Anno niem
30-11-2011 om 21:16
Stug door roken bij ziek kind
Mijn 'stief' neefje (of hoe noem je dat? zwager heeft een relatie met een vrouw die uit vorige relatie al een kind had) is vaak ziek. Veel verkouden, hoesten, koorts ene luchtweginfectie en/of angina na de andere. Kind aan de puffers. Amandelen zijn een paar maanden geleden geknip kind blijft vaak verkouden. Heeft nu weer zwaardere puffers gekregen en moet meer pufjes hebben.
Zowel zwager als schoonzus zijn beide stevige rokers. En niet dat ze buiten gaan staan roken, maar de ene sigaret na de andere wordt opgestoken in bijzijn van dat arme kind.
Schoonzusje lag laatst zelf een paar dagen in het ziekenhuis maar hoe ziek ze ook was (kon amper op d'r benen staan) maar ze moest naar buiten om te roken. En kom niet aan dat het een mooie gelegenheid om te stoppen want die stinkstok is heilig.
Wat zouden jullie doen er wat van zeggen of gewoon niet mee bemoeien want het zijn natuurlijk mijn zaken niet? Vind het alleen zo zielig voor dat kind.
Vic
30-11-2011 om 21:34
Heeft weinig zin
Mijn dochter had zo'n klasgenootje. Beetje een bleek jongetje, vaak met eczeem en altijd verkouden. Hij had ook regelmatig medicijnen om meer lucht te krijgen. Het kind stonk altijd naar rook. Moeder rookt tijdens het wachten voor het schoolplein in 10 minuten 2 sigaretten, dus echt een stevige rookster. Toen ze me eens vertelde hoe vervelend het was dat Pietje nu weer ziek was, heb ik een opmerking gemaakt over roken en dat dat misschien ook wel meespeelt. Daarop reageerde ze heel afwijzend. Nee, dat kwam toch zeker niet door het roken, maar zat in de familie bladiebladiebla...
Het heeft m.i. weinig zin om er iets over te zeggen. Ze weten zelf ook wel dat roken niet goed is, en kiezen ervoor om dat te bagatelliseren. Ofzo...
Tango
01-12-2011 om 12:06
Zielig
Ik vind dit soort situaties ook echt zielig voor die kinderen. Maar je doet er echt niets aan volgens mij. Ouders moeten zelf tot inzicht komen.
Hier ook een vriendinnetje van dochter, 10 jaar. Een vatbaar meisje, hartklachten bij de geboorte, vaak ziekelijk. Ouders rookten altijd binnen. Mijn dochter mag er niet logeren, vind ik niet gezond. Moeder is nu toch maar eens gestopt met roken, vader rookt echter nog stug door.
Massi Nissa
01-12-2011 om 15:37
Oogkleppen
Je doet niets aan dit soort oogkleppen. Er zijn ook ouders met kinderen met serieus overgewicht die blijven beweren dat die kinderen nauwelijks iets binnenkrijgen, terwijl de pakken Fristi en gevulde koeken ze om de oren vliegen. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat alle kinderen met overgewicht dagelijks liters cola en bergen patat naar binnen werken, het is maar een voorbeeld.
Ik denk dat rokers zelfs nog ergere oogkleppen hebben dan mensen met andere slechte gewoontes, omdat roken geen gewoonte is, maar een keiharde verslaving. Ik begrijp alleen niet waarom er dan binnen gerookt moet worden, dat hoor je toch maar zelden in deze tijd.
Groetjes
Massi
Belle Époque
01-12-2011 om 15:55
Mishandeling
Door de verslaving van de ouders wordt de ziekte van het kind in stand gehouden.
Er zijn kinderen om minder uit huis gehaald...
Margriet*
01-12-2011 om 21:20
Goh
Belle pas hadden we ook al zo een leuke discussie over orthodox geloven. Zou dit bij BJZ geoormerkt worden als kindermishandeling? Ik denk het niet....
Belle Époque
01-12-2011 om 23:55
Margriet*
Tja, je kind acuut in gevaar brengen omdat je een levensreddende medische handeling weigert is véél erger dan je kind chronisch uitmoorden door luchtweginfecties in stand te houden.
Ik ken een gescheiden moeder die elke zondagavond, als kind weer terug was van een pappaweekend, halsoverkop naar het ziekenhuis moest wegens een astma-aanval van kindlief. Pappa had namelijk een rokende vriendin... En er kraaide geen haan na, zelfs toen moeder actief probeerde stappen te ondernemen om het kind astmavrij thuis te krijgen!
dc
02-12-2011 om 12:36
Ik snap het niet
Ik had een buurmeisje dat de hele zwangerschap stug doorrookte. En toen het kindje geboren werd ook. En de baby had longontsteking na longontsteking. Maar het lag echt niet aan het roken hoor. Ik vond het zo zielig.
Hoe kun je nou zo'n enorm bord voor je kop hebben?
Fély
02-12-2011 om 13:33
Kindermishandeling rtl nieuws
Ik was wat aan de late kant van de week, maar met een half oor ving ik wat op over kindermishandeling. Er werd o.a. gesproken over; ".... bijvoorbeeld zonder ontbijt naar school sturen...",
Binnenshuis roken in bijzijn van kinderen valt daarbij blijkbaar in het niet.....
Puck
02-12-2011 om 14:55
Fely
Dat heb ik ook gehoord dat je kind zonder ontbijt naar school sturen kindermishandeling is. Tja, en een kind dat 's morgens gewoon nog geen hap binnen kan krijgen en pas met het 10 uurtje zijn ontbijt inhaalt: moet je die dan dwingen om kokhalzend te eten? Dat zou ik net zo goed kindermishandeling vinden. Vond het allemaal wel wat overtrokkekn.
Jillian
02-12-2011 om 16:20
Geen mishandeling
Roken in de buurt van kinderen is ongezond en stom maar ik vind het geen mishandeling. Een verband tussen roken en astma bij kinderen is ook niet een op een te leggen. Je kan niet zeggen dat omdat de ouders roken in de buurt van het kind dat het kind dus daarom astma heeft. Waren oorzaak en gevolg maar zo simpel.
Een groot deel van de kinderen waarbij de ouders in de buurt van kinderen roken zal hier geen gevolgen van ondervinden. Een aantal kinderen zullen wel last krijgen van de gevolgen. Maar er is geen een op een relatie en daarom vind ik het echt overdreven om van mishandeling te spreken.
Irene
02-12-2011 om 16:32
Nou jilian
Geen 1 op 1 relatie tussen roken en gezondheidsklachten? Het gaat hier over een kind dat duidelijk luchtwegklachten heeft in een omgeving waar desondanks doorgerookt wordt. Dat zie jij dan als toeval ofzo?
Irene
02-12-2011 om 16:34
"een groot deel van de kinderen waarbij de ouders in de buurt van de kinderen roken zal hier geen gevolgen van ondervinden"
Waar baseer jij dat op? Daar ben ik heel benieuwd naar!
Jillian
02-12-2011 om 16:59
Irene
Dat baseer ik op onderzoek wat ik heb gelezen maar ik heb daar helaas geen link van dus ik snap dat je dit niet zo maar aan zal nemen. Het probleem was met name dat het heel moeilijk was om 1 op 1 aan te tonen dat gezondheidsklachten op latere leeftijd onstaan waren door meeroken als kind. Niet dus de klachten van de rokers zelf maar de klachten van meerokers.
Daarnaast is het bij bijvoorbeeld astma heel lastig om een enkele oorzaak aan te geven. Niettegenstaande kunnen omgevingsfactoren zoals bijvoorbeeld roken, stof, huisdieren de klachten wel verergeren.
Ik reageerde eigenlijk ook vooral op rokersdochter die schreef over astma/eczeem wat ze heeft omdat haar ouders roken. Dat is over het algemeen te simplistisch gesteld. Het zou kunnen. Het kan ook zijn dat ze het anders ook had gehad. Het kan ook zijn dat haar klachten erger zijn geworden daardoor. Alleen het is moeilijk aan te tonen.
Maar ik vind het veel te groots om van mishandeling te spreken. Dat was eigenlijk mijn voornaamste punt wat ik kwijt wilde.
Temet
02-12-2011 om 17:06
Irene
Zo heel gek is die gedachte nu ook weer niet. Vroeger werd er door zeer veel mensen thuis flink gepaft, en toch liepen er toen geen enorme hordes kinderen met ernstige luchtwegklachten rond. Ze waren er ongetwijfeld, maar niet in verhouding zoveel meer als er meer rokers waren.
Jillian heeft niet helemaal ongelijk. Er zullen kinderen zijn die geen klachten hebben tgv roken. Er zullen kinderen zijn met luchtwegklachten die niet alleen door roken worden veroorzaakt. Ik vermoed echter dat als kinderen luchtwegklachten hebben, die eigenlijk altijd verergerd worden door roken. Dus ook al is de astma in dat geval niet door roken ontstaan , het verergert er vermoedelijk wel altijd door. LIjkt mij zomaar. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat iemand die lastige luchtwegen heeft *geen* nadeel heeft van roken.
Dus dan doen de ouders toch iets wat de klachten bij hun kind verergert en wat zij in theorie ook zouden kunnen laten ...
Groeten,
Temet
dc
02-12-2011 om 18:46
Link
Ik weet niet of je zo kunt stellen dat er minder kinderen met gezondheidsklachten waren. We werden gewoon niet geetikkeerd. Ik kan me nog herinneren dat ik heel vaak niet kon slapen van het hoesten als klein kind, maar ik moest me gewoon niet aanstellen. Er werd geen sigaret minder om gerookt (inclusief in de auto). En ik werd ook niet meegenomen naar de dokter, er werden af en toe wat hoestdrankjes gegeven. En ik denk niet dat ik hierin een uitzondering ben?
Anno niem
02-12-2011 om 21:12
Reactie
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk niet dat klachten van neefje alleen komen door het roken van mijn zwager en schoonzus. Mijn man en ik roken allebei niet, sinds de oudste is geboren mag er bij ons thuis niet meer gerookt worden. En mijn jongste heeft vanaf dat hij 4 maanden is tot dat hij 5-6 jaar was ook heel veel luchtwegproblemen gehad.
Voor neefje geldt dat als hij al benauwd is dat ik er niet bij kan dat er in zijn omgeving nog stevig door gepaft wordt waardoor hij nog benauwder wordt.
Een paar mensen hebben al geschreven dat het toch niks helpt er wat van te zeggen. Maar zou ik er voorzichtig wat van kunnen zeggen als het toevallig ter sprake komt of kan ik me er beter niet mee bemoeien?
Merel
02-12-2011 om 21:20
Geen last
Mijn ouders waren vroeger flinke rokers, ook in de auto en ik heb als kind nergens last van gehad. Niet dat ik het nou zo prettig vond, want in de auto vond ik het vreselijk en op een gegeven moment zijn ze daarmee opgehouden. Wel denk ik inderdaad dat de klachten van het kind waarmee dit draadje is gestart een stuk minder zullen zijn als hij in een niet rokerige omgeving is.
Vriend van mij rookte, had luchtweg klachten en gebruikte puffertjes. Toen hij uiteindelijk na jaren proberen stopte met roken, kon hij met alle medicijnen stoppen, zonde van al die jaren (maar hij wist het zelf ook en kon toch niet stoppen)
Ik vind dat die ouders op zijn minst buiten moeten gaan roken en het huis rook vrij moeten houden, ik vind dit wel een vorm van mishandeling in zijn geval.
Temet
02-12-2011 om 21:21
Anno
ja, ik zou er wat van zeggen als je de kans krijgt. Zo aardig en niet-beschuldigend mogelijk. Dan haalt het vermoedelijk nog altijd niks uit maar heb jij in elk geval wel alles gedaan wat in jouw vermogen lag. En wie weet helpt het wel - al lijkt me dat inderdaad hoogst onwaarschijnlijk.
Blijken ze het verwachte bord voor het doorrookte hoofd te hebben dan kun je het verder met een gerust geweten laten rusten.
Groeten,
Temet
Puck
02-12-2011 om 21:23
Helemaal niet mee bemoeien
Het lijkt me sterk dat je zwager en schoonzus zelf niet zouden weten dat roken de luchtwegproblemen van hun kind niet nadelig beïnvloeden. Met er iets van zeggen schiet je dus niets op. Ze weten het nu ook al wel, maar doen er niets mee. Ik denk dat je de verhoudingen alleen maar op scherp zet door er (ook terloops) wat van te zeggen, de kans is groot dat ze het toch als een beschuldiging/wijzende vinger zullen zien.
En ook ik weet uit mijn familie dat het geen zin heeft om er wat van te zeggen. Mannelijk familielid had ook 2 kinderen ernstig aan de puffers en regelmatig in het ziekenhuis aan de verneveling, zelf al 2 keer een klaplong gehad en nog steeds rookt ie. Tja, als zelfs zulke dingen er niet voor zorgen dat je niet rookt dan heeft geen enkele opmerking van een ander een beter effect.
Temet
02-12-2011 om 21:25
Ik zei niet (want ik was het die dat punt opwierp volgens mij en niet Jillian) dat er vroeger minder kinderen ziek waren. Maar vroeger was roken binnenshuis gewoon, nu is het uitzonderlijk. je zou dan verwachten dat er vroeger heel veel meer kinderen ziek waren, maar daar zijn niet echt aanwijzingen voor. Sterker nog, er wordt vaak geroepen dat er tegenwoordig zoveel meer kinderen luchtwegklachten hebben dan vroeger (vroeger als in bijvoorbeeld de vroege jaren 60 - nou, toen werd er stevig gepaft). Nou kan je je inderdaad afvragen of dat wel klopt, want inderdaad, misschien werden er toen veel kinderen met klachten gemist, maar dan nog lijkt het niet waarschijnlijk dat er vroeger heel veel meer kinderen ziek waren, terwijl je dat wel zou verwachten als rookgedrag een heel belangrijke veroorzaker zou zijn.
Groeten,
Temet
skik
03-12-2011 om 10:02
Wel wat van zeggen
Puck schreef: Het lijkt me sterk dat je zwager en schoonzus zelf niet zouden weten dat roken de luchtwegproblemen van hun kind niet nadelig beïnvloeden.
Ik zou er toch wat van zeggen. Misschien weten ze echt niet goed hoe slecht het is om te roken bij een kind met luchtwegproblemen, en zelfs als ze het wel weten lijkt het mij een goede zaak om ze er tot vervelens toe op te wijzen. Äls niemand wat zegt komen ze er makkelijk mee weg.
Mijn schoonmoeder rookte ook in huis als wij daar met babydochter op bezoek kwamen. Op een gegeven moment heb ik verteld dat dat niet zo gezond was voor de baby, wiegendood enzo. Sindsdien heeft ze nooit meer gerookt waar kinderen bij waren.
Vroeger was nog niet (geheel) bekend hoe schadelijk roken was, dus dat ik in een rookhuis opgegroeid ben (overigens zonder ooit gezondheidsproblemen daarvan ondervonden te hebben) zal ik mijn ouders niet kwalijk nemen. Maar inmiddels is wel bekend hoe ongezond het is, dus vind ik roken in een huis met kinderen echt niet kunnen. En roken bij een kind met luchtwegproblemen is in mijn boekje wel mishandeling.
Ik rook zelf ook, maar altijd buiten. Dat deed ik al toen we nog geen kinderen hadden, mijn man vindt die rooklucht ook niet te pruimen. Binnen roken is gewoon goor. Ben ook blij dat het in de horeca niet meer mag. Tenminste, gisteren kwam mijn dochter terug van een feestje in een kroeg en haar kleren waren doortrokken van de rooklucht. Vies.
Die ouders uit het openingsbericht hoeven niet eens te stoppen met roken als ze het niet kunnen laten (wat ik best kan begrijpen, het is een rotverslaving, ik zou ook zo'n type zijn dat zich in het ziekenhuis op zijn de laatste krachten naar buiten zou slepen voor een peuk), maar ze kunnen ook buiten gaan roken.
skik
Manda Rijn
03-12-2011 om 10:18
Ik zie wel wat in een campagne hoor
niet roken in een ruimte waar er kinderen zijn. Ik rook zelf buiten, niemand mag hier in huis roken.
ach ik heb ook wel eens een moeder gezien met een kleine baby in de buikdrager terwijl ze aan het paffen was, maaktte haar blijkbaar niet uit dat de baby as en brandende resten op het hoofdje kon krijgen.
bah, roken in auto's met kinderen achterin, bah.
Puck
03-12-2011 om 14:23
Ja vroeger skik.
Dat een opa of oma niet goed doordrongen is van de risico's van roken, alka, zou kunnen. Maar iemand met nu jonge kinderen.... Dan moet je toch de afgelopen 10 jaar onder een steen geleefd hebben, ik kan me dat niet voorstellen bij de huidige generatie ouders.
skik
03-12-2011 om 15:40
Puck en cobi
Nou, ik vind het nogal een verschilletje, buiten roken en het verkeerde voorbeeld geven met het risico dat de kinderen later zelf ook gaan roken of binnen roken bij een ziek kind.
Puck, je zal je nog verbazen over de onkunde of ontkenning van de gevolgen van roken bij kinderen. Ik heb op een ander forum wel eens een van een tweeling zwangere vrouw gelezen dat ze zei: ja, maar ik rook buiten hoor, dus het valt wel mee. Zwanger (van een tweeling, dus toch al risico op vroeggeboorte) en dan roken? En dan denken dat het buiten roken minder erg is? Liet ze haar afritsbare buik binnen op de bank liggen dan?
skik
Asa Torell
03-12-2011 om 20:58
Weten en weten
Zo 1 op 1 werkt dat volgens mij niet, kennis van gezondheidsrisico's, vervolgens het vertalen naar je eigen situatie en er dan ook nog naar handelen. En dan kan het volgens mij echt wel uitmaken als iemand in je omgeving je aanspreekt. Dan kun je tenminste iets minder hard ontkennen dat die voorlichting ook echt over jou gaat. Of de schaamte als motivatie gebruiken om je gedrag te veranderen ipv. de gezondheidsrisico's.
dc
03-12-2011 om 23:37
Buitenroker
Wij waren buitenrokers. Ook voor de kinderen er waren. Ik rookte elke anderhalf uur of 2 uur inderdaad buiten een sigaret. En ik bagatalisseerde niks, maar ik rookte nooit in de buurt van een van mijn kinderen. Ik ben er nu gelukkig vanaf, maar ik vind het toch wel een verschil uitmaken, of je het bij je kinderen doet of niet.
Elisabeth B.
04-12-2011 om 09:58
Buitenroken en voorbeeld
Er is eens onderzoek gedaan met kleuters in de huiskamerhoek van de klas. Daar werd een pakje sigaretten neergelegd. Kleuters met rokende ouders reageerden meer op dat pakje sigaretten dan kleuters wiens ouders niet roken. Kleuters pakten het pakje en imiteerden het gedrag van ouders: even naar buiten, lekker ontspannen, even tijd voor mezelf etc.
Combi heeft dus gelijk als ze schrijft dat ook ouders die buiten roken een verkeerd voorbeeld geven.
Manda Rijn
04-12-2011 om 10:38
Cobi
ik rook een half pakje per dag, dus 10 sigaretten, vind ik best veel. Ik rook ze trouwens maar half op.
En ja ik moet weer stoppen, het is een heel slecht voorbeeld indd, ontspannen kan ook zonder sigaret buiten. Goh ik zal dat eens proberen, dan ga ik naar buiten met een tandenstoker.
En wat ook irritant is is dat ik mijn handen dus 10x vaker dan bij niet roken moet wassen en mijn huid dat niet trekt (nogal droge huid, nu wondjes). En dan nog ruik je het op je handen en in je haar, zo goor.
Polly Shearman
04-12-2011 om 11:36
Manda
Nicotine sabelsnoepjes al geprobeerd? te koop bij de drogist, in een blauwe verpakking, ik weet het merk niet o precies.
waarschijnlijk begin jij met 10 halve sabbeltjes per dag. Maar geloof mij... je bent die sigaret zo vergeten...
probeer het eens!