Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
marietje2

marietje2

13-02-2014 om 09:41

Snelle reaktie gevraagd: kind uitgenodigd buitenland wij onverwachte kosten

Suze

Suze

22-02-2014 om 23:28

Dalarna

Ik ben het eens met Tijgeroog. Ook wij waren vaag met de kosten (dus bij benadering, konden we nog precies uitzoeken als het er erg precies op aankwam).

Misschien dat jij het precies kunt/wilt uitrekenen, maar zo werkt dat niet bij iedereen.

Niet slecht bedoeld van de vragende ouders, maar die zijn/denken op dat punt dan anders dan jij.

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 12:16

Suze

Het probleem is dat het weekend op dat moment maar twee dagen ervoor was (donderdag werd er gepost) en als je DAN al niet precies kan zijn, wanneer wel?

Angela67

Angela67

23-02-2014 om 12:47

misschien nooit

Dalarna,
ik weet van te voren echt niet wat ik uit ga geven. alleen de vaste kosten van bijv reserveringen die al plaats hebben gevonden die kan ik nog wel terugvinden, maar als ik het niet hoef te weten reken ik het niet uit . . .
gr Angela

candycrush

candycrush

27-02-2014 om 12:38

Ik vind het vreemd om iemand eerst uit te nodigen en daarna met een rekening op de proppen te komen. Een gast neem je mee en wij zouden de kosten zeker op ons nemen want we nodigen haar toch uit!
Als tegenprestatie zou ik mijn kind geld mee geven om te trakteren op een etentje.

En als... ik geld zou willen vragen, dan zou ik eerst met de ouders gaan praten voordat ik het kind überhaupt zou uitnodigen. Dan weet je van elkaar meteen hoe de vlag erbij staat.

eens met candycrush

Hoi
Wij hebben nog nooit iemand meegenomen maar als we dat zouden doen dan zou ik er ook geen geld voor vragen. Tenslotte bepaal jij de vakantiebestemming, eventuele restaurants en misschien excursies en past vriendin zich aan. Als je het niet wilt betalen zou ik geen vriendin mee vragen. Zelf ben ik ooit met vriendin en ouders naar Zwitserland geweest. Ze nodigden mij uit omdat ik daar kind aan huis was. Ze hebben mij toen best verwend maar konden het zich ook veroorloven.
Groet jutta

Annet

Annet

27-02-2014 om 22:56

Geld vragen kan best

daar zijn de meningen over verdeeld maar het is zeker niet slecht om een vergoeding te vragen. Er is niet één norm.
Waar wel iedereen het over eens is, dat kosten vooraf duidelijk moeten zijn. Bij jongere kinderen doe je dat direct met de ouders.
Maar als het om bijvoorbeeld om een 16-jarige gaat, dan overleg je niet eerst met de ouders. Dat gaat eerst van kind tot kind. Wij hebben daarna wel gevraagd om een gesprek met kind en één van de ouders. Zodat er geen misverstanden zouden ontstaan. Niet alleen over geld, maar ook over wel/niet alcohol, verwachtingen t.a.v. gezinsuitjes, jongere broertje soms betrekken bij activiteiten, ook eens koken en/of boodschappen doen.

zebra

zebra

28-02-2014 om 14:21

wat wij deden

wij hebben een aantal keer een vriend van onze zoon meegevraagd op vakantie, was in Nederland op een bungalowpark en voor hooguit een week (1 keer een hele week, 1 keer midweek en 1 keer weekend). We deden dat vooral om het voor onze zoon, enig kind, leuker te maken.

Wij betaalden de kosten (extra lakenpakket, toeristenbelasting, excursies, eten) maar eventuele souvenirs moest hij wel zelf betalen. Hij had van zijn ouders geld mee gekregen om ons een keer mee uit eten te nemen, hoefde niet maar vond het wel attent.

Een volgende keer zou ik het weer op deze manier doen maar wel verlangen dat extra tussendoortjes vaker door de pubers zelf betaald worden.

An.

An.

02-03-2014 om 10:21

marietje

Als ik, als moeder, zo'n idee zou hebben, zou ik niks tegen de meiden zeggen maar éérst de ouders vragen. Altijd.
En ook veel eerder.
Dit vind ik te ad-hoc. En ik vraag me af wat daarvan de reden kan zijn. Zou een ander vriendinnetje hebben afgezegd? Zijn de ouders ineens bang dat het voor dochterlief niet leuk wordt? In beide gevallen is er weinig nagedacht jullie kant op en worden jullie geconfronteerd met een keuze die niet te maken is en met het gevoel naar je dochter dat je de spelbreker bent. Daar zou ik ook héél pissig van worden!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2014 om 10:47

Meen je dat echt An? Die meiden zijn 14! Die hoef je echt niet meer te behoeden voor teleurstellingen als 'helaas kind, het kan niet, het is te duur/we gaan wat anders doen/we vinden het niks'. Ik vind dat echt pamperen hoor.
"In beide gevallen is er weinig nagedacht jullie kant op en worden jullie geconfronteerd met een keuze die niet te maken is en met het gevoel naar je dochter dat je de spelbreker bent."
Ik vind dat je het onnodig zwaar en beladen maakt. Het kan wel - of het kan niet. Zo eenvoudig is het.

tijgeroog

Ik snap het helemaal hoor en vind jouw beredenering dan ook heel logisch klinken. Die moeder is pas echt aan het rekenen geslagen toen ze die andere moeder aan de telefoon had. Waarschijnlijk dacht ze toen nou ja die extra kosten nemen wij dan voor onze eigen rekening. Want een dagje eurodisney als verrassing en je geld is er al doorheen zal ik maar zeggen. Vind sommige reacties vreemd hier maar wel voor mij een eyeopener dat sommige mensen zo'n negatieve insteek hebben.
Zelf nodigen wij vaak kinderen mee uit om mee te gaan met ons en dan zijn alle kosten voor ons. Wij hebben het niet breed maar dan gaan we kamperen ipv in een hotel. Het idee om om geld te vragen was eerlijk gezegd nog niet bij me opgekomen.

En dit dan?

Zoon (7) was uitgenodigd door schoolvriendje om naar de bios te gaan. Bij het wegbrengen vroeg ik (gelukkig) aan de moeder of ik nog wat geld moest meegeven. 'Oh, misschien voor wat te snoepen' zei ze. Dus ik gaf een tientje aan haar (enige dat ik had). Bij terugkomst kreeg ik een paar muntjes terug met de mededeling 'dit was over na het kaartje en zakje snoep'. Dat was dus een leuke uitnodiging...

Tijgeroog

Tijgeroog

02-03-2014 om 16:58

Petal

Ja, dat is herkenbaar. M'n dochter heeft een vriendinnetje waar het keer op keer gebeurt dat ze uitgenodigd wordt voor iets en ik achteraf een specificatie van de kosten krijg. Wij kunnen het gelukkig missen, en ik gooi het maar op een cultuurverschil dus ik maak me er maar niet druk om en betaal het gewoon. Maar het is niet leuk, vooral als ik weer een keer vergeten ben dat die moeder er zo mee om gaat, en ik laat m'n dochter ook niet meer op elke uitnodiging in gaan. (Want er zijn daar vaak van dit soort uitstapjes buiten de deur)

Nee jammer

Want als ik dat geweten had had ik bedankt en mijn man zelf laten gaan (hij wilde de film ook graag zien). Als iemand wil dat ik betaal hoor ik dat graag bij de uitnodiging. Als ik geen geld had gegeven vermoed ik dat ik ook geen rekening had gehad, maar wellicht dat er dan wel achter je rug over wordt gepraat. Maar goed, weer een ervaring rijker (en een tientje armer )

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2014 om 13:32

Annet

Niet alleen over geld, maar ook over wel/niet alcohol, verwachtingen t.a.v. gezinsuitjes, jongere broertje soms betrekken bij activiteiten, ook eens koken en/of boodschappen doen.===

Dat zou mij al te ver gaan. Behalve alcohol en roken dan. Als jullie daar duidelijke afspraken over hebben met een eigen kind, is het verstandig als andere ouders dat weten, maar verder zou ik het de andere ouders lekker zelf uit laten zoeken. Wat voor hun kinderen geldt, geldt ook voor mijn kinderen. Dus meehelpen als dat verwacht wordt en meegaan als dat verwacht wordt. Net als koken en boodschappen doen. Ik zou mijn kind daar zelf thúis op aanspreken. "Doen wat die ouders zeggen en een paar keer trakteren." Als je over dat soort zaken een plechtig moment van maakt met de andere ouders, zou je die andere ouders bijna het gevoel geven dat ze niet competent genoeg zijn om de boel zelf in het gareel te houden. Een afspraak over het te besteden zakgeld zou misschien ook nuttig kunnen zijn, bedenk ik mij, zodat de kinderen niet heel erg verschillende uitgaven kunnen doen. Dus alcohol, roken en zakgeld, daar afspraken over en meer niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2014 om 13:34

Petal

Volgende keer dus niet meer vragen Raar inderdaad, dat ze van de gelegenheid misbruik heeft gemaakt, zo zie ik dat toch een beetje. Zeg dan inderdaad duidelijk dat de film ook zelf betaald moet worden dus dat de traktatie er nog bovenop bedoeld was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.