ditisprive
20-04-2019 om 10:08
Stomme actie puberdochter 15 jr
Ik ben een alleenstaande moeder met een dochter van 15. Ze loop in haar gedrag en eigenlijk op alles wel een paar jaartjes vooruit. Ze ziet er ook ouder uit. Op school doet ze het prima, haalt mooie punten en is een inteligent, lief en leuk meisje eigenlijk. Ze gaat ook om met oudere vriendinnen en dit heeft ze al vanaf dat ze klein was. Nu gaat ze ook sinds een halfjaartje echt uit. Vriendinnen komen dan altijd bij ons thuis wat drinken voordat ze het centrum ingaan. In het verleden veel gedoetjes gehad over hoelaat dochter thuis mocht komen. Vriendinnen mochten altijd later omdat ze ouder waren natuurlijk... Nu heb ik haar wat meer vrijheid gegeven omdat ze daar verstandig genoeg voor lijkt.. Ook hebben wij op de telefoon een app waarbij we elkaar locatie in de gate kunnen houden. Dag erna zie ik hoelaat ze thuis is gekomen etc. meestal spreken we dit ongeveer halfjes met elkaar af. Gisteravond was ze om 3 uur thuis, zei de locatie app. Vervolgens heeft ze kussens onder haar deken gedaan zodat het leek alsof ze in bed lag, is weggegaan, telefoon was leeg. Ik ben wakker geworden in de tijd dat ze weg was en heb daarna geen oog dicht meer gedaan... Later kwam ze thuis en zei ze dat ze onder in de flat nog even met vrienden was gaan zitten en dat inderdaad de actie van de kussens en dekens heel fout was. Vanochtend heeft ze een briefje geschreven met daarin het volgende:
‘Goeiemorgen mama,
Ik vind het nogal moeilijk om over te beginnen door mijn schuldgevoel. Ik heb je zwaar in de zorgen laten zitten en dat had ik absoluut nooit mogen doen.. dat verdien je niet en gaat ook never nooit meer gebeuren! Dat zweer ik op mijn hele vrijheid. In ieder geval ga ik die vrijheid wel een beetje inleveren en indinnen komende tijd. Ik hoop dat we op deze mooie zonnige dag gewoon redelijk normaal en leuk met elkaar kunnen doen. Dat hoop ik met heel mijn hart. Zo’n fout ga ik nooit van m’n leven meer maken mama.. I love you’
Wat is de stap die ik nu als moeder moet gaan zetten? Ik hoor het graag
Moeder
22-04-2019 om 10:15
is dit niet
weer gewoon een troll die ons uit de tent probeert te lokken door keer op keer richting straffen te neigen?
rutiel
23-04-2019 om 13:38
Wel straffen
Nou ik zou geloof ik mijn dochter wel straffen in deze situatie. Je moeder zo in de zorgen laten zitten, dat mag ze best wel voelen vind ik. Ze heeft al veel vrijheden en dan ook nog eens de grenzen zo overschrijden?
Zij voelt zich schuldig, jij bent als moeder boos. Een straf kan dan ook de lucht klaren om weer met een schone lei verder de toekomst in te gaan. En dat hoeft echt geen zware straf te zijn of zo, maar meer iets waarbij jij duidelijk je grenzen aangeeft. En, zoals al eerder opgemerkt: misschien is ze stiekem een beetje opgelucht als ze zich achter haar stomme moeder kan verschuilen tegenover haar vrienden waar ze misschien niet tegenop kan. En die haar meetrekken in dingen die ze misschien helemaal niet wil.
kenfan
23-04-2019 om 19:46
Lucht klaren
Ik sta er van te kijken dat het troll alert aanslaat op de term straf, en niet op de grenzeloze vrijheid die dit meisje krijgt.
Een goede straf is geen in boosheid gegeven lukrake vergeldingsactie die alle communicatie afsnijdt. Hier ooit een zestienjarige die gigantisch uit de bocht was gevlogen. Niet hetzelfde als TS dochter, maar ook wel iets dat heel schadelijk zou zijn geweest als hij op dezelfde voet door zou zijn gegaan. Kind was ook berouwvol, er is echter wel besproken met hem dat deze actie consequenties zou hebben. Op de manier waarop zoon de straf onderging was duidelijk dat de spijt oprecht was, dat verstelde het vertrouwen om hem een volgende keer met een gerust hart weer op stap te laten gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.