelauto's en e-bike-trajecten.
Maar voor zo'n auto heb je nog steeds een rijbewijs nodig...

neteret mut

neteret mut

27-04-2014 om 20:49

idd ot

mijn moeder had eerder dan mijn vader een rijbewijs, zodra ik 18 was wilden ze graag dat ik mijn rijbewijs zou halen. dit omdat mijn vader een hekel aan autorijden had (als bestuurder ) en mijn moeder veel ziek was. Ik had mijn rijbewijs dan ook met 18 en heb mijn vader veel rondgereden. Na zijn emeritaat preekte hij waar hij maar gevraagd werd en op zondagochtend is het lastig te komen in allerlei kerkjes op het friese/ drentse/ groningse platteland.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2014 om 02:25

Geen rijbewijs

Mijn man en ik hebben allebei geen rijbewijs. Mijn man heeft wel een paar lessen gedaan, maar vond het niks en is gestopt. Ik mag niet rijden in verband met mijn ogen. In de stad heb je geen auto nodig. Tegen dat je de auto ergens geparkeerd hebt, had je beter een bus kunnen pakken. We betalen in de daluren een euro per busrit. Een parkeergarage is duurder. Ik heb het geluk niet ver van ons huis te werken. De stad is een kwartier lopen, een winkelcentrum ook zoiets. Het station is een kwartiertje lopen, het andere nog geen 10 minuten. Met het ov, de fiets of lopend zijn overal zo.

Er zijn wel momenten dat ik een auto zou willen hebben. Maar die momenten druk ik ook gelijk weer de kop in door te bedenken dat daar ook voordelen tegenover staan. Als ik hoor wat een auto kost, dan heb ik helemaal geen beoefte om mij dat op de hals te halen. De belasting, benzine, anwb, onderhoud, reparatiekosten... Ik zou het een grote zorg en aanslag op onze portemonnee vinden. Zo'n groot budget voor dat soort zaken hebben we niet. Zonder auto zijn de kosten redelijk beheersbaar. Als we geen geld voor de trein hebben, gaan we niet. Met een auto gaat de kosten gewoon door, ook al staat de auto stil voor de deur. De verzekering loopt door, e.d..
Een treinreis kan dan op zich duurder zijn dan dezelfde rit met een auto, maar als je het geheel bij elkaar optelt, is autorijden een dure 'hobby'.

Adama

Adama

28-04-2014 om 02:40

Wat kost een auto?

Nibud.nl:

"Autorijden is niet goedkoop. Zelfs aan een kleine tweedehands auto bent u al een paar honderd euro per maand kwijt. Bij een eigen auto heeft u te maken met terugkerende vaste kosten en variabele kosten."

Bij een nieuwe auto kost deze de eerste vier jaar, bij 16.000 km per jaar, tussen de 445 en 685 Euro per maand (afhankelijk van type auto), exclusief parkeergeld en autorijles. (ANWB/NIBUD 2014)

Parkeervergunning kost in de duurste delen van Amsterdam bijna 40 Euro per maand, dit gaat misschien verdubbeld worden. Tel daar bij op het incidentele parkeergeld voor andere stadsdelen, andere steden en parkeergarages.

"Een OV-jaarabonnement kost per maand € 457,-. Voor 2 mensen uit een gezin is dat ongeveer € 557,- per maand (€ 278,50,- per persoon). De vervoerskosten van de OV-chipkaart zijn gebaseerd op een kilometerprijs."

En wat Kaaskopje schrijft: met OV heb je direct in de hand hoeveel je uitgeeft, met een auto heb je ook veel kosten als je niet rijdt.

Adama

Adama

28-04-2014 om 03:06

maatschappelijke kosten

En daar komen dan nog bij de maatschappelijke kosten van het verkeer, met name de kosten van ongevallen en vervuiling. Deze zijn 21 miljard Euro per jaar, waarvan 55 % voor rekening komt van de personenauto's. 3 % komt voor rekening van bus en spoor.

http://www.verkeersnet.nl/8317/verkeersemissies-en-ongevallen-kosten-e-20-miljard-per-jaar/

Voorzover ik kan zien is dit exclusief de aanleg van wegen e.d.

Het is ook exclusief de maatschappelijke kosten van oliewinning. Als deze worden doorberekend, zou de prijs van een liter benzine (excl. belasting) vier maal zo hoog moeten zijn.

http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/23/werkelijke-kosten-voor-brandstof-zijn-vele-malen-hoger

De maatschappelijke kosten zijn veel hoger dan de belastingopbrengsten van de auto.
Wat mij betreft worden de maatschappelijke kosten geheel aan de kostenmakers doorberekend, voor een eerlijker afweging (en dan wel een algemene belastingverlaging natuurlijk...)

Adama

Adama

28-04-2014 om 03:26

correctie OV-jaarkaart

Hmm, een OV-jaarkaart lijkt goedkoper dan het Nibud aangeeft, zeker als deze voor een jaar wordt genomen, dan is het voor één persoon 318-358 Euro per maand (dit is niet helemaal duidelijk). Dit is voor al het OV (trein, tram, bus), op alle tijden. Familieleden krijgen daarbij grote kortingen.
Zie wikipedia en ns.nl

Tihama

Tihama

28-04-2014 om 11:55

Euh adama

Ik begrijp dat jij nu je man gaat manen direct zijn auto in te leveren?

Per slot van rekening kan hij ook best met het OV naar zijn werk.

Tihama

Tihama

28-04-2014 om 12:35

Financieel

Ik zie dat een OV kaart voor 4 personen 9345 per jaar kost.
Wij houden onze autokosten heel goed bij. Onze auto heeft ons de afgelopen 7 jaar in totaal 9240 per jaar gekost. Dat was afschrijving, benzine, belasting, onverwachte reparaties, banden.

Ik vrees dat voor een gezin het OV geen concurrerende oplossing is. Als het om CO2 uitstoot gaat, wint de auto het van de trein als je met 4 personen reist.

Ik ben het trouwens wel met je eens dat de maatschappelijke kosten van oliewinning meegerekend zouden moeten worden. Of gaswinning....ik denk dat Groningen daar ook wel een mening over heeft.

Om de vergelijking nog complexer te maken: treinen rijden momenteel vooral op steenkool. De meeste elektriciteit in dit land wordt namelijk nu gemaakt door kolencentrales. Veel schone gascentrales zijn afgeschakeld vanwege de goedkope steenkool. Die dan weer gewonnen wordt in levensgevaarlijke mijnen in China, waarbij jaarlijks minstens 2000 (!) doden vallen.

Ons dak ligt overigens vol met meer dan 30 zonnepanelen. Daarmee zijn we nu nettoproducent van duurzame energie. Dat hebben we gedaan omdat we alvast klaar willen zijn voor als onze volgende auto elektrisch is.

En toch nog wil ik dat onze kinderen weten hoe het OV werkt....

Hanne.

Hanne.

28-04-2014 om 13:36

1e klas

Voor die €9345 rijd je dan wel met 4 personen een jaar lang 1e klas.

Een jaarabonnement voor 4 personen in de 2e klas kost 6145. Scheelt toch flink

Tihama

Tihama

28-04-2014 om 14:53

Haha

Hmmmm, verkeerd gekeken. Maar eigenlijk wel weer een redelijk vergelijk, want onze auto biedt hetzelfde soort luxe als 1e klas

De Peugeot 107 van Greenwheels vind ik dan eerder 2eklas-trein vergelijk.

Maar het is natuurlijk appels en peren. Auto en trein hebben allebei voordelen en nadelen, die per situatie ook weer sterk verschillen. Je persoonlijke situatie (woonplaats, werkplaats, financiële armslag, gezinssamenstelling, mantelzorg voor familie etc) bepaalt veel meer waar de nadruk op ligt.

Toen wij naar Almere verhuisden, wilde ik overigens per se in de nabijheid van een treinstation wonen. Ik wilde namelijk altijd makkelijk kunnen kiezen voor de trein.

Mislukt

Mijn moeder bracht gisteren een keurige uitdraai mee en we gingen op weg naar het vertrekstation. Een dorp verder dan ons eigen station, dan konden we met onze goedkope kaarten al om 9.01 uur vertrekken. De kaarten wilden niet inchecken bij de OV chip paal, dus maar een stempel erop gezet bij de NS paal voor papieren kaartjes. Vertraagde trein, gewijzigd vertrekspoor, afgesloten trap wegens ? Alles ging anders dan verwacht. Door mijn gedegen kennis van het OV is de totale vertraging binnen de perken gebleven, we waren op tijd in Arnhem. Maar voor mijn moeder ging jet iets te snel, die heeft meegehold en weinig zelf gezocht hoe het moest.
Herkansing bij de terugreis dachten we, ik had de uitdraai gemaakt en bij de eerste overstap moest ik de regie weer overnemen. De borden op Utrecht Centraal deden het niet, dus even langs bij de reizigersinformatie.
Moeder heeft veel te veel gezien om goed te onthouden hoe het OV normaal werkt, je eerst reis laten bestaan uit improvisatie en impuls beslissingen om noch thuis te komen was niet mijn idee van een eerste OV ervaring voor mijn moeder.

sorry

Sorry voor de tikfouten, iemand heeft mijn autocorrect weer aangezet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.