nicci77
11-03-2013 om 19:55
Speelhuisje, kinderen blij, buren niet...
We hebben vorige week een speelhuisje gebouwd voor onze kinderen van 2 en 4. Die er superblij mee zijn. We hebben een hele goede relatie met de buren en bij het kopen ervan, hebben we er geen moment bij stil gestaan dat het een probleem zou kunnen zijn voor ze. Helaas bleek dit het geval namelijk. Het speelhuisje zou met de rug naar hun tuin komen te staan, maar ze vonden het vreselijk er tegenaan te moeten kijken. Het is een hoog speelhuisje, met een glijbaantje en eronder een zandbak. Ik vind dit heel lastig. Zelf zijn wij altijd met alles heel makkelijk en loyaal geweest en hebben daarom ook totaal niet voorzien dat dit een probleem zou worden. De andere buurman vindt het totaal geen probleem, dus we hebben het verplaatst naar zijn schutting. Het liefst zou ik hem vandaag nog afbreken, maar helaas kan ik dat de kinderen niet aandoen. Iemand nog tips hoe hiermee om te gaan?
Jippox
11-03-2013 om 20:02
Nou
je hebt hem verplaatst naar de andere schutting, zeg je. Dus ze kijken er niet meer (rechtstreeks) tegenaan. Ik kan mij voorstellen dat als het veel licht wegneemt, dat dat niet prettig is. Maar dat zal nu toch wel niet meer het geval zijn? Het lijkt mij dan verder een gevalletje jammer maar helaas voor je buren. Ze wennen er vast wel aan.
nicci77
11-03-2013 om 20:10
Klopt
Klopt en bij hun schutting nam hij ook nagenoeg geen licht weg. Enige probleem was dat ze er niet tegenaan wilden kijken. Heel eerlijk: ik vind het best wel gezeur. Om wille van de goede vrede, passen we nu onze tuin aan op de wensen van de buren en is de lol er vanaf. Omdat onze burenrelatie zo goed is, hebben we er bij het kopen van het speelhuisje totaaaal niet bij stil gestaan dat we dit misschien even moesten overleggen.
Roosje Katoen
11-03-2013 om 20:42
Ik snap het wel
Ik zou ook niet graag tegen zo'n speelhuisje aankijken. Maar nu het verplaatst is is het toch opgelost? Waarom is de lol er dan vanaf? Het gaat er toch om dat jullie kinderen er plezier aan beleven?
nicci77
11-03-2013 om 21:03
Inderdaad
Daar gaat het inderdaad om. Maar wat het voor mij tot zo'n groot probleem maakt is dat we hier de komende tijd waarschijnlijk continu mee geconfronteerd gaan worden overal waar we komen. En van de mensen die bij de buren over de vloer komen zal een groot deel mee naar buiten genomen worden om even naar ons veelbesproken speelhuisje te komen kijken. Ik ben totaal geen egoïstisch persoon ben die gewoon lekker doet waar ze zelf zin in heeft. Ik denk overal liever drie keer over na voordat ik tot actie over ga en heb uitgerekend hier niet goed genoeg bij stil gestaan. Daarom baal ik er zelf zo van.
dc
11-03-2013 om 21:04
Fijn opgelost toch?
Eerlijk gezegd moet je bij alles wat hoog is en wat je in de tuin zet even nadenken over de buren.
Zij hebben eerlijk aangegeven er een probleem mee te hebben, en jullie hebben het verplaatst. Dan is het toch fijn opgelost? Waarom zou je hem willen afbreken?
dc
11-03-2013 om 21:05
He?
Geconfronteerd ermee? Nou, dat zou ik van me af laten glijden. En als ze kennissen meenemen om naar jullie bouwwerk aan de andere kant van de tuin te gaan staren, zou ik de komende tijd lekker veel topless in de tuin gaan werken. Ofzo
nicci77
11-03-2013 om 21:17
Het zal me ook nooit meer overkomen zoiets zonder overleg met de buren te doen... Haha, topless in de tuin! Geweldig idee! Het zijn types die dit, bij elke mogelijke gelegenheid ter sprake gaan brengen. Nog tips hoe daar dan mee om te gaan?
dc
11-03-2013 om 21:38
Nicci
Dat is een typisch assertiviteitsdingetje. Je kunt hen niet veranderen, wel jouw houding. Het is jouw tuin, en je kinderen zijn er blij mee. Ze mogen ervan vinden wat ze willen, maar dan moeten ze maar niet in een wijk met kinderen gaan wonen, maar lekker op de hei ergens. Het is hun probleem. Dus als ze het erover hebben, gewoon niet reageren en in je hoofd afriedelen dat het hun probleem is.
Ik zou waarschijnlijk eruitfloepen dat je wel kunt voorstellen dat ze op hun leeftijd problemen krijgen met veranderingen. Zijn ze al op zoek naar een rustigere omgeving?
Ely
11-03-2013 om 21:45
Typisch gevalletje
Van tijd voor een hobby (voor de buren dan hè). Leven en laten leven geldt ook voor hun hoor! Je hebt al water bij de wijn gedaan en dat ding zal er toch ook geen twaalf jaar staan.
Kun je iets verzinnen wat ze nog erger zouden hebben gevonden? Trampoline ofzo? Dan zeg je: de kinderen wilden eigenlijk een trampoline maar dat wilden we onze buren niet aandoen(vanwege het gegil).
Jij schappelijke superbuur, zij uitgepraat
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Emine
11-03-2013 om 21:45
Jammer dan
Het komt mij ook nogal over als gezeur hoor. Ik zou vooral heel blij zijn dat mijn kinderen er blij mee waren en het buitengewoon jammer vinden voor de buren, maar niet meer dan dat. Ik vind dat je al heel veel hebt gedaan door het huisje te verplaatsen. Als het nog niet goed is, dikke pech voo rhun.
Heb je ze nog gehoord nu het verplaatst is?
Toke
11-03-2013 om 21:50
Best vervelend
Ik zou het nogal vervelend vinden als ik mijn buren tegemoet was gekomen in hun bezwaren en ik zou toch bij elke gelegenheid moeten horen of merken dat ik het fout had gedaan. Is niet zo sportief, vind ik. En afhankelijk van de verstandhouding zou het ontzettend op mijn zenuwen kunnen gaan werken. Dus misschien helpt het als je dan toch nog maar eens naar de buren toegaat en aangeeft dat je het vervelend vindt dat het zo is gegaan, maar dat je toch blij bent dat er nu een oplossing is waar zij ook blij mee zijn, toch? Op die manier maak je ze er misschien meer van bewust dat je ze echt tegemoet bent gekomen.
Overigens snap ik je buren niet. Je hebt het toch verplaatst, waarom dan nog zo'n drama ervan maken. Aan de andere kant: jij dénkt dat ze zich zo gaan gedragen, maar wellicht is dat helemaal niet het geval?
Annet
11-03-2013 om 22:14
De gasten van je buren
zullen waarschijnlijk niet snappen wat het probleem van je buren is. Het huisje is al verplaatst. Wat een goede buren hebben hun gastheren.
Je verdient eerder de prijs: buurvrouw van het jaar voor het uitzonderlijk goed rekening houden met je buren!!!!
marinade
11-03-2013 om 22:21
Nicci77
Zoals ik het begrijp hebben de buren nog geen grand tour speelhuisje-kijken georganiseerd maar verwacht jij dat ze dat waarschijnlijk gaan doen. Eerst maar eens aankijken, dan kun je nog altijd zo'n assertieve actie doen. Tegen de tijd dat het mooi weer wordt zijn de buren het alweer vergeten
Kaaskopje
11-03-2013 om 23:30
Tegen een speelhuisje aankijken
Ik ben oprecht verbaasd dat er mensen zijn die het erg vinden om tegen een speelhuisje aan te kijken. Wat is daar erg aan? Ik vind dat soort huisjes juist altijd zo leuk. Ook omdat je weet dat kinderen dat geweldig speelspul vinden. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat je het huisje gekocht hebt zonder je te realiseren dat het op bezwaren zou stuiten. Je hebt nu gedaan wat je kon doen. Je buren moeten verder niet zeuren.
Sjansje
12-03-2013 om 00:59
Goh...
Het zou eerlijk gezegd niet in me opkomen om met de buren over een speelhuisje te gaan overleggen.
Moet je dat dan ook doet als je een trampoline neerzet, of een waterpartij aanlegt? Of vogels in een volliere?
Zolang hun tuin niet compleet verduistert wordt of ze vanwege lawaai wat ik (of iets in mijn tuin) maak niet meer rustig kunnen buiten zitten, zou dit toch echt hun probleem zijn.
En anders zet ik (op mijn grond) een rij snelgroeiende coniferen...
Poppy
12-03-2013 om 07:27
Vragen
Wij hebben ook een groot speelding in de tuin en hebben vantevoren de buren wel even gepolsd. Aan de ene kant hebben ze zelf kinderen en een speelding maar aan de andere kant was het een alleenstaande oudere man. Gelukkig was het voor beide geen probleem. Ik zou er ook van balen als je daar na plaatsing commentaar op krijgt.
Ik hoop dat het voor jullie zo over is en de kinderen lekker kunnen genieten.
Lizelot
12-03-2013 om 07:52
Hmm
Is het enkel omdat de buren eigen het huisje aankijken of is het ook omdat jullie kinderen nu in hun tuin kunnen kijken??
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.Dan zijn je buren een stukje vrijheid kwijt.
Als dit niet zo is,heb je het al mooi opgelost en moeten de buren verder niet zeuren.
Mussie
12-03-2013 om 07:54
Ik begrijp je niet
Ik begrijp je echt niet. Volgens mij vul jij van alles zelf in. Zij waren (terecht in mijn ogen) niet blij met dat huisje, jij hebt dat (terecht) verplaatst. Het was dom van je dat je er niet eerder aan gedacht hebt, maar het is nu opgelost. kan gebeuren.
maar nu begin je aan alles in te vullen. Dat je er veel mee geconfronteerd zult worden, dat de buren hun bezoek mee de tuin in zullen nemen...hoe weet je dat? Misschien zitten die mensen nu we te bespreken wat een fijne buur jij bent omdat je meteen actie ondernomen hebt. Klinkt mij alsof je je buren in je hoofd zwart zit te maken zodat je aan jezelf kunt verkopen dat het uiteindelijk toch hun schuld was......
Jasmino
12-03-2013 om 08:47
Ik zou er ook niet blij mee zijn
Kaaskopje: "Ik ben oprecht verbaasd dat er mensen zijn die het erg vinden om tegen een speelhuisje aan te kijken. Wat is daar erg aan? Ik vind dat soort huisjes juist altijd zo leuk."
Nou, ik zou dat persoonlijk ook heel vervelend vinden, als dat zo'n speelhuisje is dat over mijn schutting heen komt. Ik heb een schutting om de tuin om een beetje privacy te creëren, en ik ben daarbij gebonden aan maximale hoogtes. Als de buren dan in hun tuin iets zouden bouwen dat daar bovenuit komt, zou ik daar dus ook tegen protesteren. Ik wil in mijn eigen tuin graag rust en privacy. Bovendien heb ik 2 honden, en die zullen daarop gaan reageren.
Wij hebben achterburen wiens tuin een stuk lager ligt dan de onze, en hun kinderen hingen voorheen continu tussen en over de schutting om in onze tuin te kijken. De honden reageren daarop, want die ervaren dat als indringers. Bovendien vind ik het zelf dus vervelend om bespied te worden. Wij hebben vorig jaar dus onze schutting opgehoogd naar maximale hoogte gerekend vanaf onze tuinhoogte, en toen waren we ervan af. Deze schutting is bovendien dicht, waardoor kinderen er niet meer tussendoor kunnen.
Nu houden onze achterburen toch al heel weinig rekening met ons, ze veroorzaken regelmatig geluidsoverlast met tuinfeestjes en dergelijke, en corrigeren hun kinderen dus ook niet. Daarnaast zijn hun kinderen vriendjes met de kinderen naaat ons, waardoor het heel regelmatig voorkwam dat ze over de schutting heen, terwijl ze allemaal op een bankje of stoel staan, gezellig met elkaar keuvelen. Ondanks dat wij daar al herhaaldelijk van hadden gezegd dat we dat niet prettig vinden. We hebben bespreekbaar gemaakt dat we de afscheiding tussen onze tuin graag samen wilden aanpassen, maar dat wilden zij niet.
Toen hebben we dus het heft in eigen handen genomen en de boel aan onze kant aangepast, we hebben dus op ons eigen grondgebied tegen de oude schutting aan een nieuwe schutting geplaatst. Nu kunnen de kinderen er niet meer tussendoor en overheen, en ook het gekeuvel met onze buren en hun kinderen is afgelopen, want door de verhoging kan dat niet meer. Blij toe, want ik irriteerde me mateloos aan dat gedrag.
Emine
12-03-2013 om 10:01
Maar jasmino.....
...hoe zit het dan met je eigen kind? Blijkbaar hebben jullie aan twee kanten buren met kinderen en die kinderen keken wel eens over de schutting of kropen er doorheen? Maar je eigen kind dan, die deed daar helemaal neit aan mee?
En je zegt dat je je zo zou ergeren aan zo'n huisje. Maar als ouders weten we toch allemaal dat dat superleuk is voor de kids en dat als de buren zoiets hebben, je eigen kinderen daar vaak ook wat aan hebben: ze spelen immers met elkaar...ik vind je zo weinig begripvol.....
nicci77
12-03-2013 om 10:22
Conclusie
Dankjewel voor jullie reacties. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er niet aan zou denken eerst met de buren in overleg te gaan. Voel me een stuk minder dom...
Ter aanvulling: er zitten in de schutting tussen ons en de buren op twee plekken rasters, waardoor we elkaars tuin in kunnen kijken. Dat was bij het plaatsen van de schutting meer hun wens dan de onze, maar wij vonden het ook prima. We hebben bij een van de twee rasters vorig jaar een strook met beplanting gemaakt. De buren vonden dat zelfs erg jammer, ze zijn heel gek met (onze) kinderen en zo konden ze niet zomaar meer even bij het hek contact maken met ze. De kinderen lopen nu alsnog langs onze groenstrook naar het raster als ze worden aangesproken door de buren.
En daarbij mogen ze van ons best buiten herrie maken, tot op zekere hoogte. Ik hou ze daarbij echt wel in de gaten, maar ze mogen van mij gewoon lekker spelen. In het weekend mogen ze van ons voor 9:30 niet in de achtertuin spelen, dus er wordt zeker van onze kant rekening gehouden met ze.
Ze hebben zelf ook drie kinderen, de jongste is nu 16 en de oudste het huis uit.
Ik ben het ermee eens dat ik me bij voorbaat al druk maak om situaties die er nog niet zijn. Door al jullie reacties ben ik voor mezelf redelijk tot een conclusie gekomen:
Bij het kopen van het speelhuisje zijn we ons er totaal niet bewust van geweest dat het een probleem zou zijn voor de buren er van de achterkant tegenaan te kijken. Omdat de onderlinge band zo goed is en ze zo gek zijn met de kinderen. En er dus al rasters in de schutting zitten waardoor we elkaars tuin in kunnen kijken. Dat de buren het niet mooi vinden is hun eigen mening en hoeven wij niet in mee te gaan. Wij hebben dit gerespecteerd en het tuinhuisje verplaatst en dat is al heel wat. We passen onze tuin dus eigenlijk aan op de wensen van de buren. Hij staat er, de kinderen hebben er plezier van en ik hoop dat bij mij het plezier ook weer terug komt, want dat is op het moment toch nog steeds wel ver te zoeken.
Evanlyn
12-03-2013 om 10:49
Ook zulke buren...
Klaagburen, noem ik ze. Wat we ook doen, het is nooit goed. Als we iets aanpassen omdat zij er "last" van hebben, komt het volgende. Ze zijn echt rijp voor de psychiater (en heel erg toe aan een hobby, vrijwilligerswerk, of iets anders zinvols).
Ik had er pas geen last mee van toen ik echt besloten had dat het hun probleem was. Dit is geen aanleunwoning maar een gezinswoning, dus het is niet zo raar dat er een gezin in zit met alle bijbehorende geluiden: "Maaam, waar zijn m'n gymspullen?" en zo. Het is ook weer niet zo dat we de hele nacht naar keiharde heavy metal luisteren. Ze weten in feite niet hoe goed ze het hebben.
Jasmino
12-03-2013 om 11:44
@emine
Emine schreef: "...hoe zit het dan met je eigen kind? Blijkbaar hebben jullie aan twee kanten buren met kinderen en die kinderen keken wel eens over de schutting of kropen er doorheen? Maar je eigen kind dan, die deed daar helemaal niet aan mee? "
Wij hebben zelfs aan 3 kanten buren met kinderen, zowel beiden naast ons als achter ons. Wij hebben geen eigen kind, we hebben een pleegkind dat bij ons is komen wonen nadat de schutting al was aangepast. En nee, die kruipt niet over en door de schutting. Als hij wil spelen met de kinderen van onze buren, gaat hij netjes via de voordeur. Overigens doen onze naaste buren dat ook, alleen onze achterburen respecteerden onze privacy niet en spraken hun kinderen daar ook niet op aan.
En hoe leuk zo'n huisje ook is voor de kinderen, ik wil er geen last van hebben. We wonen hier in een stadje met relatief kleine tuinen, er is in de meeste tuinen geen plek voor dat soort dingen. Prima als kinderen buiten spelen, het lawaai dat daarbij hoort boeit me ook helemaal niet, maar ze moeten niet continu boven de schutting uit komen, hoe leuk ze dat ook vinden.
Ik ben gehecht aan mijn privacy, en ik vind mijn privacy niet minder belangrijk dan het speelgenot van kinderen.
Adrie van der Horst
12-03-2013 om 11:44
Zit het probleem wellicht in jezelf?
@nicci77 Ik speculeer: De buren zijn zo eerlijk geweest om jou te zeggen dat ze het niet leuk vinden om tegen de achterkant van het speelhuisje aan te kijken.
Jouw probleem is misschien dat je diep binnenin je bang bent dat de buren je niet meer aardig vinden. Je hebt ze niet van te voren geraadpleegd en daar voel je je (wellicht) schuldig over. Daarom heb je gemeend aan hun (vermeende?)'eis'te moeten voldoen en heb je het huisje verplaatst.
Toch voelt het niet goed. Als zulke problemen in je leven vaker voorkomen, kan je het erkennen en daar wat aan doen. (Tip: Moed doet goed, uitgeverij-anode Assen)
Maylise
12-03-2013 om 12:58
Zou ook niet heel blij zijn
Zo'n speelhuisje is natuurlijk heel leuk maar ik kan me voorstellen dat de buren niet staan te juichen.
Ten eerste blokkeert het licht, ten tweede moet je er steeds tegen aan kijken en ten derde heb je dan ook steeds inkijk in je tuin met alle onrust tot gevolg.
Sowieso vind ik het netter om te overleggen voordat je iets in je tuin zet wat potentieel overlast kan veroorzaken. Mijn ervaring is sowieso dat mensen vaak veel redelijker zijn als je eerst met ze overlegt of ze vraagt dan als je ze iets opdringt. Dan is er vaak veel meer mogelijk.
In dit geval hebben jullie het uiteindelijk toch goed opgelost? De kinderen hebben nog steeds hun speelhuisje en de buren zijn ook blij.
Jij speculeert nu dat je buren hier steeds op terug zullen blijven komen. Dat kan natuurlijk maar dan is het duidelijk hun probleem. Immers het is nu opgelost.
Dat jouw plezier nu bedorven is dat is weer meer jouw probleem natuurlijk dan dat van de buren of van je kinderen.
Kortom ik zou zeggen prima oplossing en de volgende keer even overlegen/vragen voordat je iets neerzet.
Maylise
12-03-2013 om 13:00
Overigens
Juist als de onderlinge band goed is verwacht je overleg. Ik zou heel verbaasd zijn als buren met wie ik goed contact heb zoiets zouden doen terwijl als het buren zijn met wie ik geen contact heb het in de lijn der verwachting ligt dat ze niet overleggen.
tonny
12-03-2013 om 14:03
Ach ach...
wat is er nou erg aan tegen een speelhuisje aan kijken (en let op, over een jaar of zes is het weer weg, tenzij jullie meer kinderen krijgen
Een opblaasbadje kan ook storend zijn, urenlang joelende kinderen.
Of een basketbalnet, dat gestuiter de hele tijd.
Of de bladblazer.
Of de hogedrukreiniger.
Ah joh, het is echt erg jammer en je hebt gelijk dat je het huisje verplaatst hebt, zoveel ruimte is er gelukkig.
Misschien is buurvrouw in de overgang?
(haha, net een ernstig boek over gelezen. Het schijnt een ramp te zijn voor je humeur.)
Creamy
12-03-2013 om 16:12
Geen probleem?
De buren vinden het huisje niet leuk en hebben dat gezegd - dat is hun goed recht.
En wat de een wel stoort en de ander niet doet er niet toe. Iedereen heeft andere behoeften en wensen voor woongenot en niet blij zijn met een hoog speelhuisje is echt niet asociaal ofzo!
Blijkbaar heb je hele aardige buren en het is jammer dat je er niet aan gedacht hebt om even te overleggen - dan had je had iets anders kunnen kopen wat voor de kinderen net zo leuk is en waar de buren geen last van hebben. Maar ja, dat kan gebeuren, je bent nu eenmaal geen onfeilbare superwoman, en je probeert in ieder geval de buren tegemoet te komen door het huisje te verplaatsen.
Maar ik denk dat je nou bezig bent met problemen te creeren die er (nog) niet zijn - misschien maak je jezelf helemaal onnodig ongerust. Je weet niet wat de buren verder gaan doen. Als het normaal aardige mensen zijn zal het wel meevallen.
Jaymza
12-03-2013 om 17:24
Grasmaaien
Buren die om de week langdurig met een elektrische maaier het gras doen!
Jaymza
Roosje Katoen
12-03-2013 om 20:40
Een mens lijdt het meest...
Het probleem dat je schetst zit in je eigen hoofd. Het probleem dat er was is opgelost, en jij maakt je druk over dingen die mogelijk zouden kunnen gebeuren. Stop met je druk maken over dingen die er niet zijn, zet de knop om en geniet van je spelende kinderen in hun huisje!