Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2017 om 13:12

Staatssecretaris Dekker wil lessen in waarden en normen invoeren

Goed idee?


Truffel

Truffel

07-02-2017 om 13:33

Nou

Als ik naar onze groep cliënten krijg: graag.

Neu

Laat de staatssecretaris zijn lesje waarden en normen maar eens in het parlement introduceren.
Hoe ga je 'normaal' met elkaar om. En hoe voorkom je 'loze' beloften. Hoe komt je tot echte oplossingen in plaats van quasi succesverhalen.
Hoe zorg je dat iedereen zijn werk goed kan doen en daar voldoende ruimte voor krijgt zonder een overdosis aan bureaucratie en afleidende dure randverschijnselen.
Hoe kun je terugkeren van beslissingen die fout uitpakken.
Dat topdown scholen maatschappelijke problemen laten oplossen werkt nog steeds niet. Als je ze tegelijkertijd opjaagt met dwingende bureaucratische onhaalbare prestatieindicatoren.
Scholen willen maatschappelijk relevant zijn en kinderen opleiden maar ook met elkaar laten samenwerken mits ze daar voldoende ruimte en middelen voor krijgen.

Half a twin

Half a twin

07-02-2017 om 13:37

Bijvoorbeeld als onderdeel van levensbeschouwing, wereldwijs, burgerschap of maatschappijleer. Verplichte lesstof. Prima, dan leren kinderen allemaal op een normale manier omgaan met elkaar maar ook met de politie, brandweer, buschauffeur en snderen waarmee ze niet hebben geknikkerd.

Portland

Portland

07-02-2017 om 14:06

Eens met AnneJ

Niks aan toe te voegen.

Li

Li

07-02-2017 om 14:10

Ach,

Scholen doen dit allang. Nee Pietje, Jantje mag nu even. Samen spelen, samen delen. Enzovoorts. Het heeft misschien niet altijd effect, maar dat gaat echt niet verbeteren as je het als "vak" aanbiedt.

Half a twin

Half a twin

07-02-2017 om 14:16

AnneJ heeft wel een punt

Inderdaad mag Dekker in eigen kring gasn oefenen met wat wel effect heeft en wat niet. Tussen zijn collega's zitten er een aantal die niet goed weten "hoe het hoort". Een dasrvan gast echt over alle grenzen van fatsoen heen. Maar die trekt zich nergens wat van aan dus of het helpt?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2017 om 14:46

Even los van wat ik vind

vind ik niet dat je er iets mee opschiet door te zeggen dat een ander eerst maar eens orde op zaken moet stellen in hoe hij of zij omgaat met normen en waarden, hoe waar dat ook kan zijn.

Prima doelstellingen

http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4459112/2017/02/07/Vmbo-ers-passen-niet-in-een-hokje.dhtml

"Een excellente school is niet een school waar de beste leerlingen rondlopen. Een excellente school is een school die steeds weer het beste in elke leerling naar boven brengt."

De doelstelling klopt. Nu nog de beste manier zoeken om er te komen. Hoe faciliteer je scholen om dit waar te maken?

Kaaskopje: het punt is dat scholen horendol worden van die proefballonnetjes. De politiek wil scoren zonder middelen, dat is natuurlijk ook een mooie doelstelling. Maar scholen krijgen de rekening van een falende politiek.

tja

Ik moest even checken van welke partij de man was, dat wist ik niet uit mijn hoofd, maar jawel: VVD.

Tja, 't is verkiezingstijd, en Rutte cs hebben bedacht van Normen&Waarden een punt te maken in de hoop daarmee stemmen te trekken. Niet voor zichzelf en hun directe aanhangers - het idee! - maar voor De Ander. De allochtoon, de jongere, de Tokkie, voor iedereen van wie de beoogde VVD-stemmer denkt dat die mores moet leren.

Tussen nu en 15 maart komen er nog wel wat van dit soort proefballonetjes naar buiten, denk ik zo.

Ik moet altijd denken aan een stokoud - vooroorlogs - mopje dat ik ooit eens las." Wat is een zionist? Een zionist is een jood die een andere jood erop uitstuurt om geld op te halen bij een derde jood om een vierde jood naar Palestina te sturen."

Dit mechanisme zie je overal. Wat is een goed mens? Iemand die een ander opdracht geeft om een methode te ontwikkelen zodat weer andere mensen nog weer een andere doelgroep normen en waarden kunnen bijbrengen.

Flauwekul. Nog even doorbijten, het wordt vanzelf weer april.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2017 om 15:45

Wie bepaalt welke waarden en normen goed zijn?

Bij die vraag bleef ik een beetje steken. Ik vind het onderwerp 'normen en waarden' geen kwaad kunnnen op school. Jongeren mogen daar best over nadenken. Maar... Gisteravond keek ik naar "Het monitor debat". Dit ging over ouderenzorg. In het publiek, zat een moslima. Deze moslima vond het ontzéttend vanzelfsprekend dat zij voor haar ouders zou gaan zorgen als de tijd daar was. Natuurlijk doe je dat! Je neemt ze in huis en dat is dat. De presentator, ik kom even niet op zijn naam, bracht haar wel even fijntjes in herinnering dat ze nog 6 broers en zussen had, waarover de zorg verdeeld zou kunnen worden en daarmee dus ook de belasting per kind. Maar goed, ze reageerde met haar mening op hoe wij in Nederland met onze ouderen omgaan. Voor ons is het gemiddeld genomen niet vanzelfsprekend om vader en/of moeder in huis te nemen. Dus stel, dan zit je als 15 jarige in de klas en komt het onderwerp op 'hoe ga je met ouderen om?'. Wat is dan goed en fout?

Mirte

Mirte

07-02-2017 om 16:26

Jaaaaaa daar is ie weer!!

Echt, ik ben leerkracht en inmiddels zwaar allergisch geworden van minister Sander Dekker. Iedere twee maanden heeft hij zijn personeel weer een rekensommetje laten maken hoe het onderwijs nog goedkoper kan. Daarnaast meet hij de opbrengsten en wat blijkt de normen en waarden van de maatschappij zijn niet zoals hij vindt dat ze horen te zijn. Dus dat gooien we weer lekker op t bordje van het onderwijs.
Momenteel ben ik veel aan het vervangen op verschillende scholen onder dezelfde stichting. En ik zie verschil. En die verschillen liggen voor een groot gedeelte echt bij de ouders. Normen en waarden zijn niet in iedere woonwijk gelijk, en dat zie je terug op de speelplaats, en in de klas.
Het zou een goed idee zijn als we allemaal zelf weer eens zouden gaan opvoeden!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2017 om 16:40

Mirte

"Het zou een goed idee zijn als we allemaal zelf weer eens zouden gaan opvoeden!"

He ja, dat is nou een goed idee. Dat niemand dat ooit heeft bedacht zeg! Zullen we dan maar afspreken dat we daar maandag allemaal mee gaan beginnen?

Ik snap je frustratie hoor, maar de laten-we-allemaal-gewoon-weer-gaan-opvoeden-boodschap is minstens zo naïef en een ongelofelijke dooddoener. Want 'we' voeden namelijk gewoon op (jij toch ook neem ik aan?). Alleen vinden 'we' dat 'ze' het niet goed genoeg doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2017 om 17:20

Mirte

Echt, ik ben leerkracht en inmiddels zwaar allergisch geworden van minister Sander Dekker===

Dat verbaast mij nou echt totaal niet! ).

Opvoeden doen de meeste mensen met de beste bedoelingen, maar zoveel mensen er zijn, zoveel meningen over wat een goede opvoeding is.

Zo vind ik dat een kind die de boel bij elkaar krijst gewoon om het bij elkaar krijsen super irritant. Waarom heeft dat kind niet geleerd dat andere mensen dat niet prettig vinden? Maar ja, wie weet vinden de ouders wel dat ze heel goed opvoeden door datzelfde kind vrij te laten in hoe het zich uit. Fijn toch dat kind niet bang is om zich te laten horen? Tja, tja.. zit wat in, maar dat heeft zijn grenzen, dus ben ik geneigd om over de ouders te zeggen, dat ze hun kind daarin wat beter op zouden kunnen voeden. Wie heeft er gelijk? Op Facebook zou zo'n vraag kunnen leiden tot verhitte discussies, lelijke verwensingen, belachelijk maken e.d.. Sommigen daarvan hebben vast ook kinderen, die ze opvoeden...

Ik verbaas me ook steeds weer over jongeren die bijvoorbeeld bushokjes stukslaan, tenminste het glas ervan. En niet een keer, maar meerdere keren per jaar. Waarom komt dat nu wel bij het ene kind op en niet bij het andere? Of jongeren die vuurwerk naar honden gooien, of die hulpverleners bedreigen? Waarom hebben zij niet dat gewetensstemmetje die zegt 'dat dóe je niet!'?

liza

liza

07-02-2017 om 18:21

een vraag

Een vraag, wanneer en waarom het term "normen en waarden" in gebruik werd genomen? Wat was toen het doeleinde? Een mooie boek is daarvoor te krijgen: "Kinderen van fouten ouders" door C. van der Heijden.
Had zelf ook bekijken, voor eigene kind, wat staat dan in schoolprogrammas. Had zelf uit sokken verbaasd. Daar staat niks waarvan 6-14 jarigers zou kunnen leren, hoe om zelf iets te maken.Behalve een berg afval. (Het lesjes hoe om een stuk plastic met behulp van een superlijm met andere vast plakken en destijds heeeel goed opletten, telt niet). 100 jaar geleden was vanzelfsprekend dat 12 jarige meid kon een sok breien, zelf een mooie jurkje haken en jonge in deze leeftijd kon een kleine zus of broer een speelgoed of zelf een paar klompen maken. Basiskennis van mechaniek was aanwezig overall van jongere leeftijd. Niet perfect maar als nodig zou ze dat redden. Ze had een idee hoe kool groeit, deed oogst mee. Of naar het bos gaan en een passende boom vinden waarvan redelijk goede stoel maken of een mand.Vuur maken zonder ondegluk. Boot rijen zonder zinken. Dat allemaal hoef ook niet. Maar wat is het alternatief, wat als kinderen leren dat het is normaal om tegenwoordig ALLEEN kant en klaar spullen en producten kopen? Het is ook nogal niet erg maar verpakkingen? Kinderen die afval sorteren of plastic in aparte bak brengen, nauwelijks gezien. Hoe goed ze ook zijn in "normen en waarden", als ze blijven afval op grond gooien in deze tempo, wat ze nu hebben, (1 blik en een verpakking per dag) mogen ze zo hoge normen en waarden hebben, in 100 jaar is daar geen aarde meer

Tango

Tango

07-02-2017 om 22:18

Ben benieuwd

Welke waarden en normen dan? Iedereen heeft toch weer ander waarden en normen of zie ik dat nou verkeerd? Ik vind het een vage uitspraak. Wat is nou precies de bedoeling?
Verder sprak iemand over excellente scholen die het beste uit je kind willen halen. Dochter hier zit op een excellente school, maar of ze nou het beste uit haar hebben gehaald....nou nee. Ik mag blij zijn dat ze haar examen dit jaar gaat halen, terwijl ze het zeker moet kunnen. Maar op school komt het er echt niet uit. Maar goed, is misschien meer stof voor een ander draadje...

Triva

Triva

08-02-2017 om 08:35

Tango

'Ik mag blij zijn dat ze haar examen dit jaar gaat halen, terwijl ze het zeker moet kunnen. Maar op school komt het er echt niet uit. Maar goed, is misschien meer stof voor een ander draadje...'

Maar ligt dat aan de excellente school of aan jouw dochter? Wie weet had ze op een andere school het examen zeker al niet gehaald of was ze eerder al afgestroomd. Ook een excellente school kan niet toveren

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2017 om 09:31

Iedereen heeft toch weer ander waarden en normen....?

Dat is inderdaad zo, maar is het ook niet mogelijk om tot een soort afspraak te komen, wat gewenst en ongewenst is? Ik bedoel... een ambulancemedewerker bedreigen zou toch onder ieders niveau moeten zijn. Pesten idem dito. Dus niet bedreigen en pesten zou een vaste norm moeten zijn voor iedereen. Daar moet je elkaar over aan kunnen spreken. Dat gebeurt ook al, maar hoe komt het dat dit bij sommigen niet in hun geweten verankerd is? Vast niet omdat al die pesters en bedreigers een geestelijke afwijking hebben, waardoor ze de grens niet voelen.

Als we niemand langs een Nederlandse normen en waarden-meetlat zouden kunnen leggen omdat iedereen toch zijn eigen normen en waarden heeft, kun je ook niemand aanspreken op 'zo zijn onze Nederlandse normen en waarden'. Het gaat blijkbaar niet helemaal goed met het oerwoud aan eigen normen en waarden.

Ik erger me gemiddeld genomen enorm aan Sander Dekker, maar heeft hij niet een punt? Mijn dochter kreeg Levo, levensbeschouwelijk onderwijs, op school. Dat is het uur bij uitstek om het met elkaar te hebben over hoe we het prettig kunnen houden in de maatschappij. Dus eigenlijk bestaat les waarin normen en waarden aan bod komt al. Dat wiel hoeft niet nu pas uitgevonden te worden. Maar hoe pakken scholen dat verder aan? Als er van jongsafaan ingepompt wordt dat het wenselijk is dat iedereen zich aan een aantal dezelfde normen houdt en dat er een aantal waarden zijn die nagestreefd zouden moeten worden, zou dat niet helpen? Zo vind ik een norm, dat je een ambulancemedewerker niet bedreigt, dat is geen ideaal. Het is niet 'het zou wel fijn zijn'.

Ik heb gegoogled op 'normen en waarden' en kwam deze lijst begrippen tegen die onder de noemer 'waarden' vallen: http://www.kritischehouding.nl/2009/12/overzicht-positieve-waarden.html

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2017 om 09:38

Aanvulling

Als er van jongsafaan ingepompt wordt dat het wenselijk is dat iedereen zich aan een aantal dezelfde normen houdt en dat er een aantal waarden zijn die nagestreefd zouden moeten worden, zou dat niet helpen? ===

En dat dus ook echt benoemen. Scholen hebben natuurlijk ook al bepaalde schoolregels en gedragsregels, maar als die regels echt besproken worden, gaat het misschien meer leven, zo ook met regels buiten school en het eigen gezin. Waarom moet je met de klas netjes bij elkaar blijven lopen als de hele klas van a naar b moet lopen? Ja... omdat de juf dat zegt, maar waarom zegt ze dat? (Ik noem nu maar even wat )

Lusithania

Lusithania

08-02-2017 om 09:40

Ook Excellente school

Mijn dochter, ziek, werd ook afgeserveerd. Het kan ook aan de teamleider hebben gelege, dooie paarden heb je overal.

Truffel

Truffel

08-02-2017 om 11:37

opvoeden

Ook dat. En nee, dat doen we niet allemaal helaas. Je kunt de toekomstige kinderen en ouders daar wel in onderwijzen.
Als je weet hoe ik in de zorg bedreigd wordt, nog gisteren zou iemand mijn kop wel even komen verbouwen.
Als je ook ziet in de praktijk, door alle leeftijdsgroepen, zelfs hier op het forum hoe mensen elkaar opjutten vooral dit en dat te eisen van een arts, op hoge poten dit of dat, "toen ben ik uit mijn slof geschoten (stoer hoor)" dan mag er van mij op alle fronten aandacht aan besteed worden. De dreigementen zijn geen uitzondering meer. En dat is diep triest, schandalig en daar heb ik geen woorden voor.

Waardeloos idee

Normen en waarden zijn subjectief, laten zich niet methodisch onderwijzen en horen in het gedrag van elke opvoeder, professioneel of niet, verweven te zitten. Wangedrag, of het nu voorkomt uit een psychiatrische afwijking of balorigheid onder groepsdruk, voorkom je niet met vermanende vingertjes en groepsgesprekken tijdens maatschappijleer en levensbeschouwing.

Normen en waarden zijn een onderdeel van de opvoeding. Daar kan de school een steentje aan bijdragen, maar het zwaartepunt daarvan ligt bij de ouders, wil de belangrijkste taak van het onderwijs kennisoverdracht niet in het gedrang komen.

Hopelijk zijn we na de verkiezingen van mafklapper Dekker en zijn luchtballonnetjes verlost.

.

Foei Kenfan!

Beetje respect voor de staats. Mafklapper. Geen fatsoen!

Li

Li

08-02-2017 om 12:19

Maar Kenfan heeft nog geen Sander Dekker-opvoeding gehad, dus ze kan het niet helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2017 om 12:46

Verkiezingsfratsen

Dat er nu opeens allerlei ballonnetjes en fantastische plannen en budgetten uit een hoge hoed komen, ach ja... dat is geen verrassing.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-02-2017 om 15:44

helemaal eens met Kenfan

'Normen en waarden zijn een onderdeel van de opvoeding. Daar kan de school een steentje aan bijdragen, maar het zwaartepunt daarvan ligt bij de ouders, wil de belangrijkste taak van het onderwijs kennisoverdracht niet in het gedrang komen.'
Van leerkrachten wordt tegenwoordig zo enorm veel verwacht dat ze aan kennisoverdracht haast niet meer toe komen. Die kennisoverdracht is al een helse klus in het huidige passend onderwijs.

'Normen en waarden zijn subjectief, laten zich niet methodisch onderwijzen en horen in het gedrag van elke opvoeder, professioneel of niet, verweven te zitten. Wangedrag, of het nu voorkomt uit een psychiatrische afwijking of balorigheid onder groepsdruk, voorkom je niet met vermanende vingertjes en groepsgesprekken tijdens maatschappijleer en levensbeschouwing.'

Nou! Op een school waar ik ooit inviel, waren en lessen in het kader van ; de vreedzame school'. Nou, buiten die lessen waren de kindertjes ondanks alle leuke oefeningen ineens weer stukken minder vreedzaam. Als iemand niet van binnenuit waarden eigen heeft gemaakt, blijft het enorm behelpen.
De opvceders zijn ontzettend belangrijk. Kinderen hebben het erg gauw door als het een kwestie is van 'hoor naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden.'

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2017 om 00:34

Wat dan?

Oké, we serveren Sander Dekker af (kost mij geen moeite), school heeft hier dus blijkbaar geen taak. Dus als het niet van de ouders komt is het onbegonnen werk?

maria

maria

09-02-2017 om 00:39

kaaskopje wat bedoel je?

Natuurlijk heeft school daarin een taak, wat mij betreft zelfs een grote.
Maar dat heeft school toch al lang, ik denk zelfs altijd gehad??

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2017 om 01:05

Maria

Ik begin een beetje in de war te raken denk ik . Vermanende vingertjes vanuit school zijn niet de bedoeling, dat lijkt mij ook. Ik zie praten over bepaald gedrag tijdens bepaalde lesuren niet als vermanend vingertje. Maar waar bestaat het steentje waar de leraar aan bij kan dragen dan uit?

Jaina

Jaina

09-02-2017 om 01:08

Onzin

Ik zie weinig in aparte lessen normen en waarden. Normen en waarden komen als het goed is te pas bij alle lessen en tussen de lessen door en thuis en overal. En uiteraard verschillen die onderling en botst het weleens met elkaar.
Maar ik zie niet in wat aparte lessen normen en waarden op kunnen brengen. Zulke zaken komen al aan bod deels tijdens maatschappij leer overigens.

Daarnaast werkt het natuurlijk niet. Iedereen weet dat je ambulance personeel of de buschauffeur niet lastig moet vallen. Zelfs het grootste straatschoffie kan je dat in theorie vertellen. Natuurlijk doet ie daar in de praktijk niks mee maar dat is wat anders.
De jongeren die zich sowieso al gedragen leren hier echt niks extra's door en de jongeren die zich niet gedragen gaan echt niet na een paar lessen normen en waarden opeens roepen dat ze het nu echt door hebben en nooit meer de buschauffeur gaan uitschelden of zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2017 om 14:41

Omdat ik ook niet weet wat wel werkt...

Ik heb al met al ook niet zo'n goed idee hoe je bepaalde problemen uit de maatschappij kunt bannen, dus ik ben geïnteresseerd in wat anderen er nog meer over zeggen. Zo kwam ik net deze blog tegen:

http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=33079

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.