marietje2
13-02-2014 om 09:41
Snelle reaktie gevraagd: kind uitgenodigd buitenland wij onverwachte kosten
Onze dochter van 14 jaar is door vriendin mee gevraagd om met haar en ouders as weekend aantal dagen mee naar Parijs te gaan. Ik belde zojuist de ouders om te informeren en blijkt dat ons dat rond de 350 a 400 Euro gaat kosten.
Ik baal hier enorm van en vooral omdat ik dat niet heb en ik mij nu in een hele vervelende positie geplaatst voel aangezien mijn dochter erg boos en teleurgesteld zal zijn als ze niet mee mag. Hoe zal ik dit aanpakken?
Meike
13-02-2014 om 09:46
Gewoon zeggen!
Als het inderdaad zo is dat je dat niet hebt, dan vertel je dat gewoon! Als het is omdat je dat niet wilt uitgeven, wordt het moeilijker. Misschien ben je gewoon teleurgesteld dat het geld kost voor jullie?
Ik zou het dus gewoon zeggen. Een weekend voor 400 euro is ook gewoon veel geld. Aan de andere kant: een leuke ervaring voor je dochter. Afwegen is altijd moeilijk.
Leen13
13-02-2014 om 09:53
o inderdaad
Inderdaad zou ik toch eerst overwegen of ik het geld ergens vandaan kan halen. Maar als het echt niet kan dan zou ik het direct zeggen. Heel aardig om je dochter mee te vragen maar je kunt niet zomaar zoveel geld ophoesten, dat is nou eenmaal de realiteit. Ik zeg vaak tegen mijn kinderen dat ik het wel kan doen als ik het geld heb, als ik het niet heb dan kan het niet.
Leen13
13-02-2014 om 09:55
troosten
En je kunt natuurlijk ingaan op het gevoel van je kind. Het is rot voor haar en het had echt heel leuk voor haar geweest. Zoals dat nu gaat geeft het wel een heel vervelend gevoel.
Maar misschien valt het wel mee, en had je dochter allang begrepen dat je zoveel geld niet gaat kunnen missen op zo korte termijn.
Kinderen zijn niet dom. Misschien had ze allang zien aankomen dat het niet zou lukken omdat het om zo'n hoog bedrag gaat, maar vragen staat vrij natuurlijk.
marietje2
13-02-2014 om 10:02
Dank
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik voel me ook boos op die ouders die mij hiermee opzadelen, ik baal er echt enorm van. Dat is toch geen uitnodigen? Als er zo veel kosten zijn dan contact je eerst als ouders elkaar lijkt mij, pfftt.
Temet
13-02-2014 om 10:05
gewoon zeggen
Soms zijn uitgaven onmogelijk of onverantwoord en kunnen daarom niet worden gedaan. Het leven is hard. Jammer, maar het is niet anders, en dat zal je je kind moeten zeggen. Niet alles wat een mens wil, kan hij zich veroorloven, en dat moeten kinderen ook weten.
Ik vind overigens dat die ouders dat eigenlijk direct bij het uitnodigen tegen je dochter hadden moeten zeggen, dat er kosten bij kwamen en dat e.e.a. afhankelijk was van jullie toestemming. Maar misschien hebben ze dat ook wel gedaan.
Groeten,
Temet
Ely
13-02-2014 om 10:13
Je was er toch niet bij?
Misschien hebben de ouders wel drie slagen om de arm genomen en duidelijk gemaakt dat meegaan naar Parijs niet zomaar kan. Misschien kwam vriendin van dochter wel met idee en werden ouders ook voor t blok gezet. Ik zou ook gewoon eerlijk zeggen dat je dat geld nu niet hebt liggen. Moet ik ook zo vaak, er is altijd wel iemand die iets gaafs gaat doen of iets duurs krijgt. Ik kan onmogelijk altijd daarin meedoen en vind het ook heel belangrijk dat de kinderen leren dat grote uitgaven niet zomaar gaan. Dat ze nou eenmaal niet alles kunnen hebben.
Brianna F
13-02-2014 om 11:04
duur
Afgezien van de bezwaren vind ik 400 euro voor een weekendje Parijs schrikbarend duur.
Suze
13-02-2014 om 11:10
Duur
Zoals Brianna F zegt: 400 euro voor een kind voor een weekendje is duur, zeker als je meegevraagd wordt.
Niet zo leuk voor dochter, maar niets aan te doen. En als die ouders het erg leuk vinden voor dochter dat ze jouw vriendin mee wil hebben (bijv. omdat het een enig kind is), zijn ze wellicht (als ze beter in de slappe was zitten) bereid een deel van de kosten op zich te nemen.
Mocht dat zo zijn: dan heel duidelijke afspraken maken: wij kunnen 200 euro betalen en dat is het. Echt dus dan ook niet met onverwachte extra uitgaven aankomen. Dingen die dochter zelf wil kopen, moeten dan dus van haar eigen (zak)geld.
NB Wij hebben ook wel eens een vriendin meegevraagd voor een weekje vakantie. Wel duidelijk gemaakt dat de ouders moesten beslissen (lijkt me trouwens logisch) en die ging toen ook niet mee vanwege de kosten (kwamen dat jaar ivm de zomervakantie net slecht uit). Het is niet anders.
Rafelkap
13-02-2014 om 11:34
potje
Wat het ook lastig maakt is dat het zo kort vantevoren is, je voelt je voor het blok gezet.
Ik zou het ook niet doen, dan maar kind teleurstellen en afspreken dat het gaat sparen om een potje te hebben voor dit soort dingen. Kind moet ook leren dat niet alles uit de lucht komt vallen.
Yura
13-02-2014 om 11:40
Niet doen
Ten eerste vind ik 400 euro voor een weekendje Parijs erg duur. Ten tweede kan niemand verwachten dat je dat zomaar even ophoest binnen een paar dagen. Mijn dochter is een week naar Amerika geweest naar een vriendin (tijdelijk uitgezonden ouders) dat heeft ons ook 400 euro gekost, maar dat heeft ze dan wel voor haar verjaardag gekregen, de rest van het ticket heeft ze zelf bij elkaar gespaard, evenals zakgeld. Noway dat ik 1 kind zo'n bedrag zomaar eventjes zou geven, tenzij het voor een reisje met school is oid.
Ik vind het dus volkomen normaal dat je zegt: sorry dochter, sorry ouders van vriendin maar dat is met toch eventjes teveel geld, maar lief dat jullie aan haar dachten. Misschien wordt dochter boos en gaat ze huilen, gillen, stampvoeten en zeggen dat jullie haar leven verpest hebben of weet ik wat pubers dan allemaal zeggen, maar dat laat je gewoon van je afglijden, diep in haar hart weet ze heus wel dat jullie gelijk hebben.
Jasam
13-02-2014 om 11:42
Zou hier niet gebeuren
Teleurgestelde dochter, maar komt ze ook wel weer overheen.
Jippox
13-02-2014 om 11:47
hoeveel
spaargeld heeft je dochter? Als ze het (grootste deel) zelf betaald, kan het misschien wel. Als ze het zo graag wil dat ze haar eigen geld ervoor over heeft, zou ik dat wel goed vinden.
Verder vind ik het ten eerste ook wel erg veel geld voor een paar dagen mee naar Parijs, en ten tweede niet iets wat je dan als ouder maar even ophoest omdat het 'zo leuk' is. Het lijkt me volkomen normaal dat zoiets niet zomaar even kan.
Jippox
13-02-2014 om 11:49
allemachtig!
Ik geloof dat ik de laatste tijd geen bericht meer zonder gruwelijke taalfouten verstuur. Ik heb geen excuus, het is pure slordigheid. Sorry!
Jaina
13-02-2014 om 12:22
Misschien
Je weet natuurlijk niet precies hoe het gesprek is gegaan tussen dochter, vriendin en haar ouders. Ik kan me zo voorstellen dat het bij ons ook zo zou gaan. Wij plannen een weekendje weg, mijn kind vraagt of vriendin x mee mag en ik zeg dat het goed is mits haar ouders het ermee eens zijn en de onkosten betalen. Bij een 14 jarige zou ik ook niet perse eerst bij de ouders checken voordat ik de uitnodiging bij vriendin zou neerleggen. Zeker als het om een spontane uitodiging gaat waarbij het initiatief bij dochter en haar vriendin ligt.
Ik zou verwachten dat vriendin met haar ouders overlegt en dat ik dan het antwoord wel krijg. Bij een veel jonger kind is dat een ander verhaal.
Verder zou ik 400 euro ook te veel vinden voor een weekend weg behalve in hele uitzonderlijke gevallen maar in principe niet. Ik zou dus gewoon tegen dochter zeggen dat het helaas niet door kan gaan tenzij ze het zelf betaalt. Dat jij dan de kwade genius bent volgens dochter klopt toch ook? De kink in de kabel komt bij jullie vandaan want jullie willen en kunnen het niet betalen.
Het is heel terecht hoor dat je dat niet wilt daar niet van verder. Dochter komt wel weer over die teleurstelling heen verder.
Miekmieke
13-02-2014 om 13:39
veel te duur!
Kunnen de ouders ook verklaren waarom dat weekend zoveel geld moet kosten? vijfsterren hotel? vijfsterren restaurant? Het is ook niet netjes van die ouders om niet eerst met jullie te overleggen alvorens jullie dochter mee te vragen.
Het is wel zuur voor je dochter, misschien kun je samen met je dochter naar Parijs. Goedkoop hotelletje in een buitenwijk maar in de buurt van de metro. Zoek naar een voordelig treinretour (bv 2 personen voor de prijs van 1) Eten kan heel voordelig in Parijs. Dan ben je voor de helft van het geld met z'n tweetjes uit en thuis.
rutiel
13-02-2014 om 13:42
Boosheid
Marietje ik snap je boosheid wel een beetje, maar aan de andere kant denk ik dat je het ook best in perspectief mag zien. Je dochter is 14, geen 5. Je opmerking dat ze erg boos en teleurgesteld zal zijn als ze niet meemag en dat jij dat moet oplossen vind ik eerlijk gezegd niet helemaal meer bij de leeftijd passen. Ze komt langzamerhand op een leeftijd dat ze zelf ook dingen kan bedenken en regelen.
Blijkbaar is de communicatie tussen je dochter en het gezin van het vriendinnetje niet optimaal geweest en zijn de kosten niet ter sprake gekomen. Daar word jij nu mee geconfronteerd en dat maakt je boos... naar de ouders van het vriendinnetje. Maar je dochter had natuurlijk ook even kunnen checken hoe het met de kosten zat.
Nogmaals, ze is geen vijf meer.
marietje2
13-02-2014 om 14:28
Opgelost
Net telefonisch moeder van vriendinnetje gesproken waarbij ik allereerst bedankt heb voor de uitnodiging voor mijn dochter. Vervolgens uitgelegd dat en waarom de kosten te veel zijn voor ons. Na wat heen en weer gepraat stelde moeder dat als we dan 200 Euro zouden geven dat dan alle kosten dekt en dat dan de totale kosten voor ons zijn.
Met dochter afgesproken dat zij een deel bijdraagt van haar zak-spaargeld. Dochter is dolblij dat ze mee mag.
Opgelost dus maar al met al zit het geheel mij niet lekker, waarschijnlijk maar proberen los te laten en een goede nacht slapen!
Heel veel dank voor jullie reacties.
Evanlyn
13-02-2014 om 14:36
raar
Want waarvoor moest het dan eerst 400 euro zijn, moest je ook nog bijdragen in hun kosten? Of gaat dochter nu toch deels op hun kosten naar het Hilton? Of hebben ze de plannen bijgesteld?
Nou ja, als je kind maar gelukkig is....en dat is ze!
Suze
13-02-2014 om 14:47
dochter vragen
Op die leeftijd vind ik het echt niet gek dat vriendin eerst aan de dochter vraagt of ze wil en dat haar ouders het niet eerst aan de ouders vragen. En dichter is vast ook niet dom, dus kan snappen dat het afhangt van het geld.
Als dochter een groot deel zelf betaalt, kan je het overwegen zelf het andere deel te betalen als je dat wel hebt en kunt missen... Maar ik zou dat alleen doen als dichter het veld cash heeft. Ik zou het niet doen met lenen. Mijn devies is: eerst sparen, dan uitgeven.
Als je op deze leeftijd al toestaat dat ze het met geleend geld doet dan geef je mijns inziens een slecht signaal en is over een paar jaar , misschien, bij haar het einde zoek qua leningen en geldproblemen.
troelahoep
13-02-2014 om 16:36
wel leuk, maar
inderdaad veel geld. Voor wie is dat nu niet veel geld om zomaar 'even' uit te geven? Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben om m'n kind teleur te stellen hoor. We kopen ook niet zomaar even een I-pad, om maar iets te noemen wat hetzelfde kost.
Leuk voor je dochter dat ze mee kan, maar waarom laat je haar gaan als het je niet lekker zit?
evenzo
13-02-2014 om 16:42
400 euro ook veel
Ik vind 400 euro ook veel om zo maar als extraatje op te hoesten. Raar wel dat nu in 1x 200 euro wel genoeg is.
Wel goed om dochter mee te laten betalen, dan weet ze ook dat het een heel bedrag is.
Hier gaat 1 van de kinderen ook wel eens mee op weekend of midweek. Ik vroeg de eerste keer wat de kosten waren, die waren er niet. De ouders vonden dat ze het kind meevroegen.
Ik heb toen zelf een bijdrage meegeven voor eten (ze zaten toen in een huisje), daarna is dit nog een paar keer voorgekomen en heb ik steeds een bedrag meegegeven.
Zelf gaan we wel op vakantie met ons gezin, maar als ik dan voor de extra weekendjes/midweekjes weg ook moet betalen omdat dat gezin dat goed uitkomt omdat hun kind anders alleen is is het voor ons een dubbele kosten post.
Wel vragen we hun kind wel eens terug voor een uitje, dan vragen we ook geen geld.
Karin
14-02-2014 om 12:58
Vreemd...
Ik vind het sowieso wat vreemd om iemand uit te nodigen en daarna kosten te gaan vragen. Zeker als je weet dat de andere kant het niet zo breed heeft.
Vierhonderd is voor iedereen veel geld maar ook veel geld voor 1 persoon. Voor die vierhonderd euro was ik lekker met kind zelf naar Parijs gegaan...
suzanne74
14-02-2014 om 15:24
he?
Ik vind het wel typisch, net als Evanlyn zegt: waarom is € 200 nu ineens wel kostendekkend? Is het nu juist dat element dat jou niet lekker zit? Het is dat je je besluit al hebt genomen, maar ik ben het met Mamahippie eens. Ik zou hebben gezegd: jammer maar helaas, dit is niet hoe we de zaken regelen in dit gezin.
Annet
14-02-2014 om 17:36
Een verlaging naar 200 euro hoeft niet vreemd te zijn
Misschien hebben de ouders eerst het totale bedrag gedeeld door meer personen. En daarna alleen gekeken hoeveel het extra kost als één persoon meer meegaat. Dat zijn twee verschillende berekeningen.
De laatste berekening zou ik het meest logisch vinden. Je doet die berekening voordat je iemand mee vraagt.
Bij ons is vorig jaar een vriendin een week van de zomervakantie mee gegaan. Dat is eerst aan haar gevraagd maar ik heb wel benadrukt naar mijn dochter dat ze ook de kosten moest melden. Vriendin was 16.
Bij ons waren de kosten voor vriendin alleen het reizen naar ons vakantieadres en terug (vlucht). Die hebben wij uiteraard niet betaald. De rest hebben we wel betaald. Vriendin en ouders gaven vooraf aan dat zij ook tijdens die week e.e.a. kon betalen. Vonden wij een goed idee. Is niet gebeurd. Daar leg ik mij dan bij neer.
Ik denk dat alle varianten acceptabel zijn, als je maar duidelijk bent. Ook als ouder van vriendin die mee mag. De eerste vraag kan zijn: hoe ga je dat betalen?
Puck
19-02-2014 om 10:50
Nee, hoeft idd niet Annet, is maar net hoe het gebracht wordt
Als de ouders van het vriendinnetje zeggen dat 200 bijdrage prima is en dat zij de andere kosten dan wel dekken dan komt dat al heel anders over dan dat ze eerst 400 euro vragen en nu zeggen dat 200 ook wel genoeg is. In het laatste geval zou ik toch het idee hebben dat ze me een poot wilden uitdraaien en dochter meevroegen om hun eigen kosten laag te houden. Anyway, fijn dat het is opgelost.
Tijgeroog
19-02-2014 om 12:24
Kan ook nog anders
Ik ga liever voor de positievere insteek.
De ouders hebben niet gezegd dat het 400 euro wordt, maar rond de 350 a 400 euro. Dus geen vast bedrag dat betaald moet worden, maar een "reken erop dat het dat gaat kosten"-bedrag. Een bedrag uit de losse pols, met het idee dat het waarschijnlijk wel wat minder zal zijn, maar dat het dan in ieder geval niet tegen gaat vallen.
Als Marietje dan vervolgens mededeelt dat haar dochter niet mee mag, omdat het te duur is kunnen de ouders van de vriendin van strategie veranderen. Namelijk: wij willen graag dat de dochter van Marietje mee gaat, dus we spreken een vast bedrag af, en mochten er extra kosten zijn (duurder uit eten bv), dan nemen wij die voor onze rekening. En misschien was er ondertussen een beter beeld van wat alles zou gaan kosten en hebben vinden ze het zo leuk als dochter van Marietje mee gaat dat ze ook bereid zijn om zelf wat extra bij te betalen.
Ik wil niet zeggen dat het zo gebeurd is, maar bij ons, als ik iemand uit zou nodigen om mee te gaan, zou het zo kunnen gaan. We rekenen nooit van te voren uit wat een vakantie precies gaat kosten, en achteraf eigenlijk ook niet. Ik zou het wel vervelend vinden als ik iemand mee vraag en de werkelijke kosten zouden veel hoger zijn dan m'n schatting van te voren, dus dat zal ik dan heel ruim aangeven. En als we graag iemand uit willen nodigen maar de kosten blijken daarvoor te hoog zijn dan vind ik het ook geen enkel probleem om daar wat in bij te dragen.
Tijgeroog
19-02-2014 om 12:25
En...
Ik zou het jammer vinden als ik daardoor beschuldigd zou worden van poten uitdraaien enzo. Ik hoef geen dankbaarheid ofzo, maar bij zulke beschuldigingen is de lol er wel af.
Dalarna
19-02-2014 om 13:14
Nou tijgeroog
Ik vind het vreemd dat je eerst getallen zou gaan benoemen en pas als men dat te duur vindt gaat rekenen. Dat lijkt er op dat je die 350/400 prijs zou blijven hanteren als men niet durft te zeggen dat het te duur is.
Reken het eerst uit in plaats van zomaar een getal te noemen en ik vind bijna de helft een wel heel groot verschil.
Tijgeroog
19-02-2014 om 13:29
Nou dalarna
Hoe kan ik nou van te voren weten wat zo'n vakantie gaat kosten? Met een beetje mazzel weet ik wat de accomodatie kost, maar daar houdt het wel mee op. Eten kan voor vijf euro pp, maar ook voor vijftig. En dat zal niet elke dag hetzelfde zijn, maar afhangen van wat je tegenkomt en waar je zin in hebt.
Dus ik zou uit kunnen gaan van ruim 300 pp (Euh... Vervoer kost ongeveer x, hotel kost y en daar zal dan wel zo'n z per dag bijkomen aan eten en toegangskaartjes. Denk ik). En dan zeg ik zoiets als "reken op 350 a 400 euro, daar gaat het zeker voor lukken." Als het nodige is kan ik best een nauwkeurigere begroting maken, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, ik wil gewoon lekker op vakantie, en dan zien we wel hoe het loopt.
En hoezo zou je daar dan aan vasthouden? Je rekent dan achteraf toch gewoon uit wat het gekost heeft, en geeft dat door? Ze hoeft dat bedrag niet van te voren te overhandigen. (Juist niet als je zegt 350 a 400 euro, als je van te voren het geld wil hebben noem je maar een bedrag.
Mona
19-02-2014 om 15:00
ook een keer gedaan
Dochter heeft een paar jaar geleden een vriendin meegenomen. Het enige wat het ons extra kostte was een groter appartement. Dus we hebben het appartement door het aantal personen gedeeld en vriendinnetje betaalde dus haar eigen deel. (want anders hadden wij een kleiner en goedkoper appartement genomen). De rest hebben wij betaald, autovervoer deden we sowieso al dus dat kostte niets extra. Uit eten en allerlei andere kleine dingen wel, maar dat was te overzien en we vonden het voor dochter natuurlijk ook leuk om een vriendin mee te hebben. (was voor 1 1/2 weken trouwens toch nog 450 voor vriendinnetje)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.