nicci77
11-03-2013 om 19:55
Speelhuisje, kinderen blij, buren niet...
We hebben vorige week een speelhuisje gebouwd voor onze kinderen van 2 en 4. Die er superblij mee zijn. We hebben een hele goede relatie met de buren en bij het kopen ervan, hebben we er geen moment bij stil gestaan dat het een probleem zou kunnen zijn voor ze. Helaas bleek dit het geval namelijk. Het speelhuisje zou met de rug naar hun tuin komen te staan, maar ze vonden het vreselijk er tegenaan te moeten kijken. Het is een hoog speelhuisje, met een glijbaantje en eronder een zandbak. Ik vind dit heel lastig. Zelf zijn wij altijd met alles heel makkelijk en loyaal geweest en hebben daarom ook totaal niet voorzien dat dit een probleem zou worden. De andere buurman vindt het totaal geen probleem, dus we hebben het verplaatst naar zijn schutting. Het liefst zou ik hem vandaag nog afbreken, maar helaas kan ik dat de kinderen niet aandoen. Iemand nog tips hoe hiermee om te gaan?
gonniegans
12-03-2013 om 21:57
Och jee..
Onze achterburen hebben een trampoline met zo'n vangnet, het steekt een stukje boven de schutting uit. En erger.. als de kinderen erop springen kunnen ze misschien wel boven de schutting uitkijken.
Mijn hemel..
Vic
12-03-2013 om 22:16
Trampoline (o.t.)
Mijn vroegere buren hadden een trampoline. Dat de kinderen af en toe, bij hoog springen, over de schutting konden kijken vond ik tot daar aan toe, maar ik werd gek van het geruzie. Het ging altijd op dezelfde manier. Zoontje A vroeg aan zijn vader of hij op de trampo mocht, vervolgens vroeg zoontje B hetzelfde. Antwoorde vader 'ja, maar geen ruzie maken'. En elke dag eindigde dat in gejank omdat A of B langer aan het springen was, en een schreeuwende vader dat het nu afgelopen moest zijn met dat gelazer. Dat die man zelf dat patroon niet door had, ongelooflijk ;-(
Hombre
12-03-2013 om 22:20
Jasmino
"Bovendien heb ik 2 honden, en die zullen daarop gaan reageren."
Hmm, ik heb veel liever een tuinhuisje dan een buurvrouw met 2 honden die 'reageren'. Bwaah.
Zo hebben we allemaal wel wat...
Evanlyn
12-03-2013 om 22:22
Vic
Ach, waarschijnlijk eindigde alles wat die kinderen deden op die manier en viel het de buurman dus niet meer op...
Vertigo
13-03-2013 om 00:28
Haha ja die trampoline!
2 minuten leuk en dan kon ik weer naar de buurtuin rennen om de krijsende broertjes uit elkaar te trekken
En dan nog: Skwiek, skwiek,kraak... Enz enz.
Nicci, ik snap je gevoel wel hoor. Het is een mooie training voor jezelf misschien, om diep adem te halen en te proberen je eigen blije gevoel over dat mooie speelding te herscheppen
Ik ben zelf veel te gevoelig voor wat mensen over mij/ mijn dingen/ alles zeggen/ vinden, en dus niet voor wat ze echt bedoelen.
Liefst verzamel ik alleen de allerliefste aardigerds om me heen, maar nu woon ik moddenin de stad met overal buren.. Dus ik moet ook aan de bak.
Ik ga wel even melden dat we zelf een hutje voor ze gaan bouwen in ons tuintje..
Just in case, haha.
Veel plezier ermee, hopen dat het snel weer lente wordt!!
dirksmama
13-03-2013 om 00:48
Jip en janneke
Jip en Janneke ontmoetten elkaar dankzij het gat in de heg, niet via de voordeur.
Ik heb zo'n afkeer van al die Berlijnse muren van schuttingen die de tuintje op zakdoekgrootte in Nederland ompalen. Toen ik kind was hadden alle tuinen in de buurt heggen op heuphoogte. Je kon ver kijken, je tuin leek zo groot als de buurt. Je kon lekker kletsen met je klasgenoten in de andere tuinen. De voordeur was voor de postbode en en dokter, normale mensen gebruikten de keukendeur.
Ik krijg de griebels als ik Jasmino's bijdrage lees, ik ben dankbaar dat ze mijn buurvrouw niet is. Slecht opgevoede poepblafbeesten die aanslaan zodra ze iets in de tuin zien, schutting verhogen vanwege buurkinderen. Nou doe mij dan maar lekker mijn buren, aan de ene kant 4 stuks van 7 en jonger, en ja die kunnen hard gillen...so what? Aan de andere kant 3 adolescenten die graag avonden lang buiten zitten met hun vrienden...ook prima, ze gaan wel zachter praten als ik zeg dat ik slapen wil...
Mussie
13-03-2013 om 08:04
Jee dirksmama
En ik krijg de griebels van jouw zelfvoldane wat-ben-ik-toch-verdraagzaam bericht hierboven. Je kunt hier best je mening geven zonder andere mensen neer te halen.
En ik vind schreeuwende kinderen wel vervelend. En ik vind die speelhuisjes spuuglelijk. Dus ik ben waarschijnlijk een zeer onverdraagzaam persoon. Maar ja, die zijn er ook hè? Als je verdraagzaam bent tov schreeuwende kinderen, kun je ook verdraagzaam zijn tov niet-verdraagzame buren. Andes ben je wel zeer selectief verdraagzaam.
Fiorucci
13-03-2013 om 09:42
Mja....
Ik ben erg voor leven en laten leven, zolang een spuuglelijk speelhuis niet in mijn tuin hoeft te staan, hoor je me niet. Ik vind ook eigenlijk niet dat je daar wat over te zeggen hebt. Als een buur een spuuglelijke boom twee meter vanuit de erfgrens plaatst, heb je daar ook weinig over te zeggen, zo is de wet. Ik kijk uit op een gruwelijk lelijke conifeer die boven daken uitstijgt, metershoog bamboe verderop, etc.
Ik denk dat Nicci de buren al genoeg tegemoet is gekomen.
Merel
13-03-2013 om 09:59
Privacy
Ik denk dat door die kleine lappentuintjes mensen juist heel veel behoefte aan privacy hebben. Die willen niet dat de buurman over de heg van 1 meter hoog gezellig een babbeltje komt maken terwijl jij graag in je bikini een boek wilt lezen. Bij mij is het ook dicht, alleen woon ik in een oudere buurt, dus er is afscheiding door hoge heggen en mooie struiken, maar als je een wat kleinere tuin hebt dan neemt dat veel ruimte in, dan is een schutting een stuk praktischer. (ik hou zelf niet zo van schuttingen, ik zou ook liever een wijds uitzicht hebben, over een landschap, of een rivier of een weiland, maar tja..dat heb je niet in de stad. Ik zou mijn schutting dan denk ik laten begroeien met klimop ofzo.
Ik heb vrienden die in een ander land wonen, waar veel ruimte is, en zij hebben inderdaad geen hekken of erf-ascheidingen. Mijn theorie is, hoe meer ruimte je hebt, hoe minder behoefte je daaraan hebt.
Merel
13-03-2013 om 10:01
Aanvulling
hé die zin lijkt niet duidelijk:
Ik heb vrienden die in een ander land wonen, waar veel ruimte is, en zij hebben inderdaad geen hekken of erf-ascheidingen. Mijn theorie is, hoe meer ruimte je hebt, hoe minder behoefte je daaraan hebt.
(geen behoefte aan het zetten van hekjes en schuttingen bedoel ik)
P
13-03-2013 om 14:22
Dirksmama
In jouw tijd was de grond goedkoop en de huizenbouw duur. Gevolg: grote tuinen.
Nu is de grond duur en de huizenbouw goedkoop.
Gevolg: kleine tuinen.
In een kleine tuin heb je meer behoefte aan privacy dan in een grote tuin. Ik heb geen zin om altijd maar de buren te zien zitten als ik binnen zit én als ik buiten zit dus ja ik heb een postzegeltuin en ik heb overal een schutting staan. We zijn overigens begonnen met een stuk met gaas zodat daar bloemen etc konden groeien zodat je niet altijd hout rondom hebt maar ik was blij dat dat dichtbegroeid was. Nu staat daar ook een schutting overigens. Vroeger konden onze kinderen ook naar de buren toe omdat we achterin de postzegel een stukje open hadden gelaten. Toen daar schommels kwamen is dat vanwege de veiligheid dichtgegaan.
Je kunt het je vast niet voorstellen maar als je maar 40 vierkante meter effectief tuin hebt hoef je dan echt niet nog eens op het bord van je buren te kijken.
Anneke
13-03-2013 om 15:15
Gemeenteregels
In de meeste gemeente, zo ook in de onze, mag een kinderspeeltoestel/tuinhuisje/etc niet hoger zijn dan 3 meter. Wij hebben een boomhut/speelhuis die net onder die 3 meter blijft. Staat nagenoeg tegen de schutting aan. Geen raampjes oid aan de achter en zijzijde, kinderen kijken dus niet direct in de tuin van de buren.
Nee, dat is misschien niet het vrolijkste uitzicht voor de buren. Maar het is wel MIJN tuin en ik houd me aan de regels. Als je in alles je buren tegemoet wil komen, dan kun je zelf dus helemaal niets meer.
Ik kijk zelf ook tegen zo'n lelijk trampolinenet aan dat net boven de schutting uitpiept. Tja, so be it.
gumba
13-03-2013 om 15:43
Hier ook
Onze buren flipten totaal toen we een pergola bevestigden aan hun kant van de tuin. Echt schreeuwen en schelden. Want hij zat in hun uitzicht en dat hadden we moeten overleggen. En we hadden toch al zo'n lelijke tuin. Enz enz. Aan de andere kant vsn de tuin staat precies zo'n pergola en die buurvrouw zei toen ze het hele verhaal hoorde "kun je daar last van hebben dan?" Sommige mensen vinden zichzelf gewoon erg belangrijk.
Vertigo
13-03-2013 om 15:59
New in town
Wij wonen hier net, en onze tuin is onderdeel van een behoorlijk groen lappendekentje, met aan 1 kant struikjes en aan 1 kant een muurtje van 1m hoog.
We gaan wel een speelhutje maken, maar dat heb ik al even genoemd tegen de muur-buur, en dat wordt dan zo hoog als het muurtje, met puntdakje, zo zie ik t voor me. Zodat ie niet zo opvalt.
Een hoge schutting zou vrij lomp zijn middeninde groene weelde, dat doen we niet. Er wonen ook veel mensen boven ons, die kijken toch wel
dirksmama
14-03-2013 om 09:25
Nou p
Zo groot waren die tuinen bij ons in de buurt niet hoor, 3 m diep ongeveer en dan een schuurtje.
Ons huis in NL heeft tuin van 3x4, grenst aan buurtuin van gelijke grootte en dankzij doorzichtige afscheiding genoeg licht en mogelijkheid tot kletspraatje met buur.
Toen ik opgroeide hadden de buurvrouwen praatjes over de heg. Tot eind jaren 70, begin jaren 80 opeens de Gammaterreur losbarstte.
Eerst de schuttingen, en daarna de idiote gewoonte om tuinen om te betegelen tot mini-schoolpleintjes. Ik vind het maar niks hoor. Doe mij maar een lekker ouderwetse liguster met postzegelgazonnetje.
albana
14-03-2013 om 10:35
Ik zou er ook niet blij mee zijn
En toch zijn wij behoorlijk close en goed met de buren. Ik zou het gewoonweg niet prettig vinden als buurjongen of meisje vanuit zo'n huisje vol zicht op onze tuin zou hebben en dus ook door de ramen naar binnen kon kijken.
Ik zou me (denk ik) bekeken voelen...Terwijl we nu in ons blootje zouden kunnen rondlopen zonder dat iemand het zou kunnen zien.
En onze tuinen zijn bepaald géén lappendekens. We hebben trouwens ook geen schuttingen, maar hoge hagen en heggen...waar je met wat moeite ook nog dingen doorheen zou kunnen zien (in de winter in ieder geval) of iets doorheen zou kunnen aangeven. En aan 1 kant 'bosjes' die ook nog toegankelijk zijn...Wel met moeite...maar het zou kunnen. Moet je wel oppassen dat je niet in de sloot valt.
Wij hebben wel een trampoline. Maar die staat aan de bosjeskant, wel 8 meter van de naaste buren. Heb nooit klachten gehad daarover...hun eigen kinderen springen er trouwens fanatiek op mee. Voor zover ik weet zijn buren blij dat wij 'm hebben, hoeven ze er zelf geen aan te schaffen
groeten albana
rutiel
14-03-2013 om 11:38
Relatie met buren
Nicci, ik denk dat je probleem vooral zit in het feit dat je zo geschrokken bent van de reactie van je buren. Jullie hadden een goede relatie en nu ineens trekken ze aan de rem door te vragen/eisen dat jullie het huisje verplaatsen. Voor jou kwam dit (vanwege die goede relatie) totaal onverwacht.
Ik lees in je verhaal een beetje dat dit je onzeker heeft gemaakt. Klopt dat? Is het dan een idee om het, als jullie relatie toch zo goed is, simpelweg eens uit te praten? Bel aan met een bos bloemen, zeg dat het je niet lekker zit en vertel waarom. Grote kans dat het dan uit de lucht is. En jij kunt met een gerust hart het buitenseizoen in, zonder bang te hoeven zijn dat je buren van alles gaan bespreken met hun gasten. Want dat lijkt me geen fijn gevoel...
n@nny
Kaaskopje
14-03-2013 om 11:57
Dirksmama
Ik herinner mij al vanaf 1970 man-hoge totaal gesloten schuttingen. Onze (nieuwbouw-)wijk had ze, maar ook een wijk die 10 jaar eerder aan het dorp was vastgebouwd. Tussen ons en onze rechterburen was geen schutting. Dat zag je wel vaker, maar dan toch wel flink wat begroeiïng voor de privacy.
Wij hebben door waar wij wonen geen schutting rondom geplaatst toen we hier kwamen wonen en om eerlijk te zijn snak ik er ondertussen naar om er wel een te hebben. Iedereen kan alles van ons zien. Daar heb je niet altijd zin in. Het is voor mij vaak reden om in de zomer maar niet in de tuin te gaan zitten, terwijl ik dat wel zou willen.
Kaaskopje
14-03-2013 om 12:02
Terug naar het speelhuisje van nicci
Ik lees dat het een hoog speelhuisje is wat met de rug naar de buren staat. Is die 'rug' gesloten? Zo ja, dan snap ik niet wat de 'boze' buren er voor probleem mee hebben. Zoals het huisje nu staat stel ik mij zo voor dat spelende kinderen juist volop in de tuin van de 'boze' buren kunnen kijken en die mensen zich dus bekeken kunnen voelen.
Misschien is het een oplossing om de bovenste verdieping van het huisje rondom (behalve de voorkant) dicht te maken als dat nog niet zo is en als dat het probleem is voor die buren en om samen met die buren te bekijken waar ze het dan geen probleem meer vinden. Het huisje wegdoen voor de buren zou ik niet doen.